Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rensning af objektiv?
Fra : Anonym

Dato : 11-03-05 21:33

Hej

Har været ude at købe mig et brugt objektiv, desværre er det ret beskidt,
der sidder en del skidt, fedt og andet snavs( særligt på glasset der skal
ind i kameraet).

Nogle som kan anbefale noget? Det skal ikke være et eller andet sindsygt
dyrt rensevæske, bare noget der er simpelt, men stadigvæk effektivt.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 11-03-05 21:57

Anonym wrote:
> Nogle som kan anbefale noget? Det skal ikke være et eller andet sindsygt
> dyrt rensevæske, bare noget der er simpelt, men stadigvæk effektivt.

Se mit indlæg fra 7-3 12:38

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Henning

Dato : 11-03-05 23:34

"Thomas Schreiber" <removenews@schreiber.se> skrev i en meddelelse

> Se mit indlæg fra 7-3 12:38

hvorfor giver du ikke en link ?

som hvis det havde være til ovenstående indlæg:

det er meget lettere at følge.

Der er mange der klipper dette direkte link til hvad de besvare væk. Dette
er fint hvis man følger tråden i eet hug men meget forstyrende hvis man
læser over flere dage og gerne vil se hvad der egenlig svares på.

mvh Henning

Fra : Anonym

Dato : 12-03-05 00:35

Kan jeg til nød bruge lidt vand? Står og skal have renset det hurtigst
muligt og jeg har ikke rigtig så meget andet ved hånden.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-03-05 00:53

In article <42322b2e$0$247$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Anonym wrote:
> Kan jeg til nød bruge lidt vand? Står og skal have renset det hurtigst
> muligt og jeg har ikke rigtig så meget andet ved hånden.

Vand indeholder kal og alt muligt andet skidt. Det er bedre at ånde på
det. men vand virker, det gør en anelse opvaskemiddel også, men jeg
forsøger at holde det til mine filtre.

Isopropanol er hovedingrediensen i det dyre man kan købe.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 12-03-05 12:15

> Isopropanol er hovedingrediensen i det dyre man kan købe.
++++++++++++++++++

Isopropanol kan købes på apoteket til billigere penge, om det er lige så
godt som det dyre man køber, ved jeg ikke, men det virker hos mig.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-03-05 07:41

"Anonym" <jake@(fjern)e-mail.dk> wrote in message
> Kan jeg til nød bruge lidt vand? Står og skal have renset det hurtigst
> muligt og jeg har ikke rigtig så meget andet ved hånden.

-så brug noget vinduespudsemiddel eller een af de våde brilleservietter, der
kan købes over alt

Bo //

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-03-05 08:04

In article <42328ee1$0$640$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Bo Bjerre wrote:

> "Anonym" <jake@(fjern)e-mail.dk> wrote in message
>
> -så brug noget vinduespudsemiddel eller een af de våde brilleservietter, der
> kan købes over alt

Synes at Alles Klar servietterne efterlader for megetservietterne
efterlader i overkanten med væske. Ofte kan man se det på coatede
flager. Men de er OK til briller m.m.

Fra : Tommy Fer

Dato : 12-03-05 08:21

Bo Bjerre wrote:
> "Anonym" <jake@(fjern)e-mail.dk> wrote in message

> -så brug noget vinduespudsemiddel eller een af de våde brilleservietter, der
> kan købes over alt
>
> Bo //

Hvis man har briller med plastik optik, frarådes det på detkraftigste at
bruge papir til at pudse med, da det ridser en lille smule hvergang.
Derfor bruger jeg ikke allesklar til mine briller. Ville heller ikke
bruge dem til mine objektiver.

mvh Tommy Fer

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-03-05 08:37

In article <1110611924.cdf370c3a41ecefd5692d7f5595bd1d8@yottanews>, Tommy Fer wrote:
> [...]
> bruge papir til at pudse med, da det ridser en lille smule hvergang.
> Derfor bruger jeg ikke allesklar til mine briller. Ville heller ikke

Jeg bruger alles-klar flere gange om ugen til mine briller (plastic uden
coating). Hvis du køber et rensesæt hos Canon eller andre, så er det
netop papir der er i, og ikke stofklude. Dette er dog lavet med fibre
der ikke er så hårde. Så hvis papiret i Alles Klar er af samme kvalitet
er det bedre end bomuld, og langt bedre end bomuld med et sandkorn.

