Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D70 Format problemer
Fra : ph

Dato : 28-02-05 16:31

Hej D70 interesserede!

Jeg har kun haft mit D70 i 5 dage, og i det har Kamerahuset sat et 1 GB
Dane-Elec Compact Flash kort.

Så skyder jeg lidt med i går og i dag og pludselig blinker kameraet FOR
(altså format). Og farve displayet viser at kortet ikke er formateret og at
det skal formateres før jeg kan komme videre. (Selvfølgelig havde jeg
formateret kortet, da jeg fik kameraet i fredags)

Jeg er godt nok skuffet! Nyt kamera til 11000 og så ryger alle mine første
billeder fordi kortet pludselig SKAL formateres!

Det værste er at jeg jo så overhovedet aldrig kan stole på hvornår det sker
næste gang, med mindre jeg finder fejlen. Så nu står jeg med et nyt dyrt
kamera, som jeg ikke gider at tage med til barnedåb og ferier, hvis det
blot taber alle billederne lige pludselig.

Hvordan skal jeg forholde mig? og hvordan kan jeg overhovedet fejlsøge og
komme videre? Er det Dane-Elec flashkortet der er noget lo... eller?

Mange frustrede hilsner Peter

Fra : Ole

Dato : 28-02-05 16:53

ph wrote:
> [...]
>
> Hvordan skal jeg forholde mig? og hvordan kan jeg overhovedet fejlsøge og
> komme videre? Er det Dane-Elec flashkortet der er noget lo... eller?

Kunne det tænkes at der var sket en fejl under 1. formattering ?
Kameraet viser hvor mange ledige ud af hvor mange i alt - var der noget
mystisk der ?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt design og nye billeder på:

Fra : ph

Dato : 28-02-05 19:14

> Kunne det tænkes at der var sket en fejl under 1. formattering ? Kameraet
> viser hvor mange ledige ud af hvor mange i alt - var der noget mystisk der
> ?

Hvor mange ledige? Nu ved jeg ikke lige hvad du beskriver - jeg suser lige
ind og læser lidt om formattering i manualen og prøver at lave nogle
testformatteringer.

mvh peter

Fra : Ole

Dato : 28-02-05 19:44

ph wrote:

> Hvor mange ledige? Nu ved jeg ikke lige hvad du beskriver - jeg suser lige
> ind og læser lidt om formattering i manualen og prøver at lave nogle
> testformatteringer.

Hvor mange ledige pladser

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-02-05 16:55

ph wrote:

> [...]
> et nyt dyrt kamera, som jeg ikke gider at tage med til barnedåb og
> ferier, hvis det blot taber alle billederne lige pludselig.

Pas nu på med ikke at lade hysteriet løbe afsted med dig!

> Hvordan skal jeg forholde mig? og hvordan kan jeg overhovedet
> fejlsøge og komme videre? Er det Dane-Elec flashkortet der er noget
> lo... eller?

Jeg har en gang set noget lignende - nemlig da jeg brugte et dubiøst CFkort
som allerede tidligere havde haft problemer (i en helt anden enhed end et
kamera). Mit gæt er at det er kortet.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 27/2/2004) ynkelige knipserier kan findes på

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-05 17:24

Nr. 1 er, at det næppe er dit kamera, der fejler.

> [...]

CFkort
> som allerede tidligere havde haft problemer (i en helt anden enhed end et

Ja, men
Et alternativ er fejlbetjening. Fejlen kan skabes med et perfekt CF kort.
Bare tag et billede og sluk apparatet! Så er der en god chance for at alt er
tabt.
Måske har du været lidt for hurtig. Det kan godt tage sekunder før en
skrivning er helt færdig.

Er du sikker på at det ikke er en fejl 40, så få kortet byttet.
Gert

Fra : ab

Dato : 28-02-05 18:38

"Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> skrev i en meddelelse

> Måske har du været lidt for hurtig. Det kan godt tage sekunder før en
> skrivning er helt færdig.

Min slukker da først når skrivningen er slut ?

ab

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-05 18:48

"ab" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse

> "Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> skrev i en meddelelse

> Min slukker da først når skrivningen er slut ?

Det har du ret i. Har lige tjekket.
Gert

Fra : Kim Daugaard

Dato : 28-02-05 18:54

jeg vil nu give manden lidt ret, havde samme problem, med et 2.2 gb
microdrive, hvorefter jeg ringede til nikon og fik forklarede, at D70ér
havde nogle enkelte kort den ikke kunne sammen med. Det løste sig da jeg
skiftede til 512 Mb kort, og holdte mig fra microdrives. Problemet ligger i
at D70ér ikke kan leverer nok strøm til nogle af de "store" kort, og vil
derfor lave fejl.
Brug flere 512 mb og undgå at hele ferieren mangler pga. 1 stort kort..

Fra : HKJ

Dato : 28-02-05 19:36

"Kim Daugaard" <on_net@mail.dk> wrote in message
> jeg vil nu give manden lidt ret, havde samme problem, med et 2.2 gb
> microdrive,

Jeg har i længere tid (nok omkring 10000 billeder) brugt et 4GB microdrive
uden problemer.

> hvorefter jeg ringede til nikon og fik forklarede, at D70ér
> havde nogle enkelte kort den ikke kunne sammen med.

D70 kom frem var der snak om en liste over godkendte kort, jeg ved ikke om
den liste stadig eksisterer.

Fra : ph

Dato : 28-02-05 21:06

> D70 kom frem var der snak om en liste over godkendte kort, jeg ved ikke om
> den liste stadig eksisterer.

I så fald vil jeg være utrolig taknemmlig for et link til en sådan liste.

mvh Peter

Fra : Torben Andresen

Dato : 28-02-05 21:35

"ph" <sneglefartnospam@get2net.dk> wrote

> I så fald vil jeg være utrolig taknemmlig for et link til en sådan liste.

Side 192 i manualen.

/Torben

Fra : ph

Dato : 01-03-05 10:31

Super! Tak!

Fra : HKJ

Dato : 28-02-05 23:02

"ph" <sneglefartnospam@get2net.dk> wrote in message

> I så fald vil jeg være utrolig taknemmlig for et link til en sådan liste.

Den eksisterer faktisk stadig og kan findes på deres webside under support

Det er hovedsalig Sandisk og Lexar kort som er godkendt.

Fra : ph

Dato : 28-02-05 19:11

"Kim Daugaard" <on_net@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> derfor lave fejl.
> Brug flere 512 mb og undgå at hele ferieren mangler pga. 1 stort kort..

Jeg vidste ikke at et stort kort bruger mere strøm - hvorfor egentlig?

Hvis mit problem løses med 512 Mb kort, skifter jeg meget gerne til flere
kort i stedet for, for jeg frygter virkelig at miste alt!

Jeg må ned og bytte!

mvh Peter

Fra : Simon Nielsen

Dato : 01-03-05 01:44

> "Kim Daugaard" <on_net@mail.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Jeg vidste ikke at et stort kort bruger mere strøm - hvorfor egentlig?

Et microdrive er en harddisk der skal leveres nok strøm til at controlleren
i kortet kan være tændt samtid til motor, læsehoved og buffer. De andre kort
er en lille chip hvor dataene lagres istedet for magnetplader som der sidder
i en harddisk og et par enkle vhip der udgør en controller og en stor chip
til data kræver langt mindre strøm end et microdrive. Det kan nu lade sig
gøre at få 1 GB kort hvor der ikke sidder et microdrive i. Men D70 er da
netop bygget til også at kunne bruge microdrive så mit bud er at hente et
batteri fra batterier.dk der leverer mere strøm end original batteriet.

> Hvis mit problem løses med 512 Mb kort, skifter jeg meget gerne til flere
> kort i stedet for, for jeg frygter virkelig at miste alt!

Ja jeg har en D1 og har 4 kort med som jeg skifter mellem, ingen af dem er
microdrives.

> Jeg må ned og bytte!

God ide.

> mvh Peter

Mvh
Simon

Fra : ph

Dato : 28-02-05 19:03

> Min slukker da først når skrivningen er slut ?
>
> ab
Ja, jeg ka da heller ikke slukke i en skrivning, selvom jeg provokerede
apparatet lidt til det

mvh Peter>

Fra : Simon Nielsen

Dato : 01-03-05 01:45

> Ja, jeg ka da heller ikke slukke i en skrivning, selvom jeg provokerede
> apparatet lidt til det

Prøv at hive batteriet ud så skal du se spændene ting

/Simon

Fra : ph

Dato : 01-03-05 10:32

">> >

> Prøv at hive batteriet ud så skal du se spændene ting
>
> /Simon

Ah, okay - jeg tror på dig. Jeg ville aldrig udsætte mit eget kamera for det

mvh Peter

Fra : HKJ

Dato : 28-02-05 19:19

"ab" <huskFJERN@DETTEc.dk> wrote in message

> Min slukker da først når skrivningen er slut ?

Det er totalt ligegyldigt på D70, eneste begrænsning er at du ikke må fjerne
kortet, før den er færdig med at skrive.

