Backup, gode ideer ?
Fra : Lars Hult

Dato : 27-05-01 22:16

Hej
Jeg har 3 Mac G400, hvor jeg gerne ville kunne foretage backup af primært
den ene maskine.
Det må også gerne kunne foregå så automatisk som muligt.

Er der nogen der har nogle gode forslag til hvilken hardware / software som
kunne være interresant til at løse en sådan opgave.
Eks. zip drev / tape backup etc.

Hilsen Lars

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-05-01 02:20

Hej Lars

Hardware først... Du skriver 'G400', mener du G4/400? for så vil en ekstern
større Firewire disk sat i netværk være en god løsning - fx. en 40-60gb. De er
efterhånden ved at komme ned i pris. Ellers vil jeg nok foretrække jaz drev
fremfor zip drev, især hvis du vil køre automatisk backup. Zipdrevet kan jo
kun rumme max. 250mb, mens et jaz drev kan have 2gb på en enkelt disk. Et
brugt jazdrev kan du få fra 500-1500 alt afhængig af str. (1 eller 2gb) og
alder. En ny disk koster 995kr., og sidst jeg så det var det uanset om det var
en 1gb eller 2gb disk. Vælger du zipdrev, ja så er den lidt billigere i
indkøb, men diskene er for dyre i forhold til jazdiske - ca. 70% i forhold til
str..

Tape backup kan være en løsning, men dels er det for dyrt, dels er det
utroligt langsomt.

Software. Der er efter min mening 3 muligheder.
1. Synchronize! fra Qdea (ca. 40USd). Den er god og sikker, arbejder
forholdsvis hurtig, ja den kan endda være meget hurtig, hvis du giver den fx.
30-40mb RAM.
2. Synchronize! Pro også fra Qdea (ca. 119USd). Den er væsentlig hurtigere end
den alm. version + at den har en lang række automatiske funktioner til fx.
interval backup, backup på bestemte tidspunkter, backup af hele diske, backup
af dele af disk osv.. Og så kan den arbejde ganske fint i baggrund ved
indstilling til løbende backup.
3. Dantz Retrospect. Der er mange, der foretrækker den, men jeg synes, den er
for tung at arbejde med.

Ja, og så kunne man jo tilføje et fjerde alternativ. Der findes et
sharewareprogram 'Folder synchronizer', men jeg synes, den er altfor besværlig
at bruge. Jeg har forsøgt den en enkelt gang, men det var ikke nogen succes.
Den er for usikker i backup af filer, der har været ændret i til de
tilsvarende filer i modtagermappen. Jeg brugte den forsøgsvis til at backe en
fakturadatabase i FMP op med, og alle nye fakturaer var ikke taget med i
backup mappen. Også ændringer i nogle tekstdokumenter var heller ikke
indføjet, så den vil jeg nok være lidt varsom med at stole for meget på.

Jeg bruger selv Synchronize! Pro, og jeg er yderst tilfreds med den. Den har
ikke svigtet én eneste gang. du kan hente demoer af begge på
<http://www.qdea.com>, hvor der også er en udførlig beskrivelse af
mulighederne i begge versioner.

mvh. Erik Richard

Lars Hult wrote:

> [...]
>
> Er der nogen der har nogle gode forslag til hvilken hardware / software som
> kunne være interresant til at løse en sådan opgave.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-05-01 09:37

> [...]
> i forhold til jazdiske - ca. 70% i forhold til str..
>
> Tape backup kan være en løsning, men dels er det for dyrt, dels er det

Hvad med at brænde cd'er? De er jo efterhånden meget billige i
forhold til andre medier, og en cd-brænder kan bruges til meget andet
end back-up. Skal man f.eks. give nogle dokumenter eller billeder til en
anden, kan man faktisk være sikker på, at vedkommende kan læse en cd.
For prisen på et brugt Jaz-drev og et par diske, kan man få en ny
cd-brænder og en spandfuld cd'er. Og cd'er fås efterhånden i Aldi og den
slags butikker. Står man en lørdag og mangler en Jaz-disk, er det ikke
helt så let at skaffe en.

> [...]
> ved indstilling til løbende backup.
> 3. Dantz Retrospect. Der er mange, der foretrækker den, men jeg synes, den

Synchronize!'erne er jo kun synkroniseringsprogrammer, der
erstatter dokumentet på back-up-disken med den nye version. Man kan
derfor ikke finde en gammel version af dokumentet frem. Mig bekendt
komprimerer de heller ikke, men jeg kender ikke Pro-versionen. De kan
sagtens bruges til back-up, men egentlige back-up-programmer er det
ikke. Jeg bruger selv den billige Synchronize til at synkronisere mellem
min iMac og PowerBook, og det fungerer fint.
Retrospect er et rigtigt back-up-program, der føjer nye
versioner af dokumenter til den eksisterende back-up, så man kan finde
gamle versioner. Det er derfor velegnet til brænde cd'er med. Desuden
komprimerer det back-up'en ca. 50%, og det er jo meget rart. Efterhånden
vokser ens back-up, og man føjer nye diske til. Man kan naturligvis
altid starte forfra med en komplet back-up, hvis det bliver for stort.
Ellers back'er man jo kun ændrede dokumenter up. Det er da i øvrigt
tilrådeligt at have flere back-up'er i gang på en gang. Man kan så
skifte mellem dem hver anden eller tredie dag, afhængig af om man har
to, tre eller måske flere sæt. Jeg bruger selv den billige Retrospect
Express, som jeg er sikker på er rigeligt i dette tilfælde. Den kan
sagtens indstilles til at lave back-up automatisk. Jeg laver back-up til
SuperDiske. Dem vil jeg nu nok ikke anbefale, da de aldrig rigtigt slog
an. Men når de virker fint, vil Zip-, eller Jaz-diske uden tvivl også
gøre det. Men overvej lige en cd-brænder i stedet. Det ville jeg nok
vælge i dag.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : René Sindberg

Dato : 28-05-01 11:14

Der er nye Zip muligheder på vej... kaldet Peerless med hh. 10 & 20 GB pr
medie (så artikel på Jyllandspostens hjemmeside, tror nok det også var
Iomega som stod for dem, de nævnte netop backup som mulighed for disse nye
medier, med 15 MB/Sec datatransmission).

Se evt. artikel på
http://www.jp.dk/dbp/internetavisen/itogcomputer/peasy/art&art_id=3350969
og på http://www.iomega.com/peerless/index.html

Mht. Jazz drev bør disse ikke anvendes til backup da det ikke anses som et
"sikkert" lagringsmedie, kun god til transport.

Mvh
René Sindberg

Fra : Lars Hult

Dato : 28-05-01 21:20

Hej Alle

Tak for svarene, det er rart, man kan trække på andres erfaring.

Til Erik,
Jo du har ganske ret det er G4/400 vi snakker om, jeg var også en anelse
træt da jeg skrev mail'en. (kl. 23.16).

Af software har jeg selv stiftet lidt bekendtskab med Retrospect og synes
som dig, at
det virker en anelse tungt at gå til.
Synchronize! Pro vil jeg se nærmere på.
Vil den understøtte de nye Peerless diske?

Peerless løsningen virker, som en udemærket løsning.
Den må ses an når den arriverer til landet.

Ang. Firewire har alle G4/400 firewire eller er det kun de senere modeller
og hvordan kan det checkes?

mange hilsner fra
Lars

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 28-05-01 21:31

Lars Hult <hult@image.dk> wrote:

> [...]
> Den må ses an når den arriverer til landet.
>
> Ang. Firewire har alle G4/400 firewire eller er det kun de senere modeller

Alle nye macs inkl. G4 er udstyret med to externe firewire porte. De
sidder øverst hvis du kikker bag på mac'en.
I øvrigt vil jeg nok også anbefale en firewire disk som back up medie.
Personligt har jeg heller ikke gode erfaringer med ZIP/Jazz diske.

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Lars Hult

Dato : 28-05-01 21:38

> Alle nye macs inkl. G4 er udstyret med to externe firewire porte. De
> sidder øverst hvis du kikker bag på mac'en.
Du har s.. ret.
Ja man glemmer hurtigt når det er et år siden man har købt sin mac og
samtidig
ikke har haft brug Firewire

> I øvrigt vil jeg nok også anbefale en firewire disk som back up medie.
> Personligt har jeg heller ikke gode erfaringer med ZIP/Jazz diske.

Må man spørge hvilke problemer det er i støder på med drevene?

Hilsen Lars

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 28-05-01 21:49

> Du har s.. ret.
> Ja man glemmer hurtigt når det er et år siden man har købt sin mac og
> samtidig
> ikke har haft brug Firewire

Det er ellers en fascinerende teknologi - jeg kan varmt anbefale at du
en dag prøver at lege lidt med DV...

> Må man spørge hvilke problemer det er i støder på med drevene?

De er meget sårbare, bliver let klemt mellem bøger o.lign. Jeg har især
haft problemer med at kopiere store filer over på ellers splinternye
ZIP-diske hvor jeg får fejlmeldinger om at disken er beskadiget etc.
Alle disse ting gør at jeg ikke stoler på mediet - og så er det jo
ligesom ikke egnet som back up medie....
En HD kan også bryde sammen, men det sker knapt så sjældent, mildest
talt

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Lars Hult

Dato : 28-05-01 22:17

> Det er ellers en fascinerende teknologi - jeg kan varmt anbefale at du
> en dag prøver at lege lidt med DV...
Svigter min fantasi fuldstændig, det må være tidspunktet igen.
DV.. ???????

> En HD kan også bryde sammen, men det sker knapt så sjældent, mildest
> talt
Jeg har kendt til to stk's i min levetid, okay så glemmer jeg godt nok de
diske vi havde siddende i 7 compaq maskiner på jobbet der strøg en efter en.

Go'nat

hilsen Lars

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-05-01 22:50

In article <SezQ6.8763$rB3.768755@news010.worldonline.dk>,
"Lars Hult" <hult@image.dk> wrote:

> Jeg har kendt til to stk's i min levetid

Jeg har en hel kasse stående ude på arbejdet.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-05-01 03:06

Hej Martin

- Mener du harddiske eller zip og jaz medier? - Hvis det er zip og
jazmedier, må du da gerne sende dem til mig. - Jeg vil også godt betale for
forsendelsen for at få dem. -)

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-05-01 06:13

In article <3B1303F7.DFCC4B2B@mail1.stofanet.dk>,

> - Mener du harddiske eller zip og jaz medier?

Defekte harddiske.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-05-01 16:00

Hej Martin

- Ja dem kan jeg ikke bruge til noget.-)
mvh. ERik Richard

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 29-05-01 06:00

> Svigter min fantasi fuldstændig, det må være tidspunktet igen.
> DV.. ???????

digital video

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 29-05-01 12:04

> [...]
> diske vi havde siddende i 7 compaq maskiner på jobbet der strøg en efter en.

Nå - men så har jeg vel bare været heldig!

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong

Fra : Johnny Louis

Dato : 28-05-01 23:00

Lars Hult <hult@image.dk> wrote:

> Du har s.. ret.
> Ja man glemmer hurtigt når det er et år siden man har købt sin mac og
> samtidig ikke har haft brug Firewire

Du kan koble dine G4 maskiner sammen vha. et firewire kabel og mounte
dem som eksterne harddiske.

Med Venlig Hilsen
Johnny Louis

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-05-01 02:45

Hej Lars

Som jeg har skrevet i et svar til Peter B.P., så bruger jeg elv jaz nu.
Førhen brugte jeg zips til al væsentlig backup, og jeg har aldrig oplevet
problemer med det. - Heller aldrig mistet data.

Det, der kan være tale om mht. jaz især er det 'berømte' / 'berygtede'
"click-by-death" syndrom, hvor disken pludselig 'dør' og er ubrugelig.
Problemet var først og fremmest med Iomegas egne producerede jaz drev og
ikke fx. med LaCie og OneTech. Og jeg har heller ikke hørt om det i
forbindelse med Mac, derimod kun med parallelports modellerne til Wintels.
Og jeg kender da flere, der både bruger jaz og zips til endda livsvigtige
backups, og det fungerer ganske udmærket.

Det eneste problem, jeg er stødt på i forbindelse med både jaz og zip
medier er de samme, som på almindelige HD'er, - nemlig, at directory
strukturen kan ødelægges, så det kan give problemer. - men her har vi jo
heldigvis nu fået DiskWarrior til at løse det problem.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-05-01 02:29

Hej Lars

Lars Hult wrote:

> Af software har jeg selv stiftet lidt bekendtskab med Retrospect og synes
> som dig, at det virker en anelse tungt at gå til.
> Synchronize! Pro vil jeg se nærmere på.
> Vil den understøtte de nye Peerless diske?

Det vides ikke, men det vil jeg tro, at en senere opdatering/opgradering vil
komme til. Da Iomega Peerless først nu kommer på markedet, mens den seneste
version af Synchronize! Pro 4.2.4 blev frigivet den 30.01.01, så kunne de intet
vide om Peerless, pga. at Iomega har holdt kortene meget tæt til kroppen, da
der også er andre harddisk producenter, der forsker i noget lignende - bl.a.
Quantum og Seagate, som primært vil satse på stationære diske og ikke som
Iomega, der kommer med en disk, der er lige til at stoppe i tasken.

Men skulle du vælge en Iomega Peerless, så understøtter Iomega Tools selv med
dets backup faciliteter. Jeg har prøvet Tools backup fra en LC II til et zip
drev, og jeg syntes, det fungerede godt men enooormt langsommeligt.

> Peerless løsningen virker, som en udemærket løsning.
> Den må ses an når den arriverer til landet.

Tja, jeg vil nok vente til en anden eller tredie generations Peerless i så
tilfælde, hvis jeg var dig. Det er sjældent, at et så helt nyt medie kommer
frem helt uden børnesygdomme.

> Ang. Firewire har alle G4/400 firewire eller er det kun de senere modeller
> og hvordan kan det checkes?

Ja, både Sawtooth og Yikes har hver 2 Firewire porte, - men jeg kan ikke huske,
hvordan stikkene sidder -)

En tilføjelse Iomega Peerless 15mb/sek. - FireWrie op til 400mb/sek med en
7200rpm disk. Og det er rigtig nok, at de kan bruges til backup medier, men de
er først og fremmest udviklet til folk, der flytter store datafiler (AV og
video) fra et system til et andet, og til brug sammen med bærbare computere.

Og så lige en lille 'fodnote' tilsidst... Det nye medie hedder "Iomega
Peerless™". Navnet "Peerless™" er i forvejen et registreret produktnavn, -
nemlig på en dansk højttalerfabrik, så Iomega må ikke kun kalde det for
'Peerless' alene.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-05-01 01:28

Hej René

"René Sindberg" wrote:

> [...]
> Iomega som stod for dem, de nævnte netop backup som mulighed for disse nye
> medier, med 15 MB/Sec datatransmission).

Jeg nævnte bevidst ikke dette medie, da det rent faktisk endnu ikke er
frigivet. Iflg. det sidste nyhedsbrev fra Iomega vil det først blive i løbet
af de næste par uger, at det bliver til salg i USA, og så vil der højst
sandsynlig gå et par måneder eller tre, før det kommer til Europa.

Oprindeligt var det meningen, at det først skulle være ca. 1.8.d.å., at det
nye Iomega Peerless drev ville blive frigivet, da der har været nogle
småproblemer omkring markedsføring osv., men de skulle nu være overstået, så
de har derfor rykket frigivelsesdatoen frem.

> Se evt. artikel på
> http://www.jp.dk/dbp/internetavisen/itogcomputer/peasy/art&art_id=3350969
> og på http://www.iomega.com/peerless/index.html

Det er meget godt, men lad os lige se det i praksis mht. holdbarhed,
hastighed og konstans.

> Mht. Jazz drev bør disse ikke anvendes til backup da det ikke anses som et
> "sikkert" lagringsmedie, kun god til transport.

Det vil jeg godt have uddybet. Jeg bruger selv jaz drev til både
langtidslagring og backup, og det er der flere andre, der også gør. Blandt
andet også firmaer, hvor det er ret vigtige data, det drejer sig om, så at
jaz mediet ikke skulle være sikkert, den holder ikke.

Hvis du tænker på det såkaldte 'click-by-death' syndrom, så var det først og
fremmest på Wintel platformens 2gb drev med parallelportstilslutning og ikke
på SCSI modellerne, det var galt - og _kun_ med drev, der var produceret af
Iomega selv. Jeg har aldrig selv oplevet fænomenet - hverken på zips eller
jaz medier. Og jeg har aldrig hørt om 'cbd' på 1gbs drev, - heller ikke på
hverken 1gb eller 2gb drev fra LaCie og OneTech.

- Og så lige en enkelt tilføjelse til det oprindelige spørgsmål omkring
programmer... Jaz mediet er understøttet af Iomegas eget backupsystem i
Iomega Tools - også til baggrundsbackup.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : René Sindberg

Dato : 29-05-01 10:26

Hej René

------
[...]
-------

Jeg taler udelukkende på baggrund af en forhandlers rådgivning (Caslon IT),
om det er fordi at de mener andre medier er bedre og derfor hellere vil
sælge dem ved jeg ikke, men de har ihvertfald anbefalet primært at bruge
jazz som transport og ikke backup da diskene havde et ry for at pludseligt
ikke at virke.
Det er dog et par år siden jeg købte min så det er jo nok blevet bedre siden
da monikke..;)

Jeg har pt. selv endnu ikke oplevet et ødelagt medie, jeg vil dog i samme
vending sige at jeg bruger dem nu heller ikke så meget til at kunne have
oplevet så meget med dem...;)

/René

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-05-01 16:28

Hej René

"René Sindberg" wrote:

> [...]
> jazz som transport og ikke backup da diskene havde et ry for at pludseligt

Tja, så undrer det mig knap så megt..-) - De ville også hellere sælge mig en
ekstern HD på 20gb (Atlas V) end den brugte Viking II, som jeg spurgte på...

Min egen fornemmelse er, at det også lige så meget er pga., at fortjenesten på
jaz og zip medier er meget lille, og der skal sælges mange medier for at få en
god fortjeneste. Sammenligner jeg priserne i USA og her, så er der højst sparet
5-7kr. på et zip medie og 40-60kr. på et jaz medie - hhv. 1gb og 2gb.

Og hvis du i stedet køber et DAT anlæg, så er fortjenesten skyhøj! Et DAT bånd
koster ca. 120-200kr. afhængig af str., men i indkøb skal jeg fx. give ca.
30kr. for et DC122/6gb DAT bånd. Den tager de fleste forhandlere omkring 150kr.
for (-

> Det er dog et par år siden jeg købte min så det er jo nok blevet bedre siden
> da monikke..;)

Det tror jeg såmænd ikke. Jaz og zip drevene er som sådanne jo færdigudviklede.
Det eneste, som producenterne kan gøre bedre, er fx. transmissionshastigheder
(cache) og accesstider til diskene. Jeg har 3 stk. 1gb jaz drev - 2 LaCie d2 og
en OneTech. Alle tre kører perfekt og uden problemer. De er faktisk meget
hurtige til at overføre data. En mappe på ca. 150mb overføres på ca. 15-20 sek.
alt afhængig af antallet af filer og str. af disse i mappen. Senere backup
tager ca. 10 sek. igen afhængig af, hvor meget jeg har rodet rundt i 'master'
mappen.

Men det man skal passe på, er, som jeg skrev i et andet indlæg, det samme som
på en HD, - at directory filerne kan blive ødelagte, så den ikke vil mounte
(nøjagtig som en HD), og så er det jo genialt med en kombination af Norton NDD
og DiskWarrior.

> Jeg har pt. selv endnu ikke oplevet et ødelagt medie, jeg vil dog i samme
> vending sige at jeg bruger dem nu heller ikke så meget til at kunne have
> oplevet så meget med dem...;)

jeg håber heller ikke du får problemer med dem, og skulle du få det så brug NDD
og DW.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-06-01 16:14

> [...]
> jaz medier. Og jeg har aldrig hørt om 'cbd' på 1gbs drev, - heller ikke på
> hverken 1gb eller 2gb drev fra LaCie og OneTech.

Prøv at søge på MacFixIt og MacInTouch, der vil du se at click-by-death
omfattede 1Gb modeller med SCSI (det var før 2GB blev introduceret).
Både Iomega's egne og OEM modeller. Der var simpelthen tale om nogle
poduktionsserier af både drev og diske med fejl.

Parallel ports drevet var i øvrigt et almindeligt SCSI drev med en
ekstern konverter.

Alle Jazz drev mekanismer incl. dem fra One og LaCie er er produceret af
Iomega selv - de er blot kommet i et One ller LaCie kabinet og bundlet
med henholdsvis One og LaCie's Software. (Gælder også One og LaCies
harddiske)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-05-01 08:36

René Sindberg <sindberg@elli-tape.dk> wrote:

> [...]
> Iomega som stod for dem, de nævnte netop backup som mulighed for disse nye
> medier, med 15 MB/Sec datatransmission).

Nu kender jeg ikke ovenstående, men man skal overveje sine behov
for back-up nøje, før man vælger medie. Ordet "medie" er sikkert lige så
forkert på dansk som "karakter" i stedet for tegn. Nå, men efter min
mening kan medier også blive for store, selv om man som regel gerne vil
have så meget plads som muligt. Pris og plads følges jo gerne ad. Skal
man f.eks. også bruge medierne til at transportere dokumenter, kan man
jo let miste et. Det er jo noget mere ærgerligt at miste en Jaz-disk til
kr. 1.000,- end en Zip-disk til kr. 100,-. Hvis man desuden har flere
sæt back-up i gang, som det må anbefales, skal man jo købe diske til
hvert af dem. Det er dyrt at købe f.eks. syv Jaz-diske, så man har til
hver ugedag. Man kan købe ti Zip-diske eller 100 cd'er for det, én
Jaz-disk koster. Endelig kan enhver disk vel bliver defekt. Mon ikke man
græder sig i søvn i mindst to nætter, hvis en disk til kr. 1.000,-
pludseligt ikke virker?
Jeg vil i øvrigt gøre opmærksom på, at Adam C. Engst i
TidBITS#435/22-Jun-98 til TidBITS#432/01-Jun-98 havde en serie i fire
dele om back-up. Den kan man lære meget af at læse, men naturligvis er
den ikke helt up-to-date hvad medier angår.

<http://www.tidbits.com>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 29-05-01 06:33

> 3. Dantz Retrospect. Der er mange, der foretrækker den, men jeg synes, den er
> for tung at arbejde med.

Ja, jeg bruger Retrospect til mine maskiner. Jeg har syv CD-RWere, én
for hver ugedag. Den tager backup af dokumenter på tre af de fire
tilsluttede maskiner [den sidste tages der kun backup af en gange om
ugen, da den kun bruges til scanner]. Retrospect Client er installeret
på såvel Windåsen som PowerBook.

Et bedre, og dyrere, alternativ til CD-RW er et DAT-bånd. En
DAT-båndstation koster vist knap 10.000 kroner.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 28-05-01 14:06

in article G7eQ6.5003$rB3.542099@news010.worldonline.dk, Lars Hult at
hult@image.dk wrote on 27/05/01 23:16:

> Er der nogen der har nogle gode forslag til hvilken hardware / software som
> kunne være interresant til at løse en sådan opgave.
> Eks. zip drev / tape backup etc.
>
> Hilsen Lars

CD-brænder. Zip er noget... Bæ.

Best regards , Peter

- http://haxor.dk - Mac stuff, hax0ring, news... What more do you want?
- http://titancity.com/lib/ - Gør Danmark bedre og billigere!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-05-01 01:14

Hej Peter

CD brænder - Ja, - hvis det er CD-RW, og hvis det er til manuelle backups og til
mindre datamængder - op til 700mb. Men hvis man skal have en brænder - ekstern
eller intern, - der kan brænde i baggrund, så skal man også bruge Roxio Toast -
evt. DiskBurner, hvis computeren understøtter dette.