Bruger også ind imellem Alles Klar til computerskærm uden problemer. Og
til min styrthjelm, men her er visiret ridset, men det skyldes alt det
lort de forankørende smider i hovedet af mig.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 12-03-05 09:18

Povl H. Pedersen wrote:
> Bruger også ind imellem Alles Klar til computerskærm uden problemer. Og
> til min styrthjelm, men her er visiret ridset, men det skyldes alt det
> lort de forankørende smider i hovedet af mig.

LOL!!!!

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Anonym

Dato : 12-03-05 09:43

Tak for svarene. Lavede en hurtig løsning med lidt dårlig ånde og en
mikrofiberklud. Så må jeg se om jeg kan skaffe noget andet i løbet af ugen.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-03-05 10:00

In article <4232a5cc$0$29277$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas Schreiber wrote:

> LOL!!!!

Jeg forstår ikke folk der kører uden fullface. Med visiret oppe synes jeg
hurtigt man får sandkorn i øjnene, og i vådt vejr, så kommer der mere skidt
på visiret på en halv time end på mine værelsesvinduer på en hel vinter.

Jeg har noget smart flydende turtlevax til hjelmen der får vand og skidt
til at prelle bedre af glas og hjelmvisir. Det er i en isopropanolopløsning.
Det kan være det er godt til formålet. Er der nogen der vil ofre et objektiv
og prøve ?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-03-05 11:16

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

> [...]
> isopropanolopløsning.
> Det kan være det er godt til formålet. Er der nogen der vil ofre et

NEJ, ikke hvis det efterlader en voks hinde på optikkens coating,

Bo //

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-03-05 11:43

In article <4232c16b$0$13756$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Bo Bjerre wrote:

> NEJ, ikke hvis det efterlader en voks hinde på optikkens coating,

det er klart at et coated objektiv vil miste noget af coatingens værdi.
Men da man polerer efter, så kunne det måske være en fordel på et objektiv
med en lille ridse eller 2.

Fra : Anonym

Dato : 12-03-05 12:59

Hmm og coating er? Er ikke så meget inde i diverse "fagudtryk"

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-03-05 14:34

"Anonym" <k@k.dk> wrote in message
> Hmm og coating er? Er ikke så meget inde i diverse "fagudtryk"

En almindelig glasoverflade tilllader to ting med lyset:

1. det transmitteres (føres fremad) og bruges til at lave billeder med
2. det reflekteres (spejles) og laver ikke billeder, men giver reflektioner
ine i objektivet. Derfor lægger man en belægning på glasoverfladen. Hvis
brydningsindekset og tykkelsen af lager er rigtigt beregnet betyder det at
reflektionerne reduceres. Hvis man lægger mange lag, der er beregnet til
flere forskellige bølgelængder af lyset, kalder man det multi-coated.

Hvis du ser på et objektivets ydre glasflader i passende lys, vil du erkende
at det har een eller anden farve det reflekterer ved: lilla, grøn, orange
etc. Det er coatingen, der gør det.

En rigtigt beregnet coating betyder: skarpere billeder (på grund af færre
reflektioner inde i optikken) bedre farvegengivelse

Bo //

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-03-05 15:32

In article <4232efb7$0$497$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, Bo Bjerre wrote:

> [...]
>
> En rigtigt beregnet coating betyder: skarpere billeder (på grund af færre
> reflektioner inde i optikken) bedre farvegengivelse

Da almindeligt glas kun lader ca. 95% af lyset passere, og glas med coating
kan få over 99% af lyset til at passere glasset, så betyder det meget for
lysmængden. Hvis der er linser i 10 grupper i et objektiv, så ville der
kun være 0,95 ^ 10 = 60% af lyset tilbage uden coating. Så det bruges også
på int6erne linseelementer.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-03-05 11:15

"Tommy Fer" <NOSPAM@fotofer.dk> wrote in message

> [...]
> bruge papir til at pudse med, da det ridser en lille smule hvergang.
> Derfor bruger jeg ikke allesklar til mine briller. Ville heller ikke bruge

Spørgeren lyser panisk og foreslår selv vand. Så tror jeg dette skåner lidt
mere.

Bo //