Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mørke hjørner når modlysblænde anvendes
Fra : Esben Kolind Laustru~

Dato : 06-03-05 19:30

Når jeg anvender min modlysblænde til mit Nikon 18-70 objektiv, bliver
hjørnerne af de billeder jeg tager ofte mørke. Det er klart, at
modlysblænden tager noget lys (det er jo derfor jeg tager den på!),
men burde hjørnerne blive mørke?

Esben

Fra : Anders Lund

Dato : 06-03-05 19:36

"Esben Kolind Laustrup (slet XM4NK)" <mail@XM4NKezben.dk> skrev i en
meddelelse news:11101340030.826617225710326@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> hjørnerne af de billeder jeg tager ofte mørke. Det er klart, at
> modlysblænden tager noget lys (det er jo derfor jeg tager den på!),

Det er vel fordi du benytter den sammen med den indbyggede blitz? Ellers har
du monteret modlysblænden forkert. Min modlysblænde (HB32) funger fint
sammen med min 18-70,

Mvh
Anders Lund

Fra : KNL DtP

Dato : 06-03-05 19:39

> [...]

> Når jeg anvender min modlysblænde til mit Nikon 18-70 objektiv, bliver
> hjørnerne af de billeder jeg tager ofte mørke.

Hmmm - det burden ikke kunne ske, hvis der er tale om en original
modlysblænde, som er designet til netop det objektiv. Du har monteret det
korrekt, så de største flapper er for oven og neden? Bruger du dSLR så som
Nikon D70 eller er det et filmkamera?

Kunne du ikke poste et eksempel, som viser problemet?

> Det er klart, at
> modlysblænden tager noget lys (det er jo derfor jeg tager den på!),
> men burde hjørnerne blive mørke?

En modlysblænde har til formål at fjerne reflekser i glasset, som kommer hvis
solen/lyskilden rammer ind fra siden. Du kan også bruge hånden til at skærme
af med. Modlysblænden har også den fordel, at den beskytter frontlinsen på
objektivet mod stød og direkte berøring. Hvis du anvender din modlysblænde
korrekt, så skulle der ikke komme mørke hjørner på billederne. Det skulle
nemlig være mystisk om Nikon har fejldesignet en modlysblænde til deres eget
objektiv.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-03-05 20:13

KNL DtP wrote:
> [...]
> det korrekt, så de største flapper er for oven og neden? Bruger du
> dSLR så som Nikon D70 eller er det et filmkamera?

Hvis jeg bruger min modlysblænde på 18-70 indstillet på 18 mm får jeg også
vignettering. Sådan er det bare. Og husker jeg ikke at dreje den /helt/ på
plads (den skal 'klikke' højt og tydeligt) får jeg helt sorte hjørner.

Problemet er vel at modlysblænden samtidigt skal have en rimelig virkning på
70 mm, hvor jeg mener at der lettest optræder flares.

vh
jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 27/2/2004) ynkelige knipserier kan findes på

Fra : KNL DtP

Dato : 06-03-05 21:00

> Hvis jeg bruger min modlysblænde på 18-70 indstillet på 18 mm får jeg også
> vignettering. Sådan er det bare.

Hmmm - det vil jeg altså kalde for et fejldesign. Modlysblænden er jo slet
ikke anvendelig, når man bruger vidvinkel. Det er faktisk bedre at pille den
af, og så bruge hånden. Tsk tsk, Nikon...

>Og husker jeg ikke at dreje den /helt/ på
> plads (den skal 'klikke' højt og tydeligt) får jeg helt sorte hjørner.

Den skal naturligvis sidde korrekt for at fungere, men det burde nu ikke være
så snært.

> Problemet er vel at modlysblænden samtidigt skal have en rimelig virkning på
> 70 mm, hvor jeg mener at der lettest optræder flares.

Sandt nok, men hvis det går ud over billedkvaliteten på vidvinkel, så er den
modlysblænde da ubrugelig - efter min mening.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Ole

Dato : 06-03-05 21:29

KNL DtP wrote:

> Sandt nok, men hvis det går ud over billedkvaliteten på vidvinkel, så er den
> modlysblænde da ubrugelig - efter min mening.

> [...]
Fejlen er velkendt og beskrevet på dpreview (18 mm. og bl. 3,5)

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt design og nye billeder på:

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-03-05 19:26

Ole wrote:

> [...]

Ikke efter min. Jeg er skam ganske tilfreds - og så er jeg helt villig til
at vride den af, hvis jeg skal helt ned på 18mm.

> Fejlen er velkendt og beskrevet på dpreview (18 mm. og bl. 3,5)

Nemlig.

Og ved zooms som denne bliver der under alle omstændigheder tale om et
kompromis. Uanset hvad fabrikatet hedder vil en modlysblænde, der virker ved
18mm ikke være noget værd ved 70 og vice versa. Zoom er noget lort

vh
Jan
"primelover"

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-03-05 22:00

In article <422c9cbb$0$90301$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Jan Bøgh wrote:

> Ikke efter min. Jeg er skam ganske tilfreds - og så er jeg helt villig til
> at vride den af, hvis jeg skal helt ned på 18mm.

Jeg mener det er en konstruktionsfejl, som er dækket af købelovens
reklamationsret.

> [...]
> kompromis. Uanset hvad fabrikatet hedder vil en modlysblænde, der virker ved
> 18mm ikke være noget værd ved 70 og vice versa. Zoom er noget lort

Hvad mener du med det ? Den på Canon 24-70L virker. Og her er objektivet
designet sådan at objektivet er længst ved vidvinkel, og kortest ved
fuldt zoom - således man får optimal udnyttelse af modlysblænden.

Det kunne Nikon også ave lavet ved deres 18-70. Man kan vel konkludere
at den er en konstruktionsfejl.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-03-05 08:30

Povl H. Pedersen wrote:

> Jeg mener det er en konstruktionsfejl, som er dækket af købelovens
> reklamationsret.

Du godeste!

> Hvad mener du med det ?

Hvad jeg skriver. Det vil være et kompromis uanset mærke - også selvom det
inddrager dine højtelskede Canonprodukter, som - selvom du vist mener de er
designet af Vorherre selv - vel også er underlagt de fysiske love.

> Det kunne Nikon også ave lavet ved deres 18-70. Man kan vel konkludere
> at den er en konstruktionsfejl.

Du kan jo konkludere lige hvad du vil!

vh
Jan

Fra : Ole

Dato : 08-03-05 16:37

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> fuldt zoom - således man får optimal udnyttelse af modlysblænden.
>
> Det kunne Nikon også ave lavet ved deres 18-70. Man kan vel konkludere

Tror du tager fejl her. Det er objs. "synsvinkel" i forhold til
modlysblænden, der er afgørende. Obj. længden er underordnet.

Fra : Esben Kolind Laustru~

Dato : 07-03-05 08:27

Esben Kolind Laustrup <mail@XM4NKezben.dk> (slet XM4NK) skrev:
>Når jeg anvender min modlysblænde
> [...]

Her er et eksempel:

http://www.ezben.dk/1870.jpg

Det er mørkt i de øverste hjørner. Og det er ikke skudt ved
vidvinkel. Jeg tror ikke rigtig man kan sætte modlysblænden
forkert på... Den skal jo klikkes på plads.

Esben