Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon eos 20D og kulde. hvormeget ?
Fra : Jacob

Dato : 11-03-05 18:40

Hej NG
Jeg kigger lidt efter et nyt kamera. jeg har fundet et EOS 20D fra canon.
med Canon kan ikke fortælle mig hvormeget kulde det kan tåle. grunden til
det er at det skal til grønland. og der kan blive pænt koldt. så hvis man
glemmer det i bilen vil jeg have et der ikke dør af det.
Står der noget i manualen hvor koldt det må opbevares ?

Jacob

Fra : Michael Bothager

Dato : 11-03-05 19:04

Jacob wrote:
> [...]
> glemmer det i bilen vil jeg have et der ikke dør af det.
> Står der noget i manualen hvor koldt det må opbevares ?

Manualen siger 0-40 grader celsius, max 85% luftfugtighed.

Jeg har selv brugt det uden for denne vinter (vel -5 grader) i timer,
ingen problemer med kulden.

Det største problem ved at "glemme" det (og ethvert digitalkamera) i en
bil er at det skal pakkes grundigt ind i en (næsten) lufttæt pose uden
luft inden du tager det med indenfor, ellers kommer der kondens på/i
kameraet, et skidt ting.

Hvis du opbevarer det fast i kulden (for ikke at varme det op og køle
det ned hver dag) så tag batterierne med indenfor, de funger ad h' til
når de er frosne.

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Futte

Dato : 11-03-05 19:12

"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> glemmer det i bilen vil jeg have et der ikke dør af det.
> Står der noget i manualen hvor koldt det må opbevares ?

Hej.
Der står ikke noget om opbevaring, men driftstemp. er 0-40 gader.
Det er et fremragende kamera, har selv lige købt et eksemplar.

Mvh. Futte.

Fra : Jacob

Dato : 11-03-05 19:49

Jeg glemte lige at skrive et jeg har snakket med canon. de siger at der ikke
er noget direkte der tager skade. men at det er kondensen at der er farlig.
da de hørte at det skulle til nordgrønland så ville de slet ikke udtale sig
mere. dog er der ikke noget fugt i luften deroppe så kondens bliver der jo
nok ikke meget af.
Jeg ved godt at batteriet sandsynligvis vil dø. hvis der er nogen der har
haft det koldere end -20 grader vil jeg gerne høre om det.

Fra : Michael Bothager

Dato : 11-03-05 20:24

Jacob wrote:
> [...]
> Jeg ved godt at batteriet sandsynligvis vil dø. hvis der er nogen der har
> haft det koldere end -20 grader vil jeg gerne høre om det.

Kondensen kommer indendørs hvor der er mennesker, her vil den varme luft
have en betydeligt højere luftfugtighed, som ved kontakt med det kolde
kamera vil sætte sig som fugt/vanddråber. Så pak kameratet ind i en
plastikpose som lukker tæt, så sætter kondensen sig på ydersiden af posen.

Fra : Jacob

Dato : 11-03-05 21:58

Det ved jeg. eller endnu bedre smid en pose silica gel ned til det i en
pose.
men er der nogen der har haft deres eos 20D et sted der er koldere end -20.
for kan det ikke tåle lidt kulde vil jeg ikke købe sådanne et.

Fra : Michael Bothager

Dato : 11-03-05 22:07

Jacob wrote:
> Det ved jeg. eller endnu bedre smid en pose silica gel ned til det i en
> pose.
ok, ville bare være sikker på at jeg ikke lokkede dig ud i uføre

<snip>

Fra : Tommy Jensen

Dato : 11-03-05 22:09

On Fri, 11 Mar 2005 21:57:54 +0100, "Jacob"
<Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> wrote:

> [...]
>men er der nogen der har haft deres eos 20D et sted der er koldere end -20.
>for kan det ikke tåle lidt kulde vil jeg ikke købe sådanne et.

Prøv at kigge lidt her:

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=55472
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=52587

MVH Tommy Jensen
Erstat YYMMDD med 1. feb. 2005 i email adresse.

Fra : Jacob

Dato : 11-03-05 22:26

Super.
EOS 20D klarer uden problemer -20 og et ukendt canon tåler -30 uden
problemer. når det er koldere vil man aligevel ikke ud.

Jacob

Fra : Morten U. Hansen

Dato : 13-03-05 17:52

Jacob wrote:
> Super.
> EOS 20D klarer uden problemer -20 og et ukendt canon tåler -30 uden
> problemer. når det er koldere vil man aligevel ikke ud.
>
> Jacob

Mit Canon 10D stopper med at tage billeder v. -7C efter en lille time i
udenfor... Jeg ved det ikke er et batteriproblem. Fysisk fryser lukkeren
tror jeg.

Er der andre der kan belyse DSLR kameraer's modstandsdygtighed mod frost?

Morten

Fra : Nogen

Dato : 11-03-05 22:25

> [...]
> end -20.
> for kan det ikke tåle lidt kulde vil jeg ikke købe sådanne et.

Det kan det ikke, så køb et kamer der kan tåle disse -grader.
I de gode gamle dage var der en Nikom der kunne, vi snakker 25-30 år siden.

Hi
Ivan

Fra : Martin

Dato : 12-03-05 00:09

men er der nogen der har haft deres eos 20D et sted der er koldere

Hej - dine batterier får nok et problem - der er vist nogle som har flere
batterisæt med og så har det der ikke er i brug i inderlommen eller et andet
sted hvor de får kropsvarme. Så kan man skifte batterierne ud når de bliver
for kolde....
Noget andet er at batterier vist har forskellig evner ift kulde. Til mit
Canon EOS 1V fremhæver Canon at den batteripakke jeg har til kameraet har
"fremragende egenskaber" ift kulde. Det er vist Nikkelhydrid batterier der
er i sådan en...
Mvh Martin Franch

Fra : Jacob

Dato : 12-03-05 18:59

Jeg kender meget til batterier. nicd er gode til kulde. nimh mister
egenskaben til at levere strøm lipo kan slet ikke finde ud af noget. og det
er lipo i eos 20D

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 13-03-05 13:33

"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> wrote in message
> Jeg kender meget til batterier. nicd er gode til kulde. nimh mister
> egenskaben til at levere strøm lipo kan slet ikke finde ud af noget. og
det
> er lipo i eos 20D

Hej Jacob

lipo. Du mener Li-ion ikke?

Hvad mener du med at de ikke kan finde ud af noget? De leverer da fint strøm
over frysepunktet. Under ved ikke umiddelbart hvordan de klarer sig.

mvh
Flemming

Fra : Jacob

Dato : 13-03-05 17:14

jeg mener lipo. det kan slet ikke lade sig gøre at lave en li-ion pakke med
den facon som den har i 20D.

Fra : Morten Wartou

Dato : 13-03-05 17:58

Jacob wrote:
> jeg mener lipo. det kan slet ikke lade sig gøre at lave en li-ion
> pakke med den facon som den har i 20D.

Så må det være en fejl når der står Li-ion på mine 20D batterier. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Ni-MH celler (Nickel Metal Hydrid) er p.t. den mest udbredte type
genopladelige celler, de indeholder ikke tungmetaller" - Niels Riis Ebbesen

Fra : Tommy Jensen

Dato : 13-03-05 18:08

On Sun, 13 Mar 2005 17:57:46 +0100, "Morten Wartou"
<detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote:

>Så må det være en fejl når der står Li-ion på mine 20D batterier. :)

Hehe så må Canon ha' fejlproduceret en masse batterier for der står
også Li-ion på begge mine batterier.

Fra : Jacob

Dato : 13-03-05 21:39

Så er det nogle fuskerbukser. og har belagt to li-ion celler med plastic.
li-ion er nogle kedeligefætre. metalbeholder med tryk i. er det plastic
eller "staniol" kappen er lavet af er det lithium ion polymer batterier. de
indeholder 3.7V per celle mod 3.6V for alm li-ion.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 13-03-05 18:11

"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> wrote:

>jeg mener lipo. det kan slet ikke lade sig gøre at lave en li-ion pakke med
>den facon som den har i 20D.

De fleste forkorter nu Lithium-Polymer som Li-Pol. Det er en særlig type
Li-ion hvor elektrolytten (som i Li-ion er en væske) er erstattet af en
polymer. De kan i modsætning til Li-ion laves i alle mulige former. Da
Li-pol er en afart af Li-ion kalder nogen dem for Li-ion polymer.

Du kan læse meget mere om batterier her:
http://www.batteryuniversity.com/

http://www.buchmann.ca er der en bog, som beskriver batterier i alle
afskygninger. I kapitel 2 side 2 er en tabel med de forskellige typers
egenskaber. Se: http://www.buchmann.ca/chap2-page2.asp

Peter

Fra : Jacob

Dato : 13-03-05 21:56

Jeg må skuffe dig lidt Peter. den side er fuld af fejl.
hvis man kigger på nicd så kan de aflevere 50C uden problemer. de leveres i
celler på 1.2V deres indre modstand er nogle få milli ohm. de hurtiglades
typisk med 2C men tåler meget mere. så ladetider på under ½ time er helt
normalt.
nimh de kan aflevere omkring 20C og op mod 60C når de er pushed. man oplader
dem typisk med 1-2C så ladetider omkring 45minutter er normalt. de leveres i
celler med 1.2V
Li ion lades med 1.2C max optil en vis spænding. her tager ladningen typisk
1time og 15 minutter. de kan ikke lide at blive tappet ned under 3V per
celle. så dør de. overlades de eksploderer de. de leveres i celler på 3.6 og
3.7V (2 genration) jeg kender ikke deres max aflade strøm.
Lithium polymer. de lades med max 1C også her er ladetiderne omkring 1time
og 15 minutter. de lades på samme måde som li-ion. også disse eksploderer
hvis de overoplades. de blæser sig dog op før de eksploderer.
de kan levere op mod 20C og kortvarigt 80C.