knurhår
Fra : Kirstine

Dato : 27-05-01 21:39

Hejsa ng

Et lille kuriosum, som jeg håber, at I kan hjælpe mig med...

Vores Tabasco er en helt almindelig, rød huskat. Han har altid haft hvide
knurhår. Men de sidste par måneder har han ligesom skiftet knurhår - og
de nye, der kommer, er sorte. Er der nogle af Jer, der ved, hvorfor han
lige pludseligt skifter farve??

....og så en anden lille ting, som kæresten og jeg kom til at snakke om,
da vi beundrede vores lille karmeleon mis - hvad bruger de egentligt de
knurhår til? Jeg mener, at det er noget med deres rumslige fornemmelse og
sanser, men jeg er ikke sikker.

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Andrew

Dato : 28-05-01 12:45

Jeg kom engang til at klippe knurhårene af min kat (LANG tid siden).

Den vandrede ind i mure og vægge og kunne ikke fatte en dyt!

Jeg tror de bruger dem rimelig meget til at føle sig frem!

Mvh and

Fra : Kate

Dato : 05-06-01 10:54

Andrew wrote:

> [...]
>
> Den vandrede ind i mure og vægge og kunne ikke fatte en dyt!
>
> Jeg tror de bruger dem rimelig meget til at føle sig frem!

Hmmm, Oliwer plejede at bide alle Johans knurhår af helt tæt inde ved
huden, hvilket irriterede mig grænseløst. Jeg har aldrig haft indtrykket
af at Johan var specielt generet af det, han har aldrig væltet ind i
vægge eller andre ting. Nu næsten 2 mdr. efter Oliwers død har Johan
næsten alle sine knurhår tilbage og det virkede som om det lige i
starten irriterede ham da de begyndte at vokse ud. Han føltes nu også
sådan lidt ubarberet i starten
--
Kate

Visit my home page, it's about rabbits, mostly:
http://home7.inet.tele.dk/oliwer
My address is spam blocked. The real one is oliwer@mail.tele.dk

Fra : Fie & Christian

Dato : 28-05-01 13:14

Hej Kirstine

> [...]
> knurhår. Men de sidste par måneder har han ligesom skiftet knurhår - og
> de nye, der kommer, er sorte. Er der nogle af Jer, der ved, hvorfor han

Jeg ved ikke, hvor knurhårene skifter farve, men jeg lagde mærke til her for
nylig, at Tilde har et knurhår som er halvt sort og halvt hvidt, som om det
vokser ud som sort fra nu af - meget mystisk!

> [...]
> da vi beundrede vores lille karmeleon mis - hvad bruger de egentligt de
> knurhår til? Jeg mener, at det er noget med deres rumslige fornemmelse og

Katte måler afstanden mellem de ting de passerer med knurhårene. Ikke kun
ting som er i umiddelbar berøring med knurhårene, men også lidt længere væk.
Det er noget med at de så kan bedømme hvor de kan passere og komme væk fra
igen.

Hilsen
Fie

Fra : Denise

Dato : 28-05-01 14:21

Hej
<klip>

> [...]
væk.
> Det er noget med at de så kan bedømme hvor de kan passere og komme væk fra

Og noget andet smart, de har også nogle under hagen, som de bruger når de
skal spise og drikke
vand, så de ved hvornår tungen rammer vandet eller maden.
Hilsen Denise

Fra : Bess

Dato : 28-05-01 15:58

"Kirstine" <minipip@mail.dk> wrote in message

> [...]
de
> knurhår til? Jeg mener, at det er noget med deres rumslige fornemmelse

Jeg har ikke en dyt forstand på katte men kan _huske_ at jeg engang
hørte at hvis katten kunne få hovedet ind i en åbning uden at knurhårene
rørte ved siderne, så kunne "hele" katten komme igennem.

mvh
Bess

Fra : Denise

Dato : 29-05-01 08:01

Bess <bess@nielsen.dk> wrote in message
> [...]
> hørte at hvis katten kunne få hovedet ind i en åbning uden at knurhårene
> rørte ved siderne, så kunne "hele" katten komme igennem.

Ikke helt, det kommer lidt an på størrelsen af maven, er den for stor vil
katten sidde fast, det kan du spørge mine om
Hilsen Denise

Fra : Lagerhead

Dato : 28-05-01 19:16

Hej Kirstine!

Ib Fister - som du ved også er en rød hankat - skifter også ind i mellem
farve på knurhårene. Nogle er hvide, andre knaldsorte, mens andre igen er
både og - og det skifter hele tiden!

Ikke for at påstå Ib er helt normal - men blot for at sige; Tabasco er ikke
den eneste! Heller ikke dermed sagt at Tabasco er unormal... Øhm...
Eller noget!

Winnie

Visit http://lagerhead.subnet.dk for latest updates on the band...

Fra : N/A

Dato : 29-05-01 12:38

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 29-05-01 12:38

d. 29/05/01 9:01 skrev Denise på Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk i artiklen
9evhh9$4po$1@news.inet.tele.dk:

> Ikke helt, det kommer lidt an på størrelsen af maven, er den for stor vil
> katten sidde fast, det kan du spørge mine om
> Hilsen Denise

Jaeh - jeg tror det måske passer nogenlunde så længe katten har den tykkelse
den bør ha' - men hvis missen vokser i bredden vokser knurhårene altså ikke
med )
I øvrigt har jeg vist læst et sted, at katte faktisk ikke kan se skarpt på
under - var det ca. 2 m.? Så når de springer på et bytte, kan de ikke se det
ordentligt de sidste meter. I stedet for retter de knurhårene fremad og
ligesom "føler" byttet det sidste stykke. Jeg vrider min hjerne for at
huske, hvad det var Anette Røbke sagde om emnet til det foredrag jeg var til
for nylig (hjælp mig, Grit!) Jeg synes jeg husker noget om, at de kan føle
vibrationerne i luften omkring sig?. Imponerende, i hvert fald.
--
Mange hilsner fra Ann R

Fra : Grit Wessel

Dato : 29-05-01 18:59

> Jeg vrider min hjerne for at huske, hvad det var Anette Røbke sagde om
emnet til det foredrag jeg var til for nylig (hjælp mig, Grit!)

Sorry Ann, jeg kan heller ikke huske det

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : x

Dato : 29-05-01 20:30

Jeg sidder her med en bog jeg lige har købt i Aldi for 50 kr.
Bogen hedder, Katten den populære mini tiger, og er skrevet af Serges
Medien.
Her står der om Kattens knurhår.
Kattens følesans sidder først og fremmest i de følehår, som vokser i pelsen.
Disse følehår er tydeligt kraftigere end de øvrige pels, og de befinder sig
ikke
kun i kattens ansigt, hvor knurhårene er lange og synlige for enhver.
På over- og underlæben, har katten omkring 30 knur- og skæghår, på kinderne
og over øjnene 12, og på hver af forpoterne endnu fem følehår.
Dermed kan katten i bogstaveligste forstand "føle sig frem". Følehårene har
særligt
kraftige hårrødder, der er forbundet med utallige sensible nerver og
muskler.
Disse følehår reagerer ikke kun på berøring og vibrationer, men også på
lufttryk
og temperatur. Sansynligvis er det også dem, der er forklaringen på kattens
uomstridte evne til på forhånd at registrere jordskælv, vulkanudbrud eller
uvejr, og
også til at registrere eksplotioner på stor afstand.
Disse naturkatastrofer, som vi ikke kan spore, medfører nemlig forandringer
i luft-
trykket og streder hårfine svingninger, som vores sanser ikke er i stand til
at registrere.
Det er kattens berømte "sjette sans". Syn, Føle- og lugtesans er de sanser
katten
bruger, når den udforsker sine omgivelser.
Møder en kat en ukendt genstand, så starter den med at betragte genstanden
fra sikker afstand.
Derefter bruger den følesansen for at registrere for eksempel genstandens
temperatur.
Først efter disse indledende undersøgelser vover katten sig tættere på for
at undersøge genstanden
med poterne og næsen.
Selv i det tætteste mørke, hvor ikke engang kattens følsomme øjne kan se,
hjælper kattens
følesans den med at orientere sig og med at genkende genstande,
forhindringer eller
andre dyr i mørket.

Det var en ordenlig smøre, (jeg vidste ikke rigtigt hvor jeg skulle stoppe

MVH
John Steen Jensen

Fra : Fie & Christian

Dato : 29-05-01 21:14

Hej John

Ja, det var en længere forklaring, men da jeg ikke har bogen, synes jeg det
var dejligt og spændende at læse-tak fordi du gad poste det

Hilsen
Fie

Fra : Kirstine

Dato : 29-05-01 21:40

Hejsa alle sammen

Tusind tak for svarene. Jeg kan nu ikke lade være med at spekulere lidt
på, om Tabasco har opdaget, hvad han egentligt skal bruge de knurhår til.
Han får ofte vand i næsen, når han skal drikke med voldsomme nyseanfald
og rysten på hovedet til følge, og han bliver tilsyneladende ofte
overrasket over afstanden fra eksempelvis stol til bogreol. Måske jeg
skal vise ham Jeres indlæg

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Nina El Falaki

Dato : 29-05-01 20:48

Hvis knurhår blev brugt til at føle om katten kan komme igennem, ville de
slankeste racer/katte vel have de korteste knurhår og de store kraftige de
længste. Da dette ikke holder stik, tror jeg ikke på den teori, jeg mener at
knurhårene bare er følehår lige som dem katte har under hagen og ved
poterne. Og jo så bruger de dem også til at kommunikere med

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats