Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Glad for nyt D70 :-)
Fra : ph

Dato : 27-02-05 13:32

Hej Gruppe

Med stor hjælp fra mange herinde, blev beslutningen taget i fredags, nemlig
at købe en D70 grundpakke med Nikons 18-70mm. hos Kamerahuset.

Men 1Gb kort, UV filter, 3års forsikring og kortlæser røg det op i ca.
11.000,-

Servicen i butikken var uforskammet, men det kunne jeg næsten have regnet ud
til den pris. Det eneste det handlede om var at få prakket mig mest muligt
ektraudstyr på og dernæst få vippet mig hurtigst muligt ud af butikken, så
næste kunde kunne få samme tur.

Det der irriterende mig mest var nok mest "trusler" som. Det koster kassen
når dit kamera går i stykker og du ikke har tegnet ekstra forsikring. Det
koster virkelig KASSEN - jeg siger dig det er dyrt - skal du ikke have
ekstraforsikring hva' hva'!!

Jeg havde så dårlig smag i munden, at jeg slet ikke havde lyst til at købe
det ekstraobjektiv og den SB600 som jeg hjemmefra rent faktisk havde bestemt
mig for at købe.

Så konklusionen er, at jeg er super super glad for D70'eren. Men at jeg
fremover købet mit udstyr over nettet til en billigere penge.

Jeg har lige 2 spørgsmål:

1) Det overrasker mig dog at hus og Nikkor 18-70mm er så tungt. Hvorfor er
objektivet tungere end det næsten tilsvarende der fulgte med mig F80'er?

2) Jeg fotograferer fly i Kastrup lufthavn, bl.a. fra Flyvergrillen ude for
ende af Amager Landevej. Er der nogle gode forslag til et godt Sigma
objektiv til D70'eren til sådan en opgave. Fx noget 100-300mm zoom. helst i
prisklassen 3-5 K? Samt et billigt sted på nettet?

Mange ekstatiske D70 nybegynder-hilsner

Peter

Fra : Claus Smith

Dato : 27-02-05 13:38

Tillykke med din nyinvestering....har gjort det samme i Dec.måned.

> [...]
> muligt ektraudstyr på og dernæst få vippet mig hurtigst muligt ud af
> butikken, så næste kunde kunne få samme tur.

De har travlt derinde, men prisen er jo også lav i forhold til andre danske
butikker.

Jeg oplevede dog at Rene havde god tid til mig da jeg var derinde.

> [...]
> objektiv til D70'eren til sådan en opgave. Fx noget 100-300mm zoom. helst
> i prisklassen 3-5 K? Samt et billigt sted på nettet?

Måske skulle vi slå hovederne sammen en dag, så kan du jo prøve min Tamron
200 - 400, jeg synes personligt at den er rigtig god...en stor krabat, men
den ligger godt i hånden.

Smid en mail så finder vi da en lørdag eller søndag og 'skyder' lidt
flyvere.

Claus Smith - 4690 Haslev

Fra : ph

Dato : 27-02-05 13:42

Jamen det vil jeg da gøre tak for tilbuddet.

mvh Peter

Fra : Peter Rongsted

Dato : 28-02-05 13:38

"Claus Smith" <claussmith@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>den ligger godt i hånden.
>
>Smid en mail så finder vi da en lørdag eller søndag og 'skyder' lidt

Hvis I slår turen op her i gruppen, så kan det blive en helt fotosafari.
Jeg kan tage en AF-S 80-200 og en Sigma 50-500 (Bigma) med.

Peter

Fra : AS

Dato : 27-02-05 14:09

"ph" <sneglefartnospam@get2net.dk> wrote in message

> 1) Det overrasker mig dog at hus og Nikkor 18-70mm er så tungt.

Muligvis fordi du ikke har prøvet med 17-55

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-02-05 14:31

In article <R4jUd.371$DE2.84@news.get2net.dk>, ph wrote:
> [...]
> når dit kamera går i stykker og du ikke har tegnet ekstra forsikring. Det
> koster virkelig KASSEN - jeg siger dig det er dyrt - skal du ikke have

Du har 14 dages fortrydelsesret på forsikringer. Så du kan stadig fortryde.

Håber ikke du betalte for meget. Prisen er som all-risk forsikring
4-5-6% af værdien pr år for dækning i DK-Europa-Verden gennem forsikrings-
selskaber. Og så er der den fordel du selv kan tage udstyr ud/sætte nyt ind
på din forsikring, og justere værdien/ppræmien.

Elgiganten tager eksempelvis dobbelt pris for disse forsikringer.

> Jeg havde så dårlig smag i munden, at jeg slet ikke havde lyst til at købe
> det ekstraobjektiv og den SB600 som jeg hjemmefra rent faktisk havde bestemt
> mig for at købe.

Fortryd du trygt forsikringen og tegn en et andet sted.

> [...]
> objektivet tungere end det næsten tilsvarende der fulgte med mig F80'er?

Kvalitet vejer. Det samme gør ekstra blænde.

> [...]
> objektiv til D70'eren til sådan en opgave. Fx noget 100-300mm zoom. helst i
> prisklassen 3-5 K? Samt et billigt sted på nettet?

Sigma's EX 100-300mm f/4 koster lidt under 1000 Euro. Ellers må de
ned i consumer zooms til < 2000 kr.

Fra : Michael Schrøder

Dato : 27-02-05 16:19

> Kvalitet vejer. Det samme gør ekstra blænde.

> Sigma's EX 100-300mm f/4 koster lidt under 1000 Euro. Ellers må de
> ned i consumer zooms til < 2000 kr.

Jeg har lige modtaget min Sigma 50-500 m.m. - det er altså dejligt legetøj

- du kunne vel også have brug for de 10x zoom til flyverne ?

Den er tung og skal på et stativ men jeg kan slet ikke holde op med at tage
billeder med min.

mvh Michael

Fra : Steen

Dato : 27-02-05 17:09

"ph" <sneglefartnospam@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> objektiv til D70'eren til sådan en opgave. Fx noget 100-300mm zoom. helst
> i prisklassen 3-5 K? Samt et billigt sted på nettet?

Nikon har et godt 70-300 mm: NIKKOR AF 70-300/4-5,6D ED

Fås dog en del billigere i Photografica: http://www.photografica.dk/, nemlig
til 3.495 kr.

Der er osse en NIKKOR AFG 70-300/4,0-5,6 SILVER til under 2.000 kr, men den
bør man nok ikke købe.

/Steen

Fra : Claus Smith

Dato : 27-02-05 17:53

> Der er osse en NIKKOR AFG 70-300/4,0-5,6 SILVER til under 2.000 kr, men
> den bør man nok ikke købe.

Den er nu ikke helt så tosset....lidt syndt at folk bonker den ned af
karakterskalaen. Men kan man finde en ED så er den da at foretrække eller
evt. en af de gode gamle AF 70-210.

Claus Smith

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-02-05 18:12

Claus Smith wrote:

> eller evt. en af de gode gamle AF 70-210.

Der er til salg flere gange om ugen på ebay.de - og typisk til priser på
lige godt EUR 100. Byd en 120 - og jeg vil næsten garantere at du i løbet af
en uge er i besiddelse af et fremragende optik til prisen.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 9/2/2004) ynkelige knipserier i et forhåbentligt tåleligt

Fra : ph

Dato : 27-02-05 19:30

> [...]
> af
> en uge er i besiddelse af et fremragende optik til prisen.

Hej Jan!

Tak for svaret

Har aldrig været inde på e-bay - vil du forklare hvad det kort går ud på:
Hvem handler jeg med? forpligter man sig til at købe når man har budt? etc.
jeg er helt blank på den form for handel?

mange hilsner Peter

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-02-05 20:21

ph wrote:

> Har aldrig været inde på e-bay - vil du forklare hvad det kort går ud
> på: Hvem handler jeg med? forpligter man sig til at købe når man har
> budt? etc. jeg er helt blank på den form for handel?

Meget enkelt. Det er en auktion, hvor man (selvfølgeligt) forpligter sig til
at købe, hvis man afgiver det vindende bud. Det fungerer sådan, at du
opgiver dit max. bud. F.eks. i dette tilfælde på 70-210'eren EUR 80. Det vil
ofte gøre dig til højeste byder indtil få minutter før auktionen lukker,
hvorfor, du skal være klar, hvis du vil hæve, da der typisk sker en hel del
de sidste par min.
Personligt vil jeg følge priserne på de produkter jeg interesserer mig for
indtil jeg har set mindst en 3-4 handler for at få en ide om priserne.
Skulle jeg igen anskaffe nævnte optik, ville jeg vide, at den normalt går
til mellem 100 og 110 EUR. Så brænder jeg efter hurtigt at få den, ville jeg
typisk byde EUR 120. Har jeg tålmodighed nok, så beslutter jeg f.eks. at
ville byde EUR 85 - vel vidende at den normalt bliver budt over. Det
lykkedes mig dog at få min til EUR 86 + forsendelse (ca. EUR 15).
Betaling foregår typisk ved såkaldte IBANoverførsler, der er en relativ
billig banktransaktion mellem europæiske banker. Prisen vil være mellem 10
og 100 kr. afhængig af ens bank. Da du betaler før du får varen, er der
selvfølgeligt et usikkerhedselement her. Men hvis du kan se, at vedkommende,
der sælger har gode anbefalihnger fra tidligere kunder, er der ingen
problem.

Til sidst: Stædighed belønnes. Jeg havde af fruen fået 'bevilliget' EUR 1000
til indkøb af lejetøj og bestemte mig for at jeg gerne ville bruge dem på en
(fast) tele. Derfor bestemte jeg mig for, at jeg konsekvent bød EUR 1000 for
en AF-300 mm f/2.8 og Gud hjælpe mig om den ikke lige pludseligt var der. Og
her taler vi om at jeg fik den flere tusinde kr. under 'normalpris'. Så for
den tålmodige er ebay.de et interessant sted.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 27/2/2004) ynkelige knipserier kan findes på

Fra : ph

Dato : 28-02-05 09:08

.. Så for
> den tålmodige er ebay.de et interessant sted.
>
> vh
> Jan

Hej Jan!

Rigtig mange tak for den udførlige beskrivelse af e-bay. Det var interessant
læsning og det lyder som om du har rigtig gode erfaringer.

Jeg mener bare det var ebay hvor DR havde et skrækeksempel på at han fik
falske elguitarer tilsendt fra USA efter han havde betalt over ebay.

Jeg går ud fra at ebay er et brugtmarked hvor man så køber af
privatpersoner - og sandsynlighed for at nogle få % er svindlere er vel
meget høj!? Hvad er ens garanti for at få varen efter man har betalt?

MvhPeter

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-02-05 17:02

ph wrote:

> Jeg går ud fra at ebay er et brugtmarked hvor man så køber af
> privatpersoner -

Der er både privatpersoner, forretninger og så nogen, der ligger et eller
andet sted midt imellem.

> og sandsynlighed for at nogle få % er svindlere er
> vel meget høj!?

Og jo færre % du ser på des højere bliver sandsynligheden

> Hvad er ens garanti for at få varen efter man har
> betalt?

Ingen. Der er meget få historier om fup på den tyske eBay, ligesom man
hævder at tyskere aldrig (i modsætning til den engelse udgave af ebay)
overdriver roserne om de effekter, man vil sælge.

Men opret dig selv og se, hvordan det foregår - man har jo ikke investeret
noget blot fordi man lurer.

vh
Jan

Fra : Kim Schulz

Dato : 28-02-05 09:17

[snip]
> [...]
> privatpersoner - og sandsynlighed for at nogle få % er svindlere er
> vel meget høj!? Hvad er ens garanti for at få varen efter man har

der er rigtigt mange firmaer/importører som også sælger via ebay så du
kan sagtens købe nye produkter den vej.

--
Kim Schulz | Need a Content Management System for your website? Go
Geek by nature | get Fundanemt at : http://www.fundanemt.com New