Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Udstyr med på ferie - Hvordan ?
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-03-05 23:44

Så drager jeg østpå på onsdag, og jeg er lidt i tvivl om hvad jeg
skal gøre med mit udstyr. Skal jeg slæbe det hele med i min fotorygsæk ?
Den vejer ca. 3 kg + indhold ca. 6 kg = 9kg - Eller skal jeg tage
en lille fototaske med plads til kamera + 2x objektiv og smide
teleobjektivet + det løse i en hård kuffert ?

Hvor meget tager i andre med på ferie, og hvordan ?

Fra : Hansen

Dato : 14-03-05 23:53

> [...]
> en lille fototaske med plads til kamera + 2x objektiv og smide
> teleobjektivet + det løse i en hård kuffert ?

Det kan du nok bedst afgøre selv.

Fra : Claus P. Hastrup

Dato : 15-03-05 01:00

Hansen wrote:
> Det kan du nok bedst afgøre selv.

Lamt svar - han spurgte jo: "Hvor meget tager I andre med på ferie, og
hvordan?"

Velsagtens for at høre andres erfaringer.

Til Povl: Har ikke selv en ret stor rygsæk - så da jeg var afsted havde jeg
det hele på ryggen. Også lige så meget fordi jeg følte mig mest tryg ved
det.

Men er nok ikke den rette til at svare på det - ville bare lige reagere ;)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-03-05 00:14

Povl H. Pedersen wrote:

> Hvor meget tager i andre med på ferie, og hvordan ?

Hvis det er en regulær fototur du skal på, så skal du ta' hele
baduljen med, husk at tyveriforsikre det.

Hvis du skal på en helt alm. ferie med familien, så ville jeg nøjes
med et kamera, med et enkelt all-round zoomobjektiv.

Det kan du nemlig ta' med overalt, uanset hvor du skal hen, en stor
taske med en masse dyrt fotoudstyr er som en klods om benet, du kan
nemlig ikke efterlade den nogen steder.

Hotellets regøringspersonalet har jo nøgler til alle værelserne, så
det er alt for risikabelt, at efterlade dyrt fotoudstyr på et
hotelværelse.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-03-05 00:29

In article <42361ACD.6070008@niels-ebbesen.net>, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hvis det er en regulær fototur du skal på, så skal du ta' hele
> baduljen med, husk at tyveriforsikre det.

Er ordnet.

> Hvis du skal på en helt alm. ferie med familien, så ville jeg nøjes
> med et kamera, med et enkelt all-round zoomobjektiv.

En sådan har jeg ikke endnu (familien). Men det jeg slæber med bliver
kamera, blitz, extern HD, 10-22mm, 24-70mm, 50mm og 100-300mm. Så det
vejer lidt.

> [...]
>
> Hotellets regøringspersonalet har jo nøgler til alle værelserne, så
> det er alt for risikabelt, at efterlade dyrt fotoudstyr på et

Jeg kan efterlade på hotellet. Men hotellet kan blive udsat for
røveri. Soviethoteller fra stormagtsdagene sparker man døren ind
på uden videre. Men jeg kan muligvis efterlade noget hjemme hos
nogle privat.

Generelt er jeg ikke så bange. Regner med at slæbe kamera +
disken med over det hele - i håb om at de ikke stjæler mine
billeder. Udstyret kan erstattes.

Er stadig lidt i tvivl om hvad jeg gør - men hælder nu nok til
ikke at tage rygsækken med, men en anden rygsæk med tøj + jeg
kan have den lille kamerataske med.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-03-05 01:02

Povl H. Pedersen wrote:

> Er stadig lidt i tvivl om hvad jeg gør - men hælder nu nok til
> ikke at tage rygsækken med, men en anden rygsæk med tøj + jeg
> kan have den lille kamerataske med.

Det handler om, at du ikke skal signalere, at her kommer en rig
vesterlænding med en taskefuld dyrt fotoudstyr.

Du kan komme ud for, at du pludselig står overfor en gaderøver, der
med en meget stor kniv signalerer, at det ikke er smart at gøre
modstand, når han tømmer dine lommer og tager din taske, han har en
makker med en motorcykel, og de er væk på sekunder.

Jeg har en bekendt der forrige år prøvede at blive røvet på åben
gade i Frankrig, og det er da ellers et rimmeligt velordnet land,
med et effektivt politi.

Men her i Danmark er der hvert år mange udenlandske turister, som
bliver udsat for lommetyve og tricktyve, så det kan ske alle vejne...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Rongsted

Dato : 15-03-05 02:05

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> [...]
>teleobjektivet + det løse i en hård kuffert ?
>
>Hvor meget tager i andre med på ferie, og hvordan ?

Det kommer an på hvordan jeg skal rejse. For nogle år siden var jeg på
en rygsæktur til Vietnam. Der havde jeg to huse og to objektiver (28-105
+ 70-210) med i rygsækken. Sidste år var jeg i påsken en uge i
sydfrankrig. Der havde jeg min Lowepro Mini Trekkerr med fyldt med
udstyr (i alt 12-13 kg), men der blev jeg også hentet i lufthavnen og
blev i det hele taget kørt rundt til det meste.

Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-03-05 06:47

In article <4scc31dad8larg31n2mikn2gn5s1kaehn5@4ax.com>, Peter Rongsted wrote:

> [...]
> udstyr (i alt 12-13 kg), men der blev jeg også hentet i lufthavnen og
> blev i det hele taget kørt rundt til det meste.

Det kan jeg bruge til lidt mere.

Jeg regner ikke med at gå meget - Skal tværs gennem Moskva og ud til
en anden lufthavn, men har nogle timer i Moskva. Bliver hentet i lufthavnen
i den anden ende.