OG - så er der endnu ingen af de store og kendte backupprogrammer, der
understøtter direkte CD brænding!

Zips er ikke noget 'bæ', som du siger, men zips er for langsom og for småt -
max. 250mb pr diskette. Til gengæld er de understøttet af Iomegas eget backup

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-05-01 08:36

> OG - så er der endnu ingen af de store og kendte backupprogrammer, der
> understøtter direkte CD brænding!

Gør Retrospect ikke det? Jeg har den lille Retrospect Express,
og den kan da så vidt jeg kan se, sættes til at brænde cd'er. Men der er
måske noget, jeg har misforstået. Jeg har aldrig prøvet at brænde en cd.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 29-05-01 10:23

> Gør Retrospect ikke det? Jeg har den lille Retrospect Express,
> og den kan da så vidt jeg kan se, sættes til at brænde cd'er. Men der er
> måske noget, jeg har misforstået. Jeg har aldrig prøvet at brænde en cd.

Retrospect, den store [som jeg bruger], brænder såvel CD-R som CD-RW.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-05-01 16:06

Hej Henrik

Iflg. et andet indlæg fra Per Erik Rønne, så kan den åbenbart, men det
kunne de to versioner, jeg har prøvet ikke, - men OK, det er også et års
tid siden, jeg prøvede Retrospect...-)

mvh. Erik Richard

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 29-05-01 17:34

> Iflg. et andet indlæg fra Per Erik Rønne, så kan den åbenbart, men det
> kunne de to versioner, jeg har prøvet ikke, - men OK, det er også et års
> tid siden, jeg prøvede Retrospect...-)

Jeg har brugt Retrospect længere end et år, og det har den faktisk hele
tiden kunnet.

På min original CD-ROM fra Dantz står der i øvrigt 4.1. Fra 1999. Men
mon det alligevel er helt den samme vi snakker om? Min udgave er den
store, der tidligere kaldtes "Retrospect Remote", som kan lave back-up
over et netværk der indeholder såvel Mac- som Win-klienter. Og vel at
mærke uden at man behøver at mounte netværksmapper som lokale volumes.

Der kan yderligere være den komplikation, at din Retrospect ikke
understøtter den brænder du gør brug af.

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-05-01 22:29

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> [...]
> over et netværk der indeholder såvel Mac- som Win-klienter. Og vel at
> mærke uden at man behøver at mounte netværksmapper som lokale volumes.

Ork, min Retrospect Express cd er fra 1997. Den skulle kunne
klare både cd-r og cd-rw. Betyder det ikke, at den kan brænde cd'er?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 30-05-01 07:09

> Ork, min Retrospect Express cd er fra 1997. Den skulle kunne
> klare både cd-r og cd-rw. Betyder det ikke, at den kan brænde cd'er?

Jov, naturligvis.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-05-01 03:38

Hej Per

Per Erik Ronne wrote:

> [...]
> over et netværk der indeholder såvel Mac- som Win-klienter. Og vel at
> mærke uden at man behøver at mounte netværksmapper som lokale volumes.

Den version, jeg prøvede var en version, der kom sammen med en replacement
disk fra Iomega, da min originale zip diskette med installationssoftware var
defekt, så sendte Iomega mig en ny. Jeg kan ikke huske, om den hed Remote
eller hvad det nu var.... Men jeg tror faktisk, der var to forskellige en
lille, der virkede til backup og en demo af en større, der ikke kunne bruges,
hvis ikke man havde serienr. til den.

> Der kan yderligere være den komplikation, at din Retrospect ikke
> understøtter den brænder du gør brug af.

Det er en LaCie med Panasonic CW-7502, så jo jeg tror den er understøttet.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-05-01 11:19

> OG - så er der endnu ingen af de store og kendte backupprogrammer, der
> understøtter direkte CD brænding!

Retrospect Express...