Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D70 eller Canon EOS 350D?
Fra : Jan Strægaard

Dato : 05-03-05 09:33

Hej

Jeg har besluttet mig for at anskaffe et digitalt spejlreflekskamera til
afløsning af mit Minolta DImage S304. Jeg regner med at vælge 'kittet' -
bedre objektiver kan komme til senere. Det er til hobbybrug.

Jeg har kigget på diverse beskrivelser af Nikon D70 og Canon EOS 350D og
vil gerne høre 'panelets' mening om hvad jeg skal vælge. Jeg ved godt at
350D først kommer i butikkerne i løbet af et par uger, men nogle af jer
har vel også kigget på forhåndsoplysningerne .

Mvh Jan Strægaard

--
web: http://www.straegaard.dk (se evt denne for brugbar mailadresse)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-03-05 09:50

In article <42296eca$0$249$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Jan Strægaard wrote:
> [...]
> 350D først kommer i butikkerne i løbet af et par uger, men nogle af jer
> har vel også kigget på forhåndsoplysningerne .

Umiddelbart er det nok hip som hap. Hvis hovedparten af dine billeder
er indendørs, så har Nikon lidt bedre blitz-styring. Hvis du taler om
teleobjektiver, så har Canon vist et bedre udvalg - og langt mere med
billedstabilisering.

Hvis du går på jagt efter gamle manuelle objektiver, stjernekikkert m.m.,
så har Canon den fordel, at den kan lysmåle med alt. Nikon skal have
halvnye objektiver.

Hastigheden (hvor mange billeder der kan skydes i bufferen) er ca.
det samme. her skal du op i 10D/20D for at få mere buffer.

350D kan køre ISO 100, og har vist lidt mindre støj ved høj ISO.

Der er nogle der synes Canon kameraerne er for små. Andre
kan godt lide størrelsen. Nogle synes Nikon brugergrænseflade er bedre,
men jeg synes Canon 20D er fremragende på dette område.

Se på din anvendelse, se på de objektiver der skal købes hen ad vejen.
De koster hurtigt mere end kameraet. Så objektivvalget er vigtigt.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-03-05 10:10

Jan Strægaard wrote:

> [...]
> godt at 350D først kommer i butikkerne i løbet af et par uger, men
> nogle af jer har vel også kigget på forhåndsoplysningerne .

Det her er nærmest som var du hindu og ville konvertere og så spurgte om du
skulle blive kristen eller muslim!
Gør dig dine egne overvejelser, prøv stadstet, hvis du har mulighed derfor
og tro ALDRIG på nogen, der er klippefaste i troen på, hvad der er bedst.
Afklarethed her er det samme som blindhed.
De gode råd er dem, der får dig til at stille de rigtige spørgsmål til dig
selv - dårlige er dem, der fortæller dig hvad du skal mene og hvad der er
sandhed.
Faktum er, at de fleste rent økonomisk er mere eller mindre bundet af de
valg, der er foretaget, og da næsten alle (bortset fra dem, der hvar fyldt
hovedet med beton) i en eller anden grad er i tvivl, træder der en
psykologisk trykhedsfunktion i kraft: Man overbeviser sig selv om at ens
eget valgt er rent rationelt og at man har gjort det eneste rigtige. Men
dermed har man jo implicit bestemt sig til at alle andre har valgt forkert.
Og så enkel er verden ikke.
Mit råd?
Brug din sunde fornuft, skaf dig de informationer, du kan og beslut dig til,
hvad der betyder mest for dig. Begge de nævnte produkter er af en sådan
kvalitet at det næppe er valget af mærke, der afgør om du får gode
resultater. Når du så har undersøgt højt og lavt, så følg din egen næse - du
vil uanset hvad, du finder på have gjort et udmærket valg.
Men som sagt - sky mærkeludderne som pesten, deres argumenter er primært af
terapeutisk art

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 27/2/2004) ynkelige knipserier kan findes på

Fra : Nogen

Dato : 05-03-05 14:50

"Jan Strægaard" <noreply@straegaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 350D først kommer i butikkerne i løbet af et par uger, men nogle af jer
> har vel også kigget på forhåndsoplysningerne .

Dav

Da jeg skulle finde mit dSLR var jeg også rundt på gulvet. Jeg havede/har
altid drømt om en Nikon, lige fra da jeg var ung. Nu skulle det være så ud
og høre de kloge hoveder her i gruppen. Så startede der næsten en krig,
Nikon-Canon uha der var knald på. jeg gik ud og lavede den sidste test,
nemlig håndtesten ved denne test vandt Canon. Mit valg var mellem D70 og
Eos300d. Der var godt nok en der sagde at så ville jeg aldrig komme til at
lave et portræt foto, model ville falde ned af stolen af grin:) 300d ser
også lidt mindre prof ud i og med at den er sølvfarvet mod D70 der er sort.
Så hvis det har nogen betydning så giver det sig selv. D70 lå/ligger ikke
godt i min hånd, derfor bliv det ikke en sådan.

