Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Nikon AF DX Fisheye 10,5mm / 2,8G ED
Fra : Hans Jørgen Vollmer

Dato : 23-03-05 11:13

Hej

Er der nogle, der har erfaring med dette objektiv?

Jeg påtænker at anskaffe det primært til en Nikon D70, men også at anvende
det til en F70.

Hans Jørgen Vollmer

Fra : KNL DtP

Dato : 23-03-05 12:12

"Hans Jørgen Vollmer" <vollmer@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogle, der har erfaring med dette objektiv?

Du kan jo tager en kigger her:
http://www.pbase.com/cameras/nikon/10_5_28g_dx

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Peter Rongsted

Dato : 23-03-05 12:29

"Hans Jørgen Vollmer" <vollmer@adr.dk> wrote:

>Hej
>
>Er der nogle, der har erfaring med dette objektiv?

Desværre ikke. Jeg har selv overvejet at købe det, men har ikke fået
gjort det endnu.

>Jeg påtænker at anskaffe det primært til en Nikon D70, men også at anvende
>det til en F70.

DX objektiver er kun beregnet til digital SLR, så du kan nok ikke bruge
det på et F70.

Peter

Fra : Nyrup

Dato : 23-03-05 21:46

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> skrev i en meddelelse

> DX objektiver er kun beregnet til digital SLR, så du kan nok ikke bruge
> det på et F70.
>
> Peter

Jeg mener godt man kan bruge det på film-huse, men det vil ikke dække hele
24*36 negativet men kun en cirkel? midt på negativet.

mvh,
Nyrup

Fra : Peter Rongsted

Dato : 24-03-05 15:51

"Nyrup" <p(spam-fjerner)nyrup@hotmail.com> wrote:

>"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg mener godt man kan bruge det på film-huse, men det vil ikke dække hele
>24*36 negativet men kun en cirkel? midt på negativet.

Alle DX objktiverne kan monteres på analog husene. Nogle af dem har
faktisk en billedcirkel, der er stor nok til at dække hele 24x36 rammen,
men ikke alle. Fx er 17-55 f/2,8G brugbar i området 35-55mm.

Peter

Fra : JHF

Dato : 23-03-05 21:38

> Er der nogle, der har erfaring med dette objektiv?
>
> Jeg påtænker at anskaffe det primært til en Nikon D70, men også at anvende
> det til en F70.

en sjov optik!
jeg har prøvet den lidt (se her
http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=130861 )
og den giver helt klart vidvinkel for alle pengene.
Jeg kunne forestille mig at den ikke kører så godt på en F 70 da solblænden
giver skygger, mener ikke den kan demonteres!
(kan en f 70 iøvrigt køre med G objektiver uden blændering?)
JHF

Fra : Rune [8000]

Dato : 24-03-05 00:31

> [...]
>
> Er der nogle, der har erfaring med dette objektiv?
>
> Jeg påtænker at anskaffe det primært til en Nikon D70, men også at anvende

Hej

Jeg bruger pågældende objektiv sammen med et D70 - har kun haft det kort
tid, men er indtil videre godt tilfreds med både skarphed og farver.

her er et par eksempler....

http://www.fotokritik.dk/pics/133704

http://www.runebernth.dk/pics/henrik_smith.jpg

http://www.runebernth.dk/pics/henrik_footplant2.jpg