Fra : ph

Dato : 28-02-05 21:07

> Det er totalt ligegyldigt på D70, eneste begrænsning er at du ikke må
> fjerne
> kortet, før den er færdig med at skrive.

Ok tak, det er da til at forstå - modsat det andet udsagn.

mvh Peter

Fra : Michael Holm

Dato : 28-02-05 18:47

> Bare tag et billede og sluk apparatet! Så er der en god chance for at alt er
> tabt.

Og det kalder du en fejl-40? - Det kan da ikke passe at kameraet ikke
kan klare den lille opgave, at vente med at slukke helt, til det er
færdig med at skrive?

Lever kameraet tilbage, og køb et Canon.

--M

Fra : ph

Dato : 28-02-05 19:05

> Lever kameraet tilbage, og køb et Canon.
>
> --M

Hvis det er dane-elec kortet der er noget skidt og jeg bytter kameraet til
et Canon og forhandleren smider CF kortet over i Canon'en er jeg jo lige
vidt.

Jeg vil vide om det er kortet eller apparatet der fejlede!

mvh Peter

Fra : Thomas

Dato : 28-02-05 19:32

"Michael Holm" <tlf@20682620.dk> wrote in message

> Lever kameraet tilbage, og køb et Canon.

Jeps, det er den eneste fornuftige løsning, hvis kortet er defekt.

Thomas

Fra : ph

Dato : 28-02-05 19:02

> [...]
> skrivning er helt færdig.
>
> Er du sikker på at det ikke er en fejl 40, så få kortet byttet.

100 % sikker på at det ikke er fejl 40, da jeg aldrig kunne finde på at
slukke kameraet et sekund efter jeg har taget et billede. Men hvis man i
teorien kan fremkalde en formattering af CF kortet hvis man forsøger at
slukke kameraet lige i en skrivning, så er det da også helt uacceptabelt -
og så ville man jo ikke turde lade uerfarne brugere låne apperatet nogle
minutter på en ferie ell. lign.

Peter

Fra : ph

Dato : 28-02-05 18:57

> Pas nu på med ikke at lade hysteriet løbe afsted med dig!

Ja, du har ret - jeg havde blot brugt en time på en tage en sk...god serie
af min venindes nyfødte, så ærgelsen var stor.

> Jeg har en gang set noget lignende - nemlig da jeg brugte et dubiøst
> CFkort
> som allerede tidligere havde haft problemer (i en helt anden enhed end et
> kamera). Mit gæt er at det er kortet.

Håber helt klart du har ret - jeg plejer jo at være utrolig tilfreds med
Nikon, og mit F80 har aldrig fejlet.

Jamen er Dane-Elec kort nogle billig kort? Laver Nikon selv CF kort jeg
kunne købe i stedet - eller hvad er kvalitet inden for kort?

mvh Peter

Fra : Bo Bjerre

Dato : 28-02-05 19:23

> Jamen er Dane-Elec kort nogle billig kort? Laver Nikon selv CF kort jeg
> kunne købe i stedet - eller hvad er kvalitet inden for kort?

Vil ikke udtale mig om omtalte kort. Nikon laver givet vis IKKE selv kort,
men køber nogle andre til at lave Nikon kort. Samme som med batterier.

Bo //

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-02-05 18:43

In article <FOGUd.492$3B1.207@news.get2net.dk>, ph wrote:

> Hvordan skal jeg forholde mig? og hvordan kan jeg overhovedet fejlsøge og
> komme videre? Er det Dane-Elec flashkortet der er noget lo... eller?

Jeg har prøvet det samme med et billigt standard DaneElec kort.
Det byttede de med det samme i forretningen. Det er et defekt kort,
og da man ikke kan reparere, så er der kun ombytning tilbage.

Fra : ph

Dato : 28-02-05 19:08

> Jeg har prøvet det samme med et billigt standard DaneElec kort.
> Det byttede de med det samme i forretningen. Det er et defekt kort,
> og da man ikke kan reparere, så er der kun ombytning tilbage.

Uh, hvor jeg håber du har ret!

Jeg har aldrig hørt om dane-elec før nu - er det et billig mærke han har
givet mig? Jeg gav kr. 1000,- for et 1GB, er det dyrt.

Kan man købe et kvalitetskort af andet fabrikat og være bedre sikret, eller
skal man til at købe mindre kort og skifte oftere ligesom med film så man
ikke mister så meget af gangen?

Tænk på at der kan være en helt Australiensrejse på eet 1GB kort - så man
har meget at miste.

mvh Peter

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-02-05 19:40

ph wrote:

> Jeg har aldrig hørt om dane-elec før nu - er det et billig mærke han
> har givet mig? Jeg gav kr. 1000,- for et 1GB, er det dyrt.

