Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hva er dette grønnskjæret her
Fra : Tommy Strandvol

Dato : 09-03-05 13:05

Hva er det(nederst til venstre hjørne), og hvordan skal jeg unngå at det
kommer på bildene mine. Får det på noen av bildene jeg tar, når sola er med
på bildet.

Liten utgave:
http://foto.vg.no/show_image_stream.php?bid=17135590&dx=580&dy=386
Stor utgave:
http://foto.vg.no/show_image_stream.php?bid=17135590&dx=1510&dy=1000

Bildet er tatt med Canon 300D + orginal EF-S 18-55 + Sigma EX C.pola filter.
Har fått det samme grønnskjæret uten pola filteret, så jeg tror ikke det er
grunnen.

/Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-05 14:12

"Tommy Strandvol" <trommer@c2i.nospam> skrev i en meddelelse
> Hva er det(nederst til venstre hjørne), og hvordan skal jeg unngå at det
> kommer på bildene mine. Får det på noen av bildene jeg tar, når sola er
med
> på bildet.

Det ligner en reflektion af solen i et af dine linseelementer. Det sker
ganske ofte på modlysbilleder.
Jeg tror ikke helt du kan undgår det, hvis du har solen med i billedet, men
der skal somme tider ganske få graders drejning til at ændre det radikalt.
Prøv at tage flere billeder, med kameraet i forskellige vinkler i forhold
til solen, så kan du være heldig at få et billede hvor det ikke er på.

/Alex

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-03-05 14:15

"Tommy Strandvol" <trommer@c2i.nospam> wrote in message
> [...]
>
> Bildet er tatt med Canon 300D + orginal EF-S 18-55 + Sigma EX C.pola
> filter. Har fått det samme grønnskjæret uten pola filteret, så jeg tror

Det er indre spejlinger og reflektioner i dit objektiv.

Det ses tit, når solen er med på motivet. Objektiver med mange linse
elementer har det meget tit. Du kan være heldig at pol filteret "drejer"
lysets polaritet, så det ikke forekommer.

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-03-05 14:21

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> wrote in message

> "Tommy Strandvol" <trommer@c2i.nospam> wrote in message

> Det er indre spejlinger og reflektioner i dit objektiv.

Du kan iøvrigt også se mange små billeder af din blændeåbning, rundt om
solen.

Bo //

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-03-05 17:07

In article <DDBXd.1282$ai7.26135@news2.e.nsc.no>, Tommy Strandvol wrote:
> [...]
> Har fått det samme grønnskjæret uten pola filteret, så jeg tror ikke det er

Nogle objektiver er bedre end andre i modlys, og kit-objektiver er
åbenbart ikke specielt godt. Canon 10-22mm er til gengæld ret godt til at
undgå sådan lensflare (som kommer når lyset reflekteres fra et linse-
element til bagsiden af linseelementet foran, og herfra ind i kameraet igen).

Generelt har dyre objektiver bedre coating på llinserne, og der derfor
bedre til at klare det. Der er som sagt meget lens flare omkring solen.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-03-05 23:35

Povl H. Pedersen wrote:

> Generelt har dyre objektiver bedre coating på llinserne, og der derfor
> bedre til at klare det. Der er som sagt meget lens flare omkring solen.

Brændvidden, antallet af linseelemeter og nedblænding har den størst
betydning, der er nemlig blændehullet som spejler sig mellem de
forskellige linseelementernes overflader.

Fænomenet optræder kraftigst, når solen er placeret ude hjørnet af
billedet, på flg. billede er det brugt bevidst, og solen står i
øverste højre hjørne, bemærk at der er en meget stort spejling i
nederste venstre hjørne.
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/lokaliteter/christiania/_christiania-27.html

Det er iøvrigt de forskellige coatinglags farver, der påvirker den
farve som spejlingerne får...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen