Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 20D, lodrette striber/linier i bille~
Fra : Michael Bothager

Dato : 06-03-05 11:52

Hejsa

20D har tidligere været berygtet for vandrette striber ved høj iso (aka
"banding"). Men er det nogen der har konstateret lodrette striber ved
lav iso?

http://www.michaelbothager.dk/img/200503DA10030.jpg, som er lavet ved
iso 100 er der i himlen et gentaget mønster af lodrette striber, som
bliver tydeligere jo mere usm man laver, så det må være i selve billedet.

Billedet er ikke undereksponeret, justeret specielt meget eller noget
andet specielt.

I photoshop ved f.eks. 26,5% visning er det meget tydeligt, imens ved
35% visning kan man ikke se det (se
http://www.michaelbothager.dk/img/linier.jpg). Så det tyder på noget
inteferens af en eller anden art.

Jeg har set det i andre af mine billeder fra 20D'eren, så det er ikke et
enkeltstående tilfælde, men det er forskelligt hvor krafitgt/tydeligt
det er.

Er der nogen andre der har oplevet noget tilsvarende? Nogen løsning,
eller er det bare sådan 20D er?

Jeg har aldrig set noget tilsvarende på min 1d2, og på nettet (dpreview,
robgalbraith, fredmiranda osv.) omtaler de tilsyneladende kun vandrette
streger ved høj iso eller undereksponering.

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : OCB

Dato : 06-03-05 11:59

"Michael Bothager" <not@valid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> robgalbraith, fredmiranda osv.) omtaler de tilsyneladende kun vandrette
> streger ved høj iso eller undereksponering.

Jeg har ikke oplevet det, du skriver. Jeg skal så være den første til at
indrømme, at det er sjældent jeg bevæger mig meget længere end ISO 200.

Med venlig hilsen
Ole Condrup Boesen
http://www.condrup.dk

Fra : Michael Bothager

Dato : 06-03-05 12:38

OCB wrote:
> "Michael Bothager" <not@valid.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke oplevet det, du skriver. Jeg skal så være den første til at
> indrømme, at det er sjældent jeg bevæger mig meget længere end ISO 200.

Hej Ole

Det kan måske betyde at jeg har et sygt kamera

Når du skriver "...længere end ISO 200" mener du så ned til 100, eller
op til 400+?

Fra : OCB

Dato : 06-03-05 13:00

> [...]
>
> Det kan måske betyde at jeg har et sygt kamera
>
> Når du skriver "...længere end ISO 200" mener du så ned til 100, eller op

Jeg bruger kun ISO 100 og 200. En gang imellem 400.

Fra : Michael Bothager

Dato : 06-03-05 13:13

OCB wrote:
> "Michael Bothager" <not@valid.com> skrev i en meddelelse

> Jeg bruger kun ISO 100 og 200. En gang imellem 400.

OK, så er din erfaring god nok, billedet er på 100

Så det er så nok mit kamera er sygt :(

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 06-03-05 12:18

Michael Bothager wrote:
> http://www.michaelbothager.dk/img/linier.jpg

Det ser dæme skidt ud. Er det på alle dine glas du oplever disse
striber? Google giver desværre ikke mange brugbare hits med "vertical
stripes + Canon 20D" som søgekriterie

Er du 100% sikker det ikke er støv på CCD'en? Det ser nærmest ud som om
der ligget noget "bølgepap" eller lign på CCD'en. Øvøv.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Michael Bothager

Dato : 06-03-05 12:37

Thomas Schreiber wrote:

> Det ser dæme skidt ud. Er det på alle dine glas du oplever disse
> striber? Google giver desværre ikke mange brugbare hits med "vertical
> stripes + Canon 20D" som søgekriterie

PS laver, når der ikke vises i 100%, en form for interpolering. Det kan
få det til at se meeeeeget værre ud På det rigtige billede er det
ikke så slemt.

Jeg kan ikke få den til konsekvent til at gøre det, så jeg kan ikke med
112% sikkerhed at det er med alle mine objektiver. Det kommer først til
syne efter raw konverteringen (både bibble, dpp, breeze og evu), så det
er lidt svært at teste for. Men jeg må jo bare prøve (æv, teknik-test er
røøøvsygt).

> Er du 100% sikker det ikke er støv på CCD'en? Det ser nærmest ud som om
> der ligget noget "bølgepap" eller lign på CCD'en. Øvøv.

Det er ikke støv. Jeg var så "heldig" at få med en masse støv på
sensoren, men "visible dust to the rescue"

Men tak for forslagende

Fra : michael bs

Dato : 06-03-05 14:42

"Thomas Schreiber" <removenews@schreiber.se> skrev i en meddelelse

> Det ser dæme skidt ud. Er det på alle dine glas du oplever disse striber?
> Google giver desværre ikke mange brugbare hits med "vertical stripes +
> Canon 20D" som søgekriterie

Nej, men vertical lines + 20d giver hits. Det samme gør banding + 20d.
Masser af hits. f.eks dette:
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00B4lR

mvh Michael

Fra : Michael Bothager

Dato : 06-03-05 14:57

michael bs wrote:

> Nej, men vertical lines + 20d giver hits. Det samme gør banding + 20d.
> Masser af hits. f.eks dette:
> http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00B4lR

Hej Michael, tak for hjælpen.

