Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
deeplinking
Fra : Morten Lind

Dato : 11-03-05 07:21

For noget siden diskuteredes her fremmedes brug af linkning til
fotografers sites - overtrædelse af ophavsret -

I en anden forbindelse er jeg faldet over dette php-noget, der skulle
kunne forhindre omtalte stunt. Håber, nogen kan bruge det.

copy:

Undgå deeplinking

I nogle situationer kan det være en fordel, at forhindre folk i at linke
til ens billeder. Jeg har lavet nedenstående eksempel der gør netop
dette.

Jeg går udfra, at php scriptet hedder show_img.php, og at billedet der
skal vises i stedet for originalen hedder not_allowed.png. Billederne
ligger i biblioteket /img.

Første del skal i .htaccess:

Action php-img-parser /img/show_img.php

<FilesMatch ".*.(jpe?g|png|gif)$">

SetHandler php-img-parser

</FilesMatch>

IndexIgnore not_allowed.png show_img.php

.... og php koden til at fortolke det:

<?php

$img = array_pop(explode("/", $_SERVER['PATH_INFO']));

$content_types['jpeg'] = "image/jpeg";

$content_types['jpg'] = "image/jpeg";

$content_types['gif'] = "image/gif";

$content_types['png'] = "image/png";

if (file_exists("./".$img)) {

$url_ref = parse_url($_SERVER['HTTP_REFERER']);

if ($url_ref[host] == $_SERVER['HTTP_HOST']) {

header("Content-Type:
".$content_types[array_pop(explode(".", $img))]);

readfile($img);

}

else {

header("Content-Type: ".$content_types['png']);

readfile("not_allowed.png");

}

}

else {

$error = $_SERVER[SERVER_PROTOCOL]." 404 not found";

header($error);

print $error;

}

?>

Man kan også lave en ren .htaccess løsning:

SetEnvIf REFERER "^http://mbn.dk" link_ok=1

SetEnvIf REFERER "^$" link_ok=1

RewriteEngine on

RewriteCond %{ENV:link_ok} !1

RewriteRule .(jpe?g|png|gif)$ not_allowed.png

IndexIgnore not_allowed.png

Hvilket gør det samme som forgående eksempel.

Er det ikke nødvendigt at not_allowed.png vises, kan nedenstående også
bruges.
Her sendes der en forbidden-header i stedet.

SetEnvIf REFERER "^http://mbn.dk" link_ok=1

SetEnvIf REFERER "^$" link_ok=1

<FilesMatch ".*.(jpe?g|png|gif)$">

Deny from all

Allow from env=link_ok

</FilesMatch>

IndexIgnore not_allowed.png

copy slut

Det er fundet her:

<http://mbn.dk/?aid=47>

med venlig hilsen
M.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-03-05 09:03

Morten Lind wrote:

> [...]
>
> I en anden forbindelse er jeg faldet over dette php-noget, der skulle
> kunne forhindre omtalte stunt. Håber, nogen kan bruge det.

Dette er et dybt-link til et billede på mit web-site:
www.photo-gallery.dk/new_photos/image/blishoens-79.jpg - og jeg
sagten leve med, at man kan lave den slags dybe links.

Det man normalt øsker at forhindre er hot-links og hijacking, hvor
ens billeder bliver hentet og vist på andre hjemmesider, det er jo
båd tyveri af copyrigth og serverkapasitet.

Jeg har et nuttet script der bare skal sættes ind i .htaccess, det
forhindrer effektivt hot-links og hijacking - du kan læse mere om
sådanne ting på flg. site:
http://wsabstract.com/howto/htaccess.shtml

Mit script er dog tilpasset, jeg forhindrer ikke hot-linking til
GIF'er, og alle billeder på min forside er GIF'er, det skyldes, at
scriptet kan gi' problemer med den type proxy-servere, som mange
folkeskoler og bibliotekerne kører igennem, men i det øjeblik
brugerne først er inde på ens web-site, så er referer jo på plads,
når de ser på undersider.

Man kan også lave undtagelser, jeg deltager f.eks. på et top-100
naturfoto site: www.topphotos.net/nature - og mit banner bliver
hentet fra min server, hver gang en bruger går ind på den pågældne
site.

Jeg har også lavet en undtagelse for Google's billedsøger, men jeg
har ikke lavet den for www.msn.com - jeg har faktisk overvejet helt
at excludere Microsnøft søgerobot fra min hjemmeside, da de ikke
skal ha' lov til at bruge deres monopol til at lave unfair
konkurrence på markedet for søgemaskiner.

Jeg har også overvejet at foreslå Apache udviklerne, at laver
"indianeren", så den som default blacklister www.msn.com - ville det
ikke være ledt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Lind

Dato : 11-03-05 09:40

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Jeg har også overvejet at foreslå Apache udviklerne, at laver
> "indianeren", så den som default blacklister www.msn.com - ville det
> ikke være ledt...

M.

Fra : Rasmus Grouleff

Dato : 11-03-05 10:17

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jeg har også overvejet at foreslå Apache udviklerne, at laver
> "indianeren", så den som default blacklister www.msn.com - ville det
> ikke være ledt...

Jo, lige indtil MSN finder ud af det og vælger at ændre headeren, msnbot
sender, hostnamet og lader msnbot ignorere robots.txt ;)

--
Rasmus Bang Grouleff

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-03-05 11:39

Rasmus Grouleff wrote:

> Jo, lige indtil MSN finder ud af det og vælger at ændre headeren, msnbot
> sender, hostnamet og lader msnbot ignorere robots.txt ;)

Ha ha... man ka da bare blokke for msnbots IP-adresser...

Et on-line fotogalleri er iøvrigt en database, og det er ulovligt at
grabbe en kopi af databaser, så hvis msn.com ignorerer en afvining i
robots.txt, så begår de en ulovlig handling...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-03-05 08:07

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Et on-line fotogalleri er iøvrigt en database, og det er ulovligt
> at grabbe en kopi af databaser, så hvis msn.com ignorerer en
> afvining i robots.txt, så begår de en ulovlig handling...

Hvis det var så simpelt, ville det også være ulovligt for Google eller
MSN botterne at indeksere billeddatabaser, når der ikke var nogen
robots.txt.

I praksis fungerer botterne ved opt-out: Hvis man ikke gør noget,
indekserer de. Det er lidt spøjst at vi accepterer det, da spammere med
samme princip får skældt huden fuld.

Jeg tvivler nu på at nogen seriøse indekseringssteder vil ignorere
robots.txt, netop pga. ovenstående: Det kunne nemt udvikle sig til en
grim sag om at søgemaskiner i praksis overskrider de grænser der er for
systematisk udtræk af databaser.
--
JPEGCrops 0.6.21 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/