Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Datosortering
Fra : David Rasmussen

Dato : 03-03-05 23:45

Er der nogen der kender et program (grafisk eller kommandolinje, Windows
eller *nix) som kan tage en samling billeder og sortere dem i nye
foldere efter deres dato som angivet af EXIF?

/David

Fra : emj

Dato : 04-03-05 02:28

On Thu, 03 Mar 2005 23:45:02 +0100, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Er der nogen der kender et program (grafisk eller kommandolinje, Windows
>eller *nix) som kan tage en samling billeder og sortere dem i nye
>foldere efter deres dato som angivet af EXIF?

Ja, PaintShop Photoalbum er glimrende til det
Hilsen emj

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-05 08:29

Hej David,

jeg kender til problemstillingen og forsøgte mig med at anvende album
programmer, men synes ikke det fungere godt nok. Idag ændre jeg filnavnene
til ååååmmdd-ttmmss-initialer.xxx dermed opnår jeg at filerne også i explore
vises ordnet. Til at omdøbe anvender jeg piestudio (www.picmeta.com), jeg er
dog ifm. NEF filer ramt på en begrænsning, idet piestudio ikke kan læse EXIF
informationen fra dette format.

Princippet virker rigtig godt når flere fotos fra samme begivenhed skal
vises.

Af albumprogrammer har jeg kig på Adopes Photo Album som viser nogle gode
takter, men stadig er for spinkelt.

/Henrik

Fra : emj

Dato : 04-03-05 10:03

On Fri, 4 Mar 2005 08:28:49 +0100, "Henrik Rasmussen"
<Henrik.rasmussen(a)e-mail.dk> wrote:

>Af albumprogrammer har jeg kig på Adopes Photo Album som viser nogle gode
>takter, men stadig er for spinkelt.

Hvad mener du med, at det er for spinkelt?
Hilsen emj

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-05 14:32

Adopes photo album har en række interessante egenskaber, f.eks. timeline,
drag/drop tags, lader billederne ligge på originalstedet, mm. Men i forhold
til en organiseret sti struktur i explore og piestudie til at importere og
on the fly omdøbe til billederne til dag-tid-fotograf. giver album ikke
noget afgørende. Derfor mit ordvalg "for spinkelt".

En farlig ting som jeg tidligere oplevede med flere forskellige værktøjer
er; Ved at import af billeder med samme navn pic001.jpg, hvad gør programmet
så? overskriver med eller uden bekræftigelse, opretter end pic0012.jpg eller
pic001(2).jpg ... det værste er at få et "enestående" billede overskrevet.

/Henrik

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 04-03-05 23:11

Glemte lige en ting.Adobes Photo album ikke giver direkte adgang til at
editere i photoshop, men i elements, som jeg ikke har

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-03-05 08:46

David Rasmussen wrote:
> Er der nogen der kender et program (grafisk eller kommandolinje,
> Windows eller *nix) som kan tage en samling billeder og sortere dem i
> nye foldere efter deres dato som angivet af EXIF?

Må jeg anbefale Windows XP Explorer (eller Stifinder, om man vil).

Er billederne først sorteret, er det ikke nogen stor sag at smide dem ud i
mapper.

vh
Jan

Fra : David Rasmussen

Dato : 04-03-05 09:34

Jan Bøgh wrote:

> Må jeg anbefale Windows XP Explorer (eller Stifinder, om man vil).
>
> Er billederne først sorteret, er det ikke nogen stor sag at smide dem ud i
> mapper.

Nu er billedernes EXIF-dato (der hvor de rent faktisk blev taget) jo
ikke nødvendigvis den samme som filernes dato i Windows (der hvor de
blev skrevet på harddisken) som udgangspunkt.

Jeg kom frem til følgende lille stump i bash (som jeg kører via Cygwin):

jhead -autorot *.jpg
jhead -nf%Y%m%d-%H%M%S *.jpg
for a in `ls -1 *.jpg|cut -c -8|uniq`
do
   mkdir $a
   mv $a*.jpg $a
done

jhead er et smart, lille, gratis program der kan arbejde med EXIF-data
http://www.sentex.net/~mwandel/jhead/

Ovenstående autoroterer først billederne tabsfrit; herefter omdøbes
billederne til datotidsformat yyyymmdd-hhmmss.jpg, der oprettes en mappe
for hver dato og til sidst flyttes hvert billede til sin relevante mappe.

