Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM eller Si~
Fra : Hans Nikolajsen

Dato : 23-02-05 14:34

Jadav!

Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM:

I spænd minder den jo om Nikon's 17-70

Er der nogen der har erfaring med dette objektiv?

Er det pengene værd.

Sigma EX f/2,8 18-50 DX:
Er der nogen der har erfaring med dette objektiv?

Er det pengene værd?

Er der nogen der har erfaring med begge disse objektiver og hvad vil I vælge
for et af dem?

Mvh.
Hans Nikolajsen
http://home1.stofanet.dk/jadav/

Fra : michael bs

Dato : 23-02-05 16:26

"Hans Nikolajsen" <hans1967test@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det pengene værd?
>
> Er der nogen der har erfaring med begge disse objektiver og hvad vil I

2 gode objektiver. Begge er velanmeldte. Jeg ville vælge Canon.

mvh Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-02-05 16:46

In article <421ca088$0$33701$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, michael bs wrote:

> 2 gode objektiver. Begge er velanmeldte. Jeg ville vælge Canon.

IS kompenserer ikke for hurtigere lukketid, og mindre dybdeskarphed.
Så det kommer an på hvad man vil have.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-02-05 17:27

Povl H. Pedersen wrote:

> IS kompenserer ikke for hurtigere lukketid,

Hvornår er man begyndt at kompensere for /hurtige/ lukketider med IS? Jeg
ville da tro at det var ved langsomme lukketider, der var behov for
kompensation.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 9/2/2004) ynkelige knipserier i et forhåbentligt tåleligt

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-02-05 18:18

In article <421caecc$0$84806$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Jan Bøgh wrote:

> Hvornår er man begyndt at kompensere for /hurtige/ lukketider med IS? Jeg
> ville da tro at det var ved langsomme lukketider, der var behov for
> kompensation.

IS kompenserer ikke for den hurtige lukketid du vil få med et f/2.8
IS skulle gerne give noget til 17-85 (og således får 17-85 noget kompensation
ud af sin IS).

FUT: dk.flueknepperi (hvis jeg kunne)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-02-05 18:45

Povl H. Pedersen wrote:

> FUT: dk.flueknepperi (hvis jeg kunne)

Muligt - men jeg fattede (og fatter stadigvæk) ikke hvad du mener!

vh

Fra : JJ

Dato : 24-02-05 10:12

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

> IS kompenserer ikke for den hurtige lukketid du vil få med et f/2.8
> IS skulle gerne give noget til 17-85 (og således får 17-85 noget
kompensation
> ud af sin IS).

Ja her stod jeg så af. Hvad i alverden mener du?

IS bruges til at undgå rystede billeder ved lange lukkertider eller lange
brændevidder. Hvad skulle den kompensere for ved hurtige lukkertider på en
17-85mm??

Mvh
JJ

Fra : OCB

Dato : 23-02-05 19:03

> [...]
>
> Er det pengene værd?
>
> Er der nogen der har erfaring med begge disse objektiver og hvad vil I

Canon 17-85mm til hver en tid.. Har testet det og helt ned på 1/10 lukketid
står det knivskarpt med IS, uden stativ og med kun en lyskilde. Jeg er dybt
imponeret over dette objektiv og kan varmt anbefale det til all-round brug.

Med venlig hilsen
Ole Condrup Boesen
http://www.condrup.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-02-05 19:20

OCB wrote:
> [...]
> imponeret over dette objektiv og kan varmt anbefale det til all-round brug.

Også hvis du fotograferer indendørs sport i elendig belysning ?

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-02-05 22:18

In article <slrnd1pia3.qdl.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:

> Også hvis du fotograferer indendørs sport i elendig belysning ?

det giver vel fremragende skarpe bandereklamer, og flotte skygger
af spillerne hvor man næsten kan se hvem de er

Det er hvad jeg siger. Et hurtigere objektiv kan fange ting i bevægelse,
IS kan fange ting der står stille. Det er en af grundenbe til at jeg
leder efter erstatning for / supplement til mit 28-135 IS.

Selv indendørs, svag belysning, ved et bord eksempelvis giver 28-135 IS
slørede billeder. Baggrundne er OK, men hvis personen bevæger sig....
så er personen uskarp.

Fra : Hans Nikolajsen

Dato : 24-02-05 06:15

Jadav!

Det lyder ikke helt godt, hvad nu hvis man slukker for IS (hvis man kan),
giver det også sløret billeder ???

Fra : Erik W.

Dato : 24-02-05 15:58

"Hans Nikolajsen" skrev i
> Det lyder ikke helt godt, hvad nu hvis man slukker for IS (hvis man kan),
> giver det også sløret billeder ???