Lige nu bliver det nok til tøj i en stor ryksæk, teleobjektivet og
tilbehør i en hård kuffert, og så den lille taske med som carry on med
kamera + påmonteret 24-70 + 10-22mm + harddisk.

Jeg er ikke selv den der umiddelbart er det oplagte gaderøveri-offer,
og i Rusland ligner jeg de andre, og hvis jeg ligner en med penge, så
er jeg endnu mere fredet. I Rusland er penge = magt.

det værste jeg har hørt om turister = 1x indbrud på hotelværelse, samt
1 der glemte kamera + papirer i en taxa. De fandt pairerne, men
kameraet var væk.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-03-05 08:10

"Povl H. Pedersen"
> [...]
> tilbehør i en hård kuffert, og så den lille taske med som carry on med
> kamera + påmonteret 24-70 + 10-22mm + harddisk.

Det lyder som om du så har tre tasker at holde skyr på,
jeg brugte en ryksæk (carry on) til alt kamera udstyret og alt
det andet i een stor kuffert. Det er meget mere fristende at
snuppe en lille taske end een stor tung og/eller klodset sag.
Du skal ikke være bange for at stikke ud, du skal bare have
lidt overblik over dine sager på visse udsatte steder, banegårde
bus holdepladser, steder hvor man tit er lidt stresset og absentminded
(det danske ord forsvandt lige)

> [...]
>
> det værste jeg har hørt om turister = 1x indbrud på hotelværelse, samt
> 1 der glemte kamera + papirer i en taxa. De fandt pairerne, men

På hotellet kan du bruge en packsafe til dit udstyr, det er en trådnet pose
af wirestål som kan fastlåses til feks en radiator, et møbel eller hvad du
kan finde på, det gør det ihvertfald sværere, det er nok de færreste hotel
tyve der render tundt med en bolt saks.. Så en del der havde "posen" fast
på deres ryksæk, det forhindrer at nogle lige skærer den op mens du er
igang med noget.. I toget låser jeg mit udstyr fast med sådan een og det
giver mig en go sikker følelse.. Alle papirer, penge etc. har jeg altid på mig,
en fotovest er måske ikke så smart at se på, men praktisk....

Der er max. størrelse for carry on det er sjældent de vejer den
jeg havde 10kg i min og det gik godt sidst, man skal bare se ud som
om den er let som en fjer -max-

Fra : Steen Suder

Dato : 15-03-05 09:38

-max- wrote:

<KLIP>

> bus holdepladser, steder hvor man tit er lidt stresset og absentminded
> (det danske ord forsvandt lige)

Fraværende, uopmærksom

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-03-05 11:13

"Steen Suder"
> -max- wrote:
>
> <KLIP>

> Fraværende, uopmærksom
>
> <KLIP>
>
> --
> Steen Suder

Jada det vedste jeg godt, man går og er lidt distret, tak Sten..-max-

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-03-05 16:45

In article <42368a4d$0$29273$14726298@news.sunsite.dk>, -max- wrote:

> [...]
> giver mig en go sikker følelse.. Alle papirer, penge etc. har jeg altid på mig,
> en fotovest er måske ikke så smart at se på, men praktisk....

Hvor finder jeg en Packsafe ?

> Der er max. størrelse for carry on det er sjældent de vejer den
> jeg havde 10kg i min og det gik godt sidst, man skal bare se ud som
> om den er let som en fjer -max-

Aeroflot har 10kg grænse.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-03-05 10:50

"Povl H. Pedersen"
-max- wrote:

> Hvor finder jeg en Packsafe ?

Jeg købte min gennem spejdernes butik på nettet - begrænset udvalg,
den jag fik var lige det mindste til phototrekker'n men den fungerer
og jeg føler mig meget mere sikker (holly crap det lyder som en reklame
for hygieine bind)..

> Aeroflot har 10kg grænse.

Jeg støttede Aeroflot ind til de indførte ryge forbud, nu kan jeg ikke
længere se fidusen, på mine destinationer er der 6 timers transit
i Moskva og så godt er øllet heller ikke i den Irske pub - Lufthansa
er samme pris til feks Indien, og der er vidst noget med bonus points,
jeg lige skal have tjek på.. -max-

Fra : Alex W

Dato : 15-03-05 10:02

> [...]
> teleobjektivet + det løse i en hård kuffert ?
>
> Hvor meget tager i andre med på ferie, og hvordan ?

Russere er rimelige civiliserede

Jeg har taget et Nikon hus (analogt) 35mm + 85mm samt SB22 flash med, de
gange jeg har været i Rusland (Sct. Petersborg og Kiev.) i en almindelig
fototaske.
Det er til at overse. Der var en der slæbte et Canon med, med en stor pose
fuld af objektiver. Der er ikke nogen der ser skævt til en ... de gode
russere smiler faktisk. Måske troede de at det er den udlandske presse

Alex W

Fra : Simon Nielsen

Dato : 15-03-05 12:39

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message
> [...]
> teleobjektivet + det løse i en hård kuffert ?
>
> Hvor meget tager i andre med på ferie, og hvordan ?

Når jeg er afsted har jeg altid rygsækken med, hvorend jeg går ud er den
med, med mindre man skal ud på en vandring, så lader jeg selve rygsækken
ligge godt låst inde enten på hotelværelse, i bilen eller sommerhud alt
afhængig hvor man er, og så har jeg en lille taske med mit standart objektiv
+ en tele og flash med. Men ellers ligger alt sammen i rygsækken.

Mvh
Simon

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-03-05 16:20

Simon Nielsen wrote:

> sommerhud alt afhængig hvor man er

Jeg ville helt afgjort søge sydpå

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 27/2/2004) ynkelige knipserier kan findes på