Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilke filtre til Canon 24-70 f/2.8
Fra : Bjørn W.

Dato : 22-02-05 15:50

Er der nogen med et godt råd der.
Har lige anskaffet mig ovenstående objektiv og glæder mig til at få
det prøvet af.

Jeg skal have mig et UV og et POL filter, og blev anbefalet at købe
B&W til Canon 24-70.
Har indtil nu kun anvendt Hoya, hvilket har været meget fint.
Men jeg synes der er mange at vælge imellem, så hvad er mere naturligt
end at spørge folket herinde.

Hvilke filtre benytter i til dette objektiv?
Eller hvilke ville være på jeres ønskeseddel?
Kommentarer på nedenstående er meget velkomne.

B&W UV (010) MRC 77 E
B&W UV (010) MRC "Slim" 77 E
B&W Skylight KR 1,5 Slim 77 E
B&W Pol circular MRC 77 E
B&W Pol Circ. Käsemann Slim 77 E
B&W Pol circular Käsemann 77 EW (227 Euro!)

Ellers kunne man vel også nøjes med Hoya ;)

Bjørn W.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-02-05 16:00

"Bjørn W."
> [...]
> B&W Pol Circ. Käsemann Slim 77 E
> B&W Pol circular Käsemann 77 EW (227 Euro!)
>
> Ellers kunne man vel også nøjes med Hoya ;)

Hva vil du med et slim filter - de koster en bondegård
og Käseman koster endnu værre - og du vil ikke få
bedre billeder.!!!. Køb de billigste og brug resten af
pengene på noget sjovt til konen - bare en ide. -max-

Fra : Bjørn W.

Dato : 22-02-05 17:17

On Tue, 22 Feb 2005 15:59:34 +0100, ";o\)-max-" <ma22x3@hotmail.com>
wrote:

[CUT]
>Køb de billigste og brug resten af
>pengene på noget sjovt til konen - bare en ide. -max-

Jeg ville såmænd bare have belyst fordele og ulemper.
Og om der var nogen der brugte nogle af filtrene, og om de var glade
osv.

Jeg undrer mig nemlig også temmelig meget over den store prisforskel
der i virkeligheden er på de her nævnte 77mm filtre. 234Euro + fragt
er noget der ligner 2000,- Det er jo helt hen i vejret.

Er Slim-filtre det som svarer til carbon i cykelverdenen? Man skal for
alt i verden spare på vægten...koste hvad det vil ;)

Hilsen Bjørn W.

Fra : C. Stensgaard

Dato : 22-02-05 17:28

Nej ikke kun derfor.

Du risikerer hvis du har et normalt filter med 7-8mm i tykkelsen at få mørke
områder i hjørnerne (som hvis du havde anvendt en forkert modlysblænde) -
det er kun på meget korte brændvidder.

På et 1.6 eller 1.3 kamera er der ingen problemer, men med fullframe skal du
vælge et slim.

Ulempen ved slim er at du typisk ikke kan montere flere filtre ovenpå og ej
heller sætte objektivdæksel på.

Stensgaard

Det er simpelthen noget svineri at prisen på cirkulære polfiltre er røget så
meget i vejret - de koster ikke en dyt mere at producere end lineære pol -
men med DSLR boom fik den lige en tur i vejret. Nogen der malker koen ???

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-02-05 18:34

In article <421b5d8f$0$29285$14726298@news.sunsite.dk>, C. Stensgaard wrote:
> På et 1.6 eller 1.3 kamera er der ingen problemer, men med fullframe skal du
> vælge et slim.

Og eks. canon EF-S 10-22mm skal også have slim, eller tyndere end normalt.

> Ulempen ved slim er at du typisk ikke kan montere flere filtre ovenpå og ej
> heller sætte objektivdæksel på.

Og den vigtige undtagelse er Hoya Pro 1 filtre. De er slim med filtergevind.
På min 10-22 får jeg dog vignettering med 2x Pro 1 filtre (UV + pol)

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-02-05 17:42

"Bjørn W."
> [...]
>
> Er Slim-filtre det som svarer til carbon i cykelverdenen? Man skal for
> alt i verden spare på vægten...koste hvad det vil ;)

Næh - lige sådan er det ikke - Men har du et full size 24x35mm
kamera så skal du bruge slim på de videste vidvinkler, ellers får
du sorte hjørner.. Med de fleste dslr kommer du slet ikke så
langt ud i hjørnerne, så det er totalt ligegyldigt..
Jeg har arbejdet med de aller dyreste og de aller billigste
filtre og imo er de dyre ikke pengene værd. Du har ikke brug
for UV eller skylight på et dslr, igamle dag var der en vis fornuft,
i at bruge dem for at filtrere uv stråler.. Så med mindre det er til
beskyttelse af objektivet - glem det. Pol-filtre er fede til nogle
ting, men det er noget du bruger sjældent og de billige jeg har
prøvet har fungeret ligså godt som de dyre, det er et special
effect filter.. Jeg havde mit med til både Argentina og her sidst
til Indien, men brugte det ikke. Du skal også vide at på vidvinkel
objektiver kan det give en grim uens himmel, mørk i den ene side
og lysere i den anden.. Til glitzy fashion kan det være smart..
Så mit råd er køb billigt og find ud af hvad du vil med filtrene,
jeg tror det er adorama eller BH der har nogle special polfiltre,
skide sjove effekter, men men ikke noget man gider glo på
særlig ofte - folk har forskellige menninger om det, det her er
min og den kan du nok ikke bruge til så meget, som Niels vist
nok skrev for nylig, man må gøre sig sine egne erfaringer, jeg
syns bare ikke det skal behøve koste en bondegård.. -max-

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-02-05 18:42

In article <qbmm11pc66tlc5vs3er8h0uvm49tlj5259@4ax.com>, Bjørn W wrote:
> [...]
>
> Jeg ville såmænd bare have belyst fordele og ulemper.
> Og om der var nogen der brugte nogle af filtrene, og om de var glade

Jeg er glad for mine Hoya. Det kan være du skal se på priser her:
http://stores.ebay.co.uk/UR-Galaxy-Ltd-Photo-Electronics

Klik på Hoya Filters.

> Jeg undrer mig nemlig også temmelig meget over den store prisforskel
> der i virkeligheden er på de her nævnte 77mm filtre. 234Euro + fragt
> er noget der ligner 2000,- Det er jo helt hen i vejret.

Ovenstående link har 77mm Hoya HMC til 13 UKP. Det går for at være et
rimeligt multicoated filter. Super HMC koster UKP 20 og
77mm Pro 1 (slim) koster 30 UKP.

Circular Polfilter koster UKP 25, Pro1 Circ.pol koster UKP 67.

filtre er dyre, men Hoya er MEGET billigere end B+W uden at de
er mærkbart dårligere. De ringeste er vist Canon.

> Er Slim-filtre det som svarer til carbon i cykelverdenen? Man skal for
> alt i verden spare på vægten...koste hvad det vil ;)

Nej. Hvis filteret rager ud skygger det for lyset. Specielt på vidvinkel.

Fra : michael bs

Dato : 22-02-05 19:14

> Jeg er glad for mine Hoya. Det kan være du skal se på priser her:
> http://stores.ebay.co.uk/UR-Galaxy-Ltd-Photo-Electronics

Jeg prøvede at klikke på dit link. På hver vare står der "no UK Duty/Vat".
Hvad betyder det? Skal der ikke lægges moms oven i prisen?
Jeg har ikke prøvet at handle på ebay før. Noget andet man skal være
opmærksom på? Priserne ser jo fornuftige ud... hvis der altså ikke skal
lægges moms på...??

mvh Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-02-05 19:22

In article <421b7664$0$33733$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, michael bs wrote:

> [...]
> Jeg har ikke prøvet at handle på ebay før. Noget andet man skal være
> opmærksom på? Priserne ser jo fornuftige ud... hvis der altså ikke skal

De gør hvad de kan for at undgå told og moms, men der er altid en
risiko. Og de enkelte filtre har en pris under toldgrænsen, så det er
max momsen du risikerer at få oveni, og så er det stadig billigt.

Det er der jeg køber filtre.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-02-05 17:33

"Bjørn W." <bear@imageREMOVE.dk> wrote in message

> B&W UV (010) MRC "Slim" 77 E

Den bruger jeg på bl.a. Canon 24-70.

"Slim" syntes jeg ikke var ret meget dyrere end den normale MRC.
Det fylder lidt mindre, men objektivets standard dæksel kan ikke side på
det - derfor følger der et dæksel med som sidder uden på filteret i stedet
for inden i.
"Slim" har nok primært sin berettigelse i forbindelse med kraftige vidvinkel
objektiver, for at minimere risikoen for vignetering.

Jeg er godt tilfreds med det og har altid brugt B&W filtre

MRC filtre skulle være mere robuste overfor vand og snavs.

Se iøvrigt "Filter Handbook - B+W Filters"
http://www.schneideroptics.com/filters/filters_for_still_photography/handbook/

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bjørn W.

Dato : 22-02-05 23:42

Jeg takker for alle svarene. Så blev jeg også en del klogere på det.

Hilsen Bjørn W.