Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Polariserings filter + vidvinkel
Fra : Michael Birkmose

Dato : 11-03-05 17:54

Hejsa,

Jeg har købt mig et polariseringsfilter og har været ved at teste det så
småt.
Jeg få tit en sort "kugle" et eller andet sted i billedet når jeg bruger mit
ciruklære filter sammen med mit vidvinkel objektiv. Ifølge en fotobog jeg
har kigget i, står at man skal være opmærksom på dette ifb med objektiver på
en brændvidde på mere mindre en 28 mm - jeg citererer:

"On lenses wider than 28mm it's important to note the position of the
filter, particular in clear areas of the picture such as the sky. If it's
not positioned properly one part of the sky may appear darker than
another...."

Det ser ud til at det er dette fænomen jeg observerer. Men jeg er ikke
sikker på hvad man skal gøre ved det? Eller kan man overhovedet gøre noget?

Fra : ;o\)-max-

Dato : 11-03-05 18:05

"Michael Birkmose"
> [...]
> sikker på hvad man skal gøre ved det? Eller kan man overhovedet gøre noget?

Det har været omtalt her i ng - flere gange.. Det er ligegyldigt om det er
circulær eller alm. pol filter effekten er den samme.!!!!!

Hvis der var en løsning havde forfatteren helt sikkert skrevet det
og dermed fremstået som et oplyst individ..

I visse belysninger er det slemt i andre kanbt så slemt, man kan
jo vælge at se det som en utroligt cool effect...

Dit spørgsmål er godt og vi burde have flee af den kaliber,
men den "sorte kugle" vil jeg godt lige se, ikke en beskrivelse
jeg ville bruge til mine oplevelser med vidvinkel og pol filter.
Post eksempler tak..-max-

Fra : Michael Birkmose

Dato : 11-03-05 18:27

> [...]
> men den "sorte kugle" vil jeg godt lige se, ikke en beskrivelse
> jeg ville bruge til mine oplevelser med vidvinkel og pol filter.

Hejsa igen :)

Her er hvad jeg mener:
http://birkmose.org/eos20d/kugle.jpg

Ved ikke om man kan kalde det en kugle...

Fra : ;o\)-max-

Dato : 11-03-05 18:33

"Michael Birkmose"

> Hejsa igen :)
>
> Her er hvad jeg mener:
> http://birkmose.org/eos20d/kugle.jpg
>
> Ved ikke om man kan kalde det en kugle...

Hehe - kugle er måske ikke præcist - men fff det er ikke godt ud
en ikke ualmindelig effekt med vidvinkler, jeg plejer at have mine
"kugler" ude i een af siderne, det ser ikke bedre ud., pol filter
med omtale på vidvinkler og i det hele taget.. -max-

Fra : Tommy Jørgensen

Dato : 11-03-05 19:50

Det er ikke noget man kan gøre noget ved - andet end at lade være med at
bruge pol-filter

Her er mit eksempel (lidt ujævnt pga. panorama-programmet)...
http://hemmert.homepage.dk/target87.html

Tommy

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 11-03-05 18:12

"Michael Birkmose" <michael@gisp.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det ser ud til at det er dette fænomen jeg observerer. Men jeg er ikke
> sikker på hvad man skal gøre ved det? Eller kan man overhovedet gøre

Hej

Det der sker er at lysets indfaldsvinkel på filteret ikke er den samme over
hele motivet når man bruger widevinkel, den store billedvinkel gør at
filteret vil virke uens i højre og venstre side, det ses meget tydeligt i
himlen.
men en direkte "kugle" har jeg aldrig set, det virker mere som om billedet
bliver mørkere ud mod hjørnerne, Det forveksles ofte med vignetering, hvor
en forkert modlysblænde gør hjørnerne mørkere.

Det er lidt svært at forklare, men jeg håber du fik pointen.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-03-05 19:07

In article <r2kYd.104124$Vf.3990785@news000.worldonline.dk>, Michael Birkmose wrote:
> [...]
> sikker på hvad man skal gøre ved det? Eller kan man overhovedet gøre noget?

Ja, du kan lade være med at køre fuldt knald på polfilteret. Eller
fotografere i en anden retning.

Følgende link har mere info om polfilter end du ønsker.
http://dpfwiw.com/polarizer.htm (Desværre nede nu)

Jeghar en flok billeder her, taget med rigtig vidvinkel, og på en del
af dem er det tydeligt, men mange andre er der ikke. Det er bare at
være opmærksom på det.

Her er et billede hvor jeg skyder opad, og dermed rigtig får udnyttelsen,
og ikke megen begrænsning:
http://povlhp.spymac.net/10-22mm/slides/IMG_2426.html

Her giver filteret en stor forskel i himlen uden dit problem:
http://povlhp.spymac.net/10-22mm/slides/IMG_2357.html

Så tænk over det, og juster det for stort set hvert billede, og lær
at bruge det.

Fra : Jakob Jensen

Dato : 12-03-05 09:27

Hej Povl
Linket til dpfwiw.com virker OK her.
Det er en spændende side som heller må studeres nøjere nu når man har
købt et polfilter til sit Panasonic FZ20.
Tak for linket.

MVH
Jakob

--