Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Har nogen en Manual til Nikkor AF VR 80-40~
Fra : Henning Jensen

Dato : 19-03-05 17:40

Hej

Jeg har fået fat i et brugt Nikon objektiv: AF VR 80-400 4,5-5,6 D
ED, men desværre uden en brugervejledning/manual. Hvis nogen har en
sådan ville jeg være glad, hvis de vil kontakte mig på mail, så jeg
kan få en kopi. (enten låne og kopiere eller de kan scanne den ind).

Det er især anbefalingerne om VR-funktionen, jeg er interesseret i,
samt hvorfor 4 stop på låseringen for M/A fokus? både ved: L,M,A,L -
når det vel er Limit/Full - switsen der giver en begrænsning ved ca.
3-5 meter?

På forhånd tak!

PS. Kan man anvende en telekonverter til dette objektiv, med bibeholdt
AF og evt. VR-funktionen?

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Morten Wartou

Dato : 19-03-05 18:00

Henning Jensen wrote:
> [...]
> sådan ville jeg være glad, hvis de vil kontakte mig på mail, så jeg
> kan få en kopi. (enten låne og kopiere eller de kan scanne den ind).
Næeh, mit er solgt, men jeg kan da prøve at svare.

> [...]
> samt hvorfor 4 stop på låseringen for M/A fokus? både ved: L,M,A,L -
> når det vel er Limit/Full - switsen der giver en begrænsning ved ca.
Slå VR fra når den er på trebenet stativ. Slå VR til på etbenet stativ og
håndholdt.

LMAL - lock, manual, auto, lock - man kan altså låse den i hver side (man
skal vist presse en lille metalknap ned), så man ikke kommer til at skifte
ved et uheld.

De to VR-modes adskiller sig ved at den ene aktiverer VR når aftrækkeren
trykkes halvt ned (tydelig effekt i søgeren), den anden først når den
aktiveres helt. Resultatet er stort set det samme, såvidt jeg kunne finde ud
af, men mode 2 bruger noget mindre strøm.

> PS. Kan man anvende en telekonverter til dette objektiv, med bibeholdt
> AF og evt. VR-funktionen?
Kenko Teleplux Pro300 1.4x. AF bliver endnu langsommere, men VR virker
stadig.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"...danske amatørfotografer er så dumme, at de under alle omstændighedder
anbefaler og køber Canon's produkter." - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henning Jensen

Dato : 19-03-05 19:27

On Sat, 19 Mar 2005 17:59:59 +0100, "Morten Wartou"
<detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote:

>LMAL - lock, manual, auto, lock - man kan altså låse den i hver side (man
>skal vist presse en lille metalknap ned), så man ikke kommer til at skifte
>ved et uheld.

Jeg takker. Fint, jeg var ved at blive sur over at jeg hele tiden
skulle trykke på metalknap for at slå over i manual. Så kan jeg undgå
dette fremover.

> [...]
>aktiveres helt. Resultatet er stort set det samme, såvidt jeg kunne finde ud
>af, men mode 2 bruger noget mindre strøm.

Ok - så langt var jeg også nået .. Jeg syntes VR-mode med aktivering i
søgeren, giver det bedste resultat ved lave lukkertider eller
bevægelse i motivet.

>Kenko Teleplux Pro300 1.4x. AF bliver endnu langsommere, men VR virker
>stadig.

Fint!
Havde du haft mulighed for at prøve dette? Jeg syntes bl.a.
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?A=details&Q=&is=REG&O=productlist&sku=371026
oplyser at der skal være min. bl. 4 før konverteren for at Af vil
virke (dvs. over 5,6 efter)?

Men VR skulle alligevel virke - så måske skulle man prøve dette engang
med tiden.

Fra : Morten Wartou

Dato : 20-03-05 00:32

"Henning Jensen" <hen-jens@mail.REMOVE_THIStele.dk> skrev i en meddelelse
> Ok - så langt var jeg også nået .. Jeg syntes VR-mode med aktivering i
> søgeren, giver det bedste resultat ved lave lukkertider eller
> bevægelse i motivet.
Okay. Det kan da godt være - jeg legede en del med det, og syntes ikke der
var nogen forskel. Jeg benyttede dog altid aktivering i søgeren, da det var
så dejligt at se motivet blive stabiliseret. :)

> [...]
> oplyser at der skal være min. bl. 4 før konverteren for at Af vil
Jeg kender ikke DG-modellen, men der er nok ikke den store forskel - det er
vistnok kun coatingen. AF virker i hvert fald med ikke-DG-udgaven (men som
skrevet, langsomt og ret lyskrævende), og jeg har svært ved at tro det ikke
virker med DG-udgaven. 80-400 har ikke AF-motor, så der skal være mekanisk
kobling mellem hus og telekonverter og videre til objektivet, og hvis
DG-udgaven ikke har mekanisk kobling, virker det naturligvis ikke -
umiddelbart ser det dog ud til at der er kobling, at dømme efter billedet.
Nikons telekonverter har ikke mekanisk kobling, og kan vistnok slet ikke
benyttes med 80-400 grundet fysiske hindringer.

> Men VR skulle alligevel virke - så måske skulle man prøve dette engang
> med tiden.
Jo. VR virker glimrende med konverteren. Optisk svarer 80-400 ret nøje til
Canons 100-400, og jeg har set folk har skrevet, at man får lige så god
billedkvalitet ved at opskalere et billede uden telekonverter til størrelsen
man får ved brug af telekonverter - med Canon 100-400. Jeg har ikke afprøvet
det med Nikonobjektivet, men du skal nok ikke regne med den helt store
gevinst i forhold til opskalering.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret