Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scanning af negativer og "prøvebillede"
Fra : Ukendt

Dato : 17-03-05 12:25

Jeg har købt en negativ scanner og skal til at scanne, men så er der
jo noget som hedder kalibrering !
Af hvad jeg kan læse mig frem til benytter folk med flatbed (el.
lign.) et prøvebillede og scanner dette ind med det tegne/scanner
-program de ønsker at benytte og laver en farveskabelon ud fra det,
som således benytter ved enhver scanning !

Mit spørgsmål er så:
Findes der negativer af disse prøvebilleder og hvor får man fat i dem
?

Olrik

Fra : Peter Schrøder

Dato : 17-03-05 14:51

olr[AT]cappit[DOT]dk skrev:
> [...]
> -program de ønsker at benytte og laver en farveskabelon ud fra det,
> som således benytter ved enhver scanning !

Det giver kun mening at kalibrere skanneren, hvis
resten af "linien" er kalibreret. Hvad skal de
indskannede billeder bruges til? Fotos, tryksager,
inkjetprints eller bare til at vise på en skærm
eller tv? Man kan nemt ende med en kalibrering til hver af
disse formål. I store træk kan man sige at hvis
slutresultatet matcher dit billedbehandlingsprogram,
er skærmen rigtigt kalibreret til
billedbehandlingsprogrammet. Hvis ikke, må skærmen
justeres til den passer. Kan man så skanne slutresultatet
ind så det ligner skærmen igen, er man på rette vej.

> Mit spørgsmål er så:
> Findes der negativer af disse prøvebilleder og hvor får man fat i dem

Jeg har kun set dem i mellem- og storformat.

Peter Schrøder

Fra : Bo Bjerre

Dato : 17-03-05 15:02

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> wrote in message

> Jeg har kun set dem i mellem- og storformat.

-de fleste laver dem også i 24x36mm. Kig evt på:

http://www.aim-dtp.net/

-der er der en del om kalibrering. Jeg har kalibreret min scanner med et IT8
billede, og det har gjort underværker.

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-05 16:36

Hj Peter !

Hmm lyder som den omvendte verden!
Dvs. at printeren skal være kalibreret før skærmen
som skal være kalibreret før scanneren/tegne programmet !
Eller fatter jeg verdenen forkert ?

Jeg skal bruge det til både DVD (TV slide show) og
udskrift (10x13 cm).

Når man scanner er der vel forskel på om gammaen, kontrast
etc. er ok på selve scanningen, derudover har man vel yderligere en
farveprofil i forhold til hvad man vil bruge billedet til !
Eller hvodden ligger det med det ?

On 17 Mar 2005 13:51:27 GMT, Peter Schrøder

Fra : Bo Bjerre

Dato : 17-03-05 15:07

<olr[AT]cappit[DOT]dk> wrote in message
> [...]
>
> Mit spørgsmål er så:
> Findes der negativer af disse prøvebilleder og hvor får man fat i dem

Hvis du scanner dias, kan du kalibrere scanneren med et IT8 eller Q60
billede. Det er en flok farvede felter, der leveres sammen med en fil, der
fortæller hvilket output, scanneren skal levere i hvert felt. se evt på:
http://www.aim-dtp.net/

Hvis man bruger Silverfast til at scanne med, findes der noget, der hedder
"negafix", som er scanner profiler, der kan bruges negativfilm.

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-05 16:39

Very nice Bo :)
Kikker på det i påsken ! om aftenen that is, vil
ikke gå glib af det evt. gode vejr :D

ps!, du må også gerne lige checke op på det svar
jeg sendte til Peter's indlæg !