Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikkor 20mm
Fra : Nyrup

Dato : 16-03-05 19:40

Jeg har købt en brugt 20mm f/2.8 AF-Nikkor.
Jeg har i forvejen en 19-35mm Voigtländer vidvinkelzoom, som jeg oprindeligt
købte, for et par år siden, fra ny fordi jeg med den kunne få en billig 20mm
vidvinkel. - Jeg har været meget mere tilfreds med den end jeg turde håbe ud
fra det den kostede.
Jeg opfattede den som en midlertidig løsning ind til jeg fandt en 20 mm
Nikkor der jo måtte være mere skarp. Regnede jeg med. For jeg blev skuffet!
Det viste sig at den nye (brugte) 20mm Nikkor ikke er nær så skarp som min
Voigtländer zoom!!
Jeg har læst på nettet om blandede resultater med AF-Nikkor 20mm f/2.8, men
det undrer mig at Nikon laver en fast brændvidde der er så ringe! Den er jo
fra ny immervæk til ca. 5-6000 kr! - Det er den ringeste Nikkor jeg til dato
har haft fingrene i.
Det skal lige poienteres, at jeg IKKE kan konstatere at den er skæv eller
misrygtet på nogen måde.
Jeg har testet den med mit D70 og alle mine andre objektiver er skarpe på
D70'eren. Specielt mit E-serie 50mm, mit 180mm og 300mm AF-Nikkor...
Så jeg er MEGET forbavset! -
Jeg hører gerne om andres erfaringer med denne 20mm og andre 20mm fra Nikon.

Hvad skal man så købe?
Jeg har før overvejet den lysstærke 20mm fra Sigma.
Kan jeg være sikker på at den er skarp - skarpere end mit Voigtländer? -
Eller er Voigtländeren bare god?
Kan man over hovedet få en skarp vidvinkel (til et DSLR kamera) eller må
man indstille sig på, at vil man have skarpe billeder, så må man holde sig
til 50mm og opad?

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 16-03-05 19:53

Hvordan er dette indlæg forskelligt fra du postede kl 10 idag?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Nyrup

Dato : 16-03-05 22:07

"Thomas Schreiber" <removenews@schreiber.se> skrev i en meddelelse
> Hvordan er dette indlæg forskelligt fra du postede kl 10 idag?
>

> --
> Thomas Schreiber
> http://schreiber.se

SORRY!!!

Jeg har været ved at ominstallere min PC pga. problemer med den. Så skulle
jeg sætte news op igen og brugte newsserveren news.inet.tele.dk... hos TDC.
Men det ser ud til at den ikke fungerer optimalt.
Nu har jeg fundet en anden: news.tele.dk
Det ser ud til den er mere velfungerende. Det var som om der ikk var "hul
igennem" med den anden...