Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Snapshot
Fra : Kirsten

Dato : 17-03-05 19:49

Hvad siger betegnelsen Snapshot om foto's ?
hvornår er det rigtigt at kalde dem for dette ?
mvh Kirsten

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-03-05 20:11

Kik på www.fotokritik.dk - der er 95% af billederne snapshots...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Sahl

Dato : 17-03-05 20:20

> Kik på www.fotokritik.dk - der er 95% af billederne snapshots...

Hvis du så kikker på www.photo-gallery.dk (der er det så bare ca 98%) så får
du en ide om hvordan snapshots ser ud.

Nej Det må vel egentligt være en personlig holdning der fortæller hvornår et
foto tilhøre den kategori.

Personligt syntes jeg at de billeder som lige bliver snuppet fordi der står
en pæn påskelilje eller hvad ved jeg der skal foreviges det høre ind under
kategorien snapshot. Du kan jo også se det lidt ud fra navnet ik!

Mvh. Ole Sahl
P.S. Niels Riis Ebbesen du er sgu den værste kværulant jeg længe har mødt.
Du kan da bare holde dig fra fotokritik hvis du ikke har noget konstruktivt
at sige. Det er for nemt at pege finger af andre også bare stå og glo
måbende på andre når de peger igen. (syntes du er ret god til det)

Fra : ;o\)-max-

Dato : 18-03-05 11:15

"Niels Riis Ebbesen"

> Kik på www.fotokritik.dk - der er 95% af billederne snapshots...

Så sikker som ammen i kirken Niels, svært at tro at folk efter
så mange år stadig flyver i blækhuset hver gang du leverer et
af disse elektrochock, du har det sku for let..

Der er sku ikke noget galt med snapshots lavet med hjerte
og omtanke.. -max-

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-03-05 12:46

-max- wrote:

> Så sikker som ammen i kirken Niels, svært at tro at folk efter
> så mange år stadig flyver i blækhuset hver gang du leverer et
> af disse elektrochock, du har det sku for let..

Tja... du kender mig godt nok til, at de godt ved, at jeg lige
præcis ved hvor "selvsvingsknappen" sidder, og nogen gange er det
squ sjovt at trykke på den...))

Problemet er jo grundlæggende en børnehavekultur, som gør, at vi
ikke må sige, at vi synes Søren's tegninger er flottere end Per's.
Det er kun i sport, at der må være en elite, hvor Per løber hurtiger
end Søren.

I går sad jeg og læste i debatten på netfugl.dk, og i en tråd er
folk vildt ophidset over en fotokonkurrence som DOF har udskrevet,
debatten handler om, at nogle er sure over, at der vist nok er sat 8
Megapixel som mindste størrelse på billederne.

Men debatten kører helt af sporet, og ender bl.a. i noget fnidder
omkring proff. naturfotografer, der føler sig generet af dygtige
amatørfotografer.

Og for mig at se, så bør det handle om billederne, jeg er squ
temmelig ligeglad med om folk er amatører eller proff., vis mig
deres billeder, og jeg skal straks sige om jeg synes de er en god
eller dårlig fotograf.

> Der er sku ikke noget galt med snapshots lavet med hjerte
> og omtanke..

Ja-da... men problemet er bare, at der uden omtanke laves
100.000.000 gange så mange dødsyge snapshot...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 18-03-05 13:11

In article <423ABF7B.8040607@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> Problemet er jo grundlæggende en børnehavekultur, som gør, at vi
> ikke må sige, at vi synes Søren's tegninger er flottere end Per's.

Sikke da noget sludder, hvis man beder om kritik så det sgu da helt ok
at give hård kritik, hvis det er sagligt.

> Men debatten kører helt af sporet

Det her er sgu kafkask, har nok ikke mødt andre på news som har fået så
mange debatter til at køre af sporet som dig, denne tråd er så endnu et
eksempel i den endeløse række.

> [...]
> temmelig ligeglad med om folk er amatører eller proff., vis mig
> deres billeder, og jeg skal straks sige om jeg synes de er en god

Jamen der var vi så enige, det har jo en snert af saglighed, ahh come on
det må kunne gøres bedre...

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-03-05 13:20

Jakob wrote:

> Sikke da noget sludder, hvis man beder om kritik så det sgu da helt ok
> at give hård kritik, hvis det er sagligt.

Hmm... den regel gælder ikke fotokritik.dk, der har brugerne lavet
en masse uskrevne regler om, at der kun må skrives ros og venlige
kommentarer.

På et tidspunkt var der faktisk en bruger, som formulerede noget
med, at når folk bad om at få kritik til et givent billede, så
skulle man skrive kritik på samme måde, som man svarer, når konen
spørger om hun ser tyk ud i den nye kjole...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Sahl

Dato : 18-03-05 13:26

> [...]
> kritik på samme måde, som man svarer, når konen spørger om hun ser tyk ud

Og fordi en bruger har fremsagt noget sådan så er det pludselig en regel?

Jeg vil da meget hellere have konstruktiv kritik så jeg ved hvilke detaljer
jeg skal tage mere hensyn til i mine fremtidige fotografier. End en spand
kold vand fra dig.

Du kan jo godt, så drop dog den der knap du syntes du bør trykke på for at
få folk til at hidse sig op. Det er nok som du kan se ud af den efterhånden
lange debattråd, en humor som kun du kan se det sjove i.

Mvh. Ole Sahl

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 18-03-05 13:56

On Fri, 18 Mar 2005 13:26:27 +0100, "Ole Sahl"
<nosecret4you@yahoo.dk> wrote:

>"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

Det er nok som du kan se ud af den efterhånden
>lange debattråd, en humor som kun du kan se det sjove i.
>
>Mvh. Ole Sahl

Åh nej, der er flere
mvh Ebbe

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-03-05 14:37

Ole Sahl wrote:

> Og fordi en bruger har fremsagt noget sådan så er det pludselig en regel?

I den pågældne debat var der elles temmelig mange, som var enige med
den pågældne bruger...

> Jeg vil da meget hellere have konstruktiv kritik så jeg ved hvilke detaljer
> jeg skal tage mere hensyn til i mine fremtidige fotografier. End en spand
> kold vand fra dig.

Så er det ikke kritik du ønsker, men en vejledning og/eller
evaluering af dine billeder, og det er da fair nok.

> Du kan jo godt, så drop dog den der knap du syntes du bør trykke på for at
> få folk til at hidse sig op. Det er nok som du kan se ud af den efterhånden
> lange debattråd, en humor som kun du kan se det sjove i.

Jeg synes squ at denne tråd er hundrede gange sjovere, end de
dødsyge tråde om hvilket kamera eller objektiv der er bedst...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 13:29

On Fri, 18 Mar 2005 13:19:48 +0100, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
>skulle man skrive kritik på samme måde, som man svarer, når konen
>spørger om hun ser tyk ud i den nye kjole...

Netop, og du magtede ikke at fatte forskellen mellem:

"Den sidder ikke helt pænt på dig, men den kunne måske være flot i
rød"

og så

"Du ligner en fed slasket flodhest i den kjole"

Nøjagtig det samme gør sig gældende i dine billedkommentarer, som vist
nærmest kan sammenfattes i: Slå folk til de piver, så kan de fandme
lære det.

Need I say more?

/Alex

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-03-05 14:45

Alex Linaa wrote:

> Netop, og du magtede ikke at fatte forskellen mellem:

Tja bette alex... det kan godt ske, at din madamme er gammel snerpet
tørvetriller, som ikke kan tåle en frisk bemærkning, men det må du
jo lære at leve med...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 15:00

On Fri, 18 Mar 2005 14:45:27 +0100, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Tja bette alex... det kan godt ske, at din madamme er gammel snerpet
>tørvetriller, som ikke kan tåle en frisk bemærkning, men det må du
>jo lære at leve med...

Og sædvanen tro når du er på glatis, så sviner du bare lidt mere.

Men det er gået op for mig at du ikke fatter, og aldrig vil komme til
at fatte, forskellen mellem "en frisk bemærkning", og en sårende og
nedladende bemærkning. Din verden har en helt autistisk opdeling i
enten/eller, sort/hvid, godt/skidt - og det er det helt åbenlyst ikke
noget der kan lave om på.

/Alex

Fra : Jakob

Dato : 18-03-05 13:38

In article <423AC764.2070307@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> Hmm... den regel gælder ikke fotokritik.dk, der har brugerne lavet
> en masse uskrevne regler om, at der kun må skrives ros og venlige
> kommentarer.

Altså den der kæphest du har med fotokritik.dk kan du ikke ride den et
andet sted. jeg kender ikke sitet og er fuldstændig ligeglad med hvordan
det administreres eller bruges. Hvis du har et problem med det site så
tag det op der, ikke her i news.

Forsøg dog i det mindste at gøre som du siger, kritiser konstruktivt
istedet for at gøre alt hvad du kan for at ødelægge denne gruppe.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-03-05 14:42

Jakob wrote:

> Altså den der kæphest du har med fotokritik.dk kan du ikke ride den et
> andet sted.

Jeg ridder ikke på kæpheste, jeg fyrede blot en bemærkning af, og så
var der lige en 15-20 brugere, som gik i momentant selvsving...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-03-05 20:37

Niels Riis Ebbesen skrev bl.a.:

>jeg fyrede blot en bemærkning af, og så
>var der lige en 15-20 brugere, som gik i momentant selvsving...

Ja, det er næsten for nemt.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : KG

Dato : 17-03-05 20:22

Hej Kirsten ....

Tag dig ikke af Niels Riis Ebbesen ...

Snapshot er betegnelse for billeder taget hurtigt og uden
den store teknik ... det er et negativt ladet ord - men behøver
ikke at være det - det er evt. der man finder de sjoveste billeder.

Find evt. selv oversættelsen i en alm. eng-da ordbog ...

Det giver mere mening ind Hr. Ebbesen

Med venlig hilsen
Keld
--
Hjemmeside: www.bangsbo-design.dk
Mail: kgb@lite.dk OBS: Fjern b ved direkte Mail

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 17-03-05 20:22

"Kirsten" <xxx@xxxmig.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad siger betegnelsen Snapshot om foto's ?
> hvornår er det rigtigt at kalde dem for dette ?
> mvh Kirsten

Hej

Først vil jeg lige undskylde Nils, han er en flab der blander sig i alt.

Et snapshot, vil jeg sige er et ikke opstillet billede, taget med det
forhåndenværende kamera her og nu, netop hvor situationen er tilstede.

Bare min mening, men prøv at se på nogle af de mange gode billeder på
www.fotokritik.dk og bliv inspireret.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-03-05 21:19

Langsom Blærbar wrote:

> [...]
> forhåndenværende kamera her og nu, netop hvor situationen er tilstede.
>
> Bare min mening, men prøv at se på nogle af de mange gode billeder på

Nå ja.... du har fuldstændig ret, dine og mange andres fotos på
fotokritik.dk er ikke snapshots, det er talentløse knipserier...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 17-03-05 22:59

> Nå ja.... du har fuldstændig ret, dine og mange andres fotos på
> fotokritik.dk er ikke snapshots, det er talentløse knipserier...

Nils, hvad er det du vil opnå med denne type indlæg ?

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-03-05 23:18

Langsom Blærbar wrote:

> Nils, hvad er det du vil opnå med denne type indlæg ?

Fremføre et synspunkt...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 18-03-05 00:01

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Fremføre et synspunkt...!

Det er ikke et synspunkt men en flabet holdning. På et tidspunkt svarede du
faktisk nogenlunde på nogle indlæg og nu er du lige så flabet som du har
været andre gange.

Har du personligshedsspaltning eller sådan noget?? Eller er der bare stunder
hvor du skal nedgøre alle glade amatører.

Simon
--------------------------------------
Fotograf - Grafiker - Sækkpibespiller
Flere kurser gør en uddannelse

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-03-05 00:37

Simon Nielsen wrote:

> Det er ikke et synspunkt men en flabet holdning. På et tidspunkt svarede du
> faktisk nogenlunde på nogle indlæg og nu er du lige så flabet som du har
> været andre gange.

Hmm... tænk jeg synes squ det er disideret uforskammet og flabet, at
folk forventer og stiller krav om, at man kun roser deres talentløse
knipserier...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Claus Smith

Dato : 18-03-05 07:34

> Hmm... tænk jeg synes squ det er disideret uforskammet og flabet, at folk
> forventer og stiller krav om, at man kun roser deres talentløse
> knipserier...!

Ris er de fleste da også modtagelige for, men nok ikke når det foregår i en
decideret flabet tone.

Kære Niels, med dine mange årige erfaringer, så burde du da være en
foregangsmand og give de 'nye' konstruktiv kritik og ideer til forbedringer
fremfor den flabede facon som du for tiden gør stor brug af.

Man kan altid blive bedre, men det motivere da ikke med dine flabede
kommentarer.

Personligt havde jeg respekt for dig før i tiden, men med din nuværende
handlemåder, så skuffer du mere og mere.

Blot min mening.

Claus Smith

Fra : Bianca Mastai og Sør~

Dato : 18-03-05 06:28

"Simon Nielsen" <news@siho.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stunder
> hvor du skal nedgøre alle glade amatører.

Når man kalder sig selv proffesionel fotograf og andre fra "forbundet" har
sådanne udtalelser om een :

http://www.journalisten.dk/sw1559.asp
Desværre er det jo ikke en beskyttet titel at kalde sig profesionel,"
lyder
det fra Fotografernes formand, Peter Thornvig, der også er medlem af Dansk
Journalistforbunds hovedbestyrelse. Ifølge ham underminerer Niels Riis
Ebbesen alt, hvad der hedder ophavsret, for alle dem, der mener noget med
deres arbejde.

Så skal man vist være mavesur og hævde sig selv langt over os dødelige
amatører, istedet for at hælpe os til bedre billeder.

Mvh
Søren B Rasmussen
" der ikke sælger sig selv for 100,-"

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-03-05 07:49

Bianca Mastai og Søren B Rasmussen wrote:

> [...]
> Journalistforbunds hovedbestyrelse. Ifølge ham underminerer Niels Riis
> Ebbesen alt, hvad der hedder ophavsret, for alle dem, der mener noget med

Jeg bryder mig ikke om Niels' attitude (og egentligt heller ikke om hans
billeder), men ovenstående artikel synes jeg mest er klynkeri. Hvis
Niels kan lave en forretning på den måde, så skal han da have lov. Hvis
100 kr er for lidt, så lukker han nok biksen på et tidspunkt eller tager
så dårlige billeder at ingen gider betale for det. Hvis han ikke lukker
biksen, ja så må det betyde at der er et marked for det han laver og for
den pris han tager for det. Det er der da ingen brancheorganisation der
skal forsøge at ændre på kunstigt. Det må da være en sag mellem Niels og
hans kunder. Der er jo ingen der tvinges til at købe Niels' billeder.

Normalt er jeg ikke specielt fortaler for den slags nyliberalistisk
retorik, men i sådanne tilfælde mener jeg at den er helt berettiget. Her
er ikke tale om et multinationalt selskab der undergraver leverandørerne
eller pådutter kunder kunstige behov. Der er tale om én mand som
tilbyder en vare af en bestemt kvalitet og til en bestemt pris. Så kan
folk take it or leave it. Hvis mange kunder flygter over til Niels, så
er det de andre fotografer der skal tage sig sammen i stedet for at klynke.

/David

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-03-05 08:07

Bianca Mastai og Søren B Rasmussen wrote:

> http://www.journalisten.dk/sw1559.asp

Klynk og brødnid!

vh
Jan
--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 27/2/2004) ynkelige knipserier kan findes på

Fra : Claus Smith

Dato : 18-03-05 08:12

> [...]
> Journalistforbunds hovedbestyrelse. Ifølge ham underminerer Niels Riis
> Ebbesen alt, hvad der hedder ophavsret, for alle dem, der mener noget med

Udelukkende brødnid fra branchens side, hans arbejde må åbenbart være godt
siden at de føler sig truet på pengepungen.

Synes ikke at man kan blande markedspriser og ophavsret sammen, de to ting
har da ingenting med hinanden at gøre, det er trods alt endnu et frit land
vi lever i hvor det er enhvers ret til at udbyde sit produkt til den pris
som man selv synes er den korrekte og ophavsretten vil jo stadig være
fotografens egen aunfægtet af salgsprisen.

Claus Smith

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-03-05 10:34

> [...]

> sådanne udtalelser om een :
>
> http://www.journalisten.dk/sw1559.asp
> Desværre er det jo ikke en beskyttet titel at kalde sig profesionel,"

Hmm... det er en 4 år gammel artikel, og jeg er ikke død af sult i
mellemtiden, og mit www.photo-gallery.dk eksisterer i bedste
velgående og er i konstant vækst.

Det er iøvrigt komisk, at det er en pressefotograf, der på vejne af
de store billedbureauer, lufter brødnid og er forarget over, at jeg
ikke deltager i free-lance fotografernes karteldannelse, med aftalte
priser.

Men jeg forstår godt, at pressefotograferne er bange, for der er
godt mange af dem, der tror, at et stort DSLR-kamera er gør dem til
fotograf.

Her sidste weekend var der et nordisk maratonløb for elite-løbere,
som blev afholdt af den lokale atletikklub, og der var 5-6
pressefotografer til stede ved starten, men alle de billeder jeg har
set i aviserne mangler selve startskudet, de er alle taget lige før
eller efter - men det billede er her.
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/mennesker_%26_miljoeer/sport/_maratonloeb_start-18.html

Det bizare er dog, at der er to store multinationale billebureauer
som gennem de sidste 10 år har opkøbt alverden mindre bureauer, det
er Corbis og Getty Image, som ejes af h.h.v. Bill Gates og den lige
stenrige Getty famile.

Og det mest komiske er squ, at BAM billedbureuet 2 maj er lagt ind
under Scanpix, som er ejet Getty Image.

Den store hemmlighed er nemlig, at billedbureauerne scorer mellem 60
og 75% af udsalgsprisen, når de formidler fotografernes billeder.

Det vil sige, at jeg tjener lige så meget, når jeg selv sælger mine
billeder, som hvis de lå på et billedbureau, jeg skal nemlig ikke
aflevere langt over halvdelen af indtægten til bureauet.

Og prøv at se her, det er fremtidens lokalavis på internettet med
hurtige lokale nyhedder: www.odsherreddirekte.dk - og de har
simpelthen ikke råd til at betale 1.500 kr. for at bruge et billede,
som sidder på hjemmesiden i fjorten dage.

Men de kan godt betale 100 kr. for et billede
http://www.odsherreddirekte.dk/default.asp?show=page&id=6834
- og om nogle år, når mange af papiraviserne er døde, så kan
Internet-aviserne nemt tiltrække flere annoncører, og så får de også
råd til at betale mere for de billeder som de køber.

Og det kræver ikke meget regnekraft, at komme frem til, at det vil
være en udmærket forretning, hvis www.photo-gallery.dk en gang i
fremtiden kommer op på at sælge 10 billder af 100 kr. pr. dag.

Og set ud fra et fotograf-synspunkt, så er det da 100% optimalt, at
Internettet har gjort det muligt, at det er fotograferne som selv
sælger deres billeder direkte til slutbrugerne, og at de på den måde
undgår, at store multinationale billedbureauer profiterer på dem...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Claus Smith

Dato : 18-03-05 10:55

Tænk dig...vi er enige..*G* Du kan jo godt tåle en spøg.

Du har ret,Internettet har ændret på mange ting sammen med regeringens
ophævelse af portostøtte. Disse to ting gør at vi jo nok i fremtiden vil se
endnu flere internetbaserede medier indenfor nyhedsformidling, da det jo er
nemt at håndtere og næsten alle, ihvertfald dem som har netadgang, kan
modtage budskabet.

Dette gør så også at markedskræfterne har ændret sig, til glæde for os
fritidsfotografer, da der skal bruges materiale og gerne lokalorienteret
materiale. Hvis det pågældende medie så kan finde en fritidsfotograf eller
et bureau, som kan levere billederne i god kvalitet og til en
konkurrencedygtig pris, så kan man lave en internetbaseret nyhedsformidling
for ganske få omkostninger.

Mange af de etablerede bureauer har nok ikke tænkt på hvor tæt på at denne
udvikling ville være og jeg tror at vi i fremtiden ser en hel del ændringer
indenfor den prof. del af fotografbranchen, da de jo simpelthen er nødt til
at se i øjnene at der løber en masse gode, og endda rigtig gode,
fritidsfotografer rundt som kan levere de lokale billeder med en kort
responstid. Jeg har da selv leveret materiale til vores lokale afdeling af
vores regionale lokalavismedie og jeg ved da selv hvor glade de har været
for de billeder.

Så jeg sidder spændt her hjemme ved skærmen og følger udviklingen, men
spørgsmålet er så om hvor mange af de prof. der har set lyset og hvornår de
ser i øjnene at man er nødt til at følge markedet.

Claus Smith

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-03-05 16:03

Claus Smith wrote:

> Du har ret,Internettet har ændret på mange ting sammen med regeringens
> ophævelse af portostøtte. ...cut...

Ja fremtidens medier vil være elektroniske, og det er da en helt
fornuftig udvikling, det er da et totalt sindsygt spild, med alle de
resoucer, som bruges til produktion og distibution af reklameaviser.

> Dette gør så også at markedskræfterne har ændret sig, til glæde for os
> fritidsfotografer, ...cut...

Ja og det er ovenikøbet helt fornuftigt og resoucebesparende, at det
er en lokal amatørfotograf, der lige smutter over i lyskrydset,
hundrede meter fra hvor han bor, og tager nogle billeder af et
større trafikuheld.

> Mange af de etablerede bureauer har nok ikke tænkt på hvor tæt på at denne
> udvikling ville være ...cut...

Ja og om nogle år, når de store billedbureauer også opdager, at
mange mindre medier er blevet digitale, og at de ikke kan/vil betale
1.200 kroner for brug af et lavtopløst billede, så er toget kørt.

For alle de medier, som gennem flere år har købt deres billeder
direkte hos fotograferne, med små on-line fotoarkiver, de vil ikke
ændre strategi blot fordi de store billedbureauer pludselig kommer
og siger, at nu vil de også være med.

Og et billedbureau vil altid være et fordyrende mellemled, som skal
tjene på formidlingen, så de går sværre tider imøde...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 18-03-05 11:40

> Hmm... det er en 4 år gammel artikel, og jeg er ikke død af sult i
> mellemtiden, og mit www.photo-gallery.dk eksisterer i bedste velgående og
> er i konstant vækst.

Hej

Nils, kan det være deres reaktion på at du muligvis bliver forsørget af det
offentlige, som arbejdsløs fotograf, det giver jo en ulige konkurrence.
Du skriver jo selv at dit mål er 10 billeder om dagen, så du har jo ikke en
sufficient indkomst af den vej endnu, så derfor formoder jeg at du måske får
understøttelse ved siden af, er det rigtigt forstået.
Jeg går nåske tæt på, men du holder dig jo heller ikke tilbage, og det er
ikke en skanm at være uden arbejde i dagens Danmark.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-03-05 12:18

Langgaard Bærbar wrote:

> [...]
> Jeg går nåske tæt på, men du holder dig jo heller ikke tilbage, og det er
> ikke en skanm at være uden arbejde i dagens Danmark.

Well, man kan jo ikke tjene penge på at sælge billeder samtidigt med at
man modtager understøttelse. I hvert fald ikke uden modregning hvis det
skal være lovligt. Så jeg kan ikke se din pointe. Der er ikke nogen der
både kan få fuld understøttelse _og_ tjene lidt penge ved siden af.

/David

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 18-03-05 12:33

> [...]
> skal være lovligt. Så jeg kan ikke se din pointe. Der er ikke nogen der
> både kan få fuld understøttelse _og_ tjene lidt penge ved siden af.

Nej, men man har jo tiden til at tage billeder og få dem på nettet, og AF
kikker jo ikke uden opfordring på kontoen, så..........

Men jeg vil med det samme sige at jeg ikke ved om det forholder sig sådan,
men det kan Nils jo svare på. og jeg tror det kan være medvirkende til hadet
fra hans kollegaer.
Han siger jo selv at hans mål er at leve af sin biks, så han gør det
åbenbart ikke nu.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-03-05 12:47

Langgaard Bærbar wrote:

> [...]
> fra hans kollegaer.
> Han siger jo selv at hans mål er at leve af sin biks, så han gør det

Jeg aner ikke om det forholder sig som du siger, men hvis det gjorde
ville den brancheforening nok ikke nøjes med at klynke. Så ville de nok
melde Niels til politiet.

/David

Fra : Morten Wartou

Dato : 18-03-05 13:12

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hadet fra hans kollegaer.
> Han siger jo selv at hans mål er at leve af sin biks, så han gør det

Nej, hans geniale forretningsidé, om hvilken han har skrevet:

"Photo Gallery DK - har stor fordel af dot.com krisen. Hvis ideen var
lanceret før krisen, så ville der straks ha' været nogle meget store
aktører, der havde hugget ideen og opscaleret konceptet, og de havde også
kapitalen til at markedsføre deres service i stor scala."

giver under 50.000 kroner om året. Dette fremgår af, at Niels ikke er
MOMS-registreret. Men bevares - det kan da være, at han ikke opgiver sine
indtægter på krævet vis, det vil jeg da ikke udelukke.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"I fotogruppen har man ikke position efter hvor veltalende og smart
man er, det er derimod sådan, at deltagerne måler og vejer hinanden

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 18-03-05 20:19

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
[KLIP]
> [...]
> hadet fra hans kollegaer.
> Han siger jo selv at hans mål er at leve af sin biks, så han gør det

+++++++++++++++++++++++++

Medvirkende til hadet starter måske her
http://www.journalisten.dk/sw1559.asp selv om den er fra 2001. Hans
bemærkninger engang imellem, skal man nok tage med et gran salt, tror ikke
altid det er så hårdt ment som det er skrevet, der ligger jo meget ironi i
det også.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-03-05 12:25

Langgaard Bærbar wrote:

> Nils, kan det være deres reaktion på at du muligvis bliver forsørget
> af det offentlige, som arbejdsløs fotograf, det giver jo en ulige
> konkurrence.

Det var sgu da en udsøgt perfid kommentar!
I så fald, er der vel ingen grund til det angreb, som artiklen er et udtryk
for. Så kunne man jo blot ringe til A-kassen og bede dem tage affære. Det
rager da hverken dig eller mig om NRE er på støtten eller ej - blot han i så
fald (om han er er ren - og upassende - spekulation) i øvrigt overholder de
regler, der er for dette.
Og det er vel nærmest umuligt at være selvstændig og arbejdsløs på samme
tid. Og hvis NRE arbejder sort, så gør han det dælme på en meget synlig
måde!

> Jeg går nåske tæt på, men du holder dig jo heller ikke tilbage, og

Ja, uanstændigt tæt på i en diskussion i et offentligt forum. Gå efter
bolden og ikke manden!

vh
Jan

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 18-03-05 13:12

> [...]
> Og det er vel nærmest umuligt at være selvstændig og arbejdsløs på samme
> tid. Og hvis NRE arbejder sort, så gør han det dælme på en meget synlig

Nu går diskussionen jo på Nils og hans anstrengte forhold til hans
kollegaer, så anstrengt at det åbenbart er omtalt i fagbladet.
Og så er det da åbenlyst at muligheden for at Nils får "offentlig" støtte er
stor, da han sender indlæg i en lind strøm hele dagen, og han siger også at
det er hans mål at komme til at tjene 1000,- om dagen, så det gør han ikke
nu.
Og hvis det er tilfældet at Nils har bygget sit imperium op med tilskud, for
derefter at sælge billeder til dumpingpris, ja så forstår jeg godt
kollegaerne.

> Ja, uanstændigt tæt på i en diskussion i et offentligt forum. Gå efter
> bolden og ikke manden.

Nu er det bare sådan at Nils er bolden i denne diskussion.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 18-03-05 13:19

"Jan Bøgh"
> Langgaard Bærbar wrote:
> Og det er vel nærmest umuligt at være selvstændig og arbejdsløs på samme
> tid.

Der er faktisk modeller som gør det muligt. Problemet findes for bla.
musikere og skuespillere, der lever af sæson arbejde, sikkert også
mange andre - fuldt lovligt og ikke noget at have ondt i r-- over..
En god revisor kan hurtigt fortælle dig om du er berittiget, eller spørg
din fagforening..

> Ja, uanstændigt tæt på i en diskussion i et offentligt forum. Gå efter
> bolden og ikke manden!
>
> vh
> Jan

Ja - pyyh der blir slået nogle prutter i denne tråd, sikke en stank.
-max-

Fra : Kirsten

Dato : 18-03-05 17:18

> Ja - pyyh der blir slået nogle prutter i denne tråd, sikke en stank.
> -max-

Ja jeg fik da vist smidt en stinkbombe
mvh Kirsten

Fra : Per O.

Dato : 18-03-05 17:44

> "-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja jeg fik da vist smidt en stinkbombe
> mvh Kirsten

Det er jo ikke din skyld at nogen spreder ildelugtende fækalier i
slipstrømmen på dit indlæg

Per O.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-03-05 13:12

Langsom Blærbar wrote:

> Jeg går nåske tæt på, men du holder dig jo heller ikke tilbage, og det er
> ikke en skanm at være uden arbejde i dagens Danmark.

Hmm... jeg skal for god ordens skyld oplyse, at jeg hverken er
arbejdsløs eller modtager dagpenge, og jeg har aldrig været medlem
af en fagforening.

Jeg har drevet en selvstændig virksomhed i 26 år, og jeg er har
været så priviligeret, at jeg har kunnet pensionere mig selv som
50'årig - www.photo-gallery.dk driver jeg som et hobbyfirma...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Per O.

Dato : 18-03-05 16:47

> [...]
>
> Jeg har drevet en selvstændig virksomhed i 26 år, og jeg er har været så
> priviligeret, at jeg har kunnet pensionere mig selv som 50'årig -

Det er ikke sådan at du eventuelt overvejer at pensionere dig fra
nyhedsgrupperne også?

Per O.

Fra : Per O.

Dato : 17-03-05 23:25

> Nå ja.... du har fuldstændig ret, dine og mange andres fotos på
> fotokritik.dk er ikke snapshots, det er talentløse knipserier...

Jeg sidder og tænker på om der findes et ord som præcist dækker den måde du
fører dig frem på? Jeg kan ikke selv finde en helt dækkende betegnelse for
din fremfærd? Hvilken oplevlese i dit liv har gjort dig så bitter, at du
gider bruge tid på at blive så gennemført upopulær i fotosammenhæng? Jeg må
indrømme at jeg nogen gange har lidt ondt af dig, der må være noget som er
gået helt galt for dig på et tidspunkt!
Det mest underlige er, at du jo ind imellem kommer med meget kompetente og
indsigtsfulde kommentarer til nogle emner, og så kommer du på andre
tidspunkter med indlæg som dem i denne tråd? Det er næsten som Dr. Jekyll og
Mr. Hyde at læse dine indlæg .. man ved aldrig om det er et barnagtigt eller
et seriøst indlæg. Desværre oplever jeg at hovedvægten ligger på indlæg af
den mavesure og lettere bitre slags.
Jeg oplever det nok lidt som et bevis på at du mener at du er højt hævet
over alle andre her i gruppen, og lige skal bevise det vad at smide en
nedladende eller småflabet besked ind i en ellers forholdsvis seriøs
diskussion. Hvad du regner med at få ud af det, er mig en stor gåde?

Per O.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-03-05 00:18

Per O. wrote:

> Jeg må indrømme at jeg nogen gange har lidt ondt af dig, der må
> være noget som er gået helt galt for dig på et tidspunkt!

Tja... du kan jo tro og mene hvad du vil, men du behøver ikke at ha'
ondt af mig, jeg synes det er exstremt hylende morsomt, at fyre de
ildehørte sandhedder af, og opleve hvordan folk reagerer, når man
piller ved deres drømmebillede af virkelighedden.

For det er squ en realitet, at der højst er mellem 50 og 60 ud af
fotokritik.dk's ca. 10.000 brugere, som kan lave gode se-værdige
billeder, de øvrige 9.950 brugerne har skabt en pseudo-virkelighed,
hvor de bekræftiger hinanden i, at deres talentløse knipserier er
helt fantastiske - og den skal man ikke komme og pille ved...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Per O.

Dato : 18-03-05 00:27

KLIP
> [...]
> bekræftiger hinanden i, at deres talentløse knipserier er helt
> fantastiske - og den skal man ikke komme og pille ved...!

Jeg kunne faktisk godt tænke mig at du ville nævne nogen af de fotografer på
Fotokritik, som du mener kan lave andet end talentløse knipserier?
Det ville da give mig og andre et indblik i hvad du synes er kvalitet?

Per O.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-03-05 00:57

Per O. wrote:

> Jeg kunne faktisk godt tænke mig at du ville nævne nogen af de fotografer på
> Fotokritik, som du mener kan lave andet end talentløse knipserier?

Tja... når du ikke selv kan se forskellen på se-værdige billeder og
talentløse knipserier, hvordan kan du så ha' en mening om, at min
bedømmelse ikke er relevant.

Men du mener måske, at det er en bedrift at kunne indstille et
digicam på A, trykke på udløseren og uploade billederne til et
web-site, og at alle de 200 fotos som brugerne dagligt uploader til
fotokritik.dk er gode billeder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Per O.

Dato : 18-03-05 10:34

> Tja... når du ikke selv kan se forskellen på se-værdige billeder og
> talentløse knipserier, hvordan kan du så ha' en mening om, at min
> bedømmelse ikke er relevant.

Jeg har ikke sagt at din bedømmelse er forkert, jeg har alene udtalt om din
måde at formidle din holdning på, som efterlader det indtryk hos mig, at du
føler dig hævet over andre.

> [...]
> A, trykke på udløseren og uploade billederne til et web-site, og at alle
> de 200 fotos som brugerne dagligt uploader til fotokritik.dk er gode

Nej. Det er jo netop derfor jeg godt kunne tænke mig at vide hvad en
kapacitet som du mener er god kvalitet. Man kan jo ikke læse det ud fra dine
negative kommentarer, som blot fortæller at den pågældende er uduelig efter
din mening.
Men bevares, hvis du alligevel ikke er i stand til at udpege bare 20-25 af
de 50-60 gode fotografer på Fotokritik, så må jeg jo nøjes med at konstatere
at din udmelding var en omgang varm luft uden baggrund i virkeligheden. Det
er billigt at smide en holdning ud, når man bagefter bare snakker udenom, og
alligevel ikke vil/kan fortælle hvem man egentlig tænkte på, da man skrev
sit indlæg.
Jeg ved godt hvad jeg synes er godt og dårligt på Fotokritik og andre
steder, men jeg ville gerne se hvordan billeder skal være, for at de passer
dig. Din opfattelse er nemlig ret forskellig fra flertallet af fotografer
jeg kender, så derfor vil jeg ikke bruge mine egne kriterier, men vil gerne
vide hvordan du ser en god fotograf!

Så lad være med at snakke udenom, og kom med nogle navne .. hvis du altså
tør!

Per O.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-03-05 10:52

Per O. wrote:

> [...]
> jeg kender, så derfor vil jeg ikke bruge mine egne kriterier, men vil gerne

Jeg gider ikke spilde min tid på at udpege, og lave en liste over de
fotografer på fotokritik.dk, som efter min mening laver gode og
se-værdige billeder.

Humlen er, at når det kommer til stykket, så er der sikkert pænt
mange som egenlig godt kan se det samme som mig, men de har også
opdaget, at sandhedden er ilde hørt på fotokritik.dk, og at dem der
giver reel kritik bliver moppet eller smidt ud...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Per O.

Dato : 18-03-05 11:11

> Jeg gider ikke spilde min tid på at udpege, og lave en liste over de
> fotografer på fotokritik.dk, som efter min mening laver gode og se-værdige
> billeder.

Det tager jeg så som bevis på at dit svar var varm luft og intet andet!
Snakke udenom ... ja det kan du! No respect from here!!

> [...]
> egenlig godt kan se det samme som mig, men de har også opdaget, at
> sandhedden er ilde hørt på fotokritik.dk, og at dem der giver reel kritik

Jeg tror såmænd ikke sandheden er ilde hørt, men det er ikke alle som kan
klare at få smidt en gang møg i hovedet, som savner enhver for for
konstruktiv format!

Per O.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-03-05 12:51

Per O. wrote:

> Det tager jeg så som bevis på at dit svar var varm luft og intet andet!
> Snakke udenom ... ja det kan du! No respect from here!!

Du er da en klaphat at høre på, jeg har fremført et synspunkt, og
det er squ da ikke noget jeg skal bevise eller dokumentere.

Og hvis din argumentation skal ta's for pålydende, så kan du jo
dokumentere og bevise, at de 10.000 knipsere på fotokritik.dk laver
billeder, som er fotografi i særklasse...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Per O.

Dato : 18-03-05 16:42

> Du er da en klaphat at høre på, jeg har fremført et synspunkt, og det er
> squ da ikke noget jeg skal bevise eller dokumentere.

Nej, men det udhuler bare dine egne flotte ord om at der er nogen på
Fotokritik som kan tage gode billeder. Desværre er du ikke i stand til at
komme i tanker om hvem det er, når du bliver bedt om det. Det viser bare at
du lukker varm luft ud i mængder som burde pålægges miljøafgift
Jeg har bare ikke respekt for folk som lukker så meget ævl ud som dig, og
som så bare snakker udenom når de pludselig bliver bedt om at bevise bare
lidt af det de siger.
At jeg nu er blevet forfremmt til klaphat beviser for mig at jeg har ramt
dig på et af dine mange ømme punkter, og så kommer dine mindre pæne gloser
frem fra spanden. Nu betyder det heldigvis ikke rigtig noget i den dansk
fotografiverden hvad du måtte mene om undertegnede eller nogen anden for den
sags skyld, da jeg ikke tror nogen efterhånden tager dine holdninger
vedrørende enkeltpersoner seriøst. Du må vel nærmest betegnes som en form
for pauseklovn som springer op og laver lyde og spræller, når man trykker på
de rigtige knapper. At du har hoppet meget på det sidste (der har været
mange tryk på knappen de seneste par dage) har da været ret underholdende,
og jeg nyder da at få lidt at grine af .... men du må love mig ikke komme på
den tanke at det betyder at jeg tager dig seriøst!

> Og hvis din argumentation skal ta's for pålydende, så kan du jo
> dokumentere og bevise, at de 10.000 knipsere på fotokritik.dk laver
> billeder, som er fotografi i særklasse...

Jeg kan nu ikke mindes at have set at jeg har påstået at det er fotografi i
særklasse, jeg har tværtimod givet dig ret et stykke hen ad vejen, men det
kan du måske ikke gennemskue .... AV .. det var synd
Det var mere de få du åbenbart mener er i din særlig klasse som jeg gerne
vill have peget ud. Det skyldes nok til dels at jeg gerne så hvor opblæst
dit ego i grunden kunne blive

Per O.

Fra : Morten Lind

Dato : 18-03-05 18:53

Per O. <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> wrote:

> [...]
> vill have peget ud. Det skyldes nok til dels at jeg gerne så hvor opblæst

Ja undskyld - men bliver der her ikke praktiseret nøjagtigt det samme,
som der beskyldes for?
M.

Fra : Per O.

Dato : 18-03-05 20:51

"Morten Lind" <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> skrev i en
meddelelse

> Ja undskyld - men bliver der her ikke praktiseret nøjagtigt det samme,
> som der beskyldes for?
> M.

Tænk det synes jeg faktisk ikke.

Per O.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-03-05 19:56

Per O. wrote:

> Nej, men det udhuler bare dine egne flotte ord om at der er nogen på
> Fotokritik som kan tage gode billeder. Desværre er du ikke i stand til at
> komme i tanker om hvem det er, når du bliver bedt om det.

Du kan være helt rolig, jeg har en klokkeklar mening om, hvilke
autorer på fotokritik.dk, som kan fotografere se-værdige billeder,
men jeg føler mig ikke forpligtet til, at skulle stå til regnskab
overfor dig, og opliste hvem de er...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-03-05 00:32

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> ildehørte sandhedder af, og opleve hvordan folk reagerer, når man piller
> ved deres drømmebillede af virkelighedden.

Er der nogensinde nogen der piller ved dit drømmebillede af
virkeligheden? Ville du mon kunne klare det...

/David

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-03-05 21:31

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Et snapshot, vil jeg sige er et ikke opstillet billede, taget med det
> forhåndenværende kamera her og nu, netop hvor situationen er tilstede.

Det lyder jo meget som hvad f.eks. Henri Cartier-Bresson gik og lavede....

Venlig hilsen

Mogens Hansen

PS.
Jeg mener ikke at din beskrivelse er forkert, men vil blot understrege at
selvom nogen bruger udtrykket negativt ladet, så kan det også dække over
meget respektable billeder.

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-03-05 22:02

Mogens Hansen wrote:
> "Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in message
>
> [8<8<8<]

> Det lyder jo meget som hvad f.eks. Henri Cartier-Bresson gik og lavede....

Hmmm. måske, måske ikke. Jeg tror at H C-B tænkte før han fyrede af.
Snap shot er vel knips-med-fingrene-skud....skud fra hoften ?

Hver gang man prøver at dele virkeligheden op i kategorier, løber man
ind i problemer........

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt design og nye billeder på:

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-03-05 06:20

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> Hmmm. måske, måske ikke. Jeg tror at H C-B tænkte før han fyrede af.

Bestemt - der er ikke nogen modsætning mellem at tage billedet hurtigt og
tænke sig om.
Det er nogenlunde det som "the decisive moment" drejer sig om.

> Snap shot er vel knips-med-fingrene-skud....skud fra hoften ?
>
> Hver gang man prøver at dele virkeligheden op i kategorier, løber man ind
> i problemer........

Lige præcis

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Kirsten

Dato : 17-03-05 22:12

"Kirsten" <xxx@xxxmig.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad siger betegnelsen Snapshot om foto's ?
> hvornår er det rigtigt at kalde dem for dette ?
> mvh Kirsten

Jeg har læst de svar I har givet og nu vil jeg begrunde mit spørgsmål
Jeg havde udstillet en serie foto's på Vejle kommunes
administrationsbygning dec 2004, og fik da en masse omtale meget positivt i
alle de lokale aviser.
De samme foto's er netop udstillet på Vejle Byhistorisk arkiv hvor de skal
hænge frem til 13 Maj, og så er det lige at der står i avisen "24 snapshots
fra Vejle"

Jeg opfatter selv ordet snaphots negativt, men tror ikke det er ment sådan

her er lige link til 3 af de fotos der er med.

http://vejlenser.dk/galleri_2005/banegaarden/imagepages/image5.htm
http://vejlenser.dk/galleri_2005/banegaarden/imagepages/image1.htm
http://vejlenser.dk/galleri_2005/banegaarden/imagepages/image3.htm

mvh Kirsten

Fra : KG

Dato : 17-03-05 23:19

Hej Kirsten ...

Hvis de mener 24 hurtige SKUD fra Vejle synes jeg det
er ok ... det er som jeg ville læse det og ikke nedvurdere
det ....

Journalister og dem der sætter ting sammen har ofte en
anden vinkel til det de sidder med ind Os andre ...

Jeg ville derfor ikke falde over det de bruger i omtalen
eller som tidligere - ikke læse omtalen negativ ..

Dertil skulle ordene være placeret anderledes ...

I øvrigt fine billeder som du bestemt kan være stolt af - og
jeg tror i denne forbindelse at ordet Snapshot "er pop tekst" ...

Håber du er med .... )

Med venlig hilsen
Keld

Fra : Kirsten

Dato : 18-03-05 07:54

"KG" <kgb@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I øvrigt fine billeder som du bestemt kan være stolt af - og
> jeg tror i denne forbindelse at ordet Snapshot "er pop tekst" ...

Hej Keld

Det er faktisk heller ikke sådan at jeg opfatter omtalen som negativ, men
kom til at tænke på om det bare var mig der syntes at Snapshot var sådan et
lidt (lala) ord.
Men denne debat har mange svar uden svar på spørgsmålet
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 18-03-05 10:49

On Thu, 17 Mar 2005 22:12:02 +0100, "Kirsten" <xxx@xxxmig.dk>
wrote:

> http://vejlenser.dk/galleri_2005/banegaarden/imagepages/image5.htm
> [...]
Image nr. 3
godt motiv, hvorfor dør danskerne alene ?
fordi vi ikke taler med hinanden
mvh Ebbe

Fra : KG

Dato : 18-03-05 11:31

Hej Ebbe ...

Du skriver kort:

> godt motiv, hvorfor dør danskerne alene ?
> fordi vi ikke taler med hinanden

JA og fordi danskerne er fyldt op til halsen
af "berøringsangst" og Jantelov .....!

Go' foto weekend til ALLE ! ,-)

Med venlig hilsen
Keld

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-03-05 12:28

KG wrote:

> JA og fordi danskerne er fyldt op til halsen
> af "berøringsangst" og Jantelov .....!

Som når man nu bekæmper boligmæssig udvikling i lokalområdet når det ikke er
for de 'fattige'
Er det ikke bl.a. det, der kaldes 'jantelov'.

vh
Jan
Også Frederikshavner!

