Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad skal man vælge.
Fra : Hans Nikolajsen

Dato : 25-02-05 18:20

Jadav!

Jeg har haft en Canon 300D.

Fint kamera, jeg løb bare ind i begrænsninger med det og der for har jeg
solgt det!

Nu skal jeg så have et nyt, men hvilket ???

Valget falder på enden:

Nikon D70

Canon 350D

Canon 20D

Det er de tre der er på tale og ikke andre!

Men hvad skal jeg vælge ???

Nikon D70:

+ God blitz (TTL)

+ God Kit objektiv (18 - 70)

- Høj pris også på udstyr

Canon 350D:

+ 8MP

+ Forbedret blitz i forhold til 300D

- Muligvis bare en "tunet" udgave af 300D

Canon 20D:

+ 8,2MP

+ Kan en masse

- Meget høj pris

- Måske lidt voldsom til amatør brug

Mvh.
Hans Nikolajsen
http://home1.stofanet.dk/jadav/

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-02-05 18:29

> Fint kamera, jeg løb bare ind i begrænsninger med det og der for har jeg
> solgt det!

Du kunne måske fortælle os hvilke begrænsninger du ikke kunne leve med?
Mvh,
Hans

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-02-05 19:18

In article <421f6051$0$29276$14726298@news.sunsite.dk>, Hans Kruse wrote:

> Du kunne måske fortælle os hvilke begrænsninger du ikke kunne leve med?

Øv, det ville jeg til at spørge om

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-02-05 22:44

Sorry

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Hans Nikolajsen

Dato : 25-02-05 22:40

Jadav!

Begrænsninger, er måske også et lidt stærkt udtryk jeg er kommet til at
anvende! (c:

Jeg har haft problemer med belysning også selv om jeg har brugt min Sigma EF
500 DG Super.
Jeg bruger mit kamera en del på arbejde til dokumention af hvordan en
maskine skal samles ( intern brud i firmaet ) og af reservedele til kunder.
Det er metal og det står blitzen af, så fotoet bliver meget underbelyst,
tager man et foto at en person der står tæt på en hvid væg, så er det
underbelyst.
Ja ja, så skal kameraet stilles om i manuel mode, hvad er der så et portræt
program i kameraet for ?????
Ok man kan installerer et hack så man kan styrere blitzen lidt mere som på
et 10D, så ryger garantien, flot!
Jeg har en kammerat der har et Nikon 70D, man kunne tydeligt se at den
indbygget blitz er meget bedre styret, end på mit 300D.

Så det var grunden til at komme videre, man skal jo også prøve noget nyt en
gang imellem.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-02-05 09:39

In article <421f9d00$0$636$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Hans Nikolajsen wrote:
> Ja ja, så skal kameraet stilles om i manuel mode, hvad er der så et portræt
> program i kameraet for ?????

Programmet er ikke bedre i 20D, der er tværtimod nogle der mener at
E-TTL i 20D er værre. Næh, der er en ting at gøre, manuel mode 1/200s,
og så sæt lysmålingen til centervægtet gennemsnit eller spot.

Sålænge du ikke har lært at bruge lysmålingen, så vil alle dSLR give dig
det samme utilfredsstillende resultat.

Det eneste 20D har der kan hjælpe dig er, at du kan sætte den til at
ignorere E-TTL II i et omfang, og bruge centervægtet gennemsnit. Men
det er ikke sært svært selv at slå om på.

> Ok man kan installerer et hack så man kan styrere blitzen lidt mere som på
> et 10D, så ryger garantien, flot!

Ja garantien bortfalder, men reklamationsretten bebeholder du fuldt ud,
og de kan ikke afvise rep pga hacked firmware, medmindre de kan vise det
er firmwaren der er skyld i det problem du har.

> Jeg har en kammerat der har et Nikon 70D, man kunne tydeligt se at den
> indbygget blitz er meget bedre styret, end på mit 300D.

Han har vel bare sat lysmålingen anderledes ? På idiotprogrammerne på
Canon, der regnes blitzen som fill-blitz, og lukketiden vælges efter
blitz-løs eksponering af forgrunden.

> Så det var grunden til at komme videre, man skal jo også prøve noget nyt en
> gang imellem.

Lært at bruge det du har.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-02-05 11:10

Hans Nikolajsen wrote:

> [...]
> kunder. Det er metal og det står blitzen af, så fotoet bliver meget
> underbelyst, tager man et foto at en person der står tæt på en hvid

Jeg ville personligt nok være ligeglad om det blev en D70 eller 20D.
20D har vel især nogle fordele på hastighed og støj ved høj ISO. Det er
tungere men til mine hænder ikke så rart rent ergonomisk.
D70 har efter langt de fleste beskrivelser en fordel på flash, og jeg tror
ikke det er tilfældigt at din kammerats D70billeder er velbelyste. Selv med
den indbyggede flash får man altid (indenfor dens afstandsmæssige
begrænsninger) korrekt belyste billeder.

Så med din beskrivelse af opgaverne, du skal løse, ville jeg nok vælge D70.

vh
Jan

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-02-05 11:48

In article <42204b05$0$192$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Jan Bøgh wrote:
> [...]
> den indbyggede flash får man altid (indenfor dens afstandsmæssige
> begrænsninger) korrekt belyste billeder.

Jeg holder på, at hans problem er manglende kendskab til fotografering,
herunder lysmåling. Forkert lysmåling kan også ødelægge flashbilleder på
D70.

30D / 20D eksponerer normalt ved flash efter korrekt belysning af
fokuspunkterne, som man nu definerer korrekt belysning. Dvs 18%
bliver hvidt.

> Så med din beskrivelse af opgaverne, du skal løse, ville jeg nok vælge D70.

Jeg ville starte med at læse manualen, og lære om lysmåling/blitz, og
prøve det samme billede med de 3 forskellige lysmålinger som minimum,
og være opmærksom på at den bruger samme fokuspunkt hver gang.

Der er også en grund til, at de professionelle bruger lysmåler i
studie fremfor kameraets lysmåling.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-02-05 15:10

Povl H. Pedersen wrote:

> Jeg holder på, at hans problem er manglende kendskab til
> fotografering, herunder lysmåling. Forkert lysmåling kan også
> ødelægge flashbilleder på D70.

Ja, og i virkeligheden burde vi anbefale ham at starte med glasplader og så
gyde sin egen emulusion ud over disse.

> 30D / 20D eksponerer normalt ved flash efter korrekt belysning af
> fokuspunkterne, som man nu definerer korrekt belysning. Dvs 18%
> bliver hvidt.

Sikkert - men alle vi stakkels dummenikker konstaterer blot at en af de
ting, de fleste reviewere fremhæver ved D70 er en fremragende flashstyring.
Men har du det bedst med det kan vi da godt sige at Canon også er overlegen
der. Jeg har ingen problemer med andres mærkepreferencer, men forsøgt blot
at formidle noget, jeg troede var en almindelig accepteret holdning.

> [...]
> og være opmærksom på at den bruger samme fokuspunkt hver gang.
>
> Der er også en grund til, at de professionelle bruger lysmåler i

Sikkert - det var blot ikke mit indtryk at spørger ville i lære som
fotograf.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 9/2/2004) ynkelige knipserier i et forhåbentligt tåleligt

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-02-05 16:33

In article <4220834e$0$214$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Jan Bøgh wrote:

> Ja, og i virkeligheden burde vi anbefale ham at starte med glasplader og så
> gyde sin egen emulusion ud over disse.

Hvis du sætter spotmåling til på dit D70, hvordan belyser den så
med flash hvis der er konstrast i billedet ? Belyser den korrekt
i center ? Eller belyser den det korrekt du har valgt ikke at måle
på, for så at belyse jævnt forkert over hele billedet ?

Jeg vil tro D70 gør det rigtige. Altså lysmåler som du har
bedt den om. det jeg siger er, at du kan få dårlige billeder ud
af det hele med lidt umage.

> [...]
> der. Jeg har ingen problemer med andres mærkepreferencer, men forsøgt blot
> at formidle noget, jeg troede var en almindelig accepteret holdning.

Jeg forsøger bare at sige, at det er muligt kameraet sagtens kan hvad
det skal, og at problemerne kan skyldes betjeningsfejl. Jeg er egentlig
i denne sammenhæng lidt ligeglad med mærket.

Det er rigtigt Nikon er kendt for at være lidt bedre på flashområdet,
men jeg kan helt sikker også lave smadrede billeder på det.

> Sikkert - det var blot ikke mit indtryk at spørger ville i lære som
> fotograf.

Men han bør lære de 3 forskellige typer af lysmåling at kende som
hans kamera kan klare, og hvis han ikke vil læse manual, så prøve
sig frem hvilken der passer bedst.

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-02-05 16:00

> [...]
> 30D / 20D eksponerer normalt ved flash efter korrekt belysning af
> fokuspunkterne, som man nu definerer korrekt belysning. Dvs 18%

Har du haft et D70? Det har jeg - og det er klasser foran det 20D jeg har
nu, når det drejer sig om blitzmåling/funktionalitet/alsidighed.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Ni-MH celler (Nickel Metal Hydrid) er p.t. den mest udbredte type
genopladelige celler, de indeholder ikke tungmetaller" - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bjørn W.

Dato : 26-02-05 17:47

On Sat, 26 Feb 2005 15:59:45 +0100, "Morten Wartou"
<detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote:

>Har du haft et D70? Det har jeg - og det er klasser foran det 20D jeg har
>nu, når det drejer sig om blitzmåling/funktionalitet/alsidighed.

Hvorfor i alverden skiftede du egentlig? Nye objektiver og andre
negative følgevirkninger skulle man mene....eller?

Bjørn W.

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-02-05 17:53

Bjørn W. wrote:

> Hvorfor i alverden skiftede du egentlig? Nye objektiver og andre
> negative følgevirkninger skulle man mene....eller?

Ja, billigt var det ikke at skifte. :) Jeg faldt for det lave støjniveau ved
høje ISO-værdier, og ikke mindst det, for mig at se, mere tiltalende
objektivprogram. Og mirror lock-up savnede jeg flere gange på D70'eren. Da
jeg ikke skyder meget med blitz, kan jeg godt leve med det ringere system.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : [HCS] 4000

Dato : 25-02-05 18:36

Hvis prisen er underordnet ville jeg vælge 20D.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-02-05 19:14

Du kan iøvrigt se her
http://www.bobatkins.com/photography/digital/eos_digital_rebel_xt_vs_20d.html

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Morten Wartou

Dato : 25-02-05 19:36

> [...]
> solgt det!
>
> Nu skal jeg så have et nyt, men hvilket ???

Prøv at læse Ken Rockwells sammenligning mellem 20D og D70:

http://www.kenrockwell.com/tech/20dd70.htm

Jeg har selv haft D70, og har 20D nu. Jeg synes han har fat i mange rigtige
ting.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"...et objektivs største blændeåbning er et teknisk kompromi, der aldrig
giver bedste fotografiske ydelse" ... "...ekstra lysstærke objektiver, deres