Ancistrus avl
Fra : Niels Thrane

Dato : 27-05-01 21:53

Hej NG

Er det noget med at Ancistrus kan opdrættes efter samme "opskritft" som de
fleste Corydoras ?

Altså at lave et vandskift med koldere vand så temperaturen falder 2-4
grader.

Hvad skal der ellers til, ud over egnede huler?

Kraftig strøm?

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-05-01 22:09

Niels Thrane <niels@freeway.dk> skrev i en news:9erp9o$7d0$1@sunsite.dk...
> [...]
> grader.
> Hvad skal der ellers til, ud over egnede huler?>

Hos mig ynglede de bare. Jeg gjorde intet for at få dem i gang.

Carsten

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 27-05-01 22:37

"Niels Thrane" <niels@freeway.dk> wrote in message
> [...]
> grader.
>
> Hvad skal der ellers til, ud over egnede huler?

Hejsa

Hos mig fik det en masse fred (ingen roden i akvariet overhovedet, kun lidt
vandskift), mørkt og med 5-6 kokoksnøder med et hul i (tømt for kokos,
naturligvis).
Så fik de godt med mad, heriblant stykker af agurk. Agurken er skrællet, og
uden de frø der sidder i midten.
Pludseligt opdagede jeg 1 cm lange ancistrus-unger...... og så startede
festen....

I dag har jeg fisket alle mine ancistrus op, og et kvalificeret gæt er at
mine 3 oprindelige ancistrus er blevet til over 75....

Jeg har hørt/læst at når først en han er kommet igang, kommer hunnerne forbi
og lægger æg mens han har det forrige kuld. Om det er rigtigt, har jeg ikke
kigget efter, men jeg kan da se at jeg har yngel fra 1 cm op til 6 cm.
Forældrefiskene er 12+ cm (1 han, 2 hunner)

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : cc

Dato : 28-05-01 10:03

Som ved de fleste maller i familien Loricariidae er vandbevægelse en viktig
faktor for
opdræt. Hyppige vandskift kan også virke som er trigger da de fleste maller
lever i vandløb
med klart vand og høj vandbevægelse og dermed højt ilt indhold.
Nu er den almindelige ancistrus malle ikke specielt svær at få til at yngle
så med en god
kost vil de yngle i de fleste akvarier. Der findes dog flere varianter af
den almindelige
ancistrus så det kan være svært at være sikker på at man har et par af samme
art.
Med hensyn til at bruge kokosskaller som huler til maller så er min egen
erfaring at de
fleste maller ikke bruger dem, de fleste syntes at foretrække snævre huler
hvor de
kun lige kan komme ind. Find en trærod med en tilpas snæver hule, det har
jeg haft mest succes med.

PS: Prøv at fodre med squash, flækket på langs og skoldet med kogende vand.
De elsker det

Hilsen

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 28-05-01 11:48

"cc" <cc@cc.com> wrote in message news:9et46o$9be$1@news.inet.tele.dk...
[snip]
> [...]
> jeg haft mest succes med.
>
> PS: Prøv at fodre med squash, flækket på langs og skoldet med kogende

[snip]
Hejsa

Jeg har nu haft stor succes med kokosnødder.
Jeg bruger en _hel_ kokosnød, hvor jeg laver et hul på 3-4 cm, og det kan
min store ancistrus-han lige komme ind i, så han elsker sin hule. Han
forlader den kun, hvis han er lidt sulten... Faktisk er han den letteste
fisk at fange af dem alle sammen. Han bliver i hulen, når man løfter den
op.....

PS: Carsten læs lige http://www.usenet.dk/netikette/quote.html..
Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Tina

Dato : 28-05-01 12:04

Får du dem til at yngle så husk at ungerne er sarte over for flytning indtil
de er 3-4 cm derefter kan de klare lidt af hvert.

Tina

p.s. avl kræver også at der ikke er andre fisk til at spise de små, når de
er 1 cm er de 14 dage - 1 måned gamle og på det tidspunkt søger de villig
mad over alt. Nå de lige er klækket et det et fimrende komma (næsten umuligt
at se).

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 28-05-01 14:05

"Tina" <tina@tk.k-net.dk> wrote in message
> [...]
villig
> mad over alt. Nå de lige er klækket et det et fimrende komma (næsten

Hej Tina

Jeg har her i weekenden nu aligevel taget chance med 9 små. Jeg blev enig
med mig selv om at det var tid til at få dem fanget op, sammen med de ca. 60
andre ancistrus-unger der også fes rundt i mit 130, sammen med deres 3
forældre (og 5 peru-scalare, 6 plettede pansermaller, 4 grenmaller og 30-40
røde sværdragere (hvoraf de fleste skal sælges..))

PS: Kig lige på det link jeg gav til Carsten Det er noget om at man skal
svare under det forrige....
Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Kvist

Dato : 28-05-01 17:03

Jeg har haft ancistrus unger mange gange.

Hannen finder et egnet sted. Typisk en hule af en eller anden art.
eks. Kokusskal, urtepotte alt der danner en lille hule.
Det er hannen der passer æg og unger.

Fodring, jeg har ikke fodret specielt, jeg har bare fodret de andre
fisk (flagefoder og frostfoder).

Ang. akvariet, ikke nogen bestemt ph, eller cirkulation.
akv. skal helst være min. 80cm.

Tag ungerne fra når de har fortæret deres blommesæk ca. 25 dg.
og fodere dem i et andet akv. med før omtalt.
Husk, godt med vandskift.

Et voksent par kan sagtens lægge 200 æg.

Fra : Søren

Dato : 28-05-01 22:28

Nogen der ved hvor gamle/store de er før de begynder at yngle ?

Fra : J. K. J

Dato : 02-06-01 19:40

Hej Niels
Du taler om direkte målrettet opdræt - mit resultat er ikke målrettet, men
opstod uventet for ca. 4 år siden,
Da der er mange af mine faktorer, der afviger meget fra de eksempler der
indtil nu er fremkommet som svar på din forespørgsel, synes jeg lige du skal
høre om mit tilfælde.

Jeg fjerner 2-3 gange om året 50-100 stk. 2-4 cm Ancistrus yngel.

Fakta omkring akvariet:
250 liter tæt beplantet - ca. 100 "fastboende" fisk såsom scalarer, gubbyer,
plattyer. neon, glødelystetra, barber, kuhliål, smerling, pansermalle,
Gurami m.fl.
..
Der er også trærødder og planterne er hovedsageligt store og små
cryptocoryner samt en bregne der gror på rødderne.

Vandet må kunne kaldes "gammelt" idet akvariet ikke har været tømt de sidste
ca. 8 år.
Der bliver ca. 1 gang om måneden udskiftet 30-40 liter vand.

Filteret er rent mekanisk fungerende i en hjemmelavet tank med filtervat og
forfilter hvor jeg det sidste års tid har brugt det grove grønne materiale
fra EHEIM, ellers småsten. Det er indrettet således, at kun halvdelen af
massen renses hver gang.

Filteret trækkes med motoren fra en SICCE 33 pumpe. Denne er neddroslet til
under 100 liter i timen, som har udløb op i et hjørne. Dette bevirker, at
vandet ser ud som om det er stillestående. Det er bundfiskene, der sørger
for at slammet havner i filteret, som renses 3-4 gange årligt..
Bundlaget er groft grus (ikke sten), men vel nærmest noget vasket murergrus
med en del malaysnegle som delikatesse for mine store fede smerlinger.

Fodring: Tetramin flagefoder, samt mallepiller målrettet al den skide
Ancistrusyngel.

For at sørge for en god tilvækst af planterne til al den yngel foregår
belysningen med 2 stk. Grolux rør, som er tændt fra klokken 08.30 - 23.30.
Ancistrusyngelen holder meget af de nye skud fra bregnen som vist nok hedder
Javabregne. Der er også lidt tilvækst fra en tot Javamos. Selvom planterne
bliver afgræsset temmelig meget, så holder de alligevel til det.

Jeg prøver for øvrigt i disse dage at fjerne en del (måske 50 stk.) af
yngelen ved hjælp af en fælde (ruse) lavet af et par plastikflasker med
lokkepiller, idet det er umuligt at fange noget med et net i et så tæt
beplantet akvarium.

Du skal ikke betragte dette som den eneste rigtige måde - jeg mener blot
hermed at kunne vise hvor mange måder man kan drive et Akvarium. I dag er
det nok mest brugt med kraftig cirkulation og ugentlige vandskift.

NB. Det er ca. 18 år siden der sidst har været tilsat medicin, salt, gødning
eller lignende.

Hilsen
Jørgen

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 02-06-01 23:34

"J. K. J" skrev:

[en masse snippet]

Hej Jørgen,
Jeg har egentlig ingen kommentarer til dit indlæg, hvorfor dette
indlæg naturligvis med rimelig grund kan anses som overflødigt.
Pound me, I don't care...
Men jeg er glad for at du skrev det. Det gav lidt at tænke over,
og bekræftede nogle af mine egne idéer.

Så, nåh ja, det jeg skriver er vel egentlig "tak for historien",
bare så du ved at den blev læst med fornøjelse

Mvh Jonas