Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp søges: indendørs spor
Fra : Henrik Olsen

Dato : 17-03-05 13:25

Hej alle

Jeg har netop købt en SB-800, som er min første blitz i over 20 år
(bortset fra den indbyggede i D70'eren som jeg næsten aldrig bruger).
Jeg vil karakterisere min blitzerfaring på absolut tumpestadiet. Hvad
angår kameraet, så bruger jeg næsten altid M-indstillingen, eller
måske A og S, så jeg er også en tumpe når det kommer til automatik.

På lørdag skal jeg imidlertid lege action fotograf ved indendørs
hockey i en lille gymnastiksal. Det er kun for sjov, men jeg vil jo
alligevel gerne komme hjem med så mange gode skud som muligt :)

Mit spørgsmål er: Hvordan indstiller jeg kamera og blitz for nemmest
at opnå det bedste resultat?

Jeg vil være glad for al hjælp! På forhånd tak :) Henrik

(Jeg bruger: D70, AFS 17-55 2.8, AFS 80-200 2.8, monopod, SB-800)

Fra : Christer Holte

Dato : 17-03-05 14:08

"Henrik Olsen" <HenrikOlsennn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej alle
>
> Mit spørgsmål er: Hvordan indstiller jeg kamera og blitz for nemmest
> at opnå det bedste resultat?

Jeg ville sætte den over på iTTL og så udnytte denne geniale lysteknologi :)

Fra : Lars Troels

Dato : 17-03-05 14:14

> [...]
>
> Jeg vil være glad for al hjælp! På forhånd tak :) Henrik
>
> (Jeg bruger: D70, AFS 17-55 2.8, AFS 80-200 2.8, monopod, SB-800)

Hej Henrik

Med så fine optikker. Synes jeg da du skal gøre det på den "rigtige" måde.
Nemlig 1600 iso, blænde 2,8 og ingen flash.

Kameraet sat på A og blænde 2,8. Autofokussen på AF-C og kontinuerlig motor.
Skyd en byge ved hver hændelse. Husk at koncentrere dig grundigt om at få
hvidbalancen indstillet rigtigt, hvis du ikke skyder RAW.

Med flash får du mere end svært ved at lave en jævn udlysning. Styrken
falder jo altså med kvadratroden af afstanden uanset hvordan du så end bærer
dig ad.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-05 16:12

med en weekends halfoto viden er mit bedste (xpert) råd at følge Lars
beskrivelse. Jeg havde dog stor glæde af at veksle imellem focus på nærmeste
punkt og center fokus. Samt continuerlig frem for single mode.

/Henrik

Fra : Henrik Olsen

Dato : 18-03-05 22:07

Jeg har skrevet en besked før, men den er ikke kommet igennem.

Jeg ville bare sige tak for hjælpen. Jeg prøver uden blitz, det er
også det jeg er mest vandt til. Skulle lukkertiderne blive for lange,
kan jeg jo skyde lidt med blitzen også.

mange hilsner :) Henrik

Fra : Henrik Olsen

Dato : 18-03-05 18:56

1000 tak for hjælpen! Jeg vil prøve uden blitz som jeg plejer (jeg
fotograferer hovedsageligt sangere/sanglærere i
undervisningssituationer).

Dog har jeg tidligere taget et par skud i den sportshal, og den er m ø
r k ! Jeg tjekkede lige en RAWfil: 1/30 sek, f3,2. Der sad folk pænt
ned og holdt sig i ro, men det bliver nok en kende udtværet til sport
i bevægelse - selvom der er tale om glade amatører :)

Så jeg vil også skyde nogle med iTTL - blitz, så må jeg se hvad der
sker. Måske bare som udfyldning/frysning og Rear-sync.

Tak for hjælpen :) Henrik

PS Kommentarer er stadig velkomne.

Fra : fam. Ager

Dato : 18-03-05 19:20

> [...]
> r k ! Jeg tjekkede lige en RAWfil: 1/30 sek, f3,2. Der sad folk pænt
> ned og holdt sig i ro, men det bliver nok en kende udtværet til sport

hvad brugte du af iso.....husk at komme godt op i iso..for 1/30 er ski...
ikke meget til sport..