Det lyder voldsomt.

> Kan man købe et kvalitetskort af andet fabrikat og være bedre sikret,
> eller skal man til at købe mindre kort og skifte oftere ligesom med
> film så man ikke mister så meget af gangen?

Jeg bruger 1 GBkort - helt uden problemer, så jeg ville ikke i sig selv være
nervøs pga. af størrelsen. Jeg har kun gode erfaringer med QDE men også
f.eks Kingston er almindeligt udbredte og kan fås til godt halvdelen af den
pris, du nævner.

vh
Jan

Fra : ph

Dato : 28-02-05 21:12

> [...]
> nervøs pga. af størrelsen. Jeg har kun gode erfaringer med QDE men også
> f.eks Kingston er almindeligt udbredte og kan fås til godt halvdelen af

Ok, hvis du klarer dig med 1 giga uden probl. og Nikon desuden skriver at
D70 understøtter fat32 så man kan bruge kort større end 2 giga - burde dét
jo ikke være problemet.

Jeg kender kun Kingston fra PC Ram, og der har det altid været kvali-vare,
så hvis du siger man kan Kingston CF til halvdelen for det jeg har betalt
for mit dane-elec, så er jeg da blevet snydt. Men måske ER Kamerahuset dyre
med al deres tilbehør, når de nu sælger deres kameraer billigt!?

mvh Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-02-05 23:48

In article <qWKUd.581$Y24.41@news.get2net.dk>, ph wrote:
> [...]
> for mit dane-elec, så er jeg da blevet snydt. Men måske ER Kamerahuset dyre
> med al deres tilbehør, når de nu sælger deres kameraer billigt!?

Kingston har traditionelt været Toshiba flash RAM. Dane-Elec køber
lidt forskelligt op, så det kan principielt være det samme.
Dane-Elec Xtreme har 24 timers worldwide replacement. Så hvis jeg får
problemer i Sibirien, så er det bare at faxe min adresse til dem, så
sender de de en polarbjørn med et nyt kort :)

Generelt betyder det ikke så meget med mærke, men mere hvad
der er indeni, herunder hastighed. Har hørt at der vist er noget
der ikke er glad for Kingston Elite (eller rettere Toshiba SLC
teknologi).

Fra : ph

Dato : 01-03-05 10:34

> [...]
> der er indeni, herunder hastighed. Har hørt at der vist er noget
> der ikke er glad for Kingston Elite (eller rettere Toshiba SLC

Mange tak for orienteringen - det forbaver mig at dane-elec har sådan en
service, da jeg aldrig har hørt om dem før. Men det kunne være jeg skulle
suse rundt på nettet og læse lidt om deres profil.

mvh Peter

Fra : Ole

Dato : 28-02-05 19:42

ph wrote:

> [...]
> ikke mister så meget af gangen?
>
> Tænk på at der kan være en helt Australiensrejse på eet 1GB kort - så man

SanDisk Ultra II, 1 gb kan fås billigere og i min d 70 kører det fint.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 28-02-05 21:31

ph wrote:

> Kan man købe et kvalitetskort af andet fabrikat

Jeg kan anbefale sådan en fætter her:
http://www.danskdatasalg.dk/default.asp?vis=vare&id=3304
Rigtig lækker kvalitet til en god pris.

> Tænk på at der kan være en helt Australiensrejse på eet 1GB kort - så man
> har meget at miste.

Hvis det er vigtige billeder og du føler dig usikker på udstyret, så tag
daglig backup.

--
Mvh Henrik.

Fra : Niels

Dato : 01-03-05 04:56

> Uh, hvor jeg håber du har ret!
>
> Jeg har aldrig hørt om dane-elec før nu - er det et billig mærke han har
> givet mig? Jeg gav kr. 1000,- for et 1GB, er det dyrt.

Hvis det er så'n et her, har du givet for meget:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=118485

Mvh.
Niels

Fra : ph

Dato : 01-03-05 10:36

> Hvis det er så'n et her, har du givet for meget:
> http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=118485
>
> Mvh.
> Niels
Hej Niels

Ja, så har jeg givet for meget for det er dét!

mvh Peter

Fra : Kenneth K.

Dato : 28-02-05 19:18

On Mon, 28 Feb 2005 16:30:38 +0100, ph <sneglefartnospam@get2net.dk> wrote:

> Hvordan skal jeg forholde mig? og hvordan kan jeg overhovedet fejlsøge og
> komme videre? Er det Dane-Elec flashkortet der er noget lo... eller?

Jeg gætter (også) på at det er kortet som fejler, få det byttet. Mit D70
er snart 1 år gammelt og jeg har endnu ikke mistet nogle af de over 10.000
billeder kameraet har taget. Bruger Sandisk og Kingston kort.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : ph

Dato : 28-02-05 21:15

> [...]
> er snart 1 år gammelt og jeg har endnu ikke mistet nogle af de over 10.000
> billeder kameraet har taget. Bruger Sandisk og Kingston kort.

Hej Kenneth

Godt at høre med D70'eren - jeg tror også mere og mere på at det kun er
kortet der er problemet.

Jeg tror jeg vil høre forhandleren om han ikke vil ombytte kortet til
Sandisk eller Kingston, for jeg gider ikke rigtig dane-elec.

Gu' ve' hvad han siger - for det er jo lidt svært at bevise en periodisk
fejl på et CF kort!?

mvh Peter

Fra : nyrup

Dato : 28-02-05 21:52

Jeg har haft mit D70 i et halvt år nu. Har taget ca. 2500 billeder (jeg
fotograferer også med andet end D70) og har brugt både "standard" Sandisk
256 MB og "standard" Kingston 1 GB uden problemer ind til nu.
Du kan da billigt købe et par mindre kort fra f.eks. Sandisk eller et andet
kendt mærke og så se om de giver problemer også. Gør de det så må det jo
være kameraet. Er det kun dit nuværende kort der giver problemer, så må det
jo være det der er defekt.
Skal du fotografere noget vigtigt vil jeg helt klart foreslå flere mindre
kort frem for et stort! - Skal du på rejse vil det være surt at miste alle
billederne! - Køb en transportabel CD-brænder, så billederne kommer over på
flere discs. Jeg ville ikke være tryg ved kun at ha' dem et sted - heller
ikke selv om jeg ikke har haft problemer med kort eller kamera - endnu!...

Fra : ph

Dato : 01-03-05 10:39

"nyrup" <p[fjerndette]nyrup@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke selv om jeg ikke har haft problemer med kort eller kamera - endnu!...

Hej Nyrup

Jamen jeg går helt klart også i disse tanker, nemlig hvor mange forskellige
måde man lige kan lave back-up på når man er ude at rejse, for jeg tør
heller ikke længere satse 100% på eet kort.

Hvad med den dér "overførsels-station" som Nikon selv sælger - den med en
større lcd skærm end på kameraet og med hdd i - er den noget værd tror du?

mvh Peter

Fra : ;o\)-max-

Dato : 01-03-05 11:25

"ph" <

> [...]
> større lcd skærm end på kameraet og med hdd i - er den noget værd tror du?

Jeg kan ikke anbefale de der hdd med skærme. De er overpriced og skærmene
er stort set ubruglige til noget som helst. Køb en basic ting feks. x-drive eller andet
de er blevet ret billige og gør det man har brug for. CF til CD maskinerne er også
meget smarte, men de fylder mere end dobbelt så meget. Hvis du skal tjekke billeder
on the road, så invester i en subnote de koster desværre i 10k klassen, men så har du
også en maskine der kan det hele med op til 4-8 timers batteri.. -max-

Fra : Christian Grüner

Dato : 28-02-05 22:45

Jeg har samme standpunkt cirkus, har skudt 13000 billeder på 7 måneder
og har aldrig haft en fejl som den omtalte. Har brugt sandisk ultra II
og en std lexar..
Så byt kortet, dane-elec laver også computer-ram, hvor jeg heller ikke
har hørt alt for godt om dem...

MVH
Christian

Fra : Tommy Jørgensen

Dato : 01-03-05 00:27

Det er helt sikkert kortet! Havde nøjagtig samme problem (med et gammelt 256
MB Performance i mit Pentax Optio). Sjovt nok skete det mens jeg tog
billeder i frost-vejr (-5 grader)! Kortet døde så lige så langsomt - kunne
kun nogle gange få kontakt til det, nåede at redde de fleste billeder med et
rescue program før kortet blev totalt umuligt at komme i kontakt med...

Så find dig et nyt kort, helst et andet mærke, da det som sagt af andre i
gruppen, godt kan være mærket som D70 ikke kan med.

MVH Tommy

Fra : ph

Dato : 01-03-05 10:41

"
> [...]
>
> Så find dig et nyt kort, helst et andet mærke, da det som sagt af andre i
> gruppen, godt kan være mærket som D70 ikke kan med.

Hej Tommy

Godt at høre - jeg er simpelthen på vej ned for at bytte kortet nu - gider
ikke mere.

mvh Peter