Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
støv på cmos uden skift af objektiv?
Fra : Michael Birkmose

Dato : 05-03-05 19:45

Hejsa,

Var ude idag og tage en masse billeder med mit ny-indkøbte fotostativ.
Jeg tog en del billeder hvor der var meget himmel/klart vand - ved f/22.

Og det slog mig at der egentlig var en del synlige støv prikker.
Mit kammera er helt nyt og efter jeg havde sat det objektiv på kammeraet som
jeg bruger nu, tog jeg et billede mod en klar blå himmel ved f/22. Der var
der en enkelt synlig støv prik (auto levels i photoshop viste en del flere)

Men nu er der nærmere 10 synlige. Jeg kan ikke helt forstå hvordan det kan
ske, når jeg nu ikke har skiftet objektiv?

Jeg er tidligere på newsgroupen blevet anbefalet at bruge sådan en puste
bold men kan købe hos apoteket, til at rense med. Er der nogle der har
gode/dårlige erfaringer med dette?

Mvh
Michael

Fra : Kenneth

Dato : 05-03-05 19:50

> [...]
>
> Jeg er tidligere på newsgroupen blevet anbefalet at bruge sådan en puste
> bold men kan købe hos apoteket, til at rense med. Er der nogle der har

Hvis du bor i Stor.KBH, kan du tage ud til PW Service, så puster de en gang.
Det hjalp på mit 20D, som også var nyt og havde taget under 400 billeder.

--
Kenneth
www.ziax.dk/?431

Fra : Kenneth K.

Dato : 05-03-05 20:00

On Sat, 5 Mar 2005 19:44:55 +0100, Michael Birkmose <michael@gisp.dk>
wrote:

Støv kommer ind ligegyldigt hvad du gør, det er helt normalt. Med lidt
træning er det ikke svært at fjerne fra sensoren igen. "It's no big deal
:)"

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Michael Bothager

Dato : 05-03-05 20:05

Michael Birkmose wrote:
> [...]
>
> Men nu er der nærmere 10 synlige. Jeg kan ikke helt forstå hvordan det kan
> ske, når jeg nu ikke har skiftet objektiv?

Kameraerne kommer idag (desværre) mange gange med støv på sensoren og i
hele spejlhuset. Hver gang du tager et billede, så hvirvles noget af
støvet inde i kameraet, og kan sætte sig på sensoren. Det er nok noget
man er nødt til at leve med at det sker, men man kan ret let fjerne
støvet selv.

> Jeg er tidligere på newsgroupen blevet anbefalet at bruge sådan en puste
> bold men kan købe hos apoteket, til at rense med. Er der nogle der har
> gode/dårlige erfaringer med dette?

En pustebold virker ikke så meget er min erfaring, så jeg har købt nogle
pensler fra visible dust i Canada, og de virker virkelig godt. Du kan
læse om dem her http://www.visibledust.com/ men de er desværre lidt
halvpebret at købe.

Giotto laver også en ekstra kraftig pustbold, der hedder Rocket (eller
Blower Rocket, den er udformet lidt som en raket med styrefinner), som
skulle være bedre end almindelige pustebolde. Den har jeg ikke prøvet.

Hvis du har et Canon kamera, så kan du (vist mod betaling) få sensoren
renset hos PW Service i Glostrup. Nikon og de andre mærker har sikkert
en tilsvarende service, jeg ved bare ikke hvor henne.

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : HKJ

Dato : 05-03-05 20:30

"Michael Bothager" <not@valid.com> wrote in message

> En pustebold virker ikke så meget er min erfaring

Min erfaring er så anderledes.
Jeg ved ikke om det har nogen betydning at jeg holder åbningen på kameraet
nedaf når jeg puster.

Fra : HKJ

Dato : 05-03-05 20:20

"Michael Birkmose" <michael@gisp.dk> wrote in message

> Men nu er der nærmere 10 synlige. Jeg kan ikke helt forstå hvordan det kan
> ske, når jeg nu ikke har skiftet objektiv?

Måske har der ligget noget støv i bunden, som er blvet rystet op på
sensoren, når du bruger kameraet.

> Jeg er tidligere på newsgroupen blevet anbefalet at bruge sådan en puste
> bold men kan købe hos apoteket, til at rense med. Er der nogle der har
> gode/dårlige erfaringer med dette?

Jeg har brugt en puste bold en del gange og er godt tilfreds med det.
Selvfølgelig tester jeg efter hver rensning, det gør jeg ved at fotografere
et stykke hvidt papir og lave en autolevels på billedet, så er støv MEGET
tydeligt.

Fra : KNL DtP

Dato : 05-03-05 21:31

"Michael Birkmose" <michael@gisp.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er tidligere på newsgroupen blevet anbefalet at bruge sådan en puste
> bold men kan købe hos apoteket, til at rense med. Er der nogle der har
> gode/dårlige erfaringer med dette?

Jeg købte sådan en "øresprøjte" hos den lokale Matas - den stod i den
overkommelige pris af 38 kr. Den er ganske glimrende til at tage det løse
støv, som også befinder sig på spejlet og inde i selve kamerahuset.

Det støv, der ligger på sensoren, kan dog være lidt mere genstridigt. Med lidt
puste arbejde kan det dog lade sig gøre at komme nogenlunde i bund med det.
Skal du have en absolut ren sensor, er der nok ingen vej uden om dejskraberen
og rensevæskerne.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk