Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilke objektivtype til canon digital EOS
Fra : Peter Michael Nielse~

Dato : 22-02-05 18:50

Hej NG

Jeg har købr mig et brugt Canon d 30 istedet for mit gamle Canon A1 når jeg
fotografere tog, jeg er blevet tændt på ide'en med det digitale og overvejer
at lade min gamle A1 gå på pension og istedet anvende digital når jeg
fotografere fugle, mit spørgsmål er så hvilke type objektiver kan man
anvende på Canon's digital EOS'er, i manualen til min d 30 er kun nævnt
Canon EF serien, er man låst fast til specielle objektiv typer til digital.
Idag anvender jeg en Tamron 500 mm ( spejltele ) som har tjent mig godt, min
erfaring siger mig at man er bedste tjent med 400-500 mm til fugle, men
hvilke muligheder findes der ( indenfor en økonomisk realistik rækkevide )

mvh

Peter M N

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-02-05 19:10

In article <421b7097$0$93834$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Peter Michael Nielsen wrote:
> [...]
> hvilke muligheder findes der ( indenfor en økonomisk realistik rækkevide )

Hvis du vil have rækkevidde, så er Canon 1200mm til 111.000 euro indenfor
hvad de fleste kan få råd til hvis de sælger konen og huset.

Ellers er der meget at vælge mellem. Du kan bruge alle Canon EF objektiver,
derudover findes alle (?) Sigma objektiver i en version til Canon. Men
Sigma laver objektiver til mange kameraer (Ligesom Tamron, Tokina etc).

Hvis du taler om zooms, så er der Canon 75-300mm - Hvor du nok skal gå efter
USM versionen (meget hurtigere fokus, vigtigt ved bevægelige dyr), ellers
er der Sigma 4,0-5,6/70-300 Super APO 2. De er ca. lige gode.
Men Canons USM autofokus er en del hurtigere.

Hvis du bliver træt af lilla kanter i kontrastområder, og skarpe
hjørner, så skal du op i Canons L (Luxus) serie, eller Sigmas tilsvarende
EX (Exclusive / Expensive) serie. Sigmas svar på USM hedder HSM, og er
fremragende. Mit 100-300mm hopper bare hen til focus uden at køre frem
eller tilbage. Sigma har ikke HSM på deres billig-serie.

Fra : Claria

Dato : 22-02-05 19:19

"Peter Michael Nielsen" <pmn@post10.tele.dk> wrote in message
> [...]
> fugle, men hvilke muligheder findes der ( indenfor en økonomisk realistik

Hejsa Peter

Du kan kun bruge Canon EF mount, og næste alle producenter af objektiver
laver EF mount.

Canon, Sigma, Tamron, Phoenix og alle de andre.

Du kan desværre ikke bruge alle dine gamle objektiver som du har til dit
gamle Canon A1, da dette kamera er med FD mount.

Så hvis din Tamron spejltele passer til Canon A1, kan du kun bruge den til
EF mount hvis du anskaffer dig adapter FD -> EF mount.
Jeg ved at Canon selv lavede sådanne en for mange år siden. Hvordan
kvaliteten af denne er aner jeg ikke.

Mvh
Claudia