Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lidt nye billeder fra påsken..
Fra : OC

Dato : 28-03-05 22:00

Hejsa.

Da det efterhånden er blevet kotume for en del fotografer herinde, at vise
lidt nyt materiale i ny og næ, synes jeg at jeg ville gøre det samme, i
forbindelse med en fototur her i påsken. Da billederne endnu ikke er lagt på
eget website pga nyt design, tillader jeg mig at henvise til min profil på
FK.

http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html_bruger=13155

Med venlig hilsen
Ole Condrup
http://www.condrup.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-03-05 22:27

OC wrote:

> [...]
> eget website pga nyt design, tillader jeg mig at henvise til min profil på

Tillykke Ole, med disse foto har du også bidraget til den endeløse
række af gabende, kedsommelige og uinteressante knipserier, af
oversminkede og anorektiske hunkønsvæssener, som er helt malplaceret
er anbragt i nogle irrelevante omgivelser...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : sth

Dato : 29-03-05 20:52

Det er helt rigtigt, Niels. Bare giv dem rent besked! Så ka' de sgu' lære
det, amatørerne!

Heldigvis foregår du jo med et godt eksempel:
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/mennesker_%26_miljoeer/close_up/_tine-22.html

Hilsen fra én, som også er træt af NRE.

Fra : sth

Dato : 29-03-05 20:54

Hej Ole

Fine billeder, dejlig farveholdning. Jeg kan helt tilslutte mig
kommentarerne på fotokritik.dk.

mvh
Steen Hansen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-03-05 08:14

sth wrote:

> Fine billeder, dejlig farveholdning. Jeg kan helt tilslutte mig
> kommentarerne på fotokritik.dk.

Tja... der ska' jo ikke ret meget til at opnå ros og rygklapperi på
fotokritik.dk, det er nemlig en uskreven regel, at der ikke må
skrives reel kritik...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 30-03-05 11:03

> Tja... der ska' jo ikke ret meget til at opnå ros og rygklapperi på
> fotokritik.dk, det er nemlig en uskreven regel, at der ikke må skrives
> reel kritik...

Du må være paranoid, der er ingen, hverken skreven eller uskreven regel der
forbyder reel kritik.
Jeg har hørt at du blev smidt ud af www.fotokritik.dk , fordi du var direkte
ubehøvlet, og det tror jeg gerne kan være rigtigt. Da du næsten altid er
nedladende i den fremtoning over for andre.
Hvis du vil give kritik, så gør det professionelt, kommenter lys,
komposition, skarphed og farvetone/balance, det kan autor bruge til noget,
magter du ikke dette, så undlad at komme med dine barnlige og meget
uprofessionelle kommentarer, kommentarer der lyder som de kommer fra en
uduelig amatør.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-03-05 14:10

Langhåret Blærbar wrote:

> Hvis du vil give kritik, så gør det professionelt, ...cut...

Nu er du så dum at høre på, at du har slået mortens wartou's rekord
i stupiditet, en proff. billedkritik er netop en personlig og
subjektiv tilkendegivelse af, hvad man mener og synes om et givent
billede.

Autor skal da være blind eller en ualmindlig lallende amatør, hvis
han ikke selv kan se, om hans billede er skarpt, velbelyst og om
farverne er ok...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-03-05 16:01

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Nu er du så dum at høre på, at du har slået mortens wartou's rekord
> i stupiditet

Det er urimeligt bare at komme og stjæle min rekord Langgaard! :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Faktum er, at UseNet er anerkistisk medie, hvor der ikke er nogen
enkeltperson, som kan gøre sig til dommer over og bestemme, hvad der

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 30-03-05 20:37

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> Det er urimeligt bare at komme og stjæle min rekord Langgaard! :)

Undskyld, jeg troede ikke han så hvad jeg skrev, da han har lovet mig at jeg
kom i hans filter, men jeg er bange for at jeg ikke er endt der endnu.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-03-05 16:22

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
>
> Autor skal da være blind eller en ualmindlig lallende amatør, hvis
> han ikke selv kan se, om hans billede er skarpt, velbelyst og om

Jeg ville nok have formuleret mig en hel del anderledes - men NRE har ret.
De rent 'objektive' kriterier behøver man nok ikke ulejlige andre med i
forb. med billedkritik. Billedkritikken inderholder masser af subjektivitet
og hopldning til billederne.
I alle andre former for kritik er man jo også vant til at kritikerne ofte er
upopulære hos udøverne al den stund, at disse som regel higer efter ros og
afskyr ris.
Noget helt andet er så, at man, når man har et problem med f.eks. farverne
på et billede i stedet for at efterspørge en kritik, man alligevel ikke vil
høre måske med fordel kunne formulere et spørgsmål i stedet.
F.eks. ville det være helt OK hvis man skrev: Hvordan får jeg farverne på
plads i xxx billede i stedet for at bede om kritik af det. Og man slap for
de tæv, der hører med til en ordentlig og engageret kritik. Kritikkens
formål er IMHO at forholde sig til produktet - ikke at være kælen overfor
udøveren. Og begrebet 'konstruktiv kritik' er IMHO noget mystisk noget, der
må være opfundet af skolelærere.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-03-05 16:32

Jan Bøgh wrote:

> der må være opfundet af skolelærere.

Og socialpædagoer...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 30-03-05 20:30

> [...]
> er
> upopulære hos udøverne al den stund, at disse som regel higer efter ros og

Jeg har ikke mødt andre end NRE der ikke kan tåle en saglig kritik, og nu
vil jeg ikke opsummere hvad jeg mener saglig kritik er, men den kan sandelig
også være "negativ" uden at være "nedladende", jeg ved du forstår hvad jeg
mener.

> [...]
> plads i xxx billede i stedet for at bede om kritik af det. Og man slap for
> de tæv, der hører med til en ordentlig og engageret kritik.

Jeg har ikke mødt mange der har sat et billede på f.eks. www.fortkritik.dk
uden at have gjort alt hvad evnerne rakte til for at gøre det så godt som
muligt. Det vil sige at autors kreative og tekniske evner er "brugt op".
Det er så her at alle er velkomne til at komme med kritik og forslag til
forbedringer

> Kritikkens formål er IMHO at forholde sig til produktet - ikke at være
> kælen overfor
> udøveren.

Vi er helt enige, kritikken skal være saglig, ærlig og give autor et præcist
indtryk af hvad man syntes om billedet. Men det er da ikke smart bare at
skrive "dårligt billede", hvem kan bruge det til noget som helst.

> Og begrebet 'konstruktiv kritik' er IMHO noget mystisk noget, der
> må være opfundet af skolelærere.

Ja, det opfatter vi ikke ens, med "konstruktiv kritik" forstår jeg, at det
er en kritik der sætter autor i stand til at forbedre sit billede ved at
bruge nogle af de input han fik via den "konstruktive kritik". Ingen, heller
ikke jeg har talt om at kritik kun skal være ros, men grænsen er nået når en
prof. fotograf ulejliger sig med at give kritik, og så bare skriver
"uinteressante knipserier", ja, det er hans mening, men hvem kan bruge det
til noget, hvorfor skriver han ikke hvad der er galt, og hvad han mener der
kan gøres bedre.
Jeg har ved at se på hans billeder konkluderet at det nok er evnerne der
mangler vi har jo at gøre med en udannet fotograf med mange års erfaring,
sørgeligt.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-03-05 08:39

Langgaard Bærbar wrote:

> [...]
> og nu vil jeg ikke opsummere hvad jeg mener saglig kritik er, men den
> kan sandelig også være "negativ" uden at være "nedladende", jeg ved

Jeg forstår det og respekterer synspunktet - hvilket dog ikke betyder at jeg
er sluppet for sure fotografers brok, hvis jeg har udtrykt negative
holdninger til et billede. Problemet er ofte at autor læser kritikken som
fanden læser biblen!

> [...]
> tekniske evner er "brugt op". Det er så her at alle er velkomne til
> at komme med kritik og forslag til forbedringer

Jeg kender ikke fotokritik.dk nærmere.

> [...]
> præcist indtryk af hvad man syntes om billedet. Men det er da ikke
> smart bare at skrive "dårligt billede", hvem kan bruge det til noget

Nej, man skal selvfølgeligt skrive /hvorfor/ det er et dårligt billede. Men
jeg synes ikke man er forpligtet til at udbrede sig over /hvordan/ autor
kunne forbedre det. Jeg mener heller aldrig at jeg har set en filkritiker
skrive hvordan instruktøren skulle have gjort en scene bedre, men blot
hvorfor den ikke er god.

> [...]
> at det er en kritik der sætter autor i stand til at forbedre sit
> billede ved at bruge nogle af de input han fik via den "konstruktive

Yes - men det forudsætter også at autor må acceptere at man kan fortælle
hvad, der er galt.

