Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farvestyring af printer
Fra : Thomas

Dato : 01-03-05 21:43

Hej,

Jeg har langt om længe modtaget min IP5000 printer (med postDK).

De første udskrifter vise helt tydeligt, at jeg har behov for en kalibrering
af et eller anden i mit system.

Jeg skriver ud fra PS CS og anvende Adobe RGB (1998) som profil. Den samme
profil har jeg valgt til printeren under printer settings. Alligevel bliver
min billeder en del blegere end min skærm - og de reference prints jeg har
fra diverse fotoforhandlere.

Med printeren fulgte end håndfuld profiler kaldet IP5000 SP2, SP4, PR1, PR2,
PR3 - manuale undergår behændigt dette emne, så jeg er lidt i tvivl om
anvendelsen af dem. Det overrasker mig dog lidt, at jeg kan se en væsentlig
ændring i billedet i PS når jeg skifter til en af IP5000 profilerne.

Hvordan skal jeg anvende profilerne - så jeg det mest forudsigelige og
ensartede print?

Håber nogen kan give mig et tip.

Mvh.
Thomas

Fra : Niels

Dato : 02-03-05 04:40

> [...]
> profilerne.
>
> Hvordan skal jeg anvende profilerne - så jeg det mest forudsigelige og

Min Canon printer giver bedste resultat ved at stå på auto.. og så bare
vælge det rigtige papir (så vælger printeren selv PR1, PR2 osv.).
Der sker formentlig det hos dig, at du får justeret billedet både i
Photoshop og i printeren..

Mvh.,
Niels

Fra : Thomas

Dato : 02-03-05 07:54

"Niels" <nibb@mail.dk> wrote in message

> [...]
> vælge det rigtige papir (så vælger printeren selv PR1, PR2 osv.).
> Der sker formentlig det hos dig, at du får justeret billedet både i

Jeg må også tilstå, at det absolut bedste resultat opnås i auto-mode.

Hvilket color-space bruger du i Photoshop?
Jeg bruger Adobe RGB (1998).

Mvh.
Thomas

Fra : Niels

Dato : 02-03-05 16:51

> Hvilket color-space bruger du i Photoshop?
> Jeg bruger Adobe RGB (1998).
>
> Mvh.
> Thomas

Hvis det er mig du spørger, bruger jeg sRGB. Er endnu ikke kommet igang med
Adobe RGB.. men har tænkt mig at prøve det af.

Mvh.
Niels

Fra : NTFS

Dato : 02-03-05 06:10

> Hvordan skal jeg anvende profilerne - så jeg det mest forudsigelige og
> ensartede print?

Det er ikke enkelt at farvekalibrere et system. Både skærmen og printeren
skal kalibreres, man kan gøre det visuelt med særlige programmer (der er
vist et i Adobe Photoshop) og man kan også gøre det ud fra et IT8 Target,
men det er subjektivt og er ikke pålidligt. Mig bekendt er den eneste
overbevisende metode at anvende en særlig fysisk kalibrator, der monteres
direkte på skærmen.

mvh
Niels

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-03-05 09:36

Thomas <tsFJERN@tschmidt.dk> wrote:

> Jeg har langt om l?nge modtaget min IP5000 printer (med postDK).
>
> De f?rste udskrifter vise helt tydeligt, at jeg har behov for en kalibrering
> af et eller anden i mit system.
>
> Jeg skriver ud fra PS CS og anvende Adobe RGB (1998) som profil. Den samme
> profil har jeg valgt til printeren under printer settings. Alligevel bliver
> min billeder en del blegere end min sk?rm - og de reference prints jeg har
> fra diverse fotoforhandlere.

Man kan ikke bare vælge en profil som Adobe RGB og regne med, at det
giver gode udskrifts. Du bliver enten nødt til at bruge Auto-mode
eller bruge profiler som hører til printeren.

> Med printeren fulgte end h?ndfuld profiler kaldet IP5000 SP2, SP4, PR1, PR2,
> PR3 - manuale underg?r beh?ndigt dette emne, s? jeg er lidt i tvivl om
> anvendelsen af dem. Det overrasker mig dog lidt, at jeg kan se en v?sentlig
> ?ndring i billedet i PS n?r jeg skifter til en af IP5000 profilerne.
>
> Hvordan skal jeg anvende profilerne - s? jeg det mest forudsigelige og
> ensartede print?

Jeg har spurgt Canon om præcist det samme og blev overraskende ringet
op af Canon's support her til morgen! Jeg fik tilbudt en PDF-fil der
forklarer hvad de forskellige profiler er til. Den blev sendt på mail
og jeg har nu kigget den igennem.

