Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken 300/2,8 til Nikon bør man kigge ef~
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 11-03-05 12:03

Der er jo flere mærker, der laver en 300/2,8 prime til Nikon.
Er der nogen af dem, der skiller sig ud? Det være sig på kvalitet og pris.

Indrømmet, det er af akademisk interesse lige pt., men absolut en brændvidde
jeg ønsker mig.

Jeg har fundet
Tokina AT-X Pro 300/2,8 til ca 16,500 kr
Tamron AF 300/2,8 SP LD IF til 22500 kr
Sigma EX 300/2,8 HSM til 15400 kr
Nikon Nikkor AF 300/2,8 IF ED
og ikke mindst
Nikkor AF-S 300mm/2,8 VR G IF-ED til vilde 38000 kr.

Ser man på Photodo.com er vinderen Nikkor AF-S 300/2,8 vinderen med grade 4,0
Tokina 300/2,8 kommer lige bagefter med 3,8 og Sigma sniger sig ind på en
hæderlig 3.plads med 3,6.
Tamron ryger bagud af dansen med grade 3,0

Alt andet lige ser Tokina AT-X Pro 300/2,8 så mest spændende ud pga
pris/skarpheds forhold, men hvad siger jeres praktiske erfaringer?

Der er selvfølgelig Nikon egen 300/4,0 til knap 11000 kr og en grade 3,7 på
photodo.com, men den er jo så lige det stop langsommere.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-03-05 12:29

Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> Nikon Nikkor AF 300/2,8 IF ED
> og ikke mindst
> Nikkor AF-S 300mm/2,8 VR G IF-ED til vilde 38000 kr.

Jeg tror nok jeg ville inddrage f.eks.:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=3343&item=3880516329&rd=1&ssPageName=WDVW
i mine overvejelser.

Og hvis jeg kunne (jeg kan) leve uden Silent Wave Motor (du har jo medtaget
begge) var der jo også:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=3343&item=3878768153&rd=1&ssPageName=WDVW

Den er billigere end nogle af 'piraterne' - men er selvfølgeligt ikke så
moderne. Til gengæld vil mit bud være, at den rent optisk slår dem.
Endeligt har den en fordel: Skulle man ombestemme sig, er sandsynligheden
for at man kan sælge den til næsten samme pris stor - det gælder helt
sikkert ikke, hvis man køber piratobjektiverne. Men man skal kunne leve med
ikke at få dimsen fra ny.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 27/2/2004) ynkelige knipserier kan findes på

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-03-05 21:42

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> Nikon Nikkor AF 300/2,8 IF ED
> og ikke mindst
> Nikkor AF-S 300mm/2,8 VR G IF-ED til vilde 38000 kr.

Jeg har kun erfaringer med Nikon's 300/2.8 i manuel udgave, og jeg har ingen
ønsker om at prøve andet. Den er temmelig god. Jeg købte den brugt for ca
5.000kr for et par år siden.

Bor du i Østjylland, kan du da få en tur på den...

Bo //