Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Egern - Suirrel
Fra : News

Dato : 28-03-05 13:38

Var lige ude med hunden, han er god til at opsnuse egern,
så jeg fik lige et par billeder:
http://superfreak.dk/squirrel/

Nogle af billederne er kun beskåret, ingen videre redigering endnu,
nogle converteret fra RAW, uden justering.
Så jeg vil da høre jer herinde hvad der evt. kunne gøres
for at få dem bedre mht. bekæring, farver osv, og bare en kort
kommentar.

Venligst
Peter
Jerup, Nordjylland.

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-03-05 14:41

"News" <xxxxxx@xxx.bad> skrev i en meddelelse

> Nogle af billederne er kun beskåret, ingen videre redigering endnu,
> nogle converteret fra RAW, uden justering.

Findes ikke. Når du konverterer fra RAW, justerer du. Det kan så godt være,
du ikke har pillet ved default-værdierne, men justeret har du.

> Så jeg vil da høre jer herinde hvad der evt. kunne gøres
> for at få dem bedre mht. bekæring, farver osv, og bare en kort
> kommentar.

Jeg synes, farverne er helt i top. Jeg synes dog ikke, alle billederne er
skarpe (på egernet). De få nærbilleder, hvor der ikke er grene i vejen, er
desværre taget i modlys, så egernet ligger i skygge Der er imo ikke ét af
dem, der bare er lige i øjet, men de er sjove og med gode farver og
kontrast. Hvilket objektiv har du benyttet?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 03/27/05)

Fra : News

Dato : 28-03-05 15:03

> "News" <xxxxxx@xxx.bad> skrev i en meddelelse

> Findes ikke. Når du konverterer fra RAW, justerer du. Det kan så godt
> være, du ikke har pillet ved default-værdierne, men justeret har du.

Mange tak for reply

Det var hvad jeg mente med uden justering i RAW konverteren.

> [...]
> imo ikke ét af dem, der bare er lige i øjet, men de er sjove og med
> gode farver og kontrast. Hvilket objektiv har du benyttet?

Alle billeder er taget på omkring 4-5 meters afstand, med solen skråt i
ryggen,
men det kan være andre træer der skygger, havde vel 2 min. mens det sad
stille.
Prøvede at få et i spring, men det er sg. svært.

Taget med et Pro1, 28-200mm 2.4-3.5L.

Nej, der er ikke et ordentligt desværre,
har 6 yderligere hvor der en lille gren lige foran næsen, desværre.

Tak for din kommentar.
Venligst
Peter.

Fra : News

Dato : 28-03-05 15:22

> "News" <xxxxxx@xxx.bad> skrev i en meddelelse

> Jeg synes, farverne er helt i top. Jeg synes dog ikke, alle billederne
> er skarpe (på egernet).--

Ang. skarphed, kan det have noget med det UV filter jeg har på,
et ganske alm. HOYA 58mm UV.

Kan det betale sig at investere i et bedre,
og hvad kan det evt. være for et?

Venligst
Peter
"Overvejer at gå 20D, når jeg en dag får lov af konen"

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-03-05 15:56

> Ang. skarphed, kan det have noget med det UV filter jeg har på,
> et ganske alm. HOYA 58mm UV.

Nope. På mange af billederne har kameraet stillet fint skarpt - bare ikke på
egernet. Det er vilkårene, når du fotograferer med så mange forstyrrende
deltaljer (grene) omkring hovedmotivet. I sådanne situationer kan det være
nødvendigt at bruge manuel fokus. Kan dit kamera det?

> Kan det betale sig at investere i et bedre,
> og hvad kan det evt. være for et?

Tror jeg ikke. Et UV-filter er grundlæggende blot et stykker glas. Det har
intet med fokus at gøre - allerhøjest med utilsigtede refleksioner.

> "Overvejer at gå 20D, når jeg en dag får lov af konen"

Go, go, go

Fra : News

Dato : 28-03-05 16:23

> [...]
> forstyrrende deltaljer (grene) omkring hovedmotivet. I sådanne
> situationer kan det være nødvendigt at bruge manuel fokus.

Ja, men det nåede jeg ikke at anvende, den kørte på "continous focus",

> Tror jeg ikke. Et UV-filter er grundlæggende blot et stykker glas. Det
> har intet med fokus at gøre - allerhøjest med utilsigtede
> refleksioner.

Kunne være "gennemsigtigheden" havde indflydelse på
focusmekanismen.

> Go, go, go

Yes, yes Yes
Men jeg skal jo også lige teste om jeg er tonedøv
på dette område, inden jeg investerer alt for meget i det.

Venligst & mange tak.
Peter

Fra : Gert Medom

Dato : 28-03-05 15:08

Sød fyr

hvor er billedet taget?? Jeg leder med lys og med løgte efter Egern...

Mvh Gert

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : News

Dato : 28-03-05 15:18

"Gert Medom" <Gert.medom@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Sød fyr
>
> hvor er billedet taget?? Jeg leder med lys og med løgte efter Egern...

Jerup Egekrat, Nordylland
ca. 12km nord for Frederikshavn

Egern er svære at få øje på, hunden plejer at finde dem til mig,
men han skræmmer dem også, så det er lidt svært at få dem på skudhold
og så er der alle de grene, men gudskelov ingen blade endnu.

Venligst
Peter