Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billeder fra begivenhed...
Fra : News

Dato : 01-03-05 17:57

Inden jeg måske selv vover pelsen, kunne jeg godt tænke mig at se
nogle af jeres, -jer hyppigt dk.fritid.foto besøgendes
billedserie/dækning af en begivenhed,
altså en serie der skal fortælle en histori fx. en fest, en fødselsdag
eller anden begivenhed,
man ikke selv kontrollerer forløbet af.

Det der interesserer mig mest er skarphed, lys, farver, og selvfølgelig
komposition, beskæring,
og irriterende detaljer man ikke bare kan fjerne eller komme udenom,
(lamper, borde mm.)
da jeg selv har svært ved at se hvad der er "rigtigt" mht. ovenstående.

Evt. nogle link til fotoserier med dækning af div. begivenheder.

Venligst
Peter
Ej proff, ej amatør, og slet ikke særlig rutineret -eller dygtig.
Men blot en der ejer et fotoapparat og forsøger at tage et par billeder
nu og da.
Nuværende kamera Powershot Pro1, - evt. engang et 20D -hvis jeg ikke
bliver bedt om smide det hele fra mig!

Fra : Michael Bothager

Dato : 01-03-05 19:50

News wrote:
> [...]
> (lamper, borde mm.)
> da jeg selv har svært ved at se hvad der er "rigtigt" mht. ovenstående.

Det (efter min mening) vigtigste ved den slags arbejde er at opnå en
forståelse og accept af dem man fotografere, og at man hele tiden er
"med", og bevæger sig rundt og interagerer med de øvrige
"venet"-deltagere. Snak med, lær dem at kende, smil og ha' det sjovt med
at fotografere.

Du skal være opnærksom på at enten er man med i festen, eller også tager
man billeder, det er svært at lave begge ting godt samtidigt.

Inden du går igang skal bestemme dig for hvordan det skal laves, er det
et bryllup så lad være med at følge den officielle fotograf rundt, men
fang alle de små stunder som andre ikke ser, find de følsomme øjeblikke
både blandt brudeparret og blandt gæsterne. Specielt børn og kærestepar
er oplagte emner.

Ved børnefødselsdage kan med fordel variere optage højden helt ekstremt,
ned og kravl på gulvet sammen med børnene, op og stå på en stol for at
få lagkagebordet ovenfra, gå gerne meget tæt på, og fuld knald på
farverne, billeder af gavepapir der flyver iegnne luften, balloner osv. osv.

Et sølvbryllup er oplagt til afdæmpede farver, rolige øjeblikke, enkle
billeder, og følg historien helt fra forberedelserne, når
sølvbrullypsparret hives ud af sengen, morgensangen osv.

Der er uendeligt mange muligheder, det vigtigste er at du gør op med dig
selv inden hvordan du vil fortælle historien. Gør du ikke det, så kan
det blive til usammenhængende billeder. Beskrive 10 situationer du gerne
vil have på billeder, og arbejde for at få dem. SÅ kemmer der som regel
10 andre situationer samtidigt, som man også kan fange.

Mht. til "irriterende detaljer", så istedet for at se på dem som
irriterende, så anvend dem til at gøre billederne bedre, til at give dem
stemning, eller bevæg dig rundt/op/ned så det ikke er med i billedet.
Her er det specielt tændte lamper/pærer, dem skal man sjældent placere
lige over et hoved.

> Evt. nogle link til fotoserier med dækning af div. begivenheder.

På min hjemmeside er der billeder fra bl.a. fastelavn og karneval, her
kan man styre minus det meste af tiden, man må bare følge med flowet og
festen.

Jeg har også lavet private arrangementer (bryllupper, runde fødselsdage
etc.) som jeg ikke kan vise frem (private fester må ikke bare vises på
nettet iflg. lovgivningen), men det der var fælles for dem var at jeg
ikke rigtig var deltager i selve festen (mindre oplevelse til mig på den
konto), men at jeg tilgengæld så en masse detaljer, episoder osv. som
fik de andre til at genopleve festen.

> [...]
> nu og da.
> Nuværende kamera Powershot Pro1, - evt. engang et 20D -hvis jeg ikke

Det er ikke udstyret, men hvad du gør med det. Brug det, leg med det,
lær det at kende på din rygrad, og ha' det sjovt imens du gør det

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : News

Dato : 01-03-05 20:05

>"Michael Bothager" <not@valid.com> skrev i en meddelelse
> News wrote:

Du skal dæleme have et stort tak for den beskrivelse.

og...
> Det er ikke udstyret, men hvad du gør med det. Brug det, leg med det,
> lær det at kende på din rygrad, og ha' det sjovt imens du gør det

Ja, det er præcis hvad jeg prøver at gøre,
jeg er ikke "udstyrs-fetisch", men fx. Pro1 har helt sikkert sine
begrænsninger,
men sikkert også nogle fordele, alt afhængig af situationen.

Mange tak Michael, for din gode forklaring,
jeg vil kigge på din side.

Venligst
Peter

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-03-05 20:08

"Michael Bothager" <not@valid.com> wrote in message
> News wrote:

....masser af fraklip...

-sammenfatning: lave en drejebog hjemmefra. Istedet for at blive gal på lys
og blomster, så brug dem som forgrund, og indramning af billederne. Tal med
folk, tag et glas med rundt og skål gerne med dem inden du tager billederne.
Det beroliger mange, at de har talt med kameramanden inden han trykker den
af.

Det eneste du ikke må, er at gentage en fejl, jeg har lavet for mange år
siden, hvor jeg fo'graferede til et bryllup, hvor jeg ikke kendte ret mange
af gæsterne ved bordet. Jeg fik startet forkert, og fik:
Fru Olsen, hr Nielsen
Fru Nielsen, hr Pedersen,
Fru Pedersen, Hr Jensen
Fru Jensen, Hr Sørensen

osv. Det var sq ikke så godt
-om der efterfølgende var mange skils Misser ved jeg ikke...

Bo //

Fra : News

Dato : 01-03-05 20:32

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Fru Jensen, Hr Sørensen
>
> osv. Det var sq ikke så godt
> -om der efterfølgende var mange skils Misser ved jeg ikke...

Ok, den var slem , være end at glemme onklen fra amerika

Mange tak til dig Bo
Peter

Fra : Tommy Fer

Dato : 01-03-05 20:19

News wrote:
> [...]
> nu og da.
> Nuværende kamera Powershot Pro1, - evt. engang et 20D -hvis jeg ikke

Hej Peter

På min hjemmeside www.fotofer.dk kan du se mine billeder. Jeg har haft
digicam i 4 år, dog kun med point and shoot som prioritet, i sommers
blev jeg bidt af det (via min fars 300d) Sådan et har jeg også nu.

HAr haft det siden 6 mdr sidste år. Mine billeder kan jeg selv se
variere i kvalitet. Heldigvis jo nyere jo bedre

mvh Tommy Fer

Fra : News

Dato : 01-03-05 20:29

"Tommy Fer" <NOSPAM@fotofer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> digicam i 4 år, dog kun med point and shoot som prioritet, i sommers
> blev jeg bidt af det (via min fars 300d) Sådan et har jeg også nu.

Mange tak, jeg kigger forbi...

> HAr haft det siden 6 mdr sidste år. Mine billeder kan jeg selv se
> variere i kvalitet. Heldigvis jo nyere jo bedre

Yes, jo nyere billeder jo bedre, man lærer hele tiden, men går der for
lang tid imellem,
glemmer man - kameraindstillinger, vinkler mm, det gør det lidt sværere
end at være proff på farten hele tiden.

Venligst og mange tak
Peter