Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
En tur med hurtigruten langs kysten i Norg~
Fra : Reidar Solberg

Dato : 20-03-05 11:12

Var en tur med Hurtigruten Bergen - Kirkenes - Bergen nå i mars, og fikk
oppleve mye vill og vakker natur. Etter mange timer på dekk hver dag ble det
over 3500 bilder. Har samlet ca 300 av dem her:

http://www.fototips.no/hurtigruten/

Mvh
Reidar

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-03-05 10:37

Reidar Solberg wrote:
> http://www.fototips.no/hurtigruten/

Der må være en fejl på dit kamera, der er sådan en herregrim plamage
midt på alle billederne.

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-03-05 11:34

"Reidar Solberg" <rei.sol@online.no> skrev i en meddelelse

> http://www.fototips.no/hurtigruten/

Chancen for, at nogle gider kigge på dine billeder, er nok større, hvis du
fjerne det ualmindeligt grimme vandmærke, du har plastret alle dine billeder
til med. Jeg kunne holde ud at se på to billeder, så måtte jeg opgive.

De to, jeg så, var forresten af så ringe kvalitet, at jeg slet ikke forstår
dit behov for at henleden opmærksomheden på copyright. Måske du skulle
arbejde lidt mere med dine færdigheder som fotograf, før du går op i
copyright?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 03/19/05)

Fra : Reidar Solberg

Dato : 20-03-05 13:41

> [...]
> fjerne det ualmindeligt grimme vandmærke, du har plastret alle dine
> billeder til med. Jeg kunne holde ud at se på to billeder, så måtte jeg

Ualminnelig grimme...? Vel - et vannmerke "pryder" sjelden et bilde, og jeg
har jammen sett dem langt mer fremtredende en dette.

> [...]
> forstår dit behov for at henleden opmærksomheden på copyright. Måske du
> skulle arbejde lidt mere med dine færdigheder som fotograf, før du går op

Jeg må tilfyøe at bildene ikke er lagt ut for bedømmelse, KUN som en
reportasje fra en båtreise.

At du synes at bildene er av ringe kvalitet er helt OK. Men at du opphøyer
deg selv til å påstå at pga mine manglende fotografiske færdigheter ikke
skal bruke copyright - ja det synes jeg du skulle holde deg for god til. Jeg
har da sett mange bilder av profesjonelle fotografer som holder en meget
lav fotografisk standard - og som har langt mer fremtredende vannmerker enn
det jeg bruker her.

Jeg påstår ikke at disse bildene er av topp kvalitet, men jeg har dog
opplevd i flere tilfeller å få "stjålet" mine bilder fra nettsider. Bruk av
vannmerke ble vurdert frem og tilbake, men etter råd fra flere ble det
besluttet å legge dem inn. Har faktisk ikke møtt noe negativt på i Norge,
selv etter at flere hundre har sett dem. Men registrerer at dette er
anderledes i Danmark av en eller annen grunn.

Reidar

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-03-05 13:57

> Ualminnelig grimme...? Vel - et vannmerke "pryder" sjelden et bilde,
> og jeg har jammen sett dem langt mer fremtredende en dette.

Det ændrer ikke ved, at dine vandmærker er ualmindelig grimme og placeret
meget uheldigt.

> Jeg må tilfyøe at bildene ikke er lagt ut for bedømmelse, KUN som en
> reportasje fra en båtreise.

Ja, men så forstår jeg ikke, hvorfor det er så vigtigt for dig at påberåbe
dig copyright? Desuden er det ikke dig, der bestemmer, om andre ønsker at
bedømme dine billeder. Du har offentliggjort dem og gjort et arbejde for at
henlede vores opmærksomhed på dem. Så må du acceptere de kommentarer, der
eventuelt måtte komme.

> [...]
> opphøyer deg selv til å påstå at pga mine manglende fotografiske
> færdigheter ikke skal bruke copyright - ja det synes jeg du skulle

I Danmark og de fleste andre vesteuropæiske lande er der ingen grund til at
påberåbe sig copyright, når man publicerer billeder. Det er en umistelig
ret, author har - også selvom det ikke står på hvert enkelt billede. Jeg er
tilbøjelig til at tro, det samme gør sig gældende i Norge, men jeg kan tage
fejl? Jeg finder det ekstra generende at se billeder med højråbende
"copyright", når billederne imo ikke indbyder til, at man stjæler dem. Havde
du ikke haft dine vandmærker, havde jeg bedre kunne se dem uden fordomme.

> Jeg har da sett mange bilder av profesjonelle
> fotografer som holder en meget lav fotografisk standard - og som har langt
> mer fremtredende vannmerker enn det jeg bruker her.

Ja, det har jeg også, men derfor behøver du jo ikke falde i samme grøft.

> Jeg påstår ikke at disse bildene er av topp kvalitet, men jeg har dog
> opplevd i flere tilfeller å få "stjålet" mine bilder fra nettsider.

Hmm. Hvis det er så stort et problem for dig, så må du jo overveje at lade
være med at bruge internettet til at offentliggøre dine billeder. Hvorfor er
du så bange for, at andre skal bruge dine billeder? Hvis dine billeder
stjæles og bruges kommercielt, kan du efterfølgende afkræve betaling. Er
dine billeder forresten nogen sinde stjålet og brugt kommercielt?

> [...]
> negativt på i Norge, selv etter at flere hundre har sett dem. Men
> registrerer at dette er anderledes i Danmark av en eller annen grunn.

Ja, muligvis lovgivningen er forskellig på dette område i de to lande, men
igen; jeg tvivler.

Fra : Reidar Solberg

Dato : 20-03-05 14:30

> [...]
> bedømme dine billeder. Du har offentliggjort dem og gjort et arbejde for
> at henlede vores opmærksomhed på dem. Så må du acceptere de kommentarer,

Selvsagt er du i din fulle rett til å kommentere og bedømme - det har jeg da
ikke bestridet. Men syntes det var relevant å gi opplysning om at dette var
en reportasje, og ikke innbyden til bildekritikk.

> [...]
> højråbende "copyright", når billederne imo ikke indbyder til, at man
> stjæler dem. Havde du ikke haft dine vandmærker, havde jeg bedre kunne se

Jeg trenger selvsagt ikke påberope meg copyright. Jeg gjør dette kun for å
forhindre at mine bilder blir brukt på ulovlig vis. Derfor også en slik
plassering.

> [...]
> stjæles og bruges kommercielt, kan du efterfølgende afkræve betaling. Er
> dine billeder forresten nogen sinde stjålet og brugt kommercielt?

Ikke et stort problem - men ja det har hendt 3 ganger at de er blitt brukt
kommersielt. Derfor har vi valgt å gjøre ting på denne måten. At du misliker
bildene av den grunn - ja det spiller for meg liten rolle.

> Ja, muligvis lovgivningen er forskellig på dette område i de to lande, men
> igen; jeg tvivler.

Tror ikke lovene er forskjellig - men kanskje synet på bruk av vannmerker
er...?
Som sagt vi gjorde en vurdering for og imot, og valgte altså denne
løsningen. Så får fremtiden vise om vi bør endre denne praksis.

Reidar

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 21-03-05 21:10

Jens Bruun wrote:
> [...]
> dit behov for at henleden opmærksomheden på copyright. Måske du skulle
> arbejde lidt mere med dine færdigheder som fotograf, før du går op i

Hvem har pisset på din sukkermad?

Det var dog en varm velkomst at give en nordisk besøgende.

/Mogens

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-03-05 21:20

"Mogens Beltoft" <mogens@rust.beltoft.dk> skrev i en meddelelse

> Det var dog en varm velkomst at give en nordisk besøgende.

Jeg skal ikke afvise, jeg muligvis er lidt for kontant. Det ændrer dog ikke
ved, jeg finder det prætentiøst på den ufede måde at linke til en stak
gennemsnitlige billeder, hvor de enkelte billeders eventuelle kvaliteter
totalt drukner i den negative signalværdi, et grimt og imo totalt
overflødigt vandmærke udsender.

Synes du selv, det er pænt og passende?

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 21-03-05 22:52

Jens Bruun wrote:
> [...]
> gennemsnitlige billeder, hvor de enkelte billeders eventuelle kvaliteter
> totalt drukner i den negative signalværdi, et grimt og imo totalt

Nej, egentligt er vandmærket hverken passende eller pænt, men jeg ville
ikke selv kommentere det så "bramfrit" - derfor faldt min kommentar.

Men den her diskussion har jo været oppe et par gange før i den her
gruppe - konstruktiv kritik, altså.

/Mogens

Fra : ;o\)-max-

Dato : 20-03-05 11:47

"Reidar Solberg"
> [...]
> oppleve mye vill og vakker natur. Etter mange timer på dekk hver dag ble det
> over 3500 bilder. Har samlet ca 300 av dem her:

Fantastisk smuk natur, der er virklig noget at fordybe sig i,
meeen der er sku mange billeder, du ku godt lave en sortering
med finere masker.. Der kan blive nogle fine billeder til væggen
ud af det, eller turist brouchure måske.
Dit vandmærke stjæler noget af nydelsen, men jeg har ikke
problemer med at se billederne og kan til dels forstå hvorfor
du har det der - mine fugle billeder er der sku ingen der gider
at stjæle så jeg har ikke det problem.. -max-

Fra : [HCS] 4000

Dato : 20-03-05 12:38

Hej Reidar!

Der er mange fine billeder imellem. Men husk det er ikke kvantiteten men
kvaliteten der tæller. Personligt synes jeg der er alt for mange billeder,
og man ser ikke dem alle. Sorter de bedste fra og vis dem, er mit råd. Det
er synd du har lagt tekst ind over alle billeder, det ødelægger oplevelsen.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Reidar Solberg

Dato : 20-03-05 14:09

> [...]
> og man ser ikke dem alle. Sorter de bedste fra og vis dem, er mit råd. Det
> er synd du har lagt tekst ind over alle billeder, det ødelægger

Joda - kan nok være enig i at det ble litt mange bilder igjen. Dette skyldes
litt oppfordring fra alle medpassasjerene som vi lovet å legge ut litt mer
enn de 10 beste. Og man slipper jo å se gjennom alle bildene da man tross
alt kan velge ut fra thumbnails'ene. Men vi kommer nok til å "klippe" noen
av dem i etterkant ser jeg.

Vannmerker ble som tidligere nevnt vurdert frem og tilbake, og vi valgte
altså å legge dem inn. Selv synes vi ikke at det ødelegger "hele
opplevelsen".

Reidar

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-03-05 13:05

> [...]
det
> over 3500 bilder. Har samlet ca 300 av dem her:

Jeg synes der er en del gode billeder og det er jo en fantastisk natur og
nogle flotte situationer ind imellem. Det er godt du allerede har sorteret,
men en gang til ville være fot at sortere de mere ligegyldige fra. Desuden
bliver jeg også irriteret over teksten centreret på billederne. Hvis du
endelig føler at der nødvendigt med copyright på billedet (efter min mening
helt unødvendigt), så placer en lille tekst forneden f.ek. i venstre side.
Jeg må tilstå jeg kun så nogle igennem pga. denne tekst.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-03-05 22:35

Reidar Solberg wrote:

> Var en tur med Hurtigruten Bergen - Kirkenes - Bergen nå i mars, og fikk
> oppleve mye vill og vakker natur. Etter mange timer på dekk hver dag ble det
> over 3500 bilder. Har samlet ca 300 av dem her:

Min tid er for kort til ødelagte billeder, så jeg stoppede efter
nogle få stykker, hvis du en dag skulle få lyst til at vise dem frem
uden den grimme reklame, så skal jeg nok ta' et kik...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Reidar Solberg

Dato : 22-03-05 08:31

> Min tid er for kort til ødelagte billeder, så jeg stoppede efter nogle få
> stykker, hvis du en dag skulle få lyst til at vise dem frem uden den
> grimme reklame, så skal jeg nok ta' et kik...

OK - skjønner at dette med vannmerker oppfattes som en uting i Danmark. Jeg
kommer derfor til å legge ut igjen bildene uten disse om noen dager.

Det var nok også for mange bilder, som mange har påpekt ( har nok ikke vært
kritisk nok denne gang) så antallet vil bli kraftig beskåret.

Reidar

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-03-05 09:10

Reidar Solberg wrote:

> OK - skjønner at dette med vannmerker oppfattes som en uting i Danmark. Jeg
> kommer derfor til å legge ut igjen bildene uten disse om noen dager.

Du ødelægger dine egne billeder for at evt. billedtyve ikke skal
kunne bruge dem til noget, problemet er bare, at du også udelukker
alle os andre fra en posetiv oplevelse...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Reidar Solberg

Dato : 22-03-05 09:16

> Du ødelægger dine egne billeder for at evt. billedtyve ikke skal kunne
> bruge dem til noget, problemet er bare, at du også udelukker alle os andre
> fra en posetiv oplevelse...

Jo - jeg ser vel kanskje det når jeg prøver å være litt mer objektiv. Så
dette har nok vært en nyttig tilbakemelding fra dere.

Som sagt er jeg igang med ny sortering og ny utleggelse kommer i løpet av de
første dagene.

Reidar

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-03-05 09:30

Reidar Solberg wrote:

> [...]
> dette har nok vært en nyttig tilbakemelding fra dere.
>
> Som sagt er jeg igang med ny sortering og ny utleggelse kommer i løpet av de

Hvis du vil mærke dine billeder, så gør det på en lidt mere diskret
måde, og ude i et hjørne, du kan se eksempler på flg. site:
www.huse-i-naestved.dk

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Reidar Solberg

Dato : 22-03-05 09:45

> Hvis du vil mærke dine billeder, så gør det på en lidt mere diskret måde,
> og ude i et hjørne, du kan se eksempler på flg. site:
> www.huse-i-naestved.dk

Takker for det.

Men jeg har ikke noe behov for å merke at dette er mine bilder - kun å
forhindre tyveri da jeg har vært utsatt for dette tidligere. Så jeg dropper
å legge noe merke på dem.

Reidar

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-03-05 09:56

Reidar Solberg wrote:

> Men jeg har ikke noe behov for å merke at dette er mine bilder - kun å
> forhindre tyveri da jeg har vært utsatt for dette tidligere. Så jeg dropper
> å legge noe merke på dem.

Alle som lægger gode billeder på nettet oplever sager med tyveri, se
sådan på det, at det ikke er de dårlige billeder som bliver stjållet.

Og man skal ikke lade tyvene styre ens handlinger...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Reidar Solberg

Dato : 22-03-05 11:39

> Og man skal ikke lade tyvene styre ens handlinger...

Det har du helt rett i...

)

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-03-05 11:34

> OK - skjønner at dette med vannmerker oppfattes som en uting i Danmark.
Jeg
> kommer derfor til å legge ut igjen bildene uten disse om noen dager.

Jeg kan ikke tro at det kun gælder Danmark, men vi skal da tage et kik, når
du har fjermet mærket.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 22-03-05 16:52

"Reidar Solberg" <rei.sol@online.no> wrote:

>OK - skjønner at dette med vannmerker oppfattes som en uting i Danmark. Jeg
>kommer derfor til å legge ut igjen bildene uten disse om noen dager.

Når vi slipper af med vandmærkerne vil f.eks. serien om Ishavskatedralen i
snestorm være spændende: http://www.fototips.no/hurtigruten/dag4/target17.html

Jeg var omkring Tromsø på vej hjem fra Nordkapp i 2003. Og her oplevede jeg
kirken i strålende solskin, en dag sidst i juli.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Reidar Solberg

Dato : 22-03-05 17:03

> [...]
> jeg
> kirken i strålende solskin, en dag sidst i juli.

Da kan du ta en titt nå - da de er fjernet.

Reidar