Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Udflugt til Langelinie
Fra : Jens Bruun

Dato : 27-03-05 14:05

I dag var der alle muligheder for rigtigt at få afprøvet min nye 300mm.
Familie og Jackie tog en tur til Langelinie. Sol fra en skyfri himmel, men
hundekoldt med en stiv vind fra øst.

Her er nogle af dagens skud:

http://gallery.bruun.com/thumbnails.php?album=search&search=Langelinie

Fuglene er måske ikke de mest eksotiske i hele verden Alle billeder
taget med 300mm + 1.4x TC. Jeg er imponeret over, hvor hurtig AF virker med
dette objektiv - selv med TC. Jeg får langt flere skarpe skud i kassen, når
jeg følger de flyvende fugle med AI Servo, sammenlignet med min nu solgte
100-400mm.

Jeg så to svaner komme flyvende lavt hen over broen til Kastellet. Desværre
var jeg to minutter for tidligt på den, så jeg havde ikke frit skud. Wauw
hvor ville jeg gerne have nappet et par billeder af dem. Svaner er altså
utroligt flotte, når de kommer lavt flyvende parvis. Jeg tror, jeg skal
udforske Kastellet og voldgraven omkring noget mere, når foråret for alvor
dukker op.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 03/24/05)

Fra : KG

Dato : 27-03-05 15:00

Hej Jens ....

Ingen tvivl du er bedre til Dyr ind til Mennesker ... )

Fortsat glædelig Påske ...

MvH - Keld
--
Keld Gydum - DK-9900 Frederikshavn
Hjemmeside: www.bangsbo-design.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-03-05 15:13

"KG" <kgb@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Ingen tvivl du er bedre til Dyr ind til Mennesker ... )

Hmm. Det har du - desværre - nok ret i. Det skal dog ikke forhindre mig i at
øve mig på mennesker. Jeg vil hellere være en rimelig menneskefotograf end
en rimelig dyrefotograf. Nu skal jeg heldigvis ikke leve af det, så jeg
tager den tid, det tager at dygtiggøre mig.

> Fortsat glædelig Påske ...

Tak i lige måde.

Fra : Erik W.

Dato : 29-03-05 07:45

"Jens Bruun" skrev i
> Her er nogle af dagens skud:
>
> http://gallery.bruun.com/thumbnails.php?album=search&search=Langelinie
>
> Fuglene er måske ikke de mest eksotiske i hele verden

Skide være med det. Medmindre billedet skal fungere som ornitologisk
dokumentation er det vigtigste vel at billedet fungerer som billede.
Jeg er foreksempel helt vild med
http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-279 prøv at forkæle det lidt
i photoshop, det er et vinderbillede synes jeg. Billdeserien er som helhed
finfin.

Mvh Erik

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-03-05 11:12

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er foreksempel helt vild med
> http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-279 prøv at forkæle
> det lidt i photoshop

Har du nogle forslag?

> det er et vinderbillede synes jeg.

Det er også det, jeg selv bedst kan lide.

> Billdeserien
> er som helhed finfin.

Tak.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 03/27/05)

Fra : Kenneth K.

Dato : 29-03-05 12:40

On Tue, 29 Mar 2005 12:12:12 +0200, Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com>
wrote:

> "Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Har du nogle forslag?

Jeg har :) If you don't mind...

> Det er også det, jeg selv bedst kan lide.

Ja, det er et virkelig flot fuglebillede som skiller sig ud fra mængden.
Jeg kunne slet ikke lade være.

Se min editerede version: http://pinx.dk/tmp/files/_T0C7097_edited.jpg

Opskrift:

Noget mere farve på, 20+ saturation. Synes den grønne hane var noget bleg
og baggrunden lidt grå. Fulgen er masket ud, så den har ikke fået noget
ekstra.

Vignette effekt på bagruden. Selvom det er en dæmpet effekt synes jeg det
øger fokus på fuglen betydeligt.

Lokal kontrast kaldes det vist. Kort sagt, så bruges USM til at øge
kontrasten i billedet. Igen er det en dæmpet effekt som ikke lige springer
i øjnene, men det betyder virkelig meget og det er noget jeg bruger på
alle mine billeder. På dit billede har jeg brugt settings: 15% / 20px / 0
- http://www.luminous-landscape.com/tutorials/contrast-enhancement.shtml

Skarpheden har jeg ikke rørt, da den jo er helt i top.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-03-05 13:11

"Kenneth K." <no@spam.plz> skrev i en meddelelse
newssoedcya5556gng@kk

> Jeg har :) If you don't mind...

Nope.

> Se min editerede version: http://pinx.dk/tmp/files/_T0C7097_edited.jpg

Flot. Jeg havde de samme tanker, så jeg har faktisk givet billedet en tur
med Fred Mirandas Velvia Vision, og nåede frem til et resultat tæt på dit.
Jeg er enig i, at billedet bliver bedre med en opstramning af farver og
kontrast. Tak for din gode opskrift.

Fra : Morten Wartou

Dato : 29-03-05 12:39

> "Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Har du nogle forslag?

Må jeg også? :) Først USM 300 - 0,3 - 4, derefter USM 20 - 50 - 0 ("local
contrast enhancement").

> Det er også det, jeg selv bedst kan lide.

Det kan jeg tilslutte mig.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Tja... under normale omstændighedder ser jeg ikke Mortens sludder,
han er bare et opblæst narhoved som har købt et DSLR-kamera, og så

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-03-05 20:54

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> Må jeg også? :)

By all means.

> Først USM 300 - 0,3 - 4, derefter USM 20 - 50 - 0
> ("local contrast enhancement").

Tak for tippet. Det skal prøves.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 30-03-05 08:58

On Tue, 29 Mar 2005 21:54:11 +0200, "Jens Bruun"

Undskyld min indtrængen, men hvad menes med
("local contrast enhancement").
Jeg bruger PS6 så jeg er måske sakket agterud.
mvh Ebbe

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-03-05 09:56

Ebbe Hansen wrote:

> Undskyld min indtrængen, men hvad menes med
> ("local contrast enhancement").
> Jeg bruger PS6 så jeg er måske sakket agterud.

> [...]

"Det er heller ikke normen, at jeg eller andre laver "støj" p.g.a. af
indkøbsspørgsmål, det er faktisk sådan, at denne gruppes gamle faste
brugere ret konsekvent ignorerer indlæg fra købelystne newbies." - Niels
Riis Ebbesen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 30-03-05 15:40

On Wed, 30 Mar 2005 10:56:21 +0200, "Morten Wartou"
<detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote:
klip

>http://www.luminous-landscape.com/tutorials/contrast-enhancement.shtml
>

>Med venlig hilsen,
>
> Morten Wartou

Tak for svar, jeg ved ikke om jeg forstår det, men jeg prøver
mvh Ebbe