Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Støv/snavs på billeder.
Fra : Jesper

Dato : 28-03-05 22:24

Hej.

Jeg har for ca. 2 måneder siden købt et Nikon D 70 og først i dag rigtigt
brugt det udendørs for første gang.

Jeg har været i Dyrehaven og taget en masse fotos og kameraet har nogle
rigtigt gode farver, men jeg opdagede desværre, da jeg kom hjem, at der var
noget snavs på billederne. Det kan bedst ses på de billeder, hvor der er blå
himmel og snavset sidder samme sted på alle billederne.

Jeg kan i søgeren se, at der sidder noget snavs til højre i søgeren, men
snavset fremkommer til venstre på billederne. Har det noget med spejlet
(spejlvendt) at gøre ?

Jeg har ikke haft skiftet objektiv i den tid, som jeg har haft kameraet -
men det har jeg nu prøvet og snavset er stadig at se i søgeren.

Tyder det ikke på, at der sidder snavs på selve censoren eller lignende
sted?

Dækker garantien mon det?

Hvor følsomt er et dlsr kamera for støv - det er jo lidt surt, hvis man ofte
skal have det renset..?

Mvh

Jesper.

Fra : rauhe2000@gmail.com

Dato : 28-03-05 23:14

Hej Jesper,
Det snavs du kan se i søgeren sidder sikkert på spejlet, men det
kommer ikke med på billedet.

Hvis du kan se snavset på billedet sidder det sikkert på sensoren
(tjek dog lige linsen først). Jeg ved ikke om garantien dækker, men
da DSLR kameraer er meget udsatte for støv, skal du på et eller andet
tidspunkt rense sensoren selv. Der er smådyrt (har jeg hørt) at få
sensoren renset udenfor garanti af professionelle.

For at rense sensoren, prøv da først at bruge en blæser på sensoren
(på D70 skal du ind i menu og bruge Mirror LockUp funktionen for at
fritlægge sensoren). Hvis dette ikke virker, skal du nok igang med de
skrappe midler se vedlagte link:
http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning .Jeg har selv købt
sættet der sælges.

god held!