Jeg læste tråden på photo.net, der var desværre ingen klar konklusion,
og Roger håbede på at firmware 1.1.0 ville løse hans problem, som lyder
magen til mit.

Jeg har nu fået eksperimenteret mig frm til at 20D og photokit sharpener
capture sharpen (Digital High-Res/MEdium Edge) ikke leger så godt sammen
:( OM det er fordi jeg arbejder i 8-bit (har ikke ps-cs), eller om det
bare er 20D+PKS der ikke kan sammen ved jeg ikke.

Nogen der har anvendt Photokit Sharpener Pro til capture sharpen af 20D
raw billeder i hhv. 8-bit og 16-bit?

Fra : michael bs

Dato : 06-03-05 20:28

> [...]

> bare er 20D+PKS der ikke kan sammen ved jeg ikke.
>
> Nogen der har anvendt Photokit Sharpener Pro til capture sharpen af 20D

Jeg har anvendt Photokit Sharpener Pro i 16 bit, men desværre ikke til Canon
20d

Hvis du bruger almindelig unsharp mask, opstår problemet da ikke?

Der har i øvrigt for nylig været en diskussion på dpreview om emnet. Se her:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=12474823

mvh Michael

Fra : Michael Bothager

Dato : 06-03-05 21:10

michael bs wrote:

> Jeg har anvendt Photokit Sharpener Pro i 16 bit, men desværre ikke til Canon
> 20d

Jeg tror jeg vil installere PS-CS trial på min bærbare, og prøve det der.

> Hvis du bruger almindelig unsharp mask, opstår problemet da ikke?

Slet ikke i samme omfang, det er som om det er highpass-filtreringen der
laver balladen. Med USM skal der laves temmelig hård sharpening for at
få det frem.

> Der har i øvrigt for nylig været en diskussion på dpreview om emnet. Se her:
> http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=12474823

Tak for linket. Desværre handlede den mest om langtidseksponering og
iso1600+, men jeg har downloadet et filter fra en af de refererede
tråde, og skal prøve den.

Fra : michael bs

Dato : 06-03-05 20:31

Og hvis du scroller ned til bunden af denne side, er der en række links, der
omtaler problemet:
http://990000.com/20D/noise_pattern/

mvh Michael

Fra : Michael Bothager

Dato : 06-03-05 21:15

michael bs wrote:
> Og hvis du scroller ned til bunden af denne side, er der en række links, der
> omtaler problemet:
> http://990000.com/20D/noise_pattern/

Igen tak.

Den havde jeg læst. Det er højiso, undereksponering, langtidseksponering
og horisontale striber han (og linksne) skriver om, men lidt af det er
fælles, nemmelig at rød + blå er de værst ramte.

Mit problem er 100iso, normalt dagslys med masser af sol, så jeg har
skisme ikke fundet noget på nettet endnu der matcher.

Tak for linket.

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-03-05 20:23

Er det jpg eller raw eller begge du ser det på? Jeg har aldrig set på mit og
tager altid i raw.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Michael Bothager

Dato : 06-03-05 21:02

Hans Kruse wrote:
> Er det jpg eller raw eller begge du ser det på? Jeg har aldrig set på mit og
> tager altid i raw.

Kun i raw, hvis det er jpg, så er der intet at se. Jeg mistænker at det
er demosaiken der er medskyldig når der konverteres og laves sharpening
(usm/pks).

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-03-05 00:55

> Kun i raw, hvis det er jpg, så er der intet at se. Jeg mistænker at det
> er demosaiken der er medskyldig når der konverteres og laves sharpening
> (usm/pks).

Hvilken raw converter bruger du?

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Michael Bothager

Dato : 07-03-05 11:59

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev:

>Hvilken raw converter bruger du?

Hej Hans

DPP og Bibble

Vh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-05 08:07

> I photoshop ved f.eks. 26,5% visning er det meget tydeligt, imens ved
> 35% visning kan man ikke se det (se
> http://www.michaelbothager.dk/img/linier.jpg). Så det tyder på noget
> inteferens af en eller anden art.

Hej Michael

Er du sikker på det ikke er et Photoshop problem.
Jeg var engang på et Photoshop kursus og her fik vi at vide at visningen i
Photoshop kun var iorden ved "lige tal i forstørrerlsen" f.eks 25%, 50%,75%
100%.

Mvh
Per

Fra : Michael Bothager

Dato : 07-03-05 11:58

Per Wolfsdorf <internetsnabelawolfsdorf.dk> skrev:

> [...]
>og her fik vi at vide at visningen i
>Photoshop kun var iorden ved "lige
>tal i forstørrerlsen" f.eks 25%, 50%,75%

Hejsa

Jeps, når PS viser i f.eks. 26.9% så bliver det meget tydeligt
netop pga. den måde PS renderer billedet. Men de famøse
linier/striber er også synlige ved 100%, og kan gøres meget
tydeligt med en masse usm.

Så det er desværre ikke der fejlen er (det ville ellers have været
fedt hvis det bare var PS, en god grund til at opdatere)

Tak for forslaget

/Michael