Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Så kom Canon-rabatter til Europa
Fra : michael bs

Dato : 16-03-05 23:56

http://www.canonextrapromotion.com/

Køber man et 20d eller 350d i Tyskland (ikke i DK. 14 europæiske
canonafdelinger er med. Canon Dk..hallo...sover I godt?) får man en
klækkelig rabat i form af cash-back ved køb af eksempelsvis visse
objektiver.
Man får fx 100 euro retur ved køb af ef-s 10-22mm, hvilket jeg godt kunne
falde for.

mvh Michael

Fra : Christian

Dato : 17-03-05 06:44

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> wrote in
message news:4238b987$0$696$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> objektiver.
> Man får fx 100 euro retur ved køb af ef-s 10-22mm, hvilket jeg godt kunne

kan det ikke være fordi det er forbudt i DK?.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 17-03-05 11:41

"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> wrote in message

> "michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> wrote in
> message news:4238b987$0$696$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> kan det ikke være fordi det er forbudt i DK?.

Det mener jeg sandelig ikke det er. Det man gør er jo bare at købe et sæt og
så får man rabat, rabtter er skam ganske lovlige i Danmark.

Mvh
Simon

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-03-05 13:30

Simon Nielsen wrote:

> Det mener jeg sandelig ikke det er. Det man gør er jo bare at købe et sæt og
> så får man rabat, rabtter er skam ganske lovlige i Danmark.

Jeg er ikke 100% sikker, men så vidt jeg ved, så tillader den danske
markedsføringslov ikke en kontruktion, hvor man får et rabatbevis
eller en rabatkupon, som kun indløses ved køb af bestemte varer.

Hvis det skal være lovligt, så skal det firma som udsteder
rabatbeviset også indløse rabatbeløbet med rede penge, hvis
forbruger ønsker dette.

Lovbekendtgørelse nr 699 af 17/7/2000
Markedsføringsloven

§ 8 - Rabatmærker
Der må ikke gives rabat eller anden ydelse ved brug af mærker,
kuponer eller lignende, der er stillet til rådighed af
erhvervsdrivende forud for køb af en vare eller ved udførelse af en
arbejds- eller tjenesteydelse.

Stk. 2. Erhvervsdrivende må dog ved salg af en vare eller ved
udførelse af en arbejds- og tjenesteydelse give rabat eller anden
ydelse i form af mærker, kuponer eller lignende til senere
indløsning, såfremt hvert enkelt mærke på tydelig måde er forsynet
med udstederens navn eller firma med angivelse af en værdi i dansk
mønt. Rabatmærkeudstederen skal indløse mærket her i landet til den
pålydende værdi, når mærker til et beløb, hvis størrelse fastsættes
af erhvervsministeren, kræves indløst.
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : michael bs

Dato : 17-03-05 13:57

> Jeg er ikke 100% sikker, men så vidt jeg ved, så tillader den danske
> markedsføringslov ikke en kontruktion, hvor man får et rabatbevis eller en
> rabatkupon, som kun indløses ved køb af bestemte varer.

Det er sikkert i mange henseender en god forbrugerbeskyttelse, men i dette
tilfælde er det meget uheldigt.
Man ville jo gerne støtte danske butikker men de er i forvejen dyrere end fx
Tyskland og når man så lægger rabatterne oveni, så tvinger man nærmest
kunderne væk fra DK butikker. Altså når man handler Canon.

mvhMichael

Fra : Knud I

Dato : 18-03-05 07:41

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i
en meddelelse news:42397eb1$0$667$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> dyrere end fx Tyskland og når man så lægger rabatterne oveni, så
> tvinger man nærmest kunderne væk fra DK butikker. Altså når man

kunne Canon ikke bare nedsætte grosistpriserne tilsvarende
så vil de billigste danske butikker automatisk nedsætte prisen
for bedre at konkurere.
og de øvrige, ja de vil vel bare som de plejer beklage sig
over de ikke sælger noget.

Mvh Knud

Fra : Jesper HVL

Dato : 17-03-05 15:36

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> indløse mærket her i landet til den pålydende værdi, når mærker til et
> beløb, hvis størrelse fastsættes af erhvervsministeren, kræves indløst.

Faktisk burde stk. 2 lige præcis give mulighed for en konstruktion der
ligner den der nu kommer "resten" af europa tilgode. Der er jo netop
tale om at _når_ du har købt noget _så_ får du penge tilbage (et "mærke"
der indløses til penge med det samme).
Men selvfølgelig ... jeg er ikke jurist.

(Spørgsmålet er om det måske er ligegyldighed fra Canon DK's side der
gør at noget lignende ikke er lavet for Danmark???)

Jeg håber Canon DK kommer med en plausibel forklaring.

Hvis ikke, så synes jeg man bør overveje om man i fremtiden vil støtte
den form for politik ved at købe Canon udstyr.

(For mit vedkommende er mit kommende printerkøb sat på hold - jeg
overvejede netop Canon i9950...)

Mvh Jesper

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-03-05 16:36

Jesper HVL wrote:

> [...]
> der indløses til penge med det samme).
> Men selvfølgelig ... jeg er ikke jurist.

Jeg er heller ikke helt sikker, det skriver jeg også, og da jeg ikke
har set/nærlæst Canon's vilkår, så tør jeg slet ikke sige om deres
koncept er lovligt her i Danmark...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : michael bs

Dato : 18-03-05 12:59

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:4238b987$0$696$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> objektiver.
> Man får fx 100 euro retur ved køb af ef-s 10-22mm, hvilket jeg godt kunne

Det lader til at jeg var lidt for hurtig. De gør hvad de kan for at afholde
rabatten fra at gælde for danskere overhovedet.
Når man læser under terms and conditions fremgår følgende:
(taget fra den svenske Canon side)
1.. Kampanjen arrangeras i följande 14 länder: Österrike, Belgien,
Finland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Irland, Luxemburg, Nederländerna,
Portugal, Spanien, Sverige, Schweiz och Storbritannien. För att
återbetalningen ska gälla måste produkterna ha köpts i ett av dessa länder.

2.. Kampanjen är endast giltig för konsumenter som bor i ett land i
Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (det vill säga EU, Norge,
Liechtenstein och Island) och Schweiz.
Som jeg læser det, skal man købe udstyret i et af de 14 lande men i øvrigt
være en konsument, som bor i et EU land (pkt 2) for at kunne få rabatterne.
Det er således fint nok at bo i DK og handle i Tyskland.

MEN: når man går ind og vil udfylde formularen med navn, adr, land for at
Canon kan sende checken til en, så optræder DK IKKE på rullemenuen over
lande, man kan vælge.

mvh Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-03-05 16:18

michael bs wrote:

> Det lader til at jeg var lidt for hurtig. De gør hvad de kan for at afholde
> rabatten fra at gælde for danskere overhovedet.

Det skyldes den kendsgerning, at de danske amatørfotografer er så
dumme, at de under alle omstændighedder anbefaler og køber Canon's
produkter.

Se bare her i gruppen, der er det en helt fast kotyme, at der straks
er nogen som anbefaler et Canon kamera, hvis der postes et indlæg
med ønsker om en købsvejledning...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : michael bs

Dato : 18-03-05 17:01

> [...]
>
> Se bare her i gruppen, der er det en helt fast kotyme, at der straks er
> nogen som anbefaler et Canon kamera, hvis der postes et indlæg med ønsker

Jamen Canon er da meget godt og med et fremragende linsesortiment. Jeg
forstår ikke helt dit budskab.
Noget andet er så at med en omsætning på 25 milliarder om året, så ved de
også godt, hvordan man tjener penge.

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-03-05 18:57

> Jamen Canon er da meget godt og med et fremragende linsesortiment. Jeg
> forstår ikke helt dit budskab.

Der vist ikke så meget, der skal forstås

Mvh,
Hans

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-03-05 18:56

michael bs wrote:

> Jamen Canon er da meget godt og med et fremragende linsesortiment. Jeg
> forstår ikke helt dit budskab.

Ja indenfor kameraer er Canon, hvad Toyota er indenfor biler, et
udmærket standardprodukt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-03-05 19:02

> Ja indenfor kameraer er Canon, hvad Toyota er indenfor biler, et
> udmærket standardprodukt...

Tja, men nogle af Canons produkter svarer mere til Lexus

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-03-05 21:06

Hans Kruse wrote:

> Tja, men nogle af Canons produkter svarer mere til Lexus

Den nyeste Lexux fik i en engelsk udsendelse for kort tid siden en
sønderlemmende kritik

Kommentaren var svjh at Toyota skulle holde sig til at bygge velbyggede
biler af gårdsdagens teknologi og holde sig fra innovative eksperimenter.

vh
Jan

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-03-05 21:55

> [...]
>
> Kommentaren var svjh at Toyota skulle holde sig til at bygge velbyggede
> biler af gårdsdagens teknologi og holde sig fra innovative eksperimenter.

Ja, så kan jeg jo godt se at sammenligningen er helt ude i hanken. Hvis vi
tænker på en 1Ds mk II, uha for en lækkerbisken

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-03-05 21:55

Jan Bøgh wrote:

> Kommentaren var svjh at Toyota skulle holde sig til at bygge velbyggede
> biler af gårdsdagens teknologi og holde sig fra innovative eksperimenter.

Og det er lige nøjagtig det Canon altid har gjort...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : michael bs

Dato : 18-03-05 19:20

> Ja indenfor kameraer er Canon, hvad Toyota er indenfor biler, et udmærket
> standardprodukt...

Undskyld, men hvis 70-200L 2.8 IS eller 135L f2.0 bare for at tage et par
eksempler, hvis de er standard produkter a la Toyota, hvad skal man så have
for at få Mercedes zoom/prime?

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-03-05 19:35

> Undskyld, men hvis 70-200L 2.8 IS eller 135L f2.0 bare for at tage et par
> eksempler, hvis de er standard produkter a la Toyota, hvad skal man så
have
> for at få Mercedes zoom/prime?

Jeg så en 70-200L 2.8 IS (tror jeg) på en Canon 1Ds påmonteret en gut, der
kørte en Mercer 600SL. Han tog et par snapshots her
http://www.pbase.com/hkruse/image/24588955. Merceren var nok det mest
spændende trods alt selvom de to passede fint sammen. Nu koster Merceren
vel kun ca. 15 1Ds'ere over there (desværre).
Mvh, Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-03-05 18:57

> Det skyldes den kendsgerning, at de danske amatørfotografer er så
> dumme, at de under alle omstændighedder anbefaler og køber Canon's
> produkter.

Nej, det skyldes nok at de fleste er så kloge at de hurtigt kan se, at det
sjældent kan betale sig at købe i Danmark Jeg har ikke købt en eneste
stump Canon i DK. Jeg vil dog til hver en tid anbefale Canon produkter, som
jeg selv har noget positivt at sige om, hvilket betyder at jeg selv har
anvendt produktet og er tilfreds med det. Ikke alt Canon er godt, men jeg
har ikke har dårligere erfaringer indtil nu, men dog et par ærgrelser bla.
da lukkeren stod af på min 10D i Hong Kong!
Mvh,
Hans

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-03-05 17:56

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i
en meddelelse news:4238b987$0$696$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

Jeg har netop modtaget min 300mm f/4L fra Technikdirekt. Ingen voucher på de
lovede EUR 150 cash-back Nu har jeg skrevet derned og brokket mig.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 03/19/05)

Fra : jhvl

Dato : 24-03-05 12:25

Jens Bruun wrote:
> [...]
>
> Jeg har netop modtaget min 300mm f/4L fra Technikdirekt. Ingen voucher på de
> lovede EUR 150 cash-back Nu har jeg skrevet derned og brokket mig.

Do tell - når du får svar! Jeg tror vi er mange der følger dig med stor
spænding!

Fra : pf

Dato : 24-03-05 15:34

> Jeg har netop modtaget min 300mm f/4L fra Technikdirekt. Ingen voucher på
> de lovede EUR 150 cash-back Nu har jeg skrevet derned og brokket mig.