> [...]
> er hans mening, men hvem kan bruge det til noget, hvorfor skriver han
> ikke hvad der er galt, og hvad han mener der kan gøres bedre.

Jeg synes helt afgjort at 'uinteressant' er en egenskab, der skal medtages i
en kritik. Derimod finder jeg brugen af ordet knipserier for en hånlig og
bedrevidende term, der afgjort ikke burde bruges (se evt. min sig., der er
inspireret af en ganske uopfordret kritik fra vedkommende).

> Jeg har ved at se på hans billeder konkluderet at det nok er evnerne
> der mangler vi har jo at gøre med en udannet fotograf med mange års
> erfaring, sørgeligt.

Det er jeg forholdsvis indifferent overfor. Man behøver ikke slev at kunne
tage fede billeder for at komme med en kritik. De færreste teaterkritikere
kan selv instruere eller skrive manus.
En gang imellem er problemet IMHO lidt at NRE's overordentligt usympatiske
formuleringer gør at der opstå en lyst til at 'bashe' ham. Bl.a. kan jeg se,
at der ligefrem bruges signaturer, hvori indgår NRE-bashing. Endda fra
personer, der i almindelighed ytrer sig, så man respekterer vedkommende, men
her IMHO falder i et hul, der for mig er svært at respektere. Det bliver
'mand i stedet for bold' - uanset at begundelsen for bashingen kan være god
nok.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Peter Rongsted

Dato : 31-03-05 14:53

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote:
> [...]
>'mand i stedet for bold' - uanset at begundelsen for bashingen kan være god

Der er vi helt enige. NRE har faktisk holdt sig i skindet et stykke tid,
og har deltaget aktivt. Fx. kom han med et tip om et godt sted at tage
fuglebilleder. Men er alligevel blevet bashet. Så jeg forstår godt, at
han på det sidste er røget tilbage i gammel stil. Det er bare ærgeligt,
for jeg bedre lide den nye stil. Og når NRE begrunder sine kritik har
jeg i flere tilfælde måtte give ham ret.

Peter

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-03-05 21:20

Peter Rongsted wrote:

> Der er vi helt enige. NRE har faktisk holdt sig i skindet et stykke tid,
> og har deltaget aktivt.

Jeg holder mig aldrig i skindet, men der kan være perioder, hvor jeg
er mere eller mindre aktiv.

Og min kritik af Ole Condrup's knipserier er da ganske sagligt
begrundet, jeg skrev bl.a., at de er uendligt gabende, kedsommelige.

På Internettet findes der i ti-tusindvis af amatørfotografer, som
laver i kilometervis af billeder i den pågældne genre, og OC's påske
udfoldelser, hører til den mere uspændende af slagsen, og de
befinder sig i den nedre ende skalaen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 31-03-05 21:49

> Jeg holder mig aldrig i skindet,

Det behøver du da ikke at skrive, det ved vi da godt.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-03-05 21:03

Langgaard Bærbar wrote:

> [...]
> også være "negativ" uden at være "nedladende", jeg ved du forstår hvad jeg

Sludder... jeg gi'r bare ikke noget for det socialpædagoiske
skolelærerfis, som du og flere andre praktiserer, så hellere en gang
Henri Gath troll'eri, han siger i det mindste hvad han mener.

> Ja, det opfatter vi ikke ens, med "konstruktiv kritik" forstår jeg, at det
> er en kritik der sætter autor i stand til at forbedre sit billede ved at
> bruge nogle af de input han fik via den "konstruktive kritik".

Hmm... begrebet konstruktiv kritik er opfundet af talentløse
knipsere, som ikke kan, og aldrig lærer at fotografere. Fidusen er,
at de også kan bede om at få krtik til deres knipserier, metoden er
helt enkel, for hvis nogen tillader sig at give dem reel kritik, så
råber de op om, at det er ukonstruktiv kritik, de vil ha' vejledning
og undervisning, som de kan bruge til noget.

De burde hellere danne nogle basisgrupper for talentløse knipsere,
hvor de kan sidde og skam-hygge-rose hinandens knipserier.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 31-03-05 21:39

> Sludder... jeg gi'r bare ikke noget for det socialpædagoiske
> skolelærerfis, som du og flere andre praktiserer, så hellere en gang Henri
> Gath troll'eri, han siger i det mindste hvad han mener.

Er du i besiddelse af evnen til at komme med et eksempel på at jeg har
skrevet noget jeg ikke mener eller står ved.

> Hmm... begrebet konstruktiv kritik er opfundet af talentløse knipsere, som
> ikke kan, og aldrig lærer at fotografere.

Synd at du ikke forstår det Danske sprog, du går glip af en del.

> [...]
> kritik, så råber de op om, at det er ukonstruktiv kritik, de vil ha'
> vejledning og undervisning, som de kan bruge til noget.

Du er lidt ambivalent mht. hvad man kan bruge af udtryk, nu bruger du
"ukonstruktiv kritik", så må du jo vide hvad det betyder, så konstruktiv
kritik betyder bare det modsatte.
Ja nu er du inde på noget af det rigtige, det er vejledning de vil have, så
hvorfor øser du ikke ud af din viden, du ved jo alt, Kodachrom er ikke lavet
i 120, Nikon 180mm 2,8 er tre-linset, du kan virkelig lære de nye noget.

> De burde hellere danne nogle basisgrupper for talentløse knipsere, hvor de
> kan sidde og skam-hygge-rose hinandens knipserier.

Det er mange af gruppens faste brugere i gang med, og de hygger sig, de
udøver det der kaldes socialt samvær, det er vidunderligt, du skulle prøve,
nååå........ nej det er selvfølgelig ikke noget for dig.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-03-05 22:01

Langhåret Blærbar wrote:

> Det er mange af gruppens faste brugere i gang med, ...cut...

Jeg tænkte det squ nok, du og flere andre i denne gruppe, er en flok
bløde og følsomme mænd med et kamera, og I kan ikke tåle at høre, at
der er nogen som ikke ka' li jeres knipserier, og I opfatter dette
fora som Jeres private basisgruppe...

PS: Må vi se et billede af dig i din hønsestriksweater...))

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 31-03-05 22:43

> [...]
> private basisgruppe...
>
> PS: Må vi se et billede af dig i din hønsestriksweater...))

Ja, så har du som sædvanlig kørt dialogen ned på et meget lavt plan, men du
befinder dig åbenbart fint der, men det bliver ikke med mig som modspiller.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 01-04-05 08:35

Langhåret Blærbar wrote:

> Ja, så har du som sædvanlig kørt dialogen ned på et meget lavt plan, men du
> befinder dig åbenbart fint der, men det bliver ikke med mig som modspiller.

Nåhhh... har du fået nok i denne omgang, eller må vi bare ikke se et

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 01-04-05 09:25

> Nåhhh... har du fået nok i denne omgang, eller må vi bare ikke se et
> billede af dig i din hønsestriksweater...))

Hej

Din primitive tankegang tager det som en sejer, det er i orden med mig, du
må gerne sige at du har vundet, men jeg ved bedre.
Jeg arbejder med psykisk syge i mit job, og tager diskussionerne med dig som
rene studier, du reagerr lige efter bogen.

Hvad er det for en trøje du fabler om, tvang din mor dig til at gå i sådan
en da du var lille.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 30-03-05 10:37

> [...]
> på eget website pga nyt design, tillader jeg mig at henvise til min profil

Hej Ole

Spændende billeder, stilen er fin og gennemført, bliv ved med det.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : OC

Dato : 30-03-05 21:54

Tak, til jer alle.. også dig NRE, tiltrods for at du bor i mit killfilter..

Med venlig hilsen
Ole Condrup Boesen
http://www.condrup.dk

Fra : Peter Rongsted

Dato : 31-03-05 15:27

"OC" <contactREMOVEME@condrup.dk> wrote:

> [...]
>eget website pga nyt design, tillader jeg mig at henvise til min profil på

Jeg har overvejet om jeg skulle skrive i tråden, da den hurtigt gik hen
og blev til NRE er en idiot. Men det har ikke meget med dine billeder at
gøre.

Så tilbage til dem. Dine billeder er meget flotte, men efter lidt tid
keder jeg mig! Hvad vil du med billederne? Hvorfor er det spændende at
se nogle unge kvinder i modetøj i en forfalden bygning? Jeg ved godt, at
en del modebilleder er sådan, men de keder mig også.

Peter

Fra : OC

Dato : 31-03-05 18:47

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> se nogle unge kvinder i modetøj i en forfalden bygning? Jeg ved godt, at
> en del modebilleder er sådan, men de keder mig også.

Hej Peter.

Jamen det er du jo i din gode ret til Sagen kort: Jeg kan lide at skabe
kontraster. Den slags kan man også skabe i et studie, men synes ikke det er
nær så udfordrende. Håber det er svar nok..

Mvh Ole