Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
At tage digital fotos af billeder i fotoal~
Fra : Jesper

Dato : 23-02-05 20:08

Hej.

Jeg har vildt mange billeder fra mine forældres tid og alle disse billeder
sidder i fotoalbums og er derfor ikke lige til at tage ud og indscanne. Jeg
er ikke i besiddelse af negativerne. Mange af billederne er taget af en
pressefotograf, der var i familien og som bl.a. arbejde på
Politiken...Derfor er der så mange billeder....

Jeg vil dog gerne sikre mig en kopi af alle disse fotos, hvis de skulle
blive stjålet eller der skulle opstå brand.

Er en mulighed at tage fotos med et digital kamera af alle billederne?

Hvis ja - i hvilken belysning og skal det være med flash (tænker på at den
giver genskin i billederne).

Er der andre muligheder eller andet som jeg bør være opmærksom på?

(Jeg ved godt, at billederne nok ikke bliver i super kvalitet, men det er
også vigtigere for mig, at jeg dog har en kopi.)

Jeg har bl.a. et Sony F 717 og Nikon D 70....

Håber på nogle godt indlæg/inputs...

mvh

Jesper.

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 23-02-05 21:21

"Jesper" skrev
> [...]
> også vigtigere for mig, at jeg dog har en kopi.)
>
> Jeg har bl.a. et Sony F 717 og Nikon D 70....

Der er info om affotografering af malerier her:
http://www.tuxen.info/fotografering_af_malerier.htm
Mange af disse betragtninger kan bruges ved digital fotografering af fotos.

Derudover:
Det er bedst hvis der bruges et stativ til kameraet.
Der skal evt. indstilles på makro.
Udløserknappen skal først halvt i bund, så kameraet kan indstille afstand,
og så helt i bund (langsomt).

Jeg har selv prøvet at affotografere mange store negativer på glasplade (9 x 13
cm),
og der brugte jeg et lysbord som lyste gennem negativerne,
og jeg holdt kameraet frit i hånden og brugte makro
- det gik stærkt - og er brugbart.
(Kunne netop lige nå at oplade et sæt batterier inden det næste sæt var brugt
op)

mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 21:33

On Wed, 23 Feb 2005 20:07:30 +0100, "Jesper"
<christop@***post1.dknet.dk> wrote:

>Jeg har vildt mange billeder fra mine forældres tid og alle disse billeder
>sidder i fotoalbums og er derfor ikke lige til at tage ud og indscanne.

Kunne du ikke indscanne hele albumssider med sådan en fætter:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=77953

Jeg tror det ville give en bedre kvalitet end affotografering.

/Alex

Fra : ha

Dato : 23-02-05 21:37

Jesper wrote:
> Er der andre muligheder

Du kan scanne dem ind. Jeg har gjort netop det med nogle gamle
albums fra mine forældre. Jeg scannede sidevis, og klipper derefter
de enkelte fotos ud.

/ha