Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedscanning - min. dpi?
Fra : Dan

Dato : 09-03-05 14:03

Hej

Jeg skal til i gang med at indscanne vodes familiealbums, men hvad er det
minimale DPI-tal, I vil anbefale? Det er meningen, billederne skal fremvises
på TV eller PC og man skal kunne forstørre en del, hvis man har lyst.
¨
På forhånd tak

Dan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-03-05 14:35

Dan wrote:

> [...]
> det minimale DPI-tal, I vil anbefale? Det er meningen, billederne
> skal fremvises på TV eller PC og man skal kunne forstørre en del,

Det er ikke så vigtigt, hvor mange dpi billederne har. Det vigtige er hvor
mange pixel dit færdige billede har. Og hvis f.eks. din skærm er 1280*768,
er alle opløsninger derover principielt overflødige, med mindre, du vil
forstørre. Vil du kunne forstørre til det dobbelte, skal du så optimalt have
det dobbelte antal pixels på hver led- altså 2560*1536 pixels.
Eks.:
Billedet, der skal scannes er 15*10 cm eller ca 6" langt.
Længste led skal altså have 2560 pixels. Pr. tomme bliver det: 2560/6 = 427
dpi
Skulle du ikke kunne forstørre, ville du kun få brug for det halve.
Jeg tror jeg ville vælge 400 dpi. Til TVbrug er det voldsomt overdrevet, men
du er jo nødt til at tage udgangspunkt i det største krav.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 27/2/2004) ynkelige knipserier kan findes på

Fra : Dan

Dato : 09-03-05 15:44

Aha, tak for det!

Dan

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-03-05 16:33

"Dan" <noemaill@tanhkouy.com> skrev:

> [...]
> er det minimale DPI-tal, I vil anbefale? Det er meningen,
> billederne skal fremvises på TV eller PC og man skal kunne

Hvis billederne udelukkende er til skærmbrug er jeg enig med Jan men
hvis du på et senere tidspunkt måtte ønske at lave
udskrifter/forstørrelser mv. af billederne kan det være rart at have
højopløste indscanninger og så kan det være en god ide at gå op i
600DPI (ca. A4 udskrift fra 10x15 orignaler) eller måske endda 1200DPI.
Udfra disse kan der altid laves nedskalerede udgaver til TV-brug.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-03-05 16:52

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> [...]
> 600DPI (ca. A4 udskrift fra 10x15 orignaler) eller måske endda 1200DPI.
> Udfra disse kan der altid laves nedskalerede udgaver til TV-brug.

Man skal ikke gå længere op i opløsning, end originalen kan bære det. Det er
spild af tid at lave filer på 100Mby af et almindeligt papirbillede.
(10x15cm scannet i 1200dpi og farver laver ca 100Mby.) OK, kompression kan
hjælpe på meget, men der kommer ikke flere detaljer frem af det.

Optagelserne er sandsynligvis lavet på 200 ASA 24x36 farvenegativ,
fremkaldt for "mange" år siden. Det ville svare til at scanne filmen med ca
5.000dpi, og det er stærkt overdrevet.

Bo //

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-03-05 17:18

Dan wrote:

> [...]
> er det minimale DPI-tal, I vil anbefale? Det er meningen,
> billederne skal fremvises på TV eller PC og man skal kunne

300DPI maks, hvis du scanner almindelige papirbilleder:
http://www.scantips.com/basics08.html

Som minimum? Det samme. Så er de også klar til den højopløsningsskærm
du køber om 5 år.
--
JPEGCrops 0.6.21 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/