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-03-05 12:43

Jan Bøgh wrote:

> Som når man nu bekæmper boligmæssig udvikling i lokalområdet når det ikke er
> for de 'fattige'
> Er det ikke bl.a. det, der kaldes 'jantelov'.

Jeg kender ikke til sagen i dit lokalområde. Men det er absolut ikke
jantelov når diverse økonomer og andre påpeger den massive uheldige
indflydelse det har på samfund og omfordeling at man i f.eks. København
ikke bygger boliger som bare nogenlunde almindelige mennesker kan bo i.
Og her snakker jeg om f.eks. en ung familie med to nyuddannede forældre
som begge har taget en lang videregående uddannelse og som har
velbetalte jobs og betaler topskat, og som har 1-2 børn. De har ikke råd
til at bo i København med mindre de er formuende i forvejen eller har
været skrevet op siden fødslen og selv da kan det være svært. Der bygges
kun langt dyrere boliger og en masse erhvervsbyggeri som alligevel står
tomt. Det har intet med jantelov at gøre.

/David

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-03-05 14:44

David Rasmussen wrote:

> Jeg kender ikke til sagen i dit lokalområde.

Og det er afgørende for forståelsen her. Jeg burde ikke have
fyret bemærkningen af i en NG, da den er alt for indforstået.

vh
Jan

Fra : KG

Dato : 18-03-05 13:58

Hej Jan ...

Du skriver:

> Som når man nu bekæmper boligmæssig udvikling i
> lokalområdet når det ikke er for de 'fattige'
> Er det ikke bl.a. det, der kaldes 'jantelov'.

Nej det høre til under sund fornuft.

Når man vil bygge for de få med pengene
og ødelægger omgivelserne resten og de
mange trængende så hedder det egoisme !

Det er noget andet Jan ....

Go' weekend !

/keld

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-03-05 14:47

KG wrote:

> Nej det høre til under sund fornuft.
>
> Når man vil bygge for de få med pengene
> og ødelægger omgivelserne resten og de
> mange trængende så hedder det egoisme !

Du lyder bare som om du er hylende misundelig over at du aldrig
vil få muligheden for at flytte ind i bemeldte højhus. Men debatten
bør ikke føres her - beklager, at jeg startede med en forkert
placeret bemærkning.
Jeg blev bare trigget af at /du/ i den situation snakker jantelov.

vh
jan

Fra : Simon Nielsen

Dato : 17-03-05 23:58

"Kirsten" <xxx@xxxmig.dk> wrote in message
> Hvad siger betegnelsen Snapshot om foto's ?
> hvornår er det rigtigt at kalde dem for dette ?

Snapshot er billede tman lige får i kassen´, ikke noget man venter på og
ikke noget man opstiller, hvis man som Ole skriver ser en påskelijle og
tager et billede er det ikke et snapshot, men derimod hvis man lige ser
billedet og har kameraet, hiver det op og tager billedet uden at evt.
personer når at se det taler vi om snapshot,

Engelsk:
Snap = hurtigt, knips (ca. lige så hurtigt som et knips skal man være til at
tage billedet)
Shot = Skud (her forståes jo foto skud, men det var du sikkert klar over)

Håber det giver en sammenhæng i ordet. Altså billedet der hurtigt tages og
lige sidder i kassen næsten uden mand selv når at finde ud af at det
tages

Simon
--------------------------------------

Fra : Finn Krogh

Dato : 18-03-05 07:03

Jeg er tidligere kommet i en situation, hvor jeg nærmest må forsvare Niels
Riis Ebbesen. Nu er jeg der igen, og det er faktisk ikke noget jeg bryder
mig om.
Som de fleste andre, synes jeg at hans facon er grov og til tider
uforskammet. Hans konstante negative indblanden i alting kan også gøre mig
rasende.

Men måske er Niels Riis Ebbesen bare det, som Niels Hausgaard kalder for
"træls". Det kan personen ikke gøre for - og i øvrigt ikke gøre noget som
helst ved.

Og hvis man nu lige kigger igennem indpakningen, så er der måske noget
rigtigt i det han skriver.
Nogen gange er der noget at hente, hvis man undlader at lade sig provokere
af provokatøren.

Grunden til at Niels i sin tid blev smidt ud fra Fotokritik, var at han
kaldte nogle billeder for ting som "knipserier" og "noget der skulle være
blevet i familie-albummet". Det kunne folk ikke tåle - folk blev provokeret
af at Niels kom med næsten udelukkende korte negative kommentarer.
Bl.a. af samme grund valgte jeg at smutte fra Fotokritik - jeg synes
principielt ikke man skal smide nogen ud for at sige sin mening.
Hvis man udstiller sine billeder til offentlig kritik, så må man da forvente
at ikke alle falder på halen over ens billeder. Hvis man ikke kan tåle lidt
negativ kritik, så bør man nok holde sine billeder i skuffen.

Jeg synes faktisk at der nok er tendens til lidt for meget rygklapperi når
hobbyfotografer samles. Både steder som Fotokritik, men også i f.eks. mange
danske fotoklubber, er man ofte meget flinke mod hinanden.
Jeg synes selvfølgelig ikke, at man skal svine hinanden til, men nogen gange
er det sundt at høre, at nogen ikke bryder sig om ens billede.
En god kritik kan være katalysator til, at man prøver noget andet og til at
man udvikler sig.

Når man taler om fotografi, finder der ingen facitliste. Et billede kan i
den enes øjne være et mesterværk - i den andens øje en gang makværk. Derfor
er ingens mening hævet over andres.

At Niels selv IMHO har en hel del mindre fotografisk talent end dem han
kritiserer, giver naturligvis det hele en lidt skæv vinkel. Men jeg mener
faktisk ikke, at det diskvalificerer ham fra at have- og udtrykke sin
mening.

Jeg håber I forstår hvad jeg mener .....

Mvh:
Finn Krogh Jørgensen.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 18-03-05 09:54

"Finn Krogh" <d.f.f@mail.dk> wrote in message
> [...]
> "træls". Det kan personen ikke gøre for - og i øvrigt ikke gøre noget som

Jo han kan holde sig væk hvis ikke han kan være konstruktiv, men nogle gange
er han jo konstruktiv så der er svært at finde ud af.

> Og hvis man nu lige kigger igennem indpakningen, så er der måske noget
> rigtigt i det han skriver.
> Nogen gange er der noget at hente, hvis man undlader at lade sig provokere
> af provokatøren.

Nej jeg lader mig heller ikke provokere mere

> [...]
lidt
> negativ kritik, så bør man nok holde sine billeder i skuffen.

Ikke korrekt, han kaldte en for en "abe med et kamera" og det blev for meget
for bossen på fotokritik, han var ikke blevet smidt ud på grund af sine
korte negative kommentarer, fordi at man har en holdning skal man ikke
udelukkes

> [...]
> er det sundt at høre, at nogen ikke bryder sig om ens billede.
> En god kritik kan være katalysator til, at man prøver noget andet og til

Jeg har faktisk haft den holdning på fotokritik at var der billeder jeg
kunne lide så fik de kritik men kunne jeg ikke lide dem sprang jeg let og
elegant over dem, det er måske en fejl fra min side, men jeg syntes heller
ikke man skal sige at en person har taget et virkeligt røvdørligt billede
hvis personen selv syntes det er hans/huns mesterværk. I fotoklubber kan jeg
godt se problemet, man er bange for reaktionerne, men måske skal man bare
blive hårdere overfor hinanden og en gang i mellem sige "ved du hvad, det
billede der, det er jeg slet ikke vild med måske prøv at...." evt.

> Når man taler om fotografi, finder der ingen facitliste. Et billede kan i
> den enes øjne være et mesterværk - i den andens øje en gang makværk.
Derfor
> er ingens mening hævet over andres.

lige præcis

> [...]
> kritiserer, giver naturligvis det hele en lidt skæv vinkel. Men jeg mener
> faktisk ikke, at det diskvalificerer ham fra at have- og udtrykke sin

nej nej, men når hans mening konstant er at alle amatør fotografer laver
makværk og de professionelle kan finde ud af det, så er den lidt tynd, jeg
husker kun en gang hvor han har rost en amatørs billede og det var fordi det
var op på højde af nogle virkeligt fede professionelle billeder.

> Jeg håber I forstår hvad jeg mener .....

Jeps og håber også du forstå hvad jeg mener...

Mvh
Simon

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-03-05 11:33

Simon Nielsen wrote:

> [...]
> jeg syntes heller ikke man skal sige at en person har taget et
> virkeligt røvdørligt billede hvis personen selv syntes det er

IMHO en besynderlig holdning. Resultatet er blot at vedkommende går rundt og
/tror/ at han/hun kan tage gode billeder.
Det er et tidens problem, at alle er overbevist om at bare man tror man kan,
så kan man.

> [...]
> hinanden og en gang i mellem sige "ved du hvad, det billede der, det
> er jeg slet ikke vild med måske prøv at...." evt.

Da jeg for mange år siden var medlem af en fotoklub blev der bestemt ikke
lagt fingre imellem.
Vi havde møder, hvor hvert medlem fremlagde ét billede til diskussion (vi
brugte episkop under debatten ) - og jeg kan love dig, at der blev alt
andet end lagt fingre imellem.

Til gengæld blev ens status klart nedadgående, hvis man indskrænkede sig til
rygklapperi.

Det er muligt at der ikke findes en facitliste - men akkurat som Sussi & Leo
ikke har den samme klasse som Angela Gheorghiu & Roberto Alagna er der også
skidt og kanel indenfor foto. Alt andet er værdinivellering og fører til at
alt er ligegyldigt.
Og der er billeder som er ringe eller ligegyldige og der er dem, der er
fremragende og vedkommende. Og for de fleste af os er der nok langt flest af
de første og vores stræben går vel på blot en gang i mellem at lave et af de
sidste. Og så ellers forsøge at få hæderlige håndværksbilleder ud af resten.

> [...]
> lidt tynd, jeg husker kun en gang hvor han har rost en amatørs
> billede og det var fordi det var op på højde af nogle virkeligt fede

Med fare for at bedrive lommefilosofi, så tror jeg at NRE i bund og grund er
et udmærket menneske, der sikkert er både flink og omgængelig i dagligdagen,
men simpelt har et Jekyl/Hyde-kompleks, som han lever ud på nettet. Og selv
om jeg også bliver pisset af en gang imellem, så lærer man efter nogle år at
lade syv og fem være lige. Og ved man at det nu er hans måde at stive
selvfølelsen af på, ja så betyder det ikke så meget. Men jeg synes altså
heller ikke man skal ryge i den grøft, at man bare bliver 'pleaser' der ser
alt i et lyserødt lys.

vh
Jan

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-03-05 12:21

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> andet end lagt fingre imellem.
>
> Til gengæld blev ens status klart nedadgående, hvis man indskrænkede sig til

Jeg synes til gengæld at det en besynderlig holdning at bare fordi man
_ikke_ rygklapper så er det okay. Ligegyldigt om det kan kommer med er
totalt ubrugelig og ukonstruktiv "kritik" som snarere ligner personlig
bitterhed mere end hudløs ærlig kritik som kan hjælpe.

/David

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-03-05 12:39

David Rasmussen wrote:

> [...]
> totalt ubrugelig og ukonstruktiv "kritik" som snarere ligner personlig
> bitterhed mere end hudløs ærlig kritik som kan hjælpe.

Du quotefucker!

Det jeg har skrevet af ovenstående udtrykker ikke en holdning, men er en
helt nøgtern beskrivelse af, hvad jeg har oplevet.