Det gælder åbenbart ikke for Danmark!!
http://www.canon-europe.com/you_connect/march2005/cashback/

Fra :

Dato : 24-03-05 16:22

"pf @hotmail.com>" <copics<nospam> skrev i en meddelelse

> Det gælder åbenbart ikke for Danmark!!
> http://www.canon-europe.com/you_connect/march2005/cashback/

Fremgår det ikke endog meget tydeligt her:

http://www.canon-europe.com/you_connect/march2005/cashback/
"Offer not available in Italy, Norway, or Denmark
For terms and conditions please click here"
Henrik

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-03-05 16:26

"HØ" <hh@city.dk> skrev i en meddelelse

> Fremgår det ikke endog meget tydeligt her:

Nej. Læser du videre, fremgår det, at det er afgørende, hvor varen er købt.
Varer, købt i Italien, Norge og Danmark er ikke omfattet af kampagnen, men i
mit tilfælde drejer det sig om varer, købt i Tyskland, der _er_ omfattet af
kampagnen. Jeg tvivler på, Canon kan tillade sig at skelne mellem, hvor en
kunde tilfældigvis bor. Voucheren bør ligge sammen med produktet i de lande,

Fra : jhvl

Dato : 24-03-05 18:05

Jens Bruun wrote:
> [...]
> kunde tilfældigvis bor. Voucheren bør ligge sammen med produktet i de lande,

Kig på http://www.canonextrapromotion.com/terms.aspx i deres "terms and
conditions" hvor der står:

---
4. The promotion runs in the following 14 countries: Austria, Belgium,
Finland, France, Germany, Greece, Ireland, Luxembourg, The Netherlands,
Portugal, Spain, Sweden, Switzerland, or the United Kingdom. For the
Cash Back to apply, the products on the above list must be purchased by
an end-user in either of those countries.

5. The promotion is further valid only for residents of a country in the
European Economic Area (i.e. the European Union, Norway, Liechtenstein
and Iceland) and Switzerland.
---

Det kan læses som følger:

4. Brugeren skal købe produktet i et af de 14 nævnte lande.

5. Brugeren skal bo i EU, Norge, aso.

Så... Uden at være jurist kan man argumentere for at en dansker der
køber et produkt i Tyskland er omfattet af kampagnen...

Mvh Jesper

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-03-05 19:22

"jhvl" <jhvl@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Så... Uden at være jurist kan man argumentere for at en dansker
> der køber et produkt i Tyskland er omfattet af kampagnen...

Enig. Der er imo ingen tvivl overhovedet.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 03/19/05)

Fra :

Dato : 24-03-05 19:31

> "jhvl" <jhvl@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Enig. Der er imo ingen tvivl overhovedet.
>
> --
> -Jens B.

Jeg bøjer mig og venter på at høre hvordan det går
Hilsen henrik

Fra : michael bs

Dato : 01-04-05 20:27

> "jhvl" <jhvl@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Enig. Der er imo ingen tvivl overhovedet.
>
> --
> -Jens B.

Jeg var i samme situation, ville fylde rabatkuponen ud med mit navn og
bopæl, men Danmark kunne ikke vælges på roll down menuen, så man kan ikke
udfylde formen. Jeg skrev til canon europe og spurgte.
Efter mange dage kom der et svar, at den type spørgsmål kunne de ikke
besvare der og gav mig et tlf nr jeg kunne ringe på. Der kom jeg i kø og
efter at have ventet i tre kvarter i fonen lagde jeg på...gad ikke vente
mere. Jeg har heller ikke senere kunnet komme igennem telefonisk.

mvh Michael

Fra : Johannes

Dato : 25-03-05 11:40

On Thu, 24 Mar 2005 18:04:43 +0100, jhvl <jhvl@mail.tele.dk> wrote:

> [...]

>Cash Back to apply, the products on the above list must be purchased by
>an end-user in either of those countries.

Det fremgår klart af den sidste sætning, at slutbrugeren (end-user)
skal bo i et af de 14 lande. Danmark er ikke indbefattet. Techdirekt
vil sikkert ikke sende noget rabatkort til Danmark.

Johannes

Fra : Holst

Dato : 25-03-05 12:07

Johannes wrote:

> Det fremgår klart af den sidste sætning, at slutbrugeren (end-user)
> skal bo i et af de 14 lande. Danmark er ikke indbefattet. Techdirekt
> vil sikkert ikke sende noget rabatkort til Danmark.

Nej, det står der ikke. Der står, at slutbrugeren skal købe produktet i
disse lande. Denne slutbruger kan godt bo i Danmark, men produktet kan
ikke købes i Danmark, såfremt rabatten skal opnås.

