Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Eksempel
Fra : Esben Kolind Laustru~

Dato : 06-03-05 20:10

Her er et eksempel på et billede, som er lidt mørkt i de øverste
hjørner (billedet er ringe - det er kun ment som illustration på
problemet :

http://www.ezben.dk/1870.jpg

Det er en original modlysblænde til 18-70. Den kan vist ikke montores
forkert...

Esben

Fra : Claria

Dato : 06-03-05 20:48

"Esben Kolind Laustrup (slet 8GQD8)" <mail@8GQD8ezben.dk> wrote in message
> [...]
> problemet :
>
> http://www.ezben.dk/1870.jpg
>
> Det er en original modlysblænde til 18-70. Den kan vist ikke montores

Hejsa Espen

Har du et filter på dit objektiv........?

For jeg har haft samme fejl for nogle år siden med mit EF-28-105mm med en
original modlysblænde.
Men jeg havde også et billigt polfilter på dengang, så da jeg fjernede dette
filter forsvandt mit problem.

Idag har jeg eet polfilter i god kvalitet til mit objektiv.

Mvh
Claudia

Fra : Ole

Dato : 06-03-05 21:21

Claria wrote:

> [...]
> filter forsvandt mit problem.
>
> Idag har jeg eet polfilter i god kvalitet til mit objektiv.

Filter skrues inden i, blænden sættes uden på, så det er ligegyldigt

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt design og nye billeder på:

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-03-05 07:32

In article <422b662a$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Ole wrote:

> Filter skrues inden i, blænden sættes uden på, så det er ligegyldigt

Hvad mener du med indeni ? Filteret rager vel nogle millimeter ud ?
På mit 10-22mm duer et standardfilter ikke, her skal man have fat i
et slimline filter som Hoya Pro-1 serien.

Fra : Ole

Dato : 07-03-05 16:31

Povl H. Pedersen wrote:

> Hvad mener du med indeni ? Filteret rager vel nogle millimeter ud ?
> På mit 10-22mm duer et standardfilter ikke, her skal man have fat i
> et slimline filter som Hoya Pro-1 serien.

Skruer man blænden uden på filter, forøges tendensen til vignettering.
Har filteret udv. gevind og blænden indv. bajonet, sættes de ikke i
forlængelse af hinanden.

Fra : Christian Grüner

Dato : 07-03-05 09:45

Billedeudsnittet vil være det samme no matter om du skruer filter eller
modlysblænde på. Er filteret for tykt, vil der være vignettering.
En ganske effektiv løsning er at bruge objektiver, som er designet til
fullframe/film i stedet, der vil dette ikke forekomme.

Fra : Esben Kolind Laustru~

Dato : 07-03-05 08:26

Esben Kolind Laustrup <mail@8GQD8ezben.dk> (slet 8GQD8) skrev:
> [...]
>problemet :
>
>http://www.ezben.dk/1870.jpg
>
>Det er en original modlysblænde til 18-70. Den kan vist ikke

Ups, dette indlæg skulle ikke have startet en ny tråd, men var
blot et indlæg i en anden debat

Jeg undskylder.

Esben