Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mine billeder bliver mørke...
Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 17:10

Alle mine billeder er meget mørke efter overførselen fra kamera til
computer.
Når jeg ser dem på kameraet er billederne bare iorden, men når jeg bagefter
ser dem på computerskærmen er de blevet meget mørkere, så jeg skal sidde og
"lysne" dem allesammen.
Hvad kan der være galt ?

Fra : Carsten D Andersen

Dato : 23-02-05 18:24

"Tallihoo" <futte(at)harleybiker(dot)dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Når jeg ser dem på kameraet er billederne bare iorden, men når jeg
> bagefter ser dem på computerskærmen er de blevet meget mørkere, så jeg

Gå ind på en side som f.eks. fotokritik.dk , vælg et par billeder
(tilfældigt) og se om de ser mørke ud, der er ved hvert billede ovenikøbet
en gråkile du gerne skulle se nuancer i.

Ser billederne normale ud, har du et problem med dit kamera ( mærke,
model? ) Ser billederne der mørke ud - ja så køb en ny skærm

VH
/Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 18:55

> [...]
>
> Ser billederne normale ud, har du et problem med dit kamera ( mærke,
> model? ) Ser billederne der mørke ud - ja så køb en ny skærm

Jeg har været inde og kigge på fotokritk.dk og billederne ser meget normale
ud.
Der er generelt ingen problemer med de billeder jeg ser på internettet og i
diverse programmer, så det kan ikke være skærmen der er galt med.
Mit kamera er et Kodak Easyshare CX 4230.

Fra : Carsten D Andersen

Dato : 23-02-05 19:30

> Der er generelt ingen problemer med de billeder jeg ser på internettet og
> diverse programmer, så det kan ikke være skærmen der er galt med.
> Mit kamera er et Kodak Easyshare CX 4230.

Måske kan dette link hjælpe:
http://faqs.kodak.com/Digital_Cameras_English/dml_tsearch.pl?expression=picq&CompanyID=101&link=1&TopicID=33

VH
/Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 20:40

> Måske kan dette link hjælpe:
> http://faqs.kodak.com/Digital_Cameras_English/dml_tsearch.pl?expression=picq&CompanyID=101&link=1&TopicID=33

Tak for linket. Det skal lige studeres lidt.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-02-05 18:28

In article <421caac8$0$89875$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Tallihoo wrote:
> [...]
> ser dem på computerskærmen er de blevet meget mørkere, så jeg skal sidde og

Har du prøvet at skrue op for lyset på din computerskræm ?
Som udgangspunkt skal du køre 100% kontrast, og så et eller andet niveau
af lys. har du nogle eksempler vi må se ?

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-02-05 18:58

Povl H. Pedersen wrote:

> Har du prøvet at skrue op for lyset på din computerskræm ?
> Som udgangspunkt skal du køre 100% kontrast, og så et eller andet niveau
> af lys. har du nogle eksempler vi må se ?

100% kontrast?! Nej da... Så smadrer du da hvidniveauet fuldstændigt og
får white crush etc.

/David

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-02-05 20:46

In article <421cc43c$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, David Rasmussen wrote:

> 100% kontrast?! Nej da... Så smadrer du da hvidniveauet fuldstændigt og
> får white crush etc.

Nå, det er ellers hvad der normalt anbefales - Både ved manuelle metoder,
men også hvad softwaren til min Spyder2 anbefaler. Hos mig giver det ikke
problemer på LCD eller CRT.

Hvordan kalibrerer du ?

Se eksempelvis her:
http://www.aim-dtp.net/aim/calibration/index.htm

Click på CRT Brightness And Contrast til venstre.

De anbefaler max blus på skærmen, da contrast på en skærm normalt er
en målestok for for meget lys der sendes ud. Så du brænder ikke farver
ud, men giver skærmen et større range.

Dette website regnes som en af de absolut bedre ressourcer vedr
kalibrering.

Denne sider er også ret fed:
http://www.aim-dtp.net/aim/evaluation/gamma_space/index.htm

På de fleste TFT skærme ændrer de s/h striber sig til RGB hvis du flytter
uhovedet ned, og til CMYK hvis du flytter hovedet up. Så kan man se hvor
meget betragtningsvinklen betyder på disse.

Fra : Vilhelm Johansen

Dato : 23-02-05 19:42

> [...]
> Når jeg ser dem på kameraet er billederne bare iorden, men når jeg
> bagefter ser dem på computerskærmen er de blevet meget mørkere, så jeg

Vi skal lige vide lidt mere om, hvilke programmer du bruger til at se
billeder med.

Du kan samligne billeder set i internet explorer med billeder set i
billedbehandlingsprogram, da de fleste programmer har mulighed for at loade
forskellige farveprofiler.

Mit gæt er, at din farveprofil i dit billedprogram er forkerte, og du derved
får helt forkerte billeder at se på.

Hilsen Vilhelm

Fra : Vilhelm Johansen

Dato : 23-02-05 19:45

> [...]
>
> Du kan samligne billeder set i internet explorer med billeder set i
> billedbehandlingsprogram, da de fleste programmer har mulighed for at

UPS !!

Der skulle have stået _ikke_ !!!

Du kan altså _ikke_ samligne billeder ........ osv

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 20:07

> Vi skal lige vide lidt mere om, hvilke programmer du bruger til at se
> billeder med.

Jeg bruger ACDSee til mine billeder.

> [...]
>
> Mit gæt er, at din farveprofil i dit billedprogram er forkerte, og du
> derved får helt forkerte billeder at se på.

Mine billeder er ens uanset hvilket program jeg bruger til at se dem med.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-02-05 20:07

Tallihoo wrote:

> Hvad kan der være galt ?

Prøv at se denne gråkile, gem den på din harddisk og åben den så i
dit billedebehandlingsprogram, og se så om skelne alle 21 trin...

http://www.photo-gallery.dk/ilustratoner/graakile.gif

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen