Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vinkler med polfilter
Fra : Christian Grüner

Dato : 23-02-05 00:24

Har endeligt fået købt mig et polfilter, hvilket jeg på ingen måde har
fortrudt. (dyrt på et sigma 24-70 2,8 ex med 82 mm i dia :/ )

Men ville gerne vide hvorn det udnyttes max..
Så er der nogle der kender til tabeller for hvor meget det stopper
himlen ned med i en bestemt højde og vinkel med solen ?
Altså f.eks. i modlys filtereret jo ikke meget bevendt, men med solen
90 grader virker det dejligt og giver en dejlig mørk himmel. Og øger man
vinklen med jorden, ja så bliver effekten jo endnu mere udtalt.

Der må være et matematisk udtryk eller en tabel der dækker det ?

Håber nogle kan oplyse mig lidt.

MVH Christian Grüner

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-02-05 09:14

Christian Grüner wrote:

> Men ville gerne vide hvorn det udnyttes max..

Normalt er søgeren et godt værktøj

> [...]
> udtalt.
>
> Der må være et matematisk udtryk eller en tabel der dækker det ?

Jeg tror simpelthen der indgår alt for mange faktorer til at du kan forvente
dette udtrykt i tabelform. Men hvad med at bruge den lysmåler, der må
formodes indbygget i dit kamera og dermed opsamle lidt erfaring?

vh
Jan