Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
canon optik
Fra : JA

Dato : 23-02-05 23:06

Må det være en gammel amatørfotograf tilladt her at sprørge ? Jeg
fotograferede for en del år siden, men på "gammeldags" maner dvs analogt.
Jeg påtænker genoptage den gamle hobby og i den forbindelse overvejer jeg at
anskaffe noget Canon udstyr. Nu kommer mit spørgsmål : Hvad står -S , L , IS
og II når man kigge på optikker til Canon, som jeg husker det fandtes disse
betegenleser ikke, sidst jeg fotograferede.
Måske en venlig sjæl kan fortælle, hvad man skal kigge efter, når man skal
købe udstyr.
Tak på forhånd

Jan

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-02-05 23:24

In article <421cfe58$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, JA wrote:
> [...]
> betegenleser ikke, sidst jeg fotograferede.
> Måske en venlig sjæl kan fortælle, hvad man skal kigge efter, når man skal

EF-S -> Passer kun på 300D / 350D / 20D
DC er Sigmas svar på dette, passer på alle kamera, dog er billedet
på sensoren kun i APS-C størrelse.
L = Luxus. Den dyre objektivserie med skarpere billede, mindre
kromatisk abberation etc. Normalt er modlysblænde og objektivtaske
med i luksusprisen. Sigma's alternativ er EX (EXclusive) serien.
IS = Image Stabilization, billedstabilisering. Jeg kan håndholde mit
28-135mm ved fuldt zoom med lukketider på 1/10s.
II = Romertal II, typisk om version 2 af et objektiv.

Fra : OCB

Dato : 23-02-05 23:41

"JA" <gogjand@FJERN-DETTE-hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> disse betegenleser ikke, sidst jeg fotograferede.
> Måske en venlig sjæl kan fortælle, hvad man skal kigge efter, når man

S er de nye objektiver i EF-S serien som indtil videre kun passer på EOS
300D, 350D og 20D. Forskellen her er, at de stikker dybere ind i kameraet og
kan derfor ikke bruges på andre huse, da de så ville støde på spejlet.
L er Canons professionelle serie, bedste linseelementer og glas, coating
m.m. Kendetegnende ved enten at være råhvide og sorte med en rød streg på
objektivet. Meget hårdføre og kan tåle en god sjat vand og støv. Fås fra ca.
6000 til 500.000 +
IS er Image Stabilizer - En anti ryste teknik der gør det muligt at lave
skarpe billeder under dårlige lysforhold på lave lukketider.
II (2) er versionsnummeret på den pågældende optik.

Du kan evt. gå ind på www.canoneos.com og læse de mere detaljerede ting
vedr. disse betegnelser. Der er f.eks også objektiver med navnet DO, en ny
teknik indeni som giver flotte resultater men holder vægt og størrelse nede.
Der er bl.a lavet enkelte som faktisk er malet råhvide som L serien. De
kendes ved at de har en grøn streg på objektivet.

Med venlig hilsen
Ole Condrup Boesen
http://www.condrup.dk

Fra : JA

Dato : 24-02-05 18:08

> [...]
> nede. Der er bl.a lavet enkelte som faktisk er malet råhvide som L serien.
> De kendes ved at de har en grøn streg på objektivet.

Tak til jer begge, det var lige de oplysninger jeg manglede. Canons adr.
kendte jeg ikke, men jeg er allerede er sikker på at jeg kommer til at bruge
den en del. Fin side med gode oplysninger. Tilbage står at vælge på"alle
hylder". Jeg har set lidt på div. netsider ang. priser man bliver helt
rundtosset med alle de muligheder:
TAK for hjælpen.

Jan