Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lidt opfølgening af 85mm og test af egne o~
Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 29-03-05 20:34

Lidt inspiration fra tråden om 85 mm objektivet har jeg downloadet
Kristians test ark og prøvet mine objektivet på det. Jeg har prøvet dem
med en focus afstand på 1 m og 2 m på mit canon 300d. Alle objektiverne er
brugt på 50 mm og blænde f/8. Jeg har en Canon 50mm f/1.8, sigma 50-500
f/4-6,3 og en 18-55 f/3,5-5,6.

Jeg synes ikke at de er synderligt skarpe mine test skud der alle er taget
på 1/200 med blitz. Jeg har taget dem i jpg og blot croppet dem så
testarket fylder det hele.

Adressen til min test er http://www.stadsgaard.com/test/index.htm

Jeg har haft mit kamera til reperation for focus fejl og har fået det
tilbage og det er blevet meget bedre end det var, men er der stadig fejl
eller er det bare mig.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-03-05 20:52

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg har haft mit kamera til reperation for focus fejl og har fået det
> tilbage og det er blevet meget bedre end det var, men er der stadig
> fejl eller er det bare mig.

Dine tometerbilleder er godt nok ikke særligt skarpe. Jeg synes dog ikke,
din test er helt hensigtsmæssig. Enten bør du teste AF, hvor nok skal
benytte andet værktøj, eller også bør du teste dine objektivers
opløsningsevne, hvor du fokuserer manuelt på Kristians testbillede. Jeg
ville nok vælge at skyde i RAW, da du ellers er prisgivet kameraets langt
fra optimale JPEG-algoritmer.

Jeg har også printet Kristians test ud (faktisk på fire forskellige
printere, hvoraf den ene gjorde det rigtigt godt), men har endnu ikke haft
tid til at teste. Jeg skal se, om jeg når det i løbet af ugen.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 03/27/05)

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 29-03-05 21:08

On Tue, 29 Mar 2005 21:51:48 +0200, Jens Bruun wrote:

> "Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i en meddelelse

> Dine tometerbilleder er godt nok ikke særligt skarpe. Jeg synes dog ikke,
> din test er helt hensigtsmæssig.
Hensigtsmæssigt er det ikke, det vil jeg give dig ret i. Men ville prøve
for at se hvordan resultatet blev.

> [...]
> opløsningsevne, hvor du fokuserer manuelt på Kristians testbillede. Jeg
> ville nok vælge at skyde i RAW, da du ellers er prisgivet kameraets langt

Jeg var lidt doven tog dem ikke i RAW. Men det vil jeg prøve i morgen. Og
hvilket værktøj skal jeg bruge for at teste AF.

> Jeg har også printet Kristians test ud (faktisk på fire forskellige
> printere, hvoraf den ene gjorde det rigtigt godt), men har endnu ikke haft
> tid til at teste. Jeg skal se, om jeg når det i løbet af ugen.

DEr har du jo nok flere muligheder med udprint en jeg har.

Jeg var ude de fleste dage i påske og tage lidt billder. Det er faktisk
kun de 4 jeg har offentliggjort jeg er nogenlunde tilfredt med i focus.
Jeg har nogle stykker fra mandag, som jeg ikke har set nærmere på endnu.

Men det ender nok med er jeg bliver nødt til at kontakte pw service igen
og sende til dem direkte, for jeg gider ikke snakke mere med Japan photo
Ålborg hvor jeg købte det. De var nærmest ubehøvlede over for mig, og så
viser det sig at kameraet er parralelimport, men det har de ikke nævnt
noget om. Der gik 14 dage fra jeg indleverede det til pw service modtog
det. Og så har det smidt den originale kvittering væk så jeg kun har det
stemplede garantibevis.

Fra : Thomas

Dato : 29-03-05 21:29

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> wrote in message

> Jeg har haft mit kamera til reperation for focus fejl og har fået det
> tilbage og det er blevet meget bedre end det var, men er der stadig fejl
> eller er det bare mig.

Jeg tror at du skal overveje endnu et servicecheck af dit kamera. Alle
billederne ser lidt for slørede ud... og specielt 18-55 er helt ved siden
af. Har du testet for back eller frontfocus efter du fik det retur?

Thomas

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 29-03-05 21:41

On Tue, 29 Mar 2005 22:28:48 +0200, Thomas wrote:

> [...]
> billederne ser lidt for slørede ud... og specielt 18-55 er helt ved siden
> af. Har du testet for back eller frontfocus efter du fik det retur?

Jeg har lavet den samme test som jeg lavde inden jeg sendte det ind, men
kun med et objektiv, før jeg sendte det ind var det med dem alle. Det så
faktisk rimeligt ud. Jeg tog et billede af 5 batterier på en skrå række
med focus på det midterste. Før jeg sendte det ind var der gange jeg
overhovedet ikke kunne finde vor focus var og andre gange frontfocux og så
backfocus. Det store problem var at det varierede meget fra gang til gang
jeg tog et test billede før jeg sendte det ind. Men det kan godt være at
jeg skal igang med flere test skud.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 30-03-05 17:03

On Tue, 29 Mar 2005 22:41:18 +0200, Jens Stadsgaard wrote:

> [...]
> jeg tog et test billede før jeg sendte det ind. Men det kan godt være at

Jeg bed i det sure æble og købte en ny skærm i dag. En Samsung SyncMaster
997df, det er måske ikke den bedste, men den er lysår bedre end min gamle.
Skarpheden er meget større og fraverne og kontrast er bedre. SKal vidst
kigge nogle af mine gamle billeder igennem igen. FOr det ser mere ud til
lignu at det er betjeningsfejl på kameraet. Der er mange flere af de
billeder jeg har set hvor scarpheden er meget meget bedre.

Jeg troede ikke den gamle var så dårlig.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 30-03-05 17:19

"Jens Stadsgaard"