Det er ikke IS'en der giver de slørede billeder. Det er den langsomme
lukketid, der er en følge af den lille blænde. Og det er det diskussionen
(og Povl's pointe går ud på):
Skal man bruge penge på et objektiv med stor blænde og hurtige lukketider,
som kan skabe skarpe billeder af ting i bevægelse og modvirker rystede
billeder? - Eller skal man bruge penge på et objektiv der har IS som nok
modvirker rystede billeder ved langsomme lukketider, men ikke hjælper en
fløjt på motiver i bevægelse?

f/2.8 er en stor blænde ~ lystærkt objektiv => korte lukketider
f/5.6 er en lille blænde ~ langsomt objektiv => lange lukketider

Håber det hjalp.

Mvh Erik W.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-02-05 17:27

Erik W. wrote:

> [...]
> objektiv der har IS som nok modvirker rystede billeder ved langsomme
> lukketider, men ikke hjælper en fløjt på motiver i bevægelse?

Meget interessant måde at dtille det op på. Man kunne vel udtrykke det endnu
klarere:

Lidt lys hurtige bevægelser: hurtige objektiver (IS er ligegyldig)
Lidt lys og stillestående motiver: /enten/ langsommere objektiver + IS
/eller/ langsomme objektiver + stativ.

Så man kan vel lidt groft sagt hævde at IS er et alternativ til stativer?

Kommentarer imødeses med spænding.

Jeg har aldrig prøvet at bruge IS eller IR, som det vel hedder i
Nikon-lingo, men synes jeg har fået mange forskellige meninger om det.
Jeg kender til en fuglefotograf, der har købt noget vanvittig dyrt Cannon
500 mm F/4. Og hans udsagn er, at han ikke kan bruge det til noget (og oven
i købet har medført at objektivet har måttet sendes til rep. et par gange).
Og har man hostet op med små 50.000 for et objektiv, må man vel have en
meget positiv tilgang, hvorfor netop hans kritik vejer tungt.
Jeg hører så andre i f.eks. denne gruppe, der synes IS er fremragende.

Personligt har jeg (al den stund, at der budgetmæssige grænser) valgt at
prioritere på den måde, at jeg hellere køber brugte objektiver med det, jeg
anser for gode tegningsegenskaber, og så give køb på autofokusmotor i
objektivet og vibrationsreduktion. Men det er jo ikke givet, at det er noget
god vej at gå i længden.

vh
Jan

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-02-05 13:25

Jan Bøgh wrote:
> Så man kan vel lidt groft sagt hævde at IS er et alternativ til stativer?

Ja, eller et supplement.

// Hans, uden IS.
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-02-05 18:21

In article <421d62d1$0$23063$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, Hans Nikolajsen wrote:
> Jadav!
>
> Det lyder ikke helt godt, hvad nu hvis man slukker for IS (hvis man kan),
> giver det også sløret billeder ???

Hvis du ryster i takt med vedkommende du vil fotografere, så hjælper det,
men du vil få uskarp baggrund :)

Hvis din lukketid er langsommere end 1/(brændvidde * 1.6), dvs ca. 1/80s
ved 50mm, så vil du normalt få slørede billeder.

Med IS kan du få skarpe billeder ned til 1/10s eller langsommere lukketider,
men personer bevæger sig ofte, og du vil derfor få bevægelsesuskarphed
fra de personer der er med på billedet. Baggrunden står stille, så den
vil stå skarpt.

Hvis du løfter en ølflaske 10cm på et sekund, så er den løftet 1cm på
1/10s. Og hvis det er din lukketid, så er det klart flasken er uskarp.

Fra : OCB

Dato : 24-02-05 08:13

> Også hvis du fotograferer indendørs sport i elendig belysning ?
>
> // Hans
> --
Så køber du en EF 70-200mm f/2.8L IS USM..

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-02-05 08:30

OCB wrote:
> Så køber du en EF 70-200mm f/2.8L IS USM..

Nu var det jo ikke det valget stod på..
Spørgsmålet var om IS er bedre end et 2 stop hurtigere objektiv.

I øvrigt er f2.8 ofte for langsomt

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-02-05 19:58

In article <Az3Td.440$Ir1.403@news.get2net.dk>, OCB wrote:
> [...]
> imponeret over dette objektiv og kan varmt anbefale det til all-round brug.

Jeg kan ud fra min erfaring med storebroderen (28-135mm) sige at jeg
er enig i at IS er imponerende godt. Billedkvaliteten på de to skulle
ca. være det samme. Og det er ikke helt L-kvalitet. Kan ikke udtale
mig om Sigma.

Selv ville mit valg være en 10-22 til den korte ende, og 28-135 til
mellemområdet / allround. Evt med kit objektivet til vidvinkel hvis
man lige skal spare op til 10-22.