Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
omdøb billeder til dato for hvornår de er ~
Fra : Calle.

Dato : 19-03-05 10:08

Hej

Findes der er plugin (kører xp) eller program der automatisk kan omdøbe alle
billeder i en mappe til "dato & tidspunkt" for hvornår billedet er taget.

--
Calle.

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-03-05 10:22

Calle. wrote:

> Findes der er plugin (kører xp) eller program der automatisk kan omdøbe alle
> billeder i en mappe til "dato & tidspunkt" for hvornår billedet er taget.

Der findes vist flere programmer der kan det. Selv bruger jeg
kommandolinjeværktøjet jhead <http://www.sentex.net/~mwandel/jhead/>.

Denne kommando gør hvad du vil have:
jhead -nf%Y%m%d-%H%M%S *.jpg

Du kan selv vælge dato og tidsformat som du kan se.

/David

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 19-03-05 10:45

David Rasmussen wrote:
> Du kan selv vælge dato og tidsformat som du kan se.

Måske et dumt spml, men hvad er fidusen ved at selv kunne ændre dato?!?!
Jeg formoder Calle vil sortere sine billeder after dato/klokkeslet og
ikke selv navngive billederne med en "fiktiv" dato? Altså hvis Calle har
skudt 300 billeder 16-03-2005, så vil han gerne have dem alle navngivet
efter "fødsel", fremfor Pic0001, Pic0002 osv.

Den commandline du henviser til, er det batch eller single file?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : David Rasmussen

Dato : 20-03-05 01:46

Thomas Schreiber wrote:

> [...]
> skudt 300 billeder 16-03-2005, så vil han gerne have dem alle navngivet
> efter "fødsel", fremfor Pic0001, Pic0002 osv.

Æhm, ja. Og det gør pågældende linje. Den læser dato fra EXIF-dataen i
billedet, som kameraet har skrevet, altså det nøjagtigt tidspunkt da
billedet blev taget, ned til sekundet. Og så omdøber den filen efter dit
ønske.

Eksempel:
Vi har en billedfil der hedder pic0001.jpg eller hvad kameraet nu har
kaldt den. Billedet er taget 20:41:02 den 17. marts 2005.

Vi kører linjen (som skrives præcis som den står):
jhead -nf%Y%m%d-%H%M%S pic0001.jpg

og resultatet er at filen omdøbes til at hedde
20050317-204102.jpg

Hvilket netop var hvad spørgeren efterlyste.

> Den commandline du henviser til, er det batch eller single file?

Det bestemmer du selv. Ved du hvad wildcards er?

Hvis du skriver:

jhead -nf%Y%m%d-%H%M%S pic0001.jpg

så er det kun pic0001.jpg der bliver processeret.

Hvis du skriver

jhead -nf%Y%m%d-%H%M%S pic???.jpg

så processeres kun de billeder starter med pic og derefter har præcis
tre tegn mere før .jpg.

Hvis du skriver (som jeg skrev i mit oprindelige indlæg):
jhead -nf%Y%m%d-%H%M%S *.jpg

så processeres alle filer der slutter på .jpg

/David

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 19-03-05 17:07

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Findes der er plugin (kører xp) eller program der automatisk kan omdøbe
> alle billeder i en mappe til "dato & tidspunkt" for hvornår billedet er

+++++++++++++++++++

Hej.

Det behøver du ikke et plug-in til. Det ligger i Win XP. Markere alle
filerne og højreklik og så omdøb, og skriv så hvad du vil. Ved ikke om jeg
har forstået spørgsmålet rigtigt.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Morten Wartou

Dato : 19-03-05 18:01

Jørgen Nielsen wrote:
> [...]
> filerne og højreklik og så omdøb, og skriv så hvad du vil. Ved ikke
> om jeg har forstået spørgsmålet rigtigt.

Jeg tror du har set bort fra ordet "automatisk". :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"I fotogruppen har man ikke position efter hvor veltalende og smart
man er, det er derimod sådan, at deltagerne måler og vejer hinanden

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 19-03-05 19:55

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> finde sig i, at de er skydeskiver, der er jo masse af unge upcoming
> fotografer, som gerne vil frem i rampelyset." - Niels Riis Ebbesen
++++++++++++++++++++++

Ja ok, der var lige en detalje som jeg havde overset

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-03-05 23:04

Win XP viser opdagedato med, mere når man holder cursor henover filen. Men
jeg ville da også gerne kunne omdøbe, så det umiddeltbart kan ses af navnet.
Fik dog ikke omtalte program til at virke. Hvad gør man? Skær det lige ud i
pap.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Morten Wartou

Dato : 20-03-05 00:34

> [...]
> navnet.
> Fik dog ikke omtalte program til at virke. Hvad gør man? Skær det lige ud

Du kan evt. prøve dette:
http://www.publicspace.net/windows/BetterFileRename/ - det koster dog knap
$30. Jeg har ikke selv afprøvet det, og tager forbehold for manglende
funktionalitet. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Ni-MH celler (Nickel Metal Hydrid) er p.t. den mest udbredte type
genopladelige celler, de indeholder ikke tungmetaller" - Niels Riis Ebbesen

Fra : Calle.

Dato : 20-03-05 19:55

Jørgen Nielsen wrote:
> [...]
> filerne og højreklik og så omdøb, og skriv så hvad du vil. Ved ikke
> om jeg har forstået spørgsmålet rigtigt.

Vil du gøre det på 4000 billeder. Nej vel, så du har ikke forstået det
--
Calle.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 21-03-05 16:43

> Vil du gøre det på 4000 billeder. Nej vel, så du har ikke forstået det
> --
> Calle.
+++++++++++++++++++++++++++

Nu vidste jeg jo heller ikke, hvor mange billeder du har i hver mappe, det
tager jo ikke lang tid at makere dem, og skrive et nyt navn....vel, men når
det ikke var det du søgt, så bevares.

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-03-05 17:44

Calle. wrote:

> Vil du gøre det på 4000 billeder. Nej vel, så du har ikke forstået det

Den løsning jeg har givet virker på vilkårligt mange billeder. Og hurtigt.

/David

Fra : Calle.

Dato : 21-03-05 22:05

David Rasmussen wrote:

> Den løsning jeg har givet virker på vilkårligt mange billeder. Og
> hurtigt.
Jeps, det er taget i brug. Tak for hjælpen
--
Calle.

Fra : Thomas Lieberkind La~

Dato : 20-03-05 21:58

Der findes. et program der hedder DMEX, det kan hentes gratis fra
http://home.arcor.de/we/wegzumziel/download/dmexinfo.htm

er ikke sikker på at det er det du søger, men prøv.

Mvh
Thomas