Fra : OCB

Dato : 05-03-05 19:55

> [...]
> 350D først kommer i butikkerne i løbet af et par uger, men nogle af jer
> har vel også kigget på forhåndsoplysningerne .

D70 = Lækkert solidt kamera. Gode objektiver. 6MP. Fin buffer og hastighed.
Ret "stort" i størrelse. Ingen mulighed for vertikal/batterigreb. Dyrere end
350D med 18-70 optik.

350D = Lækkert design. Gode objektiver. 8MP. Fin buffer og hastighed. Mindre
end 20D. Mulighed for vertikal/batterigreb. Billigere end D70 da det leveres
med 18-55mm, vil dog anbefalde 17-85mm eller 17-40mm.

Mit råd: Gå i en fotobutik og rør ved D70. Vend så tilbage sidst i marts,
starten af april og rør ved 350D.
Skal du lave portræt/model, så er vertikalgreb imø uundværligt. Er store
print et must, så er 8MP bedre end 6MP. Læs evt. test af D70, der er mange,
efterhånden dukker der flere og flere op med 350D.

Med venlig hilsen
Ole Condrup Boesen
http://www.condrup.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-03-05 12:39

OCB wrote:
> Skal du lave portræt/model, så er vertikalgreb imø uundværligt. Er store

Jeg vil nu mene det er et spørgsmål om vane..

Jeg har ikke noget vertikalgreb på mit 300D, og jeg skal heller ikke
have et.

Personligt planlægger jeg at opgradere til 20D eller 350D omkring
juli-måned, og heller ikke her regner jeg med at jeg vil have grebet
på, jeg kan nemlig ret godt lide et kompakt dslr-kamera.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-03-05 13:12

Hans Joergensen wrote:

> Jeg har ikke noget vertikalgreb på mit 300D, og jeg skal heller ikke
> have et.

Nej, jeg synes heller aldrig jeg har savnet et. Til gengæld kunne jeg godt
forestille mig at får et smartere beslag til mit stativ, så jeg let kunne
dreje kameraet 90 grader.

De store objektiver har jo aligevel af hensyn til balancen beslaget til
stativet placeret ude på objektivrøret, så her hjælper vertikalgreb jo ikke
alligevel.
Er der nogen, der kender til den ultimative løsning på dette?

> Personligt planlægger jeg at opgradere til 20D eller 350D omkring
> juli-måned, og heller ikke her regner jeg med at jeg vil have grebet
> på, jeg kan nemlig ret godt lide et kompakt dslr-kamera.

Der har så vidt jeg forstår også været en hel del bøvl med vertikalgreb til
disse kameraer.

vh
jan

<til Hans Jørgensen:>
Har du fundet det forstørrelsesapp. du efterlyste en gang?
Jeg har et Opemus 6x6 med et temmeligt godt Rodenstockobjektiv, jeg
alligevel aldrig får brug for, og jeg kan forstå på min søn, at i kender
hinanden, så han kunne måske klare transport.
Og jeg ville sådan set blive glad for at nogen kunne få fornøjelse af mit
kære gamle apparat.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-03-05 14:05

Noget i stil med http://www.kirkphoto.com/lbracketsn.html ?

> Der har så vidt jeg forstår også været en hel del bøvl med vertikalgreb til
> disse kameraer.

Ikke til 350D (endnu;).

><til Hans Jørgensen:>
> Har du fundet det forstørrelsesapp. du efterlyste en gang?

Næh :)

> [...]
> hinanden, så han kunne måske klare transport.
> Og jeg ville sådan set blive glad for at nogen kunne få fornøjelse af mit

Uhm, det lyder ihvertfald okay, hvis Henrik alligevel skal forbi
Københavnstrup og kan transportere det ville det være skønt..

Ultimativt ville jeg dog gerne kunne klare 6x9-format, men 6x6 vil
ikke være helt dårligt, og så er det jo billigere i film :)

Hvis du har andet udstyr i forbindelse med film-fremkaldelse du
ikke får brug for må du da endelig sige til.

// Hans, små-autonom fotograf med temmelig ny interesse for s/h-film.
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-03-05 19:50

Hans Joergensen wrote:

> Noget i stil med http://www.kirkphoto.com/lbracketsn.html ?

Yeps. Det kunne godt være en løsning.

> Ikke til 350D (endnu;).

> Uhm, det lyder ihvertfald okay, hvis Henrik alligevel skal forbi
> Københavnstrup og kan transportere det ville det være skønt..

Jamen, så vil jeg hoppe en tur på loftet.

> Ultimativt ville jeg dog gerne kunne klare 6x9-format, men 6x6 vil
> ikke være helt dårligt, og så er det jo billigere i film :)

Jeg kan ærlig talt ikke huske om dek kan klare 9x6, men tror det ikke.

> Hvis du har andet udstyr i forbindelse med film-fremkaldelse du
> ikke får brug for må du da endelig sige til.

Vi må vist heller slå over på mail, så vi ikke bliver punket for privat
snak.

Min mailadresse er jan-snabel-a-boegh-punktum-net.

vh
Jan