Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
[råd ønskes] Kan nogen anbefale
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-02-05 21:16

Nikkor. Fra 70mm-80mm op til 300mm-400mm. Skal kunne fokusere hurtigt og
tegne relativt skarpt på fuld tele. Behøver ikke have VR. Gerne erfaring
med ældre modeller.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Michael Bothager

Dato : 22-02-05 21:38

Thomas Schreiber wrote:
> Nikkor. Fra 70mm-80mm op til 300mm-400mm. Skal kunne fokusere hurtigt og
> tegne relativt skarpt på fuld tele. Behøver ikke have VR. Gerne erfaring
> med ældre modeller.

Hej Thomas,

skal det være en zoom? Jeg ved at Nikon har en suveræn 105mm, og en
suveræn 180mm, det kunnne være det kan betale sig at gå efter dem.

Ellers er det 80-200/2.8, den med separat fokus- og zoom ring du skal
finde. I januar var der denne annonce i markedsgruppen:
http://www.google.dk/groups?q=nikon+80-200+2.8+group:dk.marked.privat.foto&hl=en&lr=&scoring=d&selm=41e55948%240%24269%24edfadb0f%40dread11.news.tele.dk&rnum=1

Men husk du så også skal købe at par håndvægte og træne lidt, 2.8'erne
er tunge som bly *S*
--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 22-02-05 21:55

"Thomas Schreiber" <removenews@schreiber.se> skrev i en meddelelse
> Nikkor. Fra 70mm-80mm op til 300mm-400mm. Skal kunne fokusere hurtigt og
> tegne relativt skarpt på fuld tele. Behøver ikke have VR. Gerne erfaring med
> ældre modeller.

Sigma 50-500 4,5-6,3 EX HSM (Bigma)
Men det har du jo hørt før!
Autofokus er lynhurtig som USM eller Nikon IF

Nikkor laver et par fine 80-200/2,8 eksempelvis Nikkor AF-S 80-200/2,8 IF ED,
der har 4,1 i grade på Photodo.com
Sigma's tilsvarende scorer 3,9 sammesteds - også et glimrende objektiv.
Sigma skulle ifølge Povl H. Pedersen ha et meget fint 100-300/4,0 objektiv.
Han er i hvert fald glad for sin, der iøvrigt også er en EX med HSM

Hvis du ellers skal ha noget, der er rigtigt skarpt i den lange ende, skal du
over i noget Prime 300/2,8 enten fra Nikon, Sigma eller Tokina.
De skulle alle være gode. Det gælder også Nikkor 300/4,0

De bedste af Nikons 75-300 zooms scorer kun 3,2 på Photodo.com, og den er
herrelangsom i autofokus.
Det samme skulle gælde for Nikkor 80-400 ED VR - Langsom Autofokus.

De 2 prisrigtige bud må være
Sigma 50-500 4,5-6,3 EX HSM = ca 950 Euro
og
Sigma 100-300/4,0 EX HSM = ca 850 euro

I den kategori, du søger, kan Nikon ikke levere noget ordentligt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-02-05 23:36

In article <421b9c31$0$93861$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Frodo Nifinger wrote:

> "Thomas Schreiber" <removenews@schreiber.se> skrev i en meddelelse
>>
> Sigma 50-500 4,5-6,3 EX HSM (Bigma)
> Men det har du jo hørt før!
> Autofokus er lynhurtig som USM eller Nikon IF

Ikke de par Bigma'er jeg har brugt. der kan man tydeligt se dem justere
fokus. Min springer bare på plads. Der er også forskel på USM. Mit
28-135 IS USM er langsomme sammenlignet med, og 50mm f/1.4 USM er hurtigere
men ikke lige så hurtigt som 100-300mm er.

> [...]
> Sigma skulle ifølge Povl H. Pedersen ha et meget fint 100-300/4,0 objektiv.
> Han er i hvert fald glad for sin, der iøvrigt også er en EX med HSM

Hvis man checker MTF grafer på www.sigmaphoto.com, så er 100-300mm klart
bedre end 70-200mm. Og en score på 3,9 er ret respektabelt at slå.

> Hvis du ellers skal ha noget, der er rigtigt skarpt i den lange ende, skal du
> over i noget Prime 300/2,8 enten fra Nikon, Sigma eller Tokina.
> De skulle alle være gode. Det gælder også Nikkor 300/4,0

Men det er glas der vejer.

> [...]
> Det samme skulle gælde for Nikkor 80-400 ED VR - Langsom Autofokus.
>
> De 2 prisrigtige bud må være
> Sigma 50-500 4,5-6,3 EX HSM = ca 950 Euro

Hvis man har stærke arme er Sigma 120-300mm f/2.8 også absolut respektabel.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 23-02-05 00:14

Nifinger wrote:

> [...]
> 28-135 IS USM er langsomme sammenlignet med, og 50mm f/1.4 USM er
hurtigere
> men ikke lige så hurtigt som 100-300mm er.

120-300/2,8 skulle så være skarpere end 100-300/4. Vi kan vel blive ved med
at piske rundt i en masse tal og jeg ved ikke hvad. Jeg kan ikke forstå,
hvorfor vi ikke foreslår Thomas at tage ud og prøve nogle objektiver i
stedet og lade ham finde ud af, hvad der passer bedst til hans behov.

IF ED,

> Hvis man checker MTF grafer på www.sigmaphoto.com, så er 100-300mm klart
> bedre end 70-200mm. Og en score på 3,9 er ret respektabelt at slå.

> Men det er glas der vejer.

