Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Transport af Objektiver
Fra : Per

Dato : 01-03-05 17:26

Hvordan transporteres objektiver bedst - stående eller liggende? F.eks en
70-200 mm.
Jeg tænker på, hvis man nu er på en længere cykeltur, så kunne det jo godt
være at det var en god ide at min. de rystelser der helt naturligt vil
forekomme.

På forhånd tak for svar
Per

Fra : ;o\)-max-

Dato : 01-03-05 17:53

"Per"
> [...]
> Jeg tænker på, hvis man nu er på en længere cykeltur, så kunne det jo godt
> være at det var en god ide at min. de rystelser der helt naturligt vil

Aner det ikke - men sikkert er det at længere objektiver
helst ikke skal være monterede på huset, jaja det er
en no brainer, men måske der er nogen der kan bruge
det tip alligevel.. )-max-

Fra : Brizz

Dato : 01-03-05 21:33

> Aner det ikke - men sikkert er det at længere objektiver
> helst ikke skal være monterede på huset, jaja det er
> en no brainer, men måske der er nogen der kan bruge
> det tip alligevel.. )-max-

Tja hvis man ikke lige tænker over det... Jeg kendte ikke til det. Så takker
herfra

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
....der bestiller sit 20D imorgen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 01-03-05 21:53

"Brizz"

> Tja hvis man ikke lige tænker over det... Jeg kendte ikke til det. Så takker
> [...]

Hehe - næh sådan havde jeg det også, da jeg fik det a vide,
spændende med dit nye kamera hva.. -max-

Fra : Christian Grüner

Dato : 01-03-05 23:07

Kan til dels godt se det logiske i det, men det ligger til min natur at
spørge hvorfor?

MVH Christian

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 02-03-05 10:54

"Christian Grüner" <wizprod@wizprodFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> Kan til dels godt se det logiske i det, men det ligger til min natur at
> spørge hvorfor?

Lange teler kan være dræbende tunge.
Hænger du kameraet om halsen i bæreselen med en lang tele på, risikerer du at
fatningen på både kamera og objektiv tager skade.
Fatningen er ikke beregnet til at bære en vægt på flere kg.

Af samme årsag er der monteret kraftige håndtag på langt de fleste
lange/lysstærke teler. (dem, der vejer noget).

Jeg går forresten altid rundt med min D70 over skulderen med en Sigma 500/4,5
påmonteret.
Til gengæld er bæreselen fastgjort til teleobjektivet og ikke til kameraet.

Jeg er faktisk lige ved at tro, at man næsten skal være mere på vagt overfor
de halvtunge objektiver som Canons 100-400 IS USM og Nikon 80-400 VR IF ED.
De er temmeligt tunge uden at have bæresele eller håndtag. Man bør nok passe
på med at cykle rundt med sådan et og kameraet om halsen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 02-03-05 11:31

"Frodo Nifinger"

> [...]
> De er temmeligt tunge uden at have bæresele eller håndtag. Man bør nok passe
> på med at cykle rundt med sådan et og kameraet om halsen.

Just precis Jesper - fatningen kan blive skæv og så er det svært. Ved et ordentligt
gok kan det være hele huset der vrider sig eller knækker, det kan være dyrt..

Jeg bruger 500'ern på samme måde som dig, men den er altid (næsten) skilt ad når
den ligger i ryksækken, det har en klog mand lært mig at jeg skal..

Man skal altid passe på sit udstyr, ikke hysterisk, men betragt det som een af
ungerne i familien, dem passer vi jo også på (forhåbentligt ) -max-

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-03-05 17:26

In article <42258d46$0$12365$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> fatningen på både kamera og objektiv tager skade.
> Fatningen er ikke beregnet til at bære en vægt på flere kg.

På DPReview er de ikke så hysteriske med det. Der er holdningen, at
hvis du har kameraet i remmen, så trækker et tungt objektiv nedad, og
fil af sig selv sørge for et jævnt træk.

Det farlige er nok med et halvtungt objektiv at tro at man skal
holde ved kameraet når man tager billeder. Når man når derop er det
er det objektivet man holder, og kameraet der er et lille vedhæng.

> [...]
> De er temmeligt tunge uden at have bæresele eller håndtag. Man bør nok passe
> på med at cykle rundt med sådan et og kameraet om halsen.

Canon 100-400mm vejer kun 1360 gram, og en kort zoom som 24-70mm er oppe
i 950g. Længden betyder en del (vægtstangsprincip).