Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skal mit 17-40 L justeres?
Fra : Michael Birkmose

Dato : 10-03-05 18:06

Hejsa,

Jeg har netop købt et 17-40L og haft lejlighed til at teste det - endda på
to forskellige EOS 20D'er.
Objektivet jeg har testet imod har været den billige kit-linse (EF-S 18-55).

Jeg har selvfølgelig observeret at kontrasten er meget bedre end kit linsen
(især under mere mørke forhold).

Men det ser ud til at den venste side af billedet bliver lidt sløret -
hvorimod min kit linse med de samme settings er skarp i den venstre side.
Dog er det lige omvendt i den højre side af billederne - der er 17-40'eren
kniv skarp iforhold til 18-55.

Disse observerationer er testet på to forskellige eos 20'der med de samme
resultater - kit linsen er skarperer i den venstre side end 17-40'eren, og
omvendt i den højre side.
Men kontrasten/farverne er meget bedre på 17-40'eren.

Har testet ved forskellige blænder fra 4.0-13, alle med det samme resultat.

Har testet både ved fokus imos uendeligt, og tæt fokus - samme konklusioner.

Kan det tænkes at mit 17-40 objektiv skal justeres af cannon? Og isåfalld er
der nogen der har nogen erfaring med hvor lang tid det tager?
Eller er det bare generelt en dårlig kopi af objektivet, og det kan ikke
justeres, og man skal have et nyt?

Mvh
Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-03-05 18:25

In article <d7%Xd.104002$Vf.3987296@news000.worldonline.dk>, Michael Birkmose wrote:
> [...]
> Dog er det lige omvendt i den højre side af billederne - der er 17-40'eren

Objektivet skal være lige skarpt på tværs af billedet (mere uskarpt
mod hjørnene er normalt). Er du sikker på der var lige langt til
målets højre/ventre side ? I så fald skal objektivet justeret.

Det findes hos alle fabrikater.

Fra : Michael Birkmose

Dato : 10-03-05 22:18

> Objektivet skal være lige skarpt på tværs af billedet (mere uskarpt
> mod hjørnene er normalt). Er du sikker på der var lige langt til
> målets højre/ventre side ? I så fald skal objektivet justeret.

Problemmet er der også ved lav blænde - e.g. f/11.
Og på det andet objektiv står det jo fint skarpt.

Og på et L objektiv havde forventet skarphed også i hjørnerne - især ved den
blænde...