Who cares, hvis det er performance man vil have.

Ja, den gamle 75-300 har en langsom fokus, jeg har selv sådan en, den tegner
fint til prisen, de bliver handlet forholdsvist billigt brugt, og er klart
at foretrække frem for de nye udgaver. Desuden har den en pal som de fleste
andre Nikkor-zooms, der gør, at vandringen i zoomen kan begrænses til
halvdelen, enten i nær eller fjernområdet, hvilket forbedrer
fokus-hastigheden.

Sigma har også en 80-400 med OS (optical stabilizer) men den er uden HSM,
hvilket giver en langsom fokus da det er kameraets motor der skal drive
fokus.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 23-02-05 09:54

Thomas Pedersen wrote:
> [...]
> hvorfor vi ikke foreslår Thomas at tage ud og prøve nogle objektiver i
> stedet og lade ham finde ud af, hvad der passer bedst til hans behov.

Problemet er det er svært at finde en forhandler der lige har de glas
liggende - og som man kan prøve. Kender du nogen steder der kan anbefales?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-02-05 16:37

In article <421c4499$0$29272$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas Schreiber wrote:
> ved med
>
> Problemet er det er svært at finde en forhandler der lige har de glas
> liggende - og som man kan prøve. Kender du nogen steder der kan anbefales?

Technikdirekt. Der er 14 dages returret. Det er der ved alle postordre
forretninger i DK + DE.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 23-02-05 09:52

> Sigma 50-500 4,5-6,3 EX HSM (Bigma)
> Men det har du jo hørt før!
> Autofokus er lynhurtig som USM eller Nikon IF

Du mener ikke en 500mm er overkill til strøgturen?

> Nikkor laver et par fine 80-200/2,8 eksempelvis Nikkor AF-S 80-200/2,8 IF ED,
> der har 4,1 i grade på Photodo.com

Jeps. De koster bare desværre over 2K€ fra ny

> Sigma's tilsvarende scorer 3,9 sammesteds - også et glimrende objektiv.
> Sigma skulle ifølge Povl H. Pedersen ha et meget fint 100-300/4,0 objektiv.
> Han er i hvert fald glad for sin, der iøvrigt også er en EX med HSM

Prøvede den i weekenden. Er dog lidt bekymret for at købe et "bambus"
objektiv ubeset. Der er ikke mange der har dem på lager i DK

> [...]
> De skulle alle være gode. Det gælder også Nikkor 300/4,0
>
> De bedste af Nikons 75-300 zooms scorer kun 3,2 på Photodo.com, og den er

Ja fokus er ikke noget at råbe hurra for. Derfor er det også udelukket.

> [...]
> og
> Sigma 100-300/4,0 EX HSM = ca 850 euro
>
> I den kategori, du søger, kan Nikon ikke levere noget ordentligt.

Nikon laver en AF-S 80-200 f2,8, men der er ikke meget på nettet om den.
Der hersker vist også en del forvirring omkring 80-200 glassene fra
Nikon, der der er så mange forskellige modeller indenfor samme "størrelse".

Tak for dit indlæg.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 23-02-05 13:01

> [...]
> hersker vist også en del forvirring omkring 80-200 glassene fra Nikon, der
> der er så mange forskellige modeller indenfor samme "størrelse".

Selv tak!
Nikkor 80-200/2,8 har jeg jo nævnt, men den er jo åbenbart for dyr med priser
på over 2000€
Sigma's 120-300/2,8 har tilsvarende pris, så
Skal det være Zooms med hurtig autofokus til under 1000€, så er der vist
næsten kun Sigma's 100-300 og Bigma'en tilbage.

Der er forresten en Sigma 70-210/2,8 til salg i DBA til 4995 .-, måske det
var noget?

Skal det være Nikkor, kan du jo droppe legetøjet og vælge kvalitet i form af
Primes.

I DBA er der lige nu en Nikkor ED AF 300/4,0 til salg til 5500 kr. og en til
4500 kr
Der er osse en Nikkor 100/2,8 til salg til 800 kr (Jeg kender dog ikke
kvaliteten)
Og en 85/1,8 til 1700 kr. (Rigtig god)
Og en Nikkor 400/3,5 incl telekkonverter til 8000 kr. (3,6 Photodo.com grade)
Der er såmænd oxo en Nikkor AF-I 300/2,8 til 18500 kr, men nu blir det vist
for dyrt igen.
Finder du en Nikkor AF 180/2,8 IF ED, er den oxo værd at gå efter.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 23-02-05 20:08

Frodo Nifinger wrote:
> Nikkor 80-200/2,8 har jeg jo nævnt, men den er jo åbenbart for dyr med priser
> på over 2000€

Ja 15.000kr+ for en lille telezoom til strøgturer osv. er liiige i
overkanten af hvad jeg kan forsvare at bruge på glas. har jo også lige
smidt penge efter et hus.

> Sigma's 120-300/2,8 har tilsvarende pris, så
> Skal det være Zooms med hurtig autofokus til under 1000€, så er der vist
> næsten kun Sigma's 100-300 og Bigma'en tilbage.

Har faktisk tænkt på Bigma'en, men skal lige den i fukntion. Evt. hos
den rare Erik W.

> [...]
> for dyrt igen.
> Finder du en Nikkor AF 180/2,8 IF ED, er den oxo værd at gå efter.

Tjekker jævnligt DBA, men tak for tippet. Synes ofte sælgerne sætter
deres glas til overpriser. Nogle til over nypris.

Tak for dit indlæg

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se