I øvrigt forstår jeg ikke helt hvad du vil sige med:
> Jeg synes til gengæld at det en besynderlig holdning at bare fordi man
> _ikke_ rygklapper så er det okay.
Er det implicit i det, jeg skrev, at der er et eller andet der er okay, hvis
man ikke er rygklapper?
Jeg fortalte at ens status i den klub, jeg var medlem af, ville være
faldende, hvis man /bare/ var rygklapper. Mener du at det ikke passer?

Du kunne måske have svaret på det jeg skrev /før/ det citerede, men det
valgte du jo ikke at gøre.

vh
Jan

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-03-05 12:46

Jan Bøgh wrote:

> Du quotefucker!

Nej?

> Det jeg har skrevet af ovenstående udtrykker ikke en holdning, men er en
> helt nøgtern beskrivelse af, hvad jeg har oplevet.

Nå, okay. Jeg tog det ellers som en holdning til og et forsvar af de
hjerneprutter Niels kommer med når han "kritiserer" et billede. My mistake.

> I øvrigt forstår jeg ikke helt hvad du vil sige med:

> Er det implicit i det, jeg skrev, at der er et eller andet der er okay, hvis
> man ikke er rygklapper?

Ja, som jeg opfattede det. Rygklapperi dårligt, hård kritik uden fingre
imellem godt. Det sidste er jeg ikke uenig i, sålænge det er sagligt og
konstruktivt.

> Jeg fortalte at ens status i den klub, jeg var medlem af, ville være
> faldende, hvis man /bare/ var rygklapper. Mener du at det ikke passer?

LOL... Jaja... Naturligvis... Jeg var der jo selv.

> Du kunne måske have svaret på det jeg skrev /før/ det citerede, men det
> valgte du jo ikke at gøre.

Jeg må vel selv om hvilke dele af dit indlæg jeg vil kommentere på. Jeg
har nu genlæst dit indlæg og kan ikke helt se hvad det er du mener jeg
ikke tager højde for.

/David

Fra : Tommy Jensen

Dato : 18-03-05 11:30

On Fri, 18 Mar 2005 09:53:40 +0100, "Simon Nielsen" <news@siho.dk>
wrote:

> [...]
>husker kun en gang hvor han har rost en amatørs billede og det var fordi det
>var op på højde af nogle virkeligt fede professionelle billeder.

Han har såmænd også rost eet af mine billeder Så det må jo være 2
gange han har rost en amatørs billede.

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=77087

MVH Tommy Jensen
Erstat YYMMDD med 1. feb. 2005 i email adresse.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-03-05 11:39

Simon Nielsen wrote:

> [...]
> for bossen på fotokritik, han var ikke blevet smidt ud på grund af sine
> korte negative kommentarer, fordi at man har en holdning skal man ikke

Ja... det er ganske vist et års tid siden, men hvis jeg ikke husker
helt galt, så var det et af dine knipserier der fik flg. kommentar:

Når man ser på dette billede, så kommer jeg til at tænke på om det
skulle stamme fra det eksperiment, hvor man gav aberne i zoologisk
have nogle engangskameraer at lege med...

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
- vogt Dem for dårlige efterligninger...!

Og de humorforladte og selvhøjtidlige døgenigter på fotokritik.dk,
kunne ikke se, at kommentaren både var korrekt, velplaceret og
humoristisk, det tragiske er dog, at hvis man tager et kik på dit
portfolio, så kan selv en blind føle med sin stok, at du ikke har
udviklet dig i mellemtiden...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 12:14

On Fri, 18 Mar 2005 11:38:49 +0100, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Og de humorforladte og selvhøjtidlige døgenigter på fotokritik.dk,
>kunne ikke se, at kommentaren både var korrekt, velplaceret og
>humoristisk,

Et eller andet sted har jeg svært ved at se hvad missionen er.
Man skriver vel en kommentar til en person om dennes billede, for at
give vedkommende en holdning som han/hun kan bruge til et eller andet?

Forsøger du at:

Give personen input til at blive en bedre fotograf
Gøre personen ked af det
Eller bare at pille personen ned, fordi vedkommente befinder sig i den
vildfarelse at tro han er noget han ikke er?

Det svarer lidt til at sætte sig på en legeplads hvor nogle børn
spiller fodbild. Udvælge den ringeste af spillerne, for dernæst at
sige: "Hvor er du ringe til at spille fodbold, dine afleveringer
ligner bowlingkugler på et eternittag"

Gad vide om barnet kan se humoren i dette?

Der er ingen der bliver hverken gladere, bedre, eller på anden måde
får noget som helst ud af at blive nedgjort. Så hvorfor du til
stadighed gør det, er mig en gåde.

>det tragiske er dog, at hvis man tager et kik på dit
>portfolio, så kan selv en blind føle med sin stok, at du ikke har
>udviklet dig i mellemtiden...

Et klasseeksempel på det ovenstående.

/Alex

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-03-05 12:32

Alex Linaa wrote:

> [...]
> spiller fodbild. Udvælge den ringeste af spillerne, for dernæst at
> sige: "Hvor er du ringe til at spille fodbold, dine afleveringer

Nej, hvis du vil holde fast i den metafor betyder det at den håbløse spiller
stiller op til en audition (findes der noget i den retning for
fodboldspillere) og så vil spille, ikke for spillets skyld, men fordi man
vil ses og bedømmes af andre.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 12:48

On Fri, 18 Mar 2005 12:31:33 +0100, "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere>
wrote:

> [...]
>stiller op til en audition (findes der noget i den retning for
>fodboldspillere) og så vil spille, ikke for spillets skyld, men fordi man

Om man spiller for sjov eller ej, eller tager billeder for sjov eller
ej, ændrer vel ikke ved det faktum, at en sviner som Niels plejer at
fyre af umuligt kan have anden virkning, end at gøre modtageren ked af
det eller fjerne den sidste rest af selvtillid.
Som i min analogi, så er det fuldstændigt formålsløst.

Hvis man ikke har andet at bidrage med end at nedgøre folk, så var
verden vist best tjent med at man lukkede arret.

/Alex

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-03-05 13:27

Alex Linaa wrote:

> Det svarer lidt til at sætte sig på en legeplads hvor nogle børn...cut...

Ja... det er velvalgt, at du bruger børn til din analogi, for
brugerne på fotokritik.dk opfører sig som børn i en børnehave...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 13:34

On Fri, 18 Mar 2005 13:26:49 +0100, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Ja... det er velvalgt, at du bruger børn til din analogi, for
>brugerne på fotokritik.dk opfører sig som børn i en børnehave...

Det kan meget vel være. Men det eneste du kan bruge dette faktum til
er en erkendelse af at du ikke passer ind, og at din manglende
pædagogik ikke kan bruges til en fis i "børnehaven". Så lad dem dog
være i deres børnehave, og kom videre med nogle vigtigere ting.

/Alex

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-03-05 11:24

Finn Krogh wrote:

> Jeg er tidligere kommet i en situation, hvor jeg nærmest må forsvare Niels
> Riis Ebbesen. Nu er jeg der igen, og det er faktisk ikke noget jeg bryder
> mig om.

Tja Finn... du behøver ikke at forsvare mig, for mine mange års
deltagelse i elektroniske debatter har lært mig, at nogle sandhedder
er så kontroversielle og ilde hørte, at det gir' ballade at fyre dem
af, og jo tættere man rammer på pletten, des større er den ballade,
som indlægget afstedkommer - så mit indlæg er en fuldtræffer.

Men jeg kan jo også vælge at se dit indlæg som et forsvar for dine
egne holdninger, for du har også bemærket, at det er temmelig
besynderligt, at folk lufter deres private familiefotos world wide
på Internettet, og at de opfatter det som en dybt personlig kritik
af dem og deres familie, hvis man tillader sig at sige, at man
synes, at et børnebillede, er et knipseri af en bæløjet snotnæse.

Og så vil jeg sige, at fotokritik.dk er 100 gange værre end
fotoklubber, de gange hvor jeg har været dommer i en fotoklub, der
har kvaliteten nogenlunde svaret til de bedste 10-15% på fotokritik.dk.

Men det værste er nok, at brugerne på fotokritik.dk har en uofficiel
verdensrekord i selvhøjtidlighed, de tror squ selv på, at de bare
kan købe et digicam, sætte de A, knipse nogle snapshots, uploade
resultatet, og så kommer der ros og klapsalver over bedriften...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Sahl

Dato : 18-03-05 12:21

> [...]
> et digicam, sætte de A, knipse nogle snapshots, uploade resultatet, og så
> kommer der ros og klapsalver over bedriften...

Niels jeg tror nu nærmest at du skulle prøve at være konstruktiv istedet for
kort for hovedet.
Ikke kun 1 ud af 10 gange men hver gang du giver kritik af foto's. Det står
dig frit for at kritisere folks billeder som de har lagt på nettet. Men vær
dog KONSTRUKTIV hver gang.

Måske fotokritik.dk skulle omdøbes til konstruktivfotokritik.dk

Mvh. Ole Sahl

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 12:30

On Fri, 18 Mar 2005 12:21:08 +0100, "Ole Sahl" <nosecret4you@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>dog KONSTRUKTIV hver gang.
>
>Måske fotokritik.dk skulle omdøbes til konstruktivfotokritik.dk

Så kunne denne var FAQ: http://www.elkan.dk/konstruktiv_kritik.asp

/Alex

Fra : Ole Sahl

Dato : 18-03-05 13:20

> Så kunne denne var FAQ: http://www.elkan.dk/konstruktiv_kritik.asp
>
> /Alex

Ja den kan jeg faktisk rigtigt godt lide. Den hjælper folk videre med deres
søgen efter deres "perfekte" foto. På den måde kan man vidreudvikle sig som
fotograf.

Ved at få en spand "NRE" i hovedet så ryger man jo flere skridt baglæns
eller helt ud af banen.

Mvh. Ole Sahl

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-03-05 12:27

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> jo tættere man rammer på pletten, des større er den ballade, som
> indlægget afstedkommer - så mit indlæg er en fuldtræffer.

Ja, du er en klarsynet helt som er den eneste der har set sandheden og
vi takker dig for allernådigst at dele din viden med os dødelige.

/David

P.S. Måske er du bare en bitter, gammel mand som er ude af stand til at
komme med nok så hård, men saglig og konstruktiv kritik. Jeg har i hvert
fald aldrig set dig gøre det. Tror ikke du kan.

Fra : Jakob

Dato : 18-03-05 13:02

In article <423AAC3C.50703@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> [...]
> deltagelse i elektroniske debatter har lært mig, at nogle sandhedder
> er så kontroversielle og ilde hørte, at det gir' ballade at fyre dem

Har du nogensinde overvejet at grunden til at folk reagerer er fordi de
er så trætte af dine usaglige bemærkninger. Det er sgu grotesk at du
rent faktisk tror at jo mere sure folk bliver på dig jo mere har du ret,
det virker temmeligt barnligt.

Du evner simpelthen ikke kontruktiv kritik. Det der så gør det endnu
mere grotesk er at det jo grangiveligt virker som om du er en temmeligt
middelmådig fotograf når man kigger på dine sider.
Det billede jeg virkelig mangler af dig er det hvor du står i et glashus
og og kaster med sten, samtidig med at du blæser mel ud af munden.

Jeg mener ikke man behøver at være en god fotograf for at give sine
meninger til kende, jeg er jo selv total amatør, men ville sgu have
nemmere ved at acceptere dinne selvhøjtidelige krukkerier hvis du
virkelig fremstod som en stærk fotograf.

Følgende klip fra netetiketten giver sgu en meget god forståelse for
problemstillingen, citat Niels Ries Ebbesen

""""""""""""""""""""""""""""""""
[...]

Og jeg kan da sagtens forstå, at du og andre nybegyndere kan blive
vældig ophidset, når jeg rent ud af posen siger, hvad jeg mener om
deres knipserier.
""""""""""""""""""""""""""""""""""

Du svarede mig jo aldrig på hvor du så dig selv på denne
pseudorangstige, men det siger jo nok sig selv..

Der hvor jeg synes nyhedsgrupper er virkeligt fede er når rigtigt gode
fotografer gider at tage sig tid til sagligt at kritisere billeder fra
os andre ubehjælpelige amatører, men vel at mærke gøre det på en
ordentlig og konstruktiv måde.

Du er så eksemplet på det stik modsatte.

Hvis der dog bare var en snært af ironi i din optræden så var det sguda
til at bære, men det er godt nok svært at få øje på.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-03-05 14:02

Jakob wrote:

> Du evner simpelthen ikke kontruktiv kritik.

Hmm... jeg har tit spekuleret over, hvad begrebet konstruktiv kritik
dækker over, og jeg er kommet frem til, at det egenlig handler om,
at nogle amatører på den måde forsøger at frabede sig, at få reel
kritik.

Kritik er en helt personlig meningstilkendegivelse, prøv at købe en
avis læs kritik af film, bøger, musik og kunst, der bliver der ikke
lagt fingre imellem, og jeg har aldrig set en kunstanmeldelse, hvor
anmelderen har forklaret, hvordan en kunstner burde ha' malet billedet.

Hvis fotoamatører ønsker at bruge deres billeder som udgangspunkt
for en erfaudveksling, så skal de arrangere workshops, hvor de
snakker om hinandens billeder, og gi'r hinanden gode råd og
vejledning i teknikker og metoder, men de skal ikke kalde det for
fotokritik...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 18-03-05 14:08

In article <423AD152.9060807@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> [...]
> dækker over, og jeg er kommet frem til, at det egenlig handler om,
> at nogle amatører på den måde forsøger at frabede sig, at få reel

Ja det var jo det jeg tænkte, du forstår det simpelthen ikke.

> Hvis fotoamatører ønsker at bruge deres billeder som udgangspunkt
> for en erfaudveksling, så skal de arrangere workshops,

Ja det skal du jo så ikke bestemme, en mærkelig holdning at have.

> snakker om hinandens billeder, og gi'r hinanden gode råd og
> vejledning i teknikker og metoder,

Nemlig det er nok det de fleste efterlyser, en debat af billedernes
tekniske aspekter.

> fotokritik...

Det bliver mere og mere sært, så det er ordet du ikke bryder dig om ??
Jeg synes argumentationen er noget tynd det må jeg sige

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole Sahl

Dato : 18-03-05 14:10

> [...]
> imellem, og jeg har aldrig set en kunstanmeldelse, hvor anmelderen har
> forklaret, hvordan en kunstner burde ha' malet billedet.

De anmeldelser du ser i aviserne er også fortrinsvis lavet til forbrugerne
ikke til "producenterne"
Ja nogle af kunstnerne læser den kritik der bliver skrevet i aviserne og
tager det nært.
Men det kan da på ingen måde retfærdiggøre din afstumpet nedsabling af
næsten alle der forsøger at blive bedre.

> [...]
> hinandens billeder, og gi'r hinanden gode råd og vejledning i teknikker og
> metoder, men de skal ikke kalde det for fotokritik...

Det er jo netop formålet med fotokritik.dk at amatørene kan være sammen uden
at skulle arrangere workshops, hvor alle skulle kunne hive tid ud af
kalenderen.

Hvis man ikke skal kalde det fotokritik hvad skal man så kalde det?

Mvh. Ole Sahl

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-03-05 15:02

Ole Sahl wrote:

> Det er jo netop formålet med fotokritik.dk at amatørene kan være sammen uden
> at skulle arrangere workshops, hvor alle skulle kunne hive tid ud af
> kalenderen.

Hmm... sikke noget mageløst sludder, sitet hedder fotokritik.dk, og
der er ikke nogen sted, hvor man kan læse de særlige og uskrevne
regler, som div. brugere på sitet har lavet.

Når man tilmelder sig som bruger på fotokritik.dk, så får modtager
man en e-mail med flg. ordlyd:

Velkommen til FotoKritik.dk

FotoKritik.dk er stedet hvor du kan uploade dine bedste billeder
samt give kritik på andres værk.
Reglerne er simple : Behandl andre som du selv gerne vil behandles -
men giv naturligvis kritik efter din personlige mening!

Og det er jo engenlig fine ord, men problemet er, at pøblen har
lavet deres egne regler på fotokritik.dk, og webmoster er en tøffel,
der har bøjet nakken for pøbelvældet.

> Hvis man ikke skal kalde det fotokritik hvad skal man så kalde det?

Hvis du ønsker erfaudveksling, hvor folk diskuterer og foreslår
mulige forbedringer af hinandens billeder, så vil jeg kalde det for
foto workshop's, og sådan noget kan vel også laves on-line...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-03-05 16:55

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hmm... jeg har tit spekuleret over, hvad begrebet konstruktiv kritik
> dækker over, og jeg er kommet frem til, at det egenlig handler om, at
> nogle amatører på den måde forsøger at frabede sig, at få reel kritik.

Jeg havde godt på fornemmelsen at du ikke aner hvad konstruktiv kritik
endsige er i stand til at give den. Her er en hurtig arbejdsdefinition:
Konstruktiv kritik er kritik som sætter modtageren i stand til rimeligt
hurtigt og effektivt at adressere relevante svagheder så han kan blive
bedre. At kan bare nedgør noget er helt sikkert ikke den hurtigste måde
at gøre folk bedre på, måske nok en af de dårligste måder. Det er
smartere at påpege mere præcist hvad det er der er galt i detaljer, og
hvordan man kan forbedre det (det er den konstruktive del). Og kritiken
bliver ikke bedre eller mere konstruktiv af at den er decideret
usympatisk og personligt ubehagelig. Det tjener intet andet forhold end
at pleje din egen mentalhygiejne eller hvorfor du nu gør det.

/David

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-03-05 19:30

David Rasmussen wrote:

> [...]
> usympatisk og personligt ubehagelig. Det tjener intet andet forhold end
> at pleje din egen mentalhygiejne eller hvorfor du nu gør det.

Hmm... det var godt nok en meget lang sang fra de varme lande, men
jeg må desværre fortælle dig, at jeg udmærket ved hvad ordne
konstruktiv og kritik betyder, og jeg må desværre oplyse dig, at det
er helt ude i hampen, at snakke om "konstruktiv kritik".

Kritik er ikke og skal ikke være andet end en helt personlig
meningstilkendegivelse, hvor man oplyser, hvad man synes om et
givent billede, og autor kan take it or leave it.

Det du efterlyser har intet med kritik at gøre, du beder om at få en
bedømmelse af dine knipserier, med en tilhørende vejledning i
hvordan det evt. kan forbedres.

Jeg har forresten lavet flg. skema, det er netop er en vejledning i,
på hvilke punkter et billede kan forbedres, men på fotokritik.dk var
folk ved at dø, da de så det under deres billeder.

Hej ......... jeg har set dit billede og takker for kikket, jeg har
flg. kommentarer.

Generel bedømmelse:
[ ] Jeg synes billedet er godt...!
[ ] Jeg synes billedet er halvgodt.
[ ] Jeg synes billedet er på det jævne.
[ ] Jeg synes billedet er decideret dårligt.

Bedømmelse af idé og formidling:
[ ] Billedet rummer en god idé, og den er formidlet godt...!
[ ] Man fornemmer en idé, men den er slet ikke formidlet.
[ ] Det er et idé- og formålsløst knipseri.

Bedømmelse af komposition:
[ ] Kompositionen er god...!
[ ] Kompositionen kunne godt være bedre.
[ ] Kompositionen er intetsigende.
[ ] Kompositionen er decideret ringe.

Bedømmelse af motiv:
[ ] Motivet er godt...!
[ ] Motivet er kun halvgodt.
[ ] Motivet er rodet og uoverskueligt.
[ ] Motivet er intetsigende.
[ ] Motivet er decideret ringe.

Teknisk bedømmelse:
[ ] Billedet er teknisk set perfekt...!
[ ] Billedet er dårligt beskåret
[ ] Billedet er underbelyst
[ ] Billedet er overbelyst
[ ] Billedet er kontrastløst
[ ] Billedet er uskarpt
[ ] Billedet er rystet
[ ] Billedet er skævt
[ ] Billedet har styrtende linier
[ ] Billedet har farvestik
[ ] Lyslægningen er dårlig

Samlet bedømmelse (point på en skala fra 0 til 10)
[ ] Point

[ ] Jeg vil anbefale, at du går en tur på biblioteket, og låner en
stor stak bøger om fotografi for nybegyndere, melder dig ind i en
fotoklub, tager et kik på www.fotoskole.dk eller går i lære som
fotograf...

Fra : Ole Sahl

Dato : 18-03-05 19:51

> Generel bedømmelse:
> [ ] Jeg synes billedet er godt...!
> [ ] Jeg synes billedet er halvgodt.
> [ ] Jeg synes billedet er på det jævne.
> [ ] Jeg synes billedet er decideret dårligt.

Og du ser aldrig billeder som du syntes er vildt gode, hamrende gode, langt
over hvad man normalt ser osv.?

> Bedømmelse af idé og formidling:
> [ ] Billedet rummer en god idé, og den er formidlet godt...!
> [ ] Man fornemmer en idé, men den er slet ikke formidlet.
> [ ] Det er et idé- og formålsløst knipseri.

Hvad med om du også åbnede muligheden for at fortælle du selv ville ønske du
havde fået den ide?

> Bedømmelse af komposition:
> [ ] Kompositionen er god...!
> [ ] Kompositionen kunne godt være bedre.
> [ ] Kompositionen er intetsigende.
> [ ] Kompositionen er decideret ringe.

Giver heller ikke nogen mulighed for at fortælle hvad det er der lige
mangler for at kompositionen i DINE øjne ville være god, skide god eller
måske endda vildt god (nååå nej det er jo kun dine egne professionelle
billeder der er det *LOL*)

> Bedømmelse af motiv:
> [ ] Motivet er godt...!
> [ ] Motivet er kun halvgodt.
> [ ] Motivet er rodet og uoverskueligt.
> [ ] Motivet er intetsigende.
> [ ] Motivet er decideret ringe.

Igen en bedømmelse som kun giver mulighed for godt eller dumpet i en eller
flere grader.

> Teknisk bedømmelse:
> [ ] Billedet er teknisk set perfekt...!
> [ ] Billedet er dårligt beskåret
> [ ] Billedet er underbelyst
> [ ] Billedet er overbelyst
> [ ] Billedet er kontrastløst
> [ ] Billedet er uskarpt
> [ ] Billedet er rystet
> [ ] Billedet er skævt
> [ ] Billedet har styrtende linier
> [ ] Billedet har farvestik
> [ ] Lyslægningen er dårlig

Heller ikke her er der mulighed for at få nogen viden om hvad faktisk er
helt ok, ud over at gætte sig til at der man ikke har fået et kryds der er
billedet ok.

