Henning Jensen wrote:
> Når jeg ser Politikens fotograf Jan Grarup vinderbillede fra årets
> konkurrence syntes jeg dette godt kunne være bedre opbygget. Bedre
> komposition mv.
>
> Se det på:
http://www.aaretspressefoto.dk/aap/
Rent kompositionsmæssigt, så syntes jeg det er godt opbygget. Det giver
mig et indtryk af et miljø der er bart, uden særlig meget bebyggelse,
uden særligt mange mennesker, og ikke specielt gæstfrit. Dette sker ved
at vise horisonten øverst i billedet og derved inkludere meget af
landskabet, og ved at holde barnevognen nederst. Billedesiderne bliver
fint indrammet med husgavlen og busken i hver sin side.
Billedet har den bærende forgrund (barnevognen/drengen), en mellemgrund
(hus/stenbrokker/vandpyt) og en baggrund (buske/græs/hust i horisinten).
Øjet ledes rundt i billedet vha. linierne i vandpytten og graæstotterne,
så hver gang æjnene har vandret rundt i omgivelserne, så bliver
blikket ledt ned til drenegen igen.
Disse pukter er "standard" kompositionsværktøjer.
Drengen har kontakt med kameraet, så man føler hans tilstedeværelse.
Så jeg er ikke enig i at det er den dårlig komposition, men om man så
syntes at den virker, og om den hjælper til med at fortælle historien,
det er en helt anden sag.
>
> Jeg har tidligere undret mig over nogle af vinderbillederne hos
> pressefotograferne gennem årene - de er ikke altid rigtige gode
> fotografisk set. Men her har fotografen været "undskyldt" af
> situationen kun har været til "point and shot". Men dette billede fra
> i år må fotografen have haft fornøden tid?
>
> Lad mig hører jeres syn herpå?
>
Som beskrevet ovenfor, så mener jeg kompositionen er god, og at den
bryder nogle af de klassiske regler ved at gå til ekstremerne.
Jeg mener ikke at fotografer, der næsten årligt indstilles til WPP/ÅP
o.l. havner i "point and shoot" situationer, men at de derimod har det
instinkt og den rutine der gør at de i situationerne får gennemarbejdet
tingene så godt. En stor del af det hele er, for at atge et slidt citat,
F8 and be there, som netop pointere vigtigheden af at være _på_ stedet,
at være _til_ stede, og at anvende alle sanser til at følge med i nuet
og begivenhederne.
Pressefotografer behersker instinktet/rutinen forskelligt, men levere et
godt, dagligt og gedigent håndværk med alle de dagligdags "bløde"
historier, som også er vigtige for os alle. Der kommer også skidt ud af
det en gang imellem imø.
> Måske er det blot mig der forventer "det perfekte" billede - også ved
> pressefoto - hår det fremhæves som vinder?
>
Hvis du kan definere "det perfkte billede", så vil jeg meget gerne høre
det. Imø, så har et billede en funktion. Det kan være at underholde og
behage, at registrere, at kommunikere oma. Pressebillederne skal både
registrere, komminikere og ikke mindst provokere os (beskuerne) til at
reagere på alt det der er skidt, og få os til at glædes over alt det der
er godt.
<snip>
--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager
http://www.michaelbothager.dk/
mibo [at] post6 [dot] tele [dot] dk