Den forklarer både hvordan man få det optimale resultat ud af billeder
som har AdobeRGB som oprindeligt farverum, og hvordan man udbytter
egne profiler (samme indstillinger som også anbefales til
Epson-printere). Det bedste er dog nok forklaringen på de medfølgende
profiler. Jeg har endnu ikke fået afprøvet det, men jeg har lagt
PDF-filen op på min webserver, og der bliver den liggende nogen dage.

Linket er http://www.rfn.dk/files/icc_profile_guide.pdf

Jeg googlede lidt på nettet og fandt ud af, at de tidligere har
udleveret denne guide, dog i version 1.0, hvor den jeg fik var i 1.01.
Jeg kan dog ikke finde den på deres hjemmeside, hvilket undrer mig
meget. Hvorfor holde dette hemmeligt?

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 02-03-05 11:11

> Linket er http://www.rfn.dk/files/icc_profile_guide.pdf

Jeg kan ikke få adgang, er det spdan at du evt. kunne sende det dokument du
fik tilsendt til mig eller smide det op på nettet et sted og lægge et link
ud. Hvis du vil maile så send til post@siho.dkREMOVETHIS (husk at fjerne de
store bogstaver)

Mvh
Simon

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-03-05 13:39

Simon Nielsen <news@siho.dk> wrote:

> Jeg kan ikke f? adgang, er det spdan at du evt. kunne sende det dokument du
> fik tilsendt til mig eller smide det op p? nettet et sted og l?gge et link
> ud. Hvis du vil maile s? send til post@siho.dkREMOVETHIS (husk at fjerne de
> store bogstaver)

Rettighederne på filen var ikke i orden. Det er fikset nu.

Fra : Pico

Dato : 02-03-05 23:57

René Frej Nielsen wrote:

> Rettighederne på filen var ikke i orden. Det er fikset nu.

Rigtigt godt, takker.
Pico

Fra : Casper

Dato : 02-03-05 14:42

On Wed, 2 Mar 2005 09:36:06 +0100, René Frej Nielsen<spam@rfn.dk>
wrote:

> [...]
>profiler. Jeg har endnu ikke fået afprøvet det, men jeg har lagt
>PDF-filen op på min webserver, og der bliver den liggende nogen dage.

SUPER! Tak for det René!

Casper

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-03-05 17:10

In article <mgagf2-76j.ln1@osxserver.rfn.dk>, René Frej Nielsen wrote:
> [...]
> profiler. Jeg har endnu ikke fået afprøvet det, men jeg har lagt
> PDF-filen op på min webserver, og der bliver den liggende nogen dage.

Det optimale er stadig at kalibrere sin egen kombination af blæk/papir.
Men det kræver software som profilePrism, og en farvemåler til mange
penge, eller IT8 target + scanner.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-03-05 18:54

Povl H. Pedersen wrote:

> Det optimale er stadig at kalibrere sin egen kombination af
> blæk/papir. Men det kræver software som profilePrism, og en
> farvemåler til mange penge, eller IT8 target + scanner.

Og endnu værre - en masse energi til at sætte sig ind i noget, der IMHO er
udsøgt uinteressant, hvis man ikke har et totalt nørdet forhold til det.
Personligt var jeg ville til at slippe en timeløn eller to til en, der kunne
farvejustere mit setup - men det bliver vist svært at finde sådan en
serviceleverandør.

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 27/2/2004) ynkelige knipserier kan findes på

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-03-05 20:26

In article <4225fdb9$0$12330$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Jan Bøgh wrote:

> [...]
> Personligt var jeg ville til at slippe en timeløn eller to til en, der kunne
> farvejustere mit setup - men det bliver vist svært at finde sådan en

Det gør det vel - Det er rart at have tingene kalibreret, og ved at have
muligheden for selv at gøre det, så kan man jo også lave profiler til
sin onlinefremkalder etc.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-03-05 18:47

Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> Det optimale er stadig at kalibrere sin egen kombination af blæk/papir.
> Men det kræver software som profilePrism, og en farvemåler til mange
> penge, eller IT8 target + scanner.

Helt bestemt. Jeg har forsøgt at få lavet profiler på Canons PR-101 og
MP-101 papir, men udstyret der skulle aflæse udskrifterne (en X-rite
ting der læser nogle strimler) kunne ikke aflæse dem ordentligt. Den
havde problemer med gråtonerne, både på blank og mat papir. Meget
undeligt, for udstyret havde ikke problem dengang jeg fik lavet
profiler af min Epson Stylus C60.

Resultatet blev, at når jeg brugte de genererede profiler, så knækkede
gråtonerne omkring 75%. På mat papir kom der blåstik og på mat papir
kom der rødstik. Meget uheldigt og det gør desværre profilerne umulige
at bruge.

Nu skal jeg lige have testet Canon's egne profiler af, og jeg håber at
de er præcise nok. Det er heldigvis kun til hobbybrug.