> Samlet bedømmelse (point på en skala fra 0 til 10)
> [ ] Point
Hvordan regner du de point ud må vi ikke se facitlisten?

> [ ] Jeg vil anbefale, at du går en tur på biblioteket, og låner en stor
> stak bøger om fotografi for nybegyndere, melder dig ind i en fotoklub,
> tager et kik på www.fotoskole.dk eller går i lære som fotograf...

også lige endnu en af dine katastrofer som kun er med for at have muligheden
for at nedgøre andres til tider ret fantasifulde forsøg på at blive bedre.

> Med venlig hilsen
fatter slet ikke du gidder skrive venlig for det er da det sidste der tænkes
på efter sådan en behandling.

> Niels Riis Ebbesen
> - vogt Dem for dårlige efterligninger...!

Ved ikke om der er andre der har set ovenstående men jeg var da flad af grin
efter en tur omkring dit noget så grafisk perfekte og flot designede site
photo-gallery.dk for hvem kunne dog ikke finde på at udgive sig for sådan en
helt uden sammenligning guddommelig person son NRE *GG*

Mvh. Ole Sahl

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 18-03-05 12:14

"Finn Krogh" <d.f.f@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blevet i familie-albummet". Det kunne folk ikke tåle - folk blev
> provokeret af at Niels kom med næsten udelukkende korte negative

Hej

Kan vi få din vurdering af brugbarheden af disse formuleringer af kritik,
mener du at de kan bruges til noget.
Det er da i orden at Nils ikke kan lide billederne, men han kan give den en
saglig kritik , fortælle hvad han mener der er galt, lys, kontrast,
komposition eller hvad det nu kan være.
Nej, det er jo underligt, for at få lov til at komme på www.fotokritik.dk
skal man lade sig registrere, så Nils har lavet et stykke arbejde for at
komme ind og fyre sit ubrugelige kritik af.
Havde Nils billeder på siden, Jeg tror det ikke.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-03-05 14:07

Langsom Blærbar wrote:

> Det er da i orden at Nils ikke kan lide billederne, men han kan give den en
> saglig kritik , fortælle hvad han mener der er galt, lys, kontrast,
> komposition eller hvad det nu kan være.

Sikke noget sludder, sitet hedder fotokritik, det hedder ikke
fotoskole eller fotovejledning...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Sahl

Dato : 18-03-05 14:16

> Sikke noget sludder, sitet hedder fotokritik, det hedder ikke fotoskole
> eller fotovejledning...
>
> --
Skulle du så ikke kalde photo-gallery.dk for
99udaf100stklatterligknipserriertilingenpengemenlangtovervaerdi.dk

Niels du er grafiker/fotograf og webdesigner som du skriver i din sig.
hvordan kan du så finde på at have en side som photo-gallery med et design
og grafisk udsende som noget min datter på 13 kan lave?

Skulle lige prøve at synke ned til dit niveau. Sjovt? ja måske i 10 sec.
nogen der får noget ud af det? næææ. Konstruktivt? absolut ikke

Niels har du ikke bare på noget tidspunkt overvejet at lave dit logo om så
det ligener noget en bare rimelig dygtig grafiker har lavet?

Mvh. Ole Sahl

Fra : Langgaard

Dato : 18-03-05 14:44

> Sikke noget sludder, sitet hedder fotokritik, det hedder ikke fotoskole
> eller fotovejledning...

Hej

Du gav lige en ide.

Hvis nu man kunne logge sig ind på www.fotokritik.dk, og bekræfte at ens
egne billeder var til salg, så kunne dit galleri med motiver i cykelafstand
fra din bopæl hurtigt blive en død sild.

Det må der da arbejdes på.

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-03-05 15:10

Langgaard wrote:

> Det må der da arbejdes på.

Der er da allerede masser om det bud, tag et kik på:
www.dkbilleder.dk og www.pixilion.com - der kan du sælge dine
talentløse knipserier.

Jeg kan iøvrigt fortælle dig, at begge sites har tilbudt mig særligt
favorable vilkår, hvis jeg ville lægge nogle billeder hos dem...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 18-03-05 15:16

> Jeg kan iøvrigt fortælle dig, at begge sites har tilbudt mig særligt
> favorable vilkår, hvis jeg ville lægge nogle billeder hos dem...

Ja, ja, du er gud, vi ved det godt, underligt du ikke har drevet det til
mere end du har!

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-03-05 15:29

Langsom Blærbar wrote:

> Ja, ja, du er gud, vi ved det godt, underligt du ikke har drevet det til
> mere end du har!

Tja... du har så ondt, at du ihvertfald ikke i tvivl om, hvor din
røv sidder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 18-03-05 16:06

> Tja... du har så ondt, at du ihvertfald ikke i tvivl om, hvor din røv
> sidder...

Jeg forstår ikke din formulering, mangler der ikke noget.

Jeg er da ikke en gammel mavesur fotograf, der har ofret et liv på
fotografiet, uden derved at kunne levere et billede der ligger over hvad
ammatørene i f.eks. denne gruppe kan levere.
Ikke alle fotografer er lige gode til deres job, men de mindre gode holder
normalt lav profil, men her er det det går galt for dig.
Du har kun få gode billeder (ud af nok 1 mil. tagne) på dit site, du burde
kunne gøre det meget bedre.
Du kalder dig Professionel fotograf, så for dig er der ingen undskyldning
for alle dine dårlige billeder.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Per O.

Dato : 18-03-05 17:09

KLIP
> [...]
> kunne gøre det meget bedre.
> Du kalder dig Professionel fotograf, så for dig er der ingen undskyldning

Nu er professionel ikke en beskyttet betegnelse, så selv en lavtflyvende
chimpanse kan kalde sig professionel .. og så kan NRE jo også.

Per O.

Fra : Per O.

Dato : 18-03-05 17:02

> [...]
>
> Jeg kan iøvrigt fortælle dig, at begge sites har tilbudt mig særligt
> favorable vilkår, hvis jeg ville lægge nogle billeder hos dem...

Det siger da en hel del om den manglende seriøsitet på de sider. Eller også
er de bare desperate, og hos dig kunne de måske få en stor flok billeder til
ingen penge (du sælger jo billigt), og så kunne de skrive at de havde x
antal tusinde billeder. At den del du havde tilført så bare ville være der
for at tælle op er efter min mening en selvfølgelighed.

Per O.

Fra : Finn Krogh

Dato : 18-03-05 17:15

> [...]
> give den en saglig kritik , fortælle hvad han mener der er galt,
> lys, kontrast, komposition eller hvad det nu kan være.

Nogen gange er det forholdsvis let at give ideer til at gøre et billede
bedre. Som du nævner lys, komposition eller andet.
I de tilfælde synes jeg da man skal hjælpe fotografen på vej.

Men andre gange synes man måske bare at billedet er dårligt, intetsigende,
kedeligt eller andet.
Jeg synes for eksempel sagtens, at et skarpt og teknisk godt billede kan
være mig "ligegyldigt". Det kunne sagtens være et kedeligt portræt af en
person jeg ikke kender, eller for den sags skyld et macro-billede af en
tilfældig blomst.

Det er lidt synd hvis man af berøringsangst undlader at give kritik, bare
fordi man ikke har en "opskrift" på at gøre billedet bedre.
Så i princippet synes jeg det er OK blot at sige, at man evt. finder
billedet kedeligt.
Og det vil jo altid kun være ens egen mening. Andre kan jo sagtens mene at
billedet er helt fantastisk.

Mvh:
Finn Krogh Jørgensen.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-03-05 18:50

Finn Krogh wrote:

> [...]
> være mig "ligegyldigt". Det kunne sagtens være et kedeligt portræt af en
> person jeg ikke kender, eller for den sags skyld et macro-billede af en

Ja det kunne f.eks. være et knipseri som dette:
www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=131201 - teknikken er da
nogenlunde og på det jævne, og det er sikkert en nydelig ung pige,
men billedet fanger slet ikke hendes udstråling, den brænder ikke
igennem celluloiden.

Og det viser bare, at fotografi også handler om fingerspidsgefyl, og
når man fotograferer mennesker, så er evnen til at fange et
naturligt øjeblik langt mere afgørende end en hel masse teknik, og
der er nogen der bare ka' det, og andre som aldrig lærer det...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : sth

Dato : 18-03-05 23:39

> [...]
> på det jævne, og det er sikkert en nydelig ung pige, men billedet fanger
> slet ikke hendes udstråling, den brænder ikke igennem celluloiden.

Ja, knipserier er der nok af! Se bare her!

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/mennesker_%26_miljoeer/mennesker_miljoeer/_modelfoto-29.html

Dét er da noget der VIRKELIGT brænder igennem!!

mvh
Steen, der også er træt af NRE

Fra : Ole Sahl

Dato : 18-03-05 23:57

"sth" <sth@CLUTTERskjern-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> http://www.photo-gallery.dk/oversigt/mennesker_%26_miljoeer/mennesker_miljoeer/_modelfoto-29.html
>
> Dét er da noget der VIRKELIGT brænder igennem!!

Se bare hvor indlevende hun er. Det der kæmpe smil hvor man kan se hun
virkelig har lyst til at være model. Det lyser jo ud af hende..... ;)

Mvh. Ole Sahl

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 19-03-05 01:12

> [...]
>
> http://www.photo-gallery.dk/oversigt/mennesker_%26_miljoeer/mennesker_miljoeer/_modelfoto-29.html
>
> Dét er da noget der VIRKELIGT brænder igennem!!

Ja, vi må håbe at pigen har fået erstatning, for hun så vel ikke sådan ud i
virkeligheden, og et så dårligt lys skal man lede længe efter, og det
sørgelige er at det er taget af en rigtig fotograf med en uddannelse inden
for faget, men jeg ved nu ikke om det er rigtig fotograf der står på
papiret, hvis det er, kan enhver idiot blive fotograf.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 19-03-05 01:28

> [...]
> på det jævne, og det er sikkert en nydelig ung pige, men billedet fanger
> slet ikke hendes udstråling, den brænder ikke igennem celluloiden.

Tak Nils, jeg er beæret over at du syntes at teknikken er nogenlunde og på
det jævne.
Så mange superlativer har jeg ikke set dig bruge før, det tolker jeg som om
jeg ligger i den bedre ende at din skala, tak.

> [...]
> langt mere afgørende end en hel masse teknik, og der er nogen der bare ka'

Jeg vil gøre mig umage for at lære det, men jeg kan se at det ikke er på din
side jeg skal lade mig inspirere.
Du er professionel fotograf, og du har samlet portrætter i en lang årrække,
dog uden at jeg finder noget som jeg syntes er bedre end mit prøveskud med
en lampe.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Torben

Dato : 18-03-05 18:12

"Kirsten" <xxx@xxxmig.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad siger betegnelsen Snapshot om foto's ?
> hvornår er det rigtigt at kalde dem for dette ?
> mvh Kirsten

Hej alle -
Så nåede jeg omsider at få læst denne lange omgang territorial-afpisning
igennem - hu hej hvor I da "hygger" jer, og hvor har nogen dog travlt med
at prøve at lægge til egen højde ved at træde på andre. Oplægget var fra
starten "snapshot", og via mine clairvoyante kanaler har jeg forstået at
såvel Capa som Cartier Bresson og Brassai, ligesom jeg, har svært ved at æde
at "snapshot" skulle være et fyord. Faktisk er vi alle fire enige om at det
snarere bør høres modsat.
mvh. Torben

et sjovt sted at kigge snapshots er iøvrigt www.magnumphotos.com