/David

Fra : Jacob K.

Dato : 04-03-05 11:42

> Nu er billedernes EXIF-dato (der hvor de rent faktisk blev taget) jo ikke
> nødvendigvis den samme som filernes dato i Windows (der hvor de blev
> skrevet på harddisken) som udgangspunkt.

-Du kan bare bede XP om at sortere dine billeder efter "billede taget d."
Det er ligemeget hvilken dato billederne bliver skrevet til PC'en. XP bruger
EXIF til at sortere billederne med, hvis man altså beder den om det...

-Jacob.

Fra : David Rasmussen

Dato : 04-03-05 11:47

Jacob K. wrote:

> [...]
> EXIF til at sortere billederne med, hvis man altså beder den om det...

Oh! I didn't know that :)
Tak for oplysningen.

Men jeg synes nu det er meget rart at jeg nu kan gøre det automatisk.

/David

Fra : Jacob K.

Dato : 04-03-05 11:53

> Oh! I didn't know that :)
> Tak for oplysningen.
> Men jeg synes nu det er meget rart at jeg nu kan gøre det automatisk.

I Stifinder skal du åbne den mappe dine billeder ligger i.
Gå derefter op i "Vis" og klik på "vælg detaljer".
Sæt flueben i "billede taget d." og klik OK.

Klik på "Vis" igen...
Vælg "arranger ikoner efter"...
Vælg "billede taget d."

Så vil dine billeder optræde i den rækkefølge de er taget.

Kh. Jacob K.

Fra : David Rasmussen

Dato : 04-03-05 12:38

Jacob K. wrote:

> [...]
> Vælg "arranger ikoner efter"...
> Vælg "billede taget d."
>
> Så vil dine billeder optræde i den rækkefølge de er taget.

Jojo, det fandt jeg allerede ud af efter din første post :)

Men det er nu stadig rart at kunne batch-processere flere tusinde
billeder uden at skulle gøre ovenstående.

/David

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-03-05 12:58

David Rasmussen wrote:

> Men det er nu stadig rart at kunne batch-processere flere tusinde
> billeder uden at skulle gøre ovenstående.

Så vidt jeg husker, skulle du have forudsætningen for at skrue noget sammen
selv. Måske kan du hente inspiration her:

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 27/2/2004) ynkelige knipserier kan findes på

Fra : David Rasmussen

Dato : 04-03-05 13:12

Jan Bøgh wrote:

> Så vidt jeg husker, skulle du have forudsætningen for at skrue noget sammen
> selv. Måske kan du hente inspiration her:
> http://www.sentex.net/~mwandel/jhead/

Jojo. Hvis du læser mit tidligere indlæg vil du se at jeg nu netop har
lavet et script som benytter jhead :)

/David

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-03-05 14:14

David Rasmussen wrote:

> Jojo. Hvis du læser mit tidligere indlæg vil du se at jeg nu netop har
> lavet et script som benytter jhead :)

Beklager meget!

vh
Jan

Fra : David Rasmussen

Dato : 04-03-05 15:05

Jan Bøgh wrote:

> Beklager meget!

Det er nu ikke nødvendigt :)

/David

Fra : Erik JP

Dato : 04-03-05 15:55

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message
> [...]
> eller *nix) som kan tage en samling billeder og sortere dem i nye foldere

Du kan hente IrfanView. http://www.irfanview.com/

Fås ikke meget bedre efter min mening.
--
Erik JP

Fra : Morten U. Hansen

Dato : 06-03-05 00:13

David Rasmussen wrote:
> [...]
> eller *nix) som kan tage en samling billeder og sortere dem i nye
> foldere efter deres dato som angivet af EXIF?

Prøv 'Downloader Pro'. Det er et fint lille program til at tømme dit
kort med billeder. I denne process laver det dagsfoldere med det navn du
indtaster.

Se en anmeldelse her:
http://www.outbackphoto.com/computers_and_more/veit_downloader_pro/essay.html

Jeg bruger det selv hver gang.