Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farvetemp problem m.m på print, hjælp!
Fra : OC

Dato : 29-03-05 19:27

Hej gruppe.

Ok, jeg er sq lidt på herrens mark..

Billede ser ud på monitor som jeg ønsker.
Billede er flot på print, men ikke samme farve temperatur, lys m.m.

Jeg afleverer mine print i RGB og beder om at få dem printet uden
korrektion. Men, alligevel bliver et billede som har en kold blå tone mere
varmt, lidt overi det røde (tror jeg), baggrunden er blå, men får en anelse
mere grønligt skær og mørke områder bliver mere lyse...

Som i kan se er det sq en kende træls.. Spørgsmål: Vil jeg få det nemmere
med ex. en Canon Pixma IP8500 og dermed selv arbejde mig frem til, at skærm
stemmer overens med print ?

Hvad gør i ?

Håber på noget kvalificeret hjælp

Mvh Ole Condrup

Fra : Claria

Dato : 29-03-05 19:47

"OC" <contactREMOVEME@condrup.dk> wrote in message
> [...]
>
> Som i kan se er det sq en kende træls.. Spørgsmål: Vil jeg få det nemmere
> med ex. en Canon Pixma IP8500 og dermed selv arbejde mig frem til, at

Hejsa Ole

Ved du om der hvor du får printet dine filer/billede, om de printer i CMYK
eller RGB.
For hvis de printer i CMYK så "oversætter" de nemlig dit RGB farvetilstand
til CMYK og herved opstår der et farve stik.

Ellers har jeg ingen forklaring på hvad der sker hvis de også bruger RGB.

Mvh
Claudia

Fra : OC

Dato : 29-03-05 20:23

"Claria" <paradis.dk@claria> skrev i en meddelelse
> [...]
> til CMYK og herved opstår der et farve stik.
>
> Ellers har jeg ingen forklaring på hvad der sker hvis de også bruger RGB.

Tak, Claudia. Det vil jeg lige prøve at høre i morgen. Det er et Fuji Lab,
men aner det ikke.

Ole

Fra : F.Larsen

Dato : 29-03-05 21:01

"OC" <contactREMOVEME@condrup.dk> wrote in message

> Billede ser ud på monitor som jeg ønsker.
> Billede er flot på print, men ikke samme farve temperatur, lys m.m.

Det kunne måske være din skærm der er stillet så den kompencerer for den blå
kanal ?

--
Flemming

Fra : Lars Troels

Dato : 30-03-05 07:05

> Ok, jeg er sq lidt på herrens mark..
>
> Billede ser ud på monitor som jeg ønsker.
> Billede er flot på print, men ikke samme farve temperatur, lys m.m.
>
> Hvad gør i ?

Hej Ole

Jeg får også oftest mine forstørrelser lavet på et fujianlæg. Her bestiller
jeg "No Convert" og resultaterne er præcist som på min skærm. De kører sRGB.

Jeg har altså også brugt rigtig mange ressourser på at få min skærm
kalibreret aht. til trykkeriernes cromaliner og laboratorierne hvor jeg får
lavet forstørrelser. Jeg tror altså det er her du skal sætte ind, så din
skærm står lige i øjet....og det er ikke helt let.

Mit laboratorie tilbyder en FUJI-farveprofil til Photoshop, så
skærmopsætningen kan indrettes efter dem. De afleverer en CD og en færdig
forstørrelser, som man bruger til at kalibrere efter. Dette har jeg dog ikke
brugt, da jeg som før nævnt har den kalibreret perfekt til mine eksterne
relationer.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Klaus Madsen

Dato : 01-04-05 13:49

> [...]
> forstørrelser, som man bruger til at kalibrere efter. Dette har jeg dog
> ikke brugt, da jeg som før nævnt har den kalibreret perfekt til mine

Hej Ole

Det er lige præcis det som Lars skriver du skal gøre, og det der er dit
problem.

Det er langfra nok at de printer i det samme farverum som dine billeder er
lavet i,
men det er da i hvertfald en begyndelse

Alle maskiner, apperater som scannere, monitorer, printer , kameraer m.m.
har deres egen
karakteristik eller deres egen måde at fortolke farverne på.
Derfor skal du have en ICC-profil til netop den maskine der skal lave dine
billeder.
Det kan godt være et problem. Jeg skulle have lavet nogle billeder hos Bingo
foto
og spurgte derfor om en farveprofil. De eller ham der ekspederede mig vidste
ikke
engang hvad det var jeg snakkede om ???
Da jeg langt om længe fik ham til at forstå hvad det var, skulle han først
undersøge det.
Svaret kom en uge efter. Og f.... om ikke jeg skulle betale 100 kr. for den.
Hvilket jeg slet ikke forstår. Et hvert farvelab. må da være interesseret i
at deres kunder
bliver så tilfredse som muligt og derfor udlevere den gratis. Men sådan
skulle det ikke være,
så jeg gik modvilligt med til det og betale de 100 kr.
Det blev absolut ikke bedre af, at da jeg kom hjem var der slet ingen
farveprofil, men et
printertestark jeg så skulle bruge til at at "skyde" mig ind på. Og så selve
billedet
på en CD-rom.
Du skal have en "rigtig" ICC-profil som du (hvis du bruger Win XP) smider
ind i
biblioteket: "Windows/System32/Spool/drivers/color" der ligger en hel masse
i forvejen.

Nu kan du i Photoshop lave det man kalder en "Soft-proof" eller med andre
ord et
Preview af hvordan dit billede kommer til at se ud på den maskine som skal
lave dine billeder.
Det gør du ved at du i Photoshop (engelsk version) går op i menuen
"View/Proof Setup/Custom"
Under profile skulle du nu gerne kunne finde den ICC profil som du har smidt
ind i før omtalte
bibliotek. Vælg den og tryk "OK"
Nu skulle der, hvis du igen går op i menuen "View" gerne være et flueben ud
for "Proof Colors"
Her kan du slå farveprofilen til og fra (genvejen er "Ctrl Y") hvilket du
selvfølgelig kan bruge til
at se "Før og efter".

Til de fleste proff. maskiner printere osv. har producenten lavet
ICC-profiler som enten følger
med eller kan downloades fra deres hjemmeside.
Du kan endda til prof. printere få farveprofiler til de forskellige slags
papir du kan bruge til den printer.
Det er så selvfølgelig vigtigt at man i udprintet bruger den rigtige
farveprofil til den rigtige printer og papirtype.

Håber det var nogenlunde forståeligt ?

Mvh. Klaus Madsen