Fra : Johannes

Dato : 26-03-05 10:49

On Fri, 25 Mar 2005 12:06:34 +0100, Holst <newsmar05@shelter.dk>
wrote:

> [...]
>disse lande. Denne slutbruger kan godt bo i Danmark, men produktet kan
>ikke købes i Danmark, såfremt rabatten skal opnås.

Jeg måtte konsultere min kone, som er englænder. Svaret er, at
sætningen er tvetydig (japansk-engelsk?). Det kan forstås på begge
måder. Som Jens B. siger er det derfor sikkert kun Canon, som afgøre
sagen.

Johannes

Fra : Holst

Dato : 26-03-05 10:59

Johannes wrote:

> [...]
> sætningen er tvetydig (japansk-engelsk?). Det kan forstås på begge
> måder. Som Jens B. siger er det derfor sikkert kun Canon, som afgøre

Ja, enig, jeg arbejder selv som oversættelse til daglig, så jeg ved en
del om engelsk :)

Men vigtigt i denne forbindelse er jo også, at ud over dette pkt. 4, så
er der altså også et pkt. 5. Og det vil jo være forkert udelukkende at
læse pkt. 4 uden pkt. 5 (og øvrige punkter for den sags skyld).

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-03-05 12:13

"Johannes" <johannes@wanadoo.fr> skrev i en meddelelse

> Det fremgår klart af den sidste sætning, at slutbrugeren (end-user)
> skal bo i et af de 14 lande.

Med mine ringe engelskkundskaber læser jeg det anderledes. Hvis din
fortolkning skulle gælde, hedder sætningen vist "...the products on the
above list must be purchased by an end-user [living/residing] in either of
those countries".

> Techdirekt
> vil sikkert ikke sende noget rabatkort til Danmark.

Muligvis ikke, men så må jeg jo tage fat i Canon Intl. og "køre sagen"
Nu bliver det jo helt principielt. Hvorfor skal vi danskere snydes for
europæisk rabat i disse EU-harmonerede tider?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 03/24/05)

Fra : Egon Stich

Dato : 25-03-05 16:49

> [...]
> Nu bliver det jo helt principielt. Hvorfor skal vi danskere snydes for
> europæisk rabat i disse EU-harmonerede tider?

Det forekommer mig, at jeg for nylig i radioen hørte noget om rabatter og
tilgifter.
Forbrugerrådet havde vist stukket en kæp i hjulet, således at det ikke var
lovligt i danmark.
Eller måske havde de blot "anbefalet" et forbud, som de handlende så følger?
Der skulle findes en HB som overvejede at genindføre rabatmærker.
Stort skrigere fra den øvrige branche, der kaldte det "illoyal konkurrence".
Men det er vel som sædvanlig, at danskere skal have "særforplejning".
Til skade for konkurrence og forbruger.

MVH
Egon.
Der principielt køber i Tyskland.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-03-05 18:17

Egon Stich wrote:

> Der principielt køber i Tyskland.

Dit princip burde så også indbefatte, at du undlader at købe Canon's
produkter, for det ville jo være mere reelt, hvis de nedsatte deres
priser i stedet for at lave sådan noget rabatkortfis...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Egon Stich

Dato : 26-03-05 12:31

> Dit princip burde så også indbefatte, at du undlader at købe Canon's
> produkter, for det ville jo være mere reelt, hvis de nedsatte deres
> priser i stedet for at lave sådan noget rabatkortfis...

Det kan der da godt være noget om.

MVH
Egon

Fra : Morten Wartou

Dato : 25-03-05 09:57

> [...]
> objektiver.
> Man får fx 100 euro retur ved køb af ef-s 10-22mm, hvilket jeg godt kunne

I forgårs var jeg hos en forhandler som solgte bl.a. eltandbørster. Ved
tandbørsterne fra Braun hang en lille folder, hvori var trykt en formular
som skulle udfyldes og sammen med et eller andet klippet ud af
tandbørstekassen, sendes til Braun, hvorefter man ville modtage 100 kroner.
Det er jo fuldstændigt sammen princip, så gad vide om det faktisk er legalt
i Danmark, eller Braun overtræder loven.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Det korte af det lange er, at jeg aldrig mere vil spilde tid på anmelde
net-kriminalitet og børneporno på nettet" - Niels Riis Ebbesen