Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Det digitale mørkekammer
Fra : JHJ

Dato : 25-02-05 11:08

Photoshop er jo en herlig opfindelse som jeg langt om længe er begyndt at
bruge til at forbedre mine billeder. Men lige et spørgsmål.

Hvor lang tid bruger I i gennemsnit på computerarbejde når I færdiggøre
jeres billeder?

Når jeg ser på f.eks. dette billede:

http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=2740888

(rul lidt ned for at se originalen inden de digitale ændringer)

så bliver jeg helt svedt ved tanken om al det arbejde jeg skal igennem for
at lave lige så flotte billeder. Originalen i ovenstående er vel et typisk
almindeligt snapshot, som jeg kunne have taget det. Det må jo så betyde at
hvis jeg lærte alle de mange finesser i Photoshop, skulle jeg kunne få
mange gode billeder ud af mit ikke så særlig gode fotoarkiv. Det ville jo
være fantastisk. Men på den anden side er det jo også lidt mærkeligt at man
ikke længere skal bruge tiden på at tage billeder, men i stedet for bruge
den foran skærmen i sit digitale mørkekammer. Men sådan var det vel også i
gamle dage blot uden computer

(Fotografen fra ovenstående er ret god til det med Photoshop. Se bare resten
af hans billeder:
http://www.photo.net/photodb/member-photos?user_id=1015425&include=all )

Mvh
JJ

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-02-05 11:46

JHJ wrote:

> Hvor lang tid bruger I i gennemsnit på computerarbejde når I færdiggøre
> jeres billeder?

Det er meget forskelligt, nogle billeder kan man godt bruge lang tid
på, og andre bruger man kun et minut eller to på.

Det billede du henviser til, er voldsomt udbrændt i højlyset, og
efter min mening, så ødelægger det helhedsoplevelsen af billedet,
men hvis man er rutineret PhotoShop bruger, så kan man på nogle få
minutter lave en sådan justering, som der er udført på det pågældne
billede...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : 2rb1

Dato : 25-02-05 22:17

> Hvor lang tid bruger I i gennemsnit på computerarbejde når I færdiggøre
> jeres billeder?

Hmmm... 15-30 sekunder. Kurver og beskæring. Er et fotografi lavet
ordentlig i optagelsen bør det ikke være nødvendig at bruge længere tid.

Mvh. 2rb1