Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ny Photoshop på vej?
Fra : KNL DtP

Dato : 27-02-05 00:58

Hej.

Jeg har, efter at have læst Povl H. Pedersens tip, fået indkøbt en Photoshop 6
OEM på eBay i Tyskland til EUR 45 inkl. porto (~ DKK 340). Nu vil jeg gerne
have opgraderet til CS, så jeg også kan få Photoshop hjemme - uden at blive
ruineret. Spørgsmålet er nu blot, om der er en ny udgave på trapperne?

Det vil være lidt dumt at bruge DKK 1.600 på en opgradering, hvis der snart
kommer en nyere udgave (CS mk. II kunne de jo passende kalde den, hvis det
skal være i tråd med dSLR...)

Noget der ved noget? Hvad hvis jeg opgraderer nu og her - og der så om to
måneder kommer noget nyt. Kan man så, for nedsat beløb, komme med igen? Eller
bør jeg bare være ligeglad med versionsnummeret og købe CS?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Steen Larsen

Dato : 27-02-05 01:10

In article <42210d03$0$22675$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote:

> [...]
> måneder kommer noget nyt. Kan man så, for nedsat beløb, komme med igen? Eller
> bør jeg bare være ligeglad med versionsnummeret og købe CS?

OEM versioner af Adobes produkter? Hvad er det.
Nå til spørgsmålet. Adobe plejer at lave no charge upgrades hvis ny
version kommer 2 md. efter. Om der kommer en ny version indenfor 2 md.
er så spørgsmålet og om plejer fortsat er i live til den tid?

Fra : KNL DtP

Dato : 27-02-05 01:24

www.kortlink.dk/ebay/n2q

> Adobe plejer at lave no charge upgrades hvis ny
> version kommer 2 md. efter.

Jeg synes nok jeg havde læst det et eller andet sted, men har bare ikke kunne
finde det på deres (omfattende) hjemmeside.

> Om der kommer en ny version indenfor 2 md.
> er så spørgsmålet og om plejer fortsat er i live til den tid?

: )

MVH

Kristian

Fra : AS

Dato : 27-02-05 09:17

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message

> www.kortlink.dk/ebay/n2q

Den sjov ting er, at man må ikke sælge OEM software. Det betragtes som en
del af udstyr, der indgår i pakken med en eller anden. Normalt OEM software
er kun CD uden box, manual og lign. Tit er der også overskrift "Not for
resale". Ja, når sig selv lige som OK, men juridisk betragtes det ikke som
lovlig salg/køb, dvs., pengene er smidt ud. AFAIK Adobe ville ikke give
opgraderinger til OEM, lige som tidligere SE versioner.

Fra : Michael Bothager

Dato : 27-02-05 09:44

AS wrote:
> [...]
> lovlig salg/køb, dvs., pengene er smidt ud. AFAIK Adobe ville ikke give
> opgraderinger til OEM, lige som tidligere SE versioner.

Den tyske lovgivning er vist anderledes på dette område, så det er
legalt i Tyskland. Jeg har ingen referencer, men "har hørt det", så hvis
man vil være 100% sikker, så må man undersøge det i Tyskland.

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-02-05 10:49

In article <gmfUd.101989$Vf.3943130@news000.worldonline.dk>, AS wrote:

> [...]
> lovlig salg/køb, dvs., pengene er smidt ud. AFAIK Adobe ville ikke give
> opgraderinger til OEM, lige som tidligere SE versioner.

I Tyskland er det lovligt. Software er software, og kan handles.
Microsoft har haft den i den tyske Højesteret og har tabt. Så i Tyskland
man man handle OEM alt det man lyster.

Og når jeg efterfølgende har købt en opgradering, så er jeg oppe på en
fuld licens. Man kan også argumentere for at min OEM version kan handles
frit, når den nu en gang i Tyskland er handlet uden andet hardware end
de CD'ere den ligger på.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-02-05 11:10

AS wrote:
> "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message

> Den sjov ting er, at man må ikke sælge OEM software. Det betragtes
> som en del af udstyr, der indgår i pakken med en eller anden. Normalt

Og spørgsmålet er, om ikke OEM i princippet er en aftale mellem to
leverandører. Jeg mener bestemt ikke der er noget ulovligt i at du køber en
OEMpakke - hvorimod, der kan være tale om aftalebrud mellem din leverandør
og hans bagland.
Hvis en cykelhandler køber en cykel hjem og sælger dig sadlen, har han vel
heller ikke begået noget ulovligt.
Men spørgsmålet hører vel nærmest hjemme i en juragruppe.

vh
jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 9/2/2004) ynkelige knipserier i et forhåbentligt tåleligt

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-02-05 00:14

Jan Bøgh wrote:

> Jeg mener bestemt ikke der er noget ulovligt i at du køber en
> OEMpakke - hvorimod, der kan være tale om aftalebrud mellem din leverandør
> og hans bagland.

Tja... OEM-software er jo bare en smart måde at kapre nye brugere
på, for når folk først er kommet igang med, og har lært at bruge et
bestemt program, så er det de færreste som orker, at skulle bruge
tid på at lære, hvordan et andet progam fungerer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Lind

Dato : 27-02-05 06:48

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> OEM versioner af Adobes produkter? Hvad er det.

Bundlede versioner - produkter, man får i en pakkeløsning ved køb af
andet, i dette tilfælde højst sandsynligt en computer.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-02-05 01:19

KNL DtP wrote:

> Det vil være lidt dumt at bruge DKK 1.600 på en opgradering, hvis der snart
> kommer en nyere udgave (CS mk. II kunne de jo passende kalde den, hvis det
> skal være i tråd med dSLR...)

Her i de senere år har det vist været sådan, at der sådan ca. kommer
en opdatering til PhotoShop en gang om året.

Men det er slet ikke nødvendigt, at købe alle opdateringer, man kan
sagtens nøjes med hver anden eller tredie opdatering, for i
modsætning til andre typer software, så er billed-filformater faste
vedtagne standarder, som ikke ændrer sig, derfor kan man med
PhotoShop ver. 5.0 sagtens åbne og bearbejde en TIFF, EPS, BMP, JPG
o.s.v. fil, der er oprettet i PhotoShop CS.

Det er kun de nye funktioner, der er i den sidste nye version, som
man må undværre, men pyt, PhotoShop kan snart så meget, at det reelt
er overkill, jeg har f.eks. ikke brug for, at mit
billedbehandlingsprogram kan lave web-sites, det har jeg anden og
bedre software til, og jeg har heller ikke behov for vektorgrafik,
det klarer Macromedia Freehand meget bedre...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : KNL DtP

Dato : 27-02-05 01:28

> Her i de senere år har det vist været sådan, at der sådan ca. kommer
> en opdatering til PhotoShop en gang om året.

Tror CS kom omkring efterårsferien sidste år, så det skal nok passe.

> Men det er slet ikke nødvendigt, at købe alle opdateringer, man kan
> sagtens nøjes med hver anden eller tredie opdatering

Det er også det jeg tænker på - men hvis jeg kan få en gratis opgradering,
hvis der kommer nyt om to måneder, så kan det jo også gå an.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-02-05 01:45

KNL DtP skrev:

> Tror CS kom omkring efterårsferien sidste år, så det skal nok
> passe.

Det er nu noget længere tid siden, Kristian. Jeg havde den før
årskiftet til 2004, så den kom engang sidst i 2003. En google-
søgning viser, at vi snakkede om den i grafikgruppen allerede
i oktober 2003.
<http://www.google.com/groups?&as_umsgid=Xns9406E5F2D1608.thomas@madsen.tdcadsl.dk>

--
Hilsen
Madsen

Fra : KNL DtP

Dato : 27-02-05 01:50

> Det er nu noget længere tid siden, Kristian. Jeg havde den før
> årskiftet til 2004, så den kom engang sidst i 2003.

He he - det er vist mig der roder lidt rundt i det (det sene tidspunkt hjælper
ikke ligefrem på hjerneaktiviteten). Det var naturligvis efterårsferien 2003
den kom frem - det passer vist også med dit link til NG.

Kender du forresten til det der
gratis-opgradering-hvis-der-kommer-ny-efter-to-måneder?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-02-05 02:07

KNL DtP skrev:

> He he - det er vist mig der roder lidt rundt i det (det sene
> tidspunkt hjælper ikke ligefrem på hjerneaktiviteten).

Nej ikke just. Jeg kender udmærket godt fornemmelsen. :)

> Det var naturligvis efterårsferien 2003 den kom frem - det
> passer vist også med dit link til NG.

Det lyder mere sandsynligt ja.

> Kender du forresten til det der
> gratis-opgradering-hvis-der-kommer-ny-efter-to-måneder?

Engang var der mulighed for det, men jeg er ikke helt sikker på
om Adobe stadig kører med det. Jeg husker i hvert tilfælde noget
om, at Nina Storm ikke kunne få lov til at opgradere gratis til
CS-pakken trods det at hun et par måneder før den blev lanceret,
havde købt version 2 af design-pakken. Altså Photoshop 7, InDesign
2, Illustrator 10 og Acrobat 5 i en samlet pakke.

Jeg tror faktisk at deres kraftige nedskæringer i prisen på deres
opgraderingsversioner fra og med Creative Suite har fået dem til
at droppe det med de gratis opgraderinger, hvis man kommer til at
købe et par måneder for tidligt, men hæng mig ikke op på det.
Det klogeste ville nok være at ringe til Adobe og på den måde få
nogle garantier på bordet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Michael Bothager

Dato : 27-02-05 07:35

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> kan lave web-sites, det har jeg anden og bedre software til, og jeg har
> heller ikke behov for vektorgrafik, det klarer Macromedia Freehand meget

Ift. PS 7,0 og CS, så trænger filveweren til en performance mæssig
opgradering, den er alt for langsom.

Herudover skal Adobe have indbygget understøttelse af DNG, hvis du vil
forsøge at få kameraproducenterne til anvden samme standard. Om det så
er godt eller skidt er en helt anden snak.

Den største fordel ved bl.a. CS (og den kommende CS 2.0) er im' mulighed
for layers med 16 bits i farvekanalen, det giver bedre s/h billeder med
bedre gradueringer i tonerækken.

Men herudover, så til biledbehandling (og grafik arbejde) så kan PS alt
for meget som jeg (og andre) ikke anvender, men der må være et marked
for det.

Fra : Michael Bothager

Dato : 27-02-05 07:31

KNL DtP wrote:
> [...]
> kommer en nyere udgave (CS mk. II kunne de jo passende kalde den, hvis det

Det kommer nok til at hedde Photoshop CS 2.0

> Noget der ved noget? Hvad hvis jeg opgraderer nu og her - og der så om to
> måneder kommer noget nyt. Kan man så, for nedsat beløb, komme med igen? Eller
> bør jeg bare være ligeglad med versionsnummeret og købe CS?

Thinksecret mener den kommer i Marts/foråret:
http://www.thinksecret.com/news/0501adobe.html

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-03-05 23:46

<http://www.adobe.com/aboutadobe/pressroom/pressreleases/200404/040405Photoshop.html>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 28-03-05 09:50

Thomas G. Madsen skrev:

><http://www.adobe.com/aboutadobe/pressroom/pressreleases/200404/040405Photoshop.html>

"File not found"

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-03-05 09:58

Peter Loumann wrote:
> "File not found"

Søg på:
Adobe Pushes the Boundaries of Digital Photography and Imaging with
Debut of Photoshop CS2
på google, og klik på cached :)

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : KNL DtP

Dato : 28-03-05 12:13

<http://www.adobe.com/aboutadobe/pressroom/pressreleases/200404/040405Photos
hop.html>

De har vist fjernet artiklen fra Adobe's side - fandt den dog via Google's
cache.

Nu købte jeg opgraderingen for cirka tre uger siden, da jeg havde brug for
Photoshop CS hjemme. Nu må vi så se, om Adobe er villig til at give rabat
til os nye kunder...

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-03-05 14:46

KNL DtP skrev:

> Nu købte jeg opgraderingen for cirka tre uger siden, da jeg
> havde brug for Photoshop CS hjemme. Nu må vi så se, om Adobe
> er villig til at give rabat til os nye kunder...

Jeg tvivler, for der går jo da tilsyneladende et par måneder eller
tre endnu før den nye CS2 kommer i handlen, men meld gerne tilbage
hvad resultatet bliver.

--
Hilsen
Madsen

Fra : KNL DtP

Dato : 28-03-05 15:24

> Jeg tvivler, for der går jo da tilsyneladende et par måneder eller
> tre endnu før den nye CS2 kommer i handlen, men meld gerne tilbage
> hvad resultatet bliver.

Jeg tror også det kan gå hen at blive svært - skal nok melde tilbage med et
resultat.

Jeg skrev til dem inden jeg købte CS, for at høre om der var en ny udgave på
trapperne og hvordan man som nybagt CS bruger ville stå - men de svarede
ikke tilbage. De kan naturligvis ikke plapre løs om nye udgivelser, men et
svar havde nu alligevel været